Lekser!

De skolene har jeg hørt mye bra om, samme med barnehagene dems. Vi har ikke noen sånne skoler her heller, kun Steinerskolen.
Ja barnehagene skal visst også være bra, det får vi kanskje her.
steinerskole har vi her i nærheten men de har visst dårlig miljø

Har hørt mye rart om disse steinerskolevelever, blant annet at de faller helt utenfor når de begynner på vgs, aner ikke om det er rett. Jeg var litt skeptisk så valgte offentlig. Ikke synes jeg de private er så dyre heller.
Så hadde vi hatt enn slik skole i nærheten så hadde jeg vurdert det :)

Har hørt mye rart om disse steinerskolevelever, blant annet at de faller helt utenfor når de begynner på vgs, aner ikke om det er rett. Jeg var litt skeptisk så valgte offentlig. Ikke synes jeg de private er så dyre heller.
Så hadde vi hatt enn slik skole i nærheten så hadde jeg vurdert det :)
Jeg har heller ikke hørt mye bra om steinerskolen, kjenner flere som har gått på de skolene, så det var ikke noe alternativ her heller.

Jeg har heller ikke hørt mye bra om steinerskolen, kjenner flere som har gått på de skolene, så det var ikke noe alternativ her heller.

Jeg kjenner flere som har gått på steinerskolen og jeg kjenner ei som var lærer der. Men når de fortalte fra skolen skjønte jeg godt at det ikke var skolen for meg og mine barn.

Greit med lekser i moderat mengde. Leselekse er viktig. Alt det andre kan de trene like bra på på skolen.

Jeg er veldig for lengre skoledager!
Det går da fint an å følge med på hva ungene lærer, uten en haug med lekser hver dag. Leselekser synes jeg er greit da:)

Mot! Syns dei kan gjere alt ferdig på skulen, så kan vi gjere heilt andre ting heime. :D

Jeg er imot. Synes det skulle blitt gjort på skolen. Husker skolegleden min ble kvalt når det tok opp så mye av fritiden min også. Jeg sluttet aldri å være skolelei, noe som ødela mye.

Vel med en gutt som har lesevansker,språkvansker og konsentrasjonvansker så har leksene ødelagt mye av forholdet mellom meg og min sønn :( 3 timer holdt vi på når det sto på som værst. Da var det snakk om en side norsk, en side matte og en side lesing. Så jeg er I MOT.

Jeg er helt klart for lekser. Det er den beste måten jeg som forelder kan følge med på hva de lærer på skolen. Jenta mi har stort sett norsk - og mattelekser, så der vet vi godt hva hun kan og hva de jobber med. I engelsk får de omtrent aldri lekser, så der har vi ikke peiling. Jenta har meget god hukommelse, men klarer ikke fortelle kontret hva de gjør i timene.

Mye av det ungene skal lære krever repetisjon, og det er begrensa hvor mye en rekker å repetere i løpet av
skoledagen. Men det er viktig at det ikke blir for mye lekser og at leksene ikke er for vanskelige.

har en 3.klassing og han gjør lekser 5-10minutter hverdag. overkommelig, men så oppfordrer læreren at de helst skal lese i en bok ca 30min hver dag i tillegg.. min er ikke så begeistra for bøker så det gjør han ikke med mindre det står som lekse.
er egentlig imot lekser, men her er det ikke så mye så går det greit. fritid er fritid hvertfall for de minste barna, greit å kunne ha litt lekser når de blir litt eldre. evt øve hjemme på det de ikke er så gode på eller ikke fikk gjort på skolen?

Jeg er helt klart for lekser. Det er den beste måten jeg som forelder kan følge med på hva de lærer på skolen. Jenta mi har stort sett norsk - og mattelekser, så der vet vi godt hva hun kan og hva de jobber med. I engelsk får de omtrent aldri lekser, så der har vi ikke peiling. Jenta har meget god hukommelse, men klarer ikke fortelle kontret hva de gjør i timene.

Mye av det ungene skal lære krever repetisjon, og det er begrensa hvor mye en rekker å repetere i løpet av
skoledagen. Men det er viktig at det ikke blir for mye lekser og at leksene ikke er for vanskelige.
hvilken klasse går ho i? min 3.klassing har engelsk lekser både lesing, oppgaver og gloser, ikke så mye er samme teksten å lese hver dag og samme glosene som de skal pugge hele uka :)

Jeg kjenner 2 som jobber der og 8 elever som går der. Bare hørt posetive ting. 2 barn av ei jeg kjenner begynte der før jul pga problemer på annen skole. De to barna har blomstret så opp i det siste. Selvtilliten er tilbake, de stråler!
Kjenner også to i tidlig voksenalder som begynte på vanlig vgs etter 10 år på Steinerskolen. Null problemer med å tilpasse seg. Er nå tidlig i tyveårene med gode karakterer fra vgs og en karriere som går opp og frem.
Ikke alle barn passer på steinerskolen, men for de som gjør det er det gull verdt.
Ikke alle barn passer i den offentlige skolen heller....

Jeg kjenner 2 som jobber der og 8 elever som går der. Bare hørt posetive ting. 2 barn av ei jeg kjenner begynte der før jul pga problemer på annen skole. De to barna har blomstret så opp i det siste. Selvtilliten er tilbake, de stråler!
Kjenner også to i tidlig voksenalder som begynte på vanlig vgs etter 10 år på Steinerskolen. Null problemer med å tilpasse seg. Er nå tidlig i tyveårene med gode karakterer fra vgs og en karriere som går opp og frem.
Ikke alle barn passer på steinerskolen, men for de som gjør det er det gull verdt.
Ikke alle barn passer i den offentlige skolen heller....
Selvsagt passer ikke alle barn på hverken steinerskole eller offentlig skole, de jeg kjenner som har gått der nå fant seg ikke til rette på steinerskolen og det er litt rart i grunn. Så derfor sier jeg at jeg har hørt de har dårlig miljø, for det er de jeg kjenner sier.
Å når det gjelder hvordan de får det som voksne så er det også forkjellig, jeg kjennermange som har gått på steinerskole og som sliter.
Det er det jeg kjenner til, så derfor skreiv jeg det:)

har en 3.klassing og han gjør lekser 5-10minutter hverdag. overkommelig, men så oppfordrer læreren at de helst skal lese i en bok ca 30min hver dag i tillegg.. min er ikke så begeistra for bøker så det gjør han ikke med mindre det står som lekse.
er egentlig imot lekser, men her er det ikke så mye så går det greit. fritid er fritid hvertfall for de minste barna, greit å kunne ha litt lekser når de blir litt eldre. evt øve hjemme på det de ikke er så gode på eller ikke fikk gjort på skolen?
Hvor mye lekser har han om det er ferdig på 5-10 min?

Last edited:
Kjenner jeg blir provoosert , har du hatt barn med dysleksi?et er ikke bare å løse det altså.!
Det handler ikke om fri barneoppdragelse i det hele tatt, det handler om å få komme hjem å skippe å sette seg ned med lekser iflere timer.Ja for mange sitter faktisk i flere timer, enten fordi de ikek får hjelp eller fordi det er for mye å gjøre eller andre ting.
Man skal ikke sitte i flere timer!

Men det var ei av værdamene (husker ikke om det var Siri eller Elin) som sa på et intervju at hun hadde dysleksi. Hun har lang høy utdannelse og har gjort det bra på skolen. Grunnen til det sa hun at hun kunne takke moren som sa enkelt og greit at hun måtte øve mer. Ja hun visste at hun hadde dysleksi men det betyr ikke at det ikke kan trenes opp. Dumt hvis dysleksi blir en hvilepute og en unnskyldning. Som med alt annet man er dårlig på så må man øve mer enn de som får det til lett. Sånn er livet.

Jeg tenker man må ta utgangspunkt i der barnet er og så legge til rette for hva som er riktig mengde og vanskelighetsgrad for det barnet for at det skal både være lystbetont og at barnet selv ser framgang. Å bare "kutte ut" og "unngå" alt som gir utfordringer blir for lettvint og gagner ikke barnet til slutt. Hvorfor låse seg til at "det er ikke bare å løse", men se mulighetene i hvordan hvert enkelt barn kan få best mulig læringsutbytte. Å ha lengre skoledag med klasseundervisning er nok ikke løsningen for et barn med dysleksi, mot å sitte i ro og fred hjemme en halvtime med en voksen til hjelp hele tiden.

Last edited:
Man skal ikke sitte i flere timer!

Men det var ei av værdamene (husker ikke om det var Siri eller Elin) som sa på et intervju at hun hadde dysleksi. Hun har lang høy utdannelse og har gjort det bra på skolen. Grunnen til det sa hun at hun kunne takke moren som sa enkelt og greit at hun måtte øve mer. Ja hun visste at hun hadde dysleksi men det betyr ikke at det ikke kan trenes opp. Dumt hvis dysleksi blir en hvilepute og en unnskyldning. Som med alt annet man er dårlig på så må man øve mer enn de som får det til lett. Sånn er livet.

Jeg tenker man må ta utgangspunkt i der barnet er og så legge til rette for hva som er riktig mengde og vanskelighetsgrad for det barnet for at det skal både være lystbetont og at barnet selv ser framgang. Å bare "kutte ut" og "unngå" alt som gir utfordringer blir for lettvint og gagner ikke barnet til slutt. Hvorfor låse seg til at "det er ikke bare å løse", men se mulighetene i hvordan hvert enkelt barn kan få best mulig læringsutbytte. Å ha lengre skoledag med klasse undervisning er nok ikke løsningen for et barn med dysleksi, mot å sitte i ro og fred hjemme en halvtime med en voksen til hjelp hele tiden.
Det er vel ingen som har sagt det skal være en hvilepute, jeg har ikke dysleksi selv, heller ikke barnet mitt. Men jeg har hørt historier fra ressurssterke flotte foreldre som er optatt av barnas skolegang og de historiene er ikke særlig koselige. For de barna hadde lengre skoledag vært tingen har foreldrene sagt.
Det er veldig llett å si man ikke skal sitte flere timer, fakta er at mange gjør det desverre.

Det er vel ingen som har sagt det skal være en hvilepute, jeg har ikke dysleksi selv, heller ikke barnet mitt. Men jeg har hørt historier fra ressurssterke flotte foreldre som er optatt av barnas skolegang og de historiene er ikke særlig koselige. For de barna hadde lengre skoledag vært tingen har foreldrene sagt.
Det er veldig llett å si man ikke skal sitte flere timer, fakta er at mange gjør det desverre.
Ja det skal de ikke. Men man må tenke slik at sliter man med feks lesing så må man bruke litt lengre tid enn klassekammeratene på akkurat den leksen. Jeg ville mye heller satt meg ned med mitt barn og fulgt opp dysleksien 1-1, istedenfor at han/hun skal bli "en av ungene i klassen" på lengre skoledager. Men jeg skjønner jo at foreldre blir frustrerte over ukoselige leksestunder der alt er for vanskelig og for mye og virker helt uoverkommelig. Her har jeg god erfaring med å be om tilrettelegging fra læreren. Alle har forskjellige lekser i klassen :) Problemet kan vel være om foreldrene ikke klarer å legge til rette for god læring. Der kan også læreren være behjelpelig med veiledning.

Ja til lengre skuledagar med gym kvar dag og ein leksefri ettermiddag!

Det er kaos når me hentar M på SFO og skal heim, gjera lekser, eta middag før håndballtrening som ofte startar 1,5 time etter ein er kommen heim. Blir ofte til at ein gjer det ein rekker og må ta resten når ein kjem heim.

Back
Topp