Bilder av barna på Facebook?

heldige oss <3 <3

Forelsket i forumet
Jeg hadde besøk av en venninne i går, og hun lurte på om hun kunne ta bilde av lillemor og sende til kjæresten sin ( han er bestekompisen til min mann) så jeg sa naturligvis ja..
Men så, senere på dagen oppdaterer hun på Facebook at hun har vært på besøk hos meg og hilst på jenta vår med bilde og tagget meg og barnefar dette..
Er det bare jeg som reagerer på dette? Hvis vi ville ha lagt ut bilde av jenta vår så hadde vel vi gjort det?! Vi trenger ikke andre som legger ut for oss?
Flere som har det sånn, opplevd dette?
Jeg synes det er vanskelig å si til vedkommende nå at : vennligst fjern det bilde?

Jeg hadde ikke synes det var greit. Men jeg ga klar beskjed at bilder ikke skulle på facebook uansett. Og folk har respektert det.

Men kjenner meg igjen i din situasjon, jeg hadde også synes det var vanskelig og gi beskjed. Så vet ikke om jeg hadde gjort det :-/

Jeg hadde blitt utrolig sint og lei meg og hadde nok gitt beskjed. En gammel venninne (som jobber med broren min og hadde fått vite av han) av meg postet på wallen min noen timer etter jeg hadde født og skrev "Gratulerer med (navn)." Vi har ikke publisert noe om svangerskapet og heller ingen planer om fødselen. Dessuten hadde vi holdt navnet hemmelig så det var mange familiemedlemmer og venner som ikke visste det ennå. Jeg ble utrolig irritert og slettet meldingen og skrev til henne at jeg slettet fordi vi ville ha kontrollen selv. Hun svarte ok. Tror de fleste skjønner det men ikke tenker seg om.

Det er IKKE greit å gjøre dette, nei. Hadde jeg vært deg tror jeg at jeg hadde bedt henne fjerne det. Går jo an å si det på en høflig måte, at dere ikke har lyst å ha bilder av babyen deres på FB e.l.

Her i gården har jeg lyst å legge ut bilder av jenta vår på FB (er jo så stolt, og vil at "hele verden" skal se henne), men samboeren min ønsker ikke det. Da må jeg jo bare respektere hans ønsker. Nå vet han ikke at jeg har lagt ut bilder av henne på skjult forum her, da, men det er jo heller ikke noe alle får se.

Jeg hadde blitt supersint og hadde ikke nølt med å sagt fra, men nå har vi sagt fra om at alle eventuelle bilder folk vil legge ut skal godkjennes av oss - og det skal holdes til et minimum. Det er vårt barn og vi bestemmer! :)

Jeg hadde besøk av en venninne i går, og hun lurte på om hun kunne ta bilde av lillemor og sende til kjæresten sin ( han er bestekompisen til min mann) så jeg sa naturligvis ja..
Men så, senere på dagen oppdaterer hun på Facebook at hun har vært på besøk hos meg og hilst på jenta vår med bilde og tagget meg og barnefar dette..
Er det bare jeg som reagerer på dette? Hvis vi ville ha lagt ut bilde av jenta vår så hadde vel vi gjort det?! Vi trenger ikke andre som legger ut for oss?
Flere som har det sånn, opplevd dette?
Jeg synes det er vanskelig å si til vedkommende nå at : vennligst fjern det bilde?
Vi legger ikke ut bilder av barna våre på Facebook, men dessverre har det blitt så vanlig at folk legger ut bilder at de ikke tenker på at noen ikke syntes det er greit! Men min erfaring er at de aller fleste tar det pent om du ber de slette bilde pga at du ikke vil ha barnet ditt på face evt vil legge ut bilder selv om det skal legges ut.

Jeg og samboer er enig om at kun vi legger ut bilder om vi vil, og ingen andre med mindre vi sier det er greit. Dette har vi sagt ifra om til alle.
jeg ville sagt det,enkelt og greit. De aller fleste forstår det :)

Ikke greit. Legger ut bilder på skjult gruppe. Har bilde av føttene hans som forsidebilde. Vært fristet å legge ut, men vil skjerme han litt

Jeg spør først, og forventer å bli spurt før noen gjør d av våre barn. Jeg vil ha litt kontroll over hva slags bilder som legges ut.

Har gitt beskjed om at vi vil godkjenne hva som legges ut, men spesielt svigermor er ekstrem på å legge ut bilder. Tatt det opp med henne mange ganger, men hun bryr seg ikke og blir sur. Hun mener at hun må kunne dele bilder av sine egne barnebarn uten godkjenning fra oss. Vi er ikke enige.

Har gitt beskjed om at vi vil godkjenne hva som legges ut, men spesielt svigermor er ekstrem på å legge ut bilder. Tatt det opp med henne mange ganger, men hun bryr seg ikke og blir sur. Hun mener at hun må kunne dele bilder av sine egne barnebarn uten godkjenning fra oss. Vi er ikke enige.
Den svigermora hadde jeg blitt skikkelig sint på! Et voksent menneske kan jo ikke oppføre seg sånn!
Har du spurt om hun ville likt å finne alle mulige bilder av seg selv på nett?

Jeg har sagt til folk som har tatt bilder at de ikke går legge de ut på Facebook.
hadde blitt sint og skuffet om de gjorde det. Ville sagt i fra og bedt de om å fjerne bildene umiddelbart!

Det går an å rapportere det til Facebook om de ikke vil ta det bort :)

:O er som om jeg skulle skrevet det selv! Vi har heller ikke publisert graviditeten eller fødsel på facebook, men svigermor har ved flere anledninger postet både bilder og statusen om/av oss som vi har måtte be henne slette. Utrolig kjedelig å måtte passe på slikt hele tiden.. Enkelte har bare ikke nettvett!

Er det ikke regler ift å legge ut bilder av andres barn? Kan jo være hun er likeglad da, men kunne være hun fikk litt større respekt for deres ønske om hun fikk vite at det hun gjør er i strid med norsk lov..?

Ellers er jeg enig med resten. Vi har lagt ut et bilde etter fødselen. Jeg vil jo gjerne skryte, men vil ikke legge ut på Facebook. Vi bruker en side som heter minnehagen/momentgarden til å dele bilder med familien.

Ikke ok!

Hadde ikke blitt sint, men sagt fra på en meget bestemt måte og bedt henne fjerne bildet.

Her er det kun vi som legger ut bilder og andre må spørre om de ønsker å gjøre det, for ønsker å ha en viss kontroll over hva som legges ut.

Har og opplevd at folk har lagt ut bilder av storebror da han var mindre uten å spørre meg og da har jeg sagt ifra.

Mine unger, mine regler - og hadde noen bevisst gått imot det (slik som jeg hører svigermor gjør over her), da hadde jeg blitt så sint og følt meg så krenket.
Og ja.. Det finnes lover og regler for sånt.

Svigermor tåler ikke at noen sier i mot henne, sånn har hun vist alltid vært i følge min mann. Så vi har hatt våre uenigheter hun og jeg og en stund etter vi fikk første barn snakket hun ikke med oss fordi vi hadde sagt fra til henne om noe vi ikke var enige i. Så vi har ikke det beste forholdet for å si det sånn, men det er bedre nå enn det var en periode. Så prøver å gå litt stille i dørene.

Jeg hadde blitt skikkelig sint! Det der er ikke greit å gjøre. Ikke er det lov heller.
Jeg er veldig konfliktsky også, så jeg syns det er vanskelig å si ifra om ting, men det er bare å sende henne en melding der du sier på en fin måte at du helst vil at hun fjerner bildet.

Back
Topp