Dilemma

Men slik de gjør det her er jo at de tar av undervisningstimen for at barna skal få lenger tid å spise på.
De har jo egentlig 30 min storefri inkludert matspising, så her gir skolen av undervisningen slik at 1 klasse skal få bedre tid til å spise mat. Kan det være samme hos dere? Og da viser de film her også når de spiser.
Her har jeg tatt en samtale med lærer også min 1 klassing om at lærer passer litt på og min 1 klassing må lære seg til å spise selv med film.
Men ikke koselig å sitte alene, så det ville jeg tatt opp med lærer :)
Ja, det kan godt være at det er det same her. Men jeg synes alikevel det er unødvendig med film hver dag. Det må jo gå ann og lese en bok, eller aller helst samtale med elevene rundt aktuelle tema?

Det er ikke bare mitt barn som glemmer og spise, det er mange barn, og ikke bare i første klasse. Lærerene kan nok gjøre lite med det så lenge det vises film. Hjelper ikke og minne de på det når de glemmer det igjen to sekunder etterpå fordi det er spennende på tv.

Oi, ja det syns jeg ikke høres greit ut. Å se film av og til som variasjon og kos er en ting, men hver dag syns jeg i seg selv er rart. Kunne jo vært greit bare å få prate mens de spiser, eller å lytte til en bok.

Ville snakket med læreren, og hvis dere ikke finner en løsning, tatt det videre derfra.

Hva skjedde med høytlesning fra en koselig barnebok?

Lærerinnen vår leste høyt fra Brødrene Løvehjerte, Knerten, Mio min Mio osv. Det var så koselig!

Jeg syns ikke det er greit å spise til en skjerm hver dag.
Å vise noe et barn blir redd av er heller ikke greit!

Hva skjedde med høytlesning fra en koselig barnebok?

Lærerinnen vår leste høyt fra Brødrene Løvehjerte, Knerten, Mio min Mio osv. Det var så koselig!
Er dessverre mange som ikke klarer å høre på høytlesning og dermed blir urolige og lager mye tullfor de andre.

Vi viser film på vår skole. Det er forskj hva som blir vist..MK-X, Newton, eventyr osv.

Min erfaring er at barn som spiser dårlig/lite/sent spiser slik om det vises skjerm eller ikke. Man kan evt ha en egen avtale med læreren om at eleven må vise matboksen når spisetiden er slutt.
Ang hva som er skummelt eller ikke kan ikke en lærer vite....noen reagerer på "det ene" og noen på "det andre"....derfor kan alt fra "Den stygge andungen" og et Newton-program om elger være skummelt for enkelte.
Jeg tenker at unger også må "herdes" litt...ikke skjermes for alt. Om barnet blir redd er det jo fint at det har mulighet til å gå på et annet rom....ser ikke helt hva som er galt med det.

Er dessverre mange som ikke klarer å høre på høytlesning og dermed blir urolige og lager mye tullfor de andre.

Det skjedde ikke da jeg gikk på skolen. Hvorfor skjer det idag?
Vi hadde 5 av 11 (!!) gutter i klassen med ADHD. Eneste gangen de var rolige i klassen, var under matpausen med høytlesning, og han ene da vi strikket.

Dette er nysgjerrig spurt, ikke nedlatende på noen måte :)

Det skjedde ikke da jeg gikk på skolen. Hvorfor skjer det idag?
Vi hadde 5 av 11 (!!) gutter i klassen med ADHD. Eneste gangen de var rolige i klassen, var under matpausen med høytlesning, og han ene da vi strikket.

Dette er nysgjerrig spurt, ikke nedlatende på noen måte :)

Nå er det ikke jeg som har fått denne siteringen/spørsmålet....men som lærer har jeg sett noen forandringer på de 16 årene jeg har jobbet.

Generelt så tror jeg tempoet i hverdagen går mye fortere nå enn tidligere.
Vi "løper" hjem for å lage middag, for så å dra på diverse treninger, samlinger osv.
Unger spiller spill der det går fort unna, de får raske tilbakemeldinger på om de har vunnet/klart det, eller ikke.
Unger (som voksne) har også begynt å multitaske - de spiller ipad mens de har på tv.
De har også blitt mer avhengig av det visuelle. Mange har rett og slett ikke konsentrasjon nok til å følge med kun auditivt. Synd, men sant.

Når det er sagt, så leser jeg HVER dag for min klasse. Vi ser på "film" i spisetida, men dagen starter alltid med høytlesing fra meg i ca 10 min. En ting er sikkert: Boka må fenge!!
(Og det er MYE enklere å lese høyt da...enn i mattida når ungene knitrer med matpapir, søler med melka, ber meg om å skrelle en mandarin, finner ut at drikkeflaska lekker og må bort og hente papir, tygger knekkebrød så høyt at naboen blir forstyrret av det, går på do og slamrer med døra og alle andre lyder som man ikke tenker over, men som er der ;))

Jeg synes det er helt feil at de ser film hver dag og at datteren din må spise alene!

Da jeg bar barn ble vi lest for hver dag i spisetiden, masse bøker av Astrid Lindgren, Anne Cat. Vestly og Jostein Gaarder. Hadde masse glede av det og lærte meg til like bøker.

Hvis skolen prøver seg på å vise film hver dag når datteren min går på skolen kan jeg love deg at det blir bråk! Det kommer jeg ikke til å akseptere, og jeg er av den høylytte typen som ikke er redd for å si meningen min. Elevrådsleder ftw!

Back
Topp