Dere som har barn i barnehage?

anngeley

Elsker forumet
Novemberlykke 2015
Jeg sitter å jobber med ett arbeidskrav om de minste i barnehagen, og tenkte å høre litt hva det er dere husker når det kommer til tilvenningsperioden på barnet deres?
Noe dere synes personalet gjorde bra?
noe dere mener de burde gjort anderledes?

Ville vært til stor hjelp om dere kunne si noe :)

Gjerne alder på barnet når det startet også! :)

Startet da han var 15 mnd. Syns de var flinke i grunn, var ikke gøy som mor å gå ifra barnet som gråt og holdt seg fast i meg. Da var det godt de tok han for meg, og så sendte de meg melding litt senere om at han hadde roet seg fort og skrev hva han gjorde da:) dette var kun første dagene altså. At han hadde en person som i hovedsak hadde tilvenningen, som han knyttet seg ekstra til. Viktig at det alltid er iallfall 1 som barnet føler seg trygg på der. Etter en stund var han jo trygg på de fleste:) At de hørte på mine ønsker og skrev det ned. Syns det var ganske tungt første mnd siden han gråt ved levering, men så gikk det over og nå går det veldig bra:) de betrygget meg hele tiden med at han roet seg fort etter jeg reiste og at han lekte fint:) ellers kommer jeg ikke på noen spesielle ting egentlig..

Er det arbeidskrav ifht barnehagelærerutdanning? Ble nysgjerrig siden jeg er barnehagelærer selv :)

Har 2 gode og en vond opplevelse i forhold til tilvenning av mitt eget barn (3 ulike barnehager), den vonde opplevelsen klarte vi faktisk å snu slik at det ordnet seg, men siden det kanskje mest er aktuelt for deg med de minste barna (vet ikke hvorfor, men gjetter meg til at du har fokus på de minste), så kan jeg fortelle om de 2 beste i stikkord:

Snuppa var 16 mnd da hun startet i første bhg - en familiebhg med 7 barn & 3-4 voksne. Den andre var en større barnehage da hun var 2 år.

- God mottagelse fra personalet + en bestemt person med ansvar for tilvenning av barnet. Førsteinntrykket er utrolig viktig for både barn og foreldre!

- Jeg fikk mms/sms i løpet av dagen de første 3-4 dagene. Det var utrolig godt, og jeg slappet mer av.

- God tilbakemelding fra personalet da jeg hentet barnet etter de første dagene hun var der alene. Det gjorde at jeg visste at personalet gjorde en innsats for å bli kjent med snuppa og se hennes behov.

Til tross for en lang periode med gråt, så visste jeg at personalet gjorde en god jobb. Det var alfa omega for meg, og det tar jeg med meg i min jobb når vi har barn på tilvenning hos oss også.

Er det arbeidskrav ifht barnehagelærerutdanning? Ble nysgjerrig siden jeg er barnehagelærer selv :)

Har 2 gode og en vond opplevelse i forhold til tilvenning av mitt eget barn (3 ulike barnehager), den vonde opplevelsen klarte vi faktisk å snu slik at det ordnet seg, men siden det kanskje mest er aktuelt for deg med de minste barna (vet ikke hvorfor, men gjetter meg til at du har fokus på de minste), så kan jeg fortelle om de 2 beste i stikkord:

- God mottagelse fra personalet + en bestemt person med ansvar for tilvenning av barnet. Førsteinntrykket er utrolig viktig for både barn og foreldre!

- Jeg fikk mms/sms i løpet av dagen de første 3-4 dagene. Det var utrolig godt, og jeg slappet mer av.

- God tilbakemelding fra personalet da jeg hentet barnet etter de første dagene hun var der alene. Det gjorde at jeg visste at personalet gjorde en innsats for å bli kjent med snuppa og se hennes behov.

Til tross for en lang periode med gråt, så visste jeg at personalet gjorde en god jobb. Det var alfa omega for meg, og det tar jeg med meg i min jobb når vi har barn på tilvenning hos oss også.

Stemmer er at det er i forhold til barnehagelærer utdanningen og de minste i barnehagen ! :)
Er så spennende, også syns jeg det er litt interessant og lese andre sine erfaringer, siden jeg ikke har den erfaringen enda selv! :)

Takk for svar! :D

Stemmer er at det er i forhold til barnehagelærer utdanningen og de minste i barnehagen ! :)
Er så spennende, også syns jeg det er litt interessant og lese andre sine erfaringer, siden jeg ikke har den erfaringen enda selv! :)

Takk for svar! :D

Lykke til! Spennende tema ja :)
Har du kommet langt i utdanningen?

Ikke lenge siden guttungen begynte her. 17mnd.

Jeg syns de har vært veldig flinke, så veldig fornøyd.
De sendte mms og flere mld de første dagene han var alene om hvordan det gikk.
Jeg syns kanskje de glemte å informere om et par viktige ting, men for meg som spør om alt og er snakkesalig det går det jo greit. Så gjennom spm. så har jeg fått vite alt.
Var veldiig forståelesfulle i forhold til at jeg syns det var vanskelig å gå i fra og nærmest var på gråten selv :P

Ikke lenge siden guttungen begynte her. 17mnd.

Jeg syns de har vært veldig flinke, så veldig fornøyd.
De sendte mms og flere mld de første dagene han var alene om hvordan det gikk.
Jeg syns kanskje de glemte å informere om et par viktige ting, men for meg som spør om alt og er snakkesalig det går det jo greit. Så gjennom spm. så har jeg fått vite alt.
Var veldiig forståelesfulle i forhold til at jeg syns det var vanskelig å gå i fra og nærmest var på gråten selv :P

Ååh? Hva tenker du at de kunne informere bedre om? :)
Interessangt å vite og ting jeg kan ta med meg selv!

At personalet viste meg at det var helt ok å gråte når jeg forlot henne er noe heg savnet. Jeg gråt selvfølgelig ikke foran Thale men personalet visste jeg gråt bår jeg snudde ryggen til å gikk fordi Thale hadde en turbulent start på livet og jeg hadde heller ikke hatt det bare bra.

Jenta mi bynte når hun var 15 mnd korrigert og det var bare hun og ei til like gammel på avdelingen. Resten var 3-6 år. Jeg var glad for at personalet møtte henne hver morgen og trygget henne.

Jeg savner veldig å få en sms eller mms etter jeg gikk som viste at hun hadde det bra. Vet at mange bhg gjør dette. Personalet var også veldig flinke til å fortelle uoppfordret om dagen hennes når vi hentet henne.

Ååh? Hva tenker du at de kunne informere bedre om? :)
Interessangt å vite og ting jeg kan ta med meg selv!
Vi fikk jo en egen mappe med papirer da, så den skulle vi lese gjennom. Alt står jo der, men noe er uansett greit få muntlig tenker jeg.
Noen eks er: Hvis andre skal hente elr levere enn jeg elr pappan. Da må de ha beskjed, logisk ja..men uansett.
Hva med skittentøy.
Litt mer info om hvor mye klær, da spesielt ytterklær og sko man bør ha.

Vi fikk jo en egen mappe med papirer da, så den skulle vi lese gjennom. Alt står jo der, men noe er uansett greit få muntlig tenker jeg.
Noen eks er: Hvis andre skal hente elr levere enn jeg elr pappan. Da må de ha beskjed, logisk ja..men uansett.
Hva med skittentøy.
Litt mer info om hvor mye klær, da spesielt ytterklær og sko man bør ha.

Er noe som er greit å få muntlig og ja! :)
Takk for at du orket å svare!

Snuppa var 16 mnd da hun startet i første bhg - en familiebhg med 7 barn & 3-4 voksne. Den andre var en større barnehage da hun var 2 år.

Jobber du på sto eller småbarn? :)

Dytte litt opp! :) håper flere kan gi meg innspill! :)

At personalet viste meg at det var helt ok å gråte når jeg forlot henne er noe heg savnet. Jeg gråt selvfølgelig ikke foran Thale men personalet visste jeg gråt bår jeg snudde ryggen til å gikk fordi Thale hadde en turbulent start på livet og jeg hadde heller ikke hatt det bare bra.

Jenta mi bynte når hun var 15 mnd korrigert og det var bare hun og ei til like gammel på avdelingen. Resten var 3-6 år. Jeg var glad for at personalet møtte henne hver morgen og trygget henne.

Jeg savner veldig å få en sms eller mms etter jeg gikk som viste at hun hadde det bra. Vet at mange bhg gjør dette. Personalet var også veldig flinke til å fortelle uoppfordret om dagen hennes når vi hentet henne.

Takk for at du orket å svare! :D

Vi hadde den aller beste tilvenningen på førstemann. Han begynte i Studentbarnehage og begynte før skoleåret startet. Derfor var det han og en til som var der i begynnelsen. Ren ettårsavdeling, tre ansatte. Vi hadde tre dager tilvenning: første dag noen timer med oss, andre dag satt jeg på personalrommet i barnehagen noen timer og siste dag var en halv dag ca. Siden jeg da jobbet turnus og studerte ved siden av fikk han korte dager i begynnelsen.

Jeg tror det var det at de var så imøtekommende og genuint interessert i barnet mitt som var viktigst. Fikk ikke sms derifra, men savnet det ikke. Han var forresten 10,5 mnd.

Med nr to var det en annen Bhg. Den som storebror nå gikk i, ikke Studentbarnehage, men privat (Kanvas). Kjente jo personalet godt. Er søskenavdeling, så barn 0-6 går sammen. Samme tilvenningsperiode på tre dager. Hun hadde jo vært med en del når jeg leverte storebror så var kjent. Der fikk jeg sms i starten dersom hun gråt ved levering. Hun var og 10,5 mnd.

Derimot var det verre for henne etter sommerferien. Hun begynte i mai og gikk fullt i ca 7 uker og var ordentlig trygg der. Så tok vi nesten 6-7 uker sommerferie. Den andre tilvenningsperiode var myyyyye tøffere. Da var hun 14 mnd og det var gråt ved levering i en måned..

Min er riktignok større, snart 3 år og vi holder på med tilvenning i ny bhg nå. Skriver under på det andre har skrevet. 1 fast person som tar ansvaret, jeg skulle GJERNE ha fått en sms el mms akkurat nå om hvordan det går etter å ha etterlatt henne hylgråtende for en time siden. Samtidig skjønner jeg at de er opptatt og at det er bedre de bruker tid på henne enn å sende mld til meg. Det jeg lurer mest på nå er når jeg skal hente igjen for det fikk jeg ikke noe klar beskjed om. Kunne jo selvfølgelig ha spurt,men det glemte jeg! :p

Back
Topp