Det overrasker meg..

Hva om 2 åringen bare er 11-12 kg da? :) er bare nysgjerrig på hva dere ville gjort da :)

Hadde tatt vogna og brukt beina om jeg ikke klarte å prioritere mitt barn sikkerhet i bilen. Slike tilfeller finnes ikke i Norge, de fleste bør i det minste klare å kjøpe ett brukt sete.

Hadde tatt vogna og brukt beina om jeg ikke klarte å prioritere mitt barn sikkerhet i bilen. Slike tilfeller finnes ikke i Norge, de fleste bør i det minste klare å kjøpe ett brukt sete.

Ok men hva om man bor så langt ute på landet, der det tar 2 timer eller mer for å komme seg til butikk, helsestasjon eller barnehage da? Og hvis man skal levere i bhg og må på jobb hva ville dere gjort da? :)

Ok men hva om man bor så langt ute på landet, der det tar 2 timer eller mer for å komme seg til butikk, helsestasjon eller barnehage da? Og hvis man skal levere i bhg og må på jobb hva ville dere gjort da? :)
Hadde nok prøvd å få tak i et pent brukt sete til en billig penge tror jeg. Kan jo være noen hadde vært villig til å gi bort et sete også som bare står der? Ser mange som legger ut seter hele tiden på lokale kjøpe selge sider, men svært få får solgt de. Jeg blir å gi bort minis seter når han er ferdig med de hvis noen trenger de. Vil tro at et sete som er brukt i 3-4 år er bedre sikkerhet enn å ikke bruke sete.

Bare for å spørre, har du noen gang vært i en situasjon der man har dårlig råd? Og man vet at man står fast, for man får ikke feks lån, eller man vet at et nytt lån ville blitt såpass dyrt at et hadde gått ut over det man har å kjøpe mat for eller betale husleie/lån?
Hvis man kjøpte en bil til 100 000 for tå år siden og man har 70 000 igjen å betale på den men ikke får solgt den for mer enn 40 000, så har man 30 000 igjen i heftelser på bilen. Dem må man da betale ut for å få nytt lån, man får ikke lån på gammel bil i nytt lån. Da sitter man enten med to lån og dermed mye mer å betale i mnd, eller man må spytte ut restbeløpet.
Ikke vet jeg men jeg har ikke 30 000 (eller i mitt tilfelle 80 000) å spytte ut her og nå.

Det er ikke baaaare å bytte en bil. Ikke for alle.

Jeg har stasjonsvogn og har ikke engang tenkt tanken på at den ikke er stor nok for et barnesete. Men de største barnesetene er så store at setet må stå helt fremme med ryggen i en vinkel som gjør at man sitter fremover med ryggen. Utrolig ubehagelig.

Da kan man vel sitte bak da?

Haha ja man kan vanligvis det. Men ikke når man blir så bilsyk at man spyr og spyr og spyr :P

Nei, det er jo selvfølgelig en ulempe, MEN jeg tenker egentlig at det er bedre at en voksen sitter i baksetet og spyr enn at barnet blir snudd for tidlig. Vi voksne klarer tross alt å spy i pose feks, eller si ifra så man kan stoppe bilen.

Det er min mening bare. :)

Har en egen tråd om dette, men ser det er mange engasjerte damer her som sikkert har en del erfaring og kunnskap om emnet :) Så da spør jeg her også:
Noen som vet om det er plass til bakovervendt sete frem til minst 4 år i en Toyota Auris Touring sports? Eventuelt noen som har mindre bil en denne, og likevel har plass? Ser etter ny bil, men vil forsikre meg om plassen først.
Det er en kompakt stasjonsvogn, og jeg legger ved bilde av baksetet.
Håper på svar :)

Vedlegg

• image.jpg
    image.jpg
    62,3 KB · Visninger: 57
For å være litt spydig; har man råd til å ha minst én bil med de utgifter det medfører, kjøpe bensin og mat til to voksne og flere barn, så er det for de aller fleste mulig å snu på kronene noen uker for å skrape sammen 1500 kroner for at barnet skal være best mulig beskyttet. Man kan kjøpe på salg, nedbetaling, leie sete av forsikringsselskap, man kan høre med f.eks besteforeldre om de kan bidra, omså til et lite lån.

Mange familier bruker 8-10.000 på matbutikk i måneden, en femhundrelapp eller to på byen en fredagskveld, øl, pizza, brus, godteri, kaffebar, ukeblader, tv/internett, kinoturer, tobakk, osv. Begynner man å se etter kan man for de aller fleste klare å kutte noen kroner her og der hvis man prioriterer det.

Si at man får setet på tilbud til 1500 kroner. Velger avbetaling med 0 i gebyr, 10 måneders nedbetaling. Legger på litt renter og tjafs, og betaler 200 kroner i måneden. Det tilsvarer to grandiosa familiepizza, 4-5 kaffe latte på kafé, 3 pils på pub eller en six-pack på butikken. Såpass klarer man å prioritere ned i mange måneder. Men man kunne prioritert ned alle de tingene i én måned, og spart nok til å betale setet i én jafs.

Man skal ha ekstremt presset økonomi og utrolig gjerrige handlevaner allerede, om det reelt sett ikke er mulig å prioritere...

Kort sagt; det er mange ting det er "lett" å skylde på når man kunne gjort en ekstra innsats istedet. Og akkurat barns sikkerhet i bilen mener jeg bør prioriteres over veldig mye annet, særlig når det kan gjøres rimelig.

For å være litt spydig; har man råd til å ha minst én bil med de utgifter det medfører, kjøpe bensin og mat til to voksne og flere barn, så er det for de aller fleste mulig å snu på kronene noen uker for å skrape sammen 1500 kroner for at barnet skal være best mulig beskyttet. Man kan kjøpe på salg, nedbetaling, leie sete av forsikringsselskap, man kan høre med f.eks besteforeldre om de kan bidra, omså til et lite lån.

Mange familier bruker 8-10.000 på matbutikk i måneden, en femhundrelapp eller to på byen en fredagskveld, øl, pizza, brus, godteri, kaffebar, ukeblader, tv/internett, kinoturer, tobakk, osv. Begynner man å se etter kan man for de aller fleste klare å kutte noen kroner her og der hvis man prioriterer det.

Si at man får setet på tilbud til 1500 kroner. Velger avbetaling med 0 i gebyr, 10 måneders nedbetaling. Legger på litt renter og tjafs, og betaler 200 kroner i måneden. Det tilsvarer to grandiosa familiepizza, 4-5 kaffe latte på kafé, 3 pils på pub eller en six-pack på butikken. Såpass klarer man å prioritere ned i mange måneder. Men man kunne prioritert ned alle de tingene i én måned, og spart nok til å betale setet i én jafs.

Man skal ha ekstremt presset økonomi og utrolig gjerrige handlevaner allerede, om det reelt sett ikke er mulig å prioritere...

Kort sagt; det er mange ting det er "lett" å skylde på når man kunne gjort en ekstra innsats istedet. Og akkurat barns sikkerhet i bilen mener jeg bør prioriteres over veldig mye annet, særlig når det kan gjøres rimelig.

Av å lese denne tråden så virker det jo som at de 60% som snur barnet tidlig er så fattige at de bor i en pappeske...

Ser du på kollisjonstester, får seter med isofix konsekvent høyere poengsum :-)
Det er fordi de er idiotsikker ;) stoler som festes med belter får lavere score fordi det er større sjangs for feilmontering.

Det er fordi de er idiotsikker ;) stoler som festes med belter får lavere score fordi det er større sjangs for feilmontering.
Kollisjonstestene er vel testet uavhengig av å ta montering i betraktning?

Kollisjonstestene er vel testet uavhengig av å ta montering i betraktning?
Nei. Monteringen teller nesten halvparten av testen. Og det er jo merkelig at montering teller mer enn hva krasjen gjør... Iallefall i de tyske ADAC-testene.

Den svenske pluss-testen er vel den som har mest fokus på kollisjon om jeg ikke tar feil.

Back
Topp