Dilemma

Media? Har du skolebarn?
Jeg synes det er mekrelig å ta sånn på vei at barna ser 15 min med film i matpausen sin jeg da. Tellekorpset, villmarksbarna ol er flotte serier og jeg synes det e rhelt greit de viser sånt
All undervisning skal være med bakgrunn i kompetansemålene i Kunnskapsløftet. Å sette førsteklassinger til å se film eller serier hver eneste dag mens de spiser, om det er i friminutt eller i undervisningstiden, er vanskelig å forsvare. Det høres ut som om skolen bruker TV-en som barnevakt, og det er langt fra ok. Friminuttene skal brukes til det sosiale, undervisningstiden skal brukes til undervisning! Film hver dag til førsteklassinger er ikke ok!

All undervisning skal være med bakgrunn i kompetansemålene i Kunnskapsløftet. Å sette førsteklassinger til å se film eller serier hver eneste dag mens de spiser, om det er i friminutt eller i undervisningstiden, er vanskelig å forsvare. Det høres ut som om skolen bruker TV-en som barnevakt, og det er langt fra ok. Friminuttene skal brukes til det sosiale, undervisningstiden skal brukes til undervisning! Film hver dag til førsteklassinger er ikke ok!
Det er jo ikke undervisningstiden, det er matpause!
Å som hun sier det er ikke bare 1.klasse. Friminuttene brukes nok til det sosiale det tenker jeg

Det er jo ikke undervisningstiden, det er matpause!
Å som hun sier det er ikke bare 1.klasse. Friminuttene brukes nok til det sosiale det tenker jeg
Hun sier over at skolen begrunner det med at spisetiden er i undervisningstiden. Matpause og friminutt er to sider av samme sak.

Stemmer det, det er ikke frimenutt, men undervisningstid, det er i allefall begrunnelsen.

Men slik de gjør det her er jo at de tar av undervisningstimen for at barna skal få lenger tid å spise på.
De har jo egentlig 30 min storefri inkludert matspising, så her gir skolen av undervisningen slik at 1 klasse skal få bedre tid til å spise mat. Kan det være samme hos dere? Og da viser de film her også når de spiser.
Her har jeg tatt en samtale med lærer også min 1 klassing om at lærer passer litt på og min 1 klassing må lære seg til å spise selv med film.
Men ikke koselig å sitte alene, så det ville jeg tatt opp med lærer :)

Ta det opp med læreren. Jeg hadde bare blitt glad for å få tilbakemeldinger på filmvalg :)

på begge skolene jeg har jobbet på har vi sett på NRKsuper i spisetiden, og det begrunnes med at det IKKE er undervisningstid, men tilsyn.
Egen erfaring tilsier at det blir matro, og at elevene spiser bedre med film. De gangene vi ikke har fått sett på film pga manglende nett, er mange av elevene så opptatt av å snakke at de ikke rekker å spise :p jeg passer også alltid på at de som spiser sakte får anledning til å spise seg ferdig mens de andre går for å kle på seg.

Jeg har jobbet mange år i barneskolen, og i noen klasser ble det vist film mens de spiste. Det viste seg at veldig mange spiste saktere, de ble ikke ferdige før de måtte ut. Og veldig mange glemte faktisk å spise i det hele tatt. Heldigvis ble denne praksisen avsluttet og erstattet med høytlesning i stedet. Det fungerte mye bedre!

Lærere bør ta høyde for at noen barn er mer sensitive enn andre. Jeg mener også at de bør tenke over at mange barn har mer en nok skjermtid fra før. Derimot er det mange barn som ikke blir lest for, og det kan derfor være et mye gunstigere alternativ enn serier fra NRK super.

Jeg syns det er trist å høre at datteren din måtte spise alene, sånn skal det ikke være. Skolen har et stort ansvar for inkludering, og spisepausen skal ikke være et unntak. Hadde absolutt snakket med læreren, men også med fau siden de allerede er involvert i saken. Håper det ordner seg for jenta di :-)

Ta det opp med læreren. Jeg hadde bare blitt glad for å få tilbakemeldinger på filmvalg :)

på begge skolene jeg har jobbet på har vi sett på NRKsuper i spisetiden, og det begrunnes med at det IKKE er undervisningstid, men tilsyn.
Egen erfaring tilsier at det blir matro, og at elevene spiser bedre med film. De gangene vi ikke har fått sett på film pga manglende nett, er mange av elevene så opptatt av å snakke at de ikke rekker å spise :p jeg passer også alltid på at de som spiser sakte får anledning til å spise seg ferdig mens de andre går for å kle på seg.
J amatro brukes som grunn rundt her også:)

Da min eldste gikk i 1.klasse viste læreren Ringenes herre til klassen i skoletiden. Deretter Harry Potter:sour: Heldige dere som slipper unna med NRK Super;)

Min datter syns og mye er skummelt og de viste en film i vinter som jeg aldri fikk lov å se som 6 åring og som i sin tid kom med 11 års grense mens som dubbet film har fått 7 års grense. Her ble og hun fulgt ut og måtte sitte utenfor å vente mens de andre så ferdig filmen.

Her ser de og film innimellom, men ikke hver dag. Syns det faktisk er veldig unødvendig at de skal se film mens de spiser hver dag, og bruke det som grunn for at det blir roligere? Ehhh er det greit å gjøre det hjemme? Neppe..

Sent from my iPhone using BV Forum

For en uvane de skaper med å venne barna til å se på skjerm mens de spiser! Dette kan fort føre til mye større problemer etterhvert som overvekt og fedme.. Og hvor i huleste er matgleden oppi dette? Jeg husker så godt hvor koselig og spennende det var å bli lest for når vi spiste mat og deretter gikk vi ut og lekte! Hadde aldri godtatt dette.

Film til maten hver dag?! Har hørt så mange ganger at man ikke skal spise forran tv'en, siden man er opptatt av den og ikke om man blir mett eller ikke. Og barna har da nok skjermtid ellers! Er helt klart for å bruke digitale hjelpemiddler i undervisningen, men ikke som barnevakt i matpausen! Må ha vert kjipt for datteren din å sitte alene å spise. Ville tatt det opp med lærer og fau. Tenker de ikke på at hun blir utenfor om dette fortsetter? Burde ikke lærer ha kontaktet deg når dette har vist seg å være et problem?

Det der hørtes ikke greit utO.o hadde definitivt gått videre med det.
Kanskje høre om andre foreldre også har opplevd det samme. Det er jo ikke alle barn som viser at de er redde, men kanskje de forteller det hjemme.

Film til maten hver dag?! Har hørt så mange ganger at man ikke skal spise forran tv'en, siden man er opptatt av den og ikke om man blir mett eller ikke. Og barna har da nok skjermtid ellers! Er helt klart for å bruke digitale hjelpemiddler i undervisningen, men ikke som barnevakt i matpausen! Må ha vert kjipt for datteren din å sitte alene å spise. Ville tatt det opp med lærer og fau. Tenker de ikke på at hun blir utenfor om dette fortsetter? Burde ikke lærer ha kontaktet deg når dette har vist seg å være et problem?
Ja, det reagerte jeg faktisk på, at ikke lærer sendte meg en mail eller noe i går og forklarte dette i det minste.

Har snakket litt mer med jentungen i dag, og det viser seg at det var ett engangstilfelle at hun var blit redd og sendt ut da heldigvis. Men jeg tenker at det hadde vært greit om læreren hadde informert, for hvis det er så skummelt at man ikke kan se lenger, så kan jo barnet få reaksjoner i ettertid. Noe hun fikk også.

Back
Topp