Lekser!

For. Leste en artikkel her om dagen som sa at lekser er overgrep mot barn. Det dummeste jeg har hørt. Jeg syns det er alt for mye fri barneoppdragelse, stakkars ungene og bla bla.. Folk skylder på dysleksi for eksempel, det er noe som kan løses det også. Vi hadde en veldig streng lærer på barneskolen som passet på å gi mer enn nok lekse :p Vi som hadde han surfet gjennom uskolen uten problemer, og absolutt ingen hadde under 3,6 i snitt da vi gikk ut av 10.klasse. Repetisjon er gull verdt, det er det man lærer av. Barneskolen legger grunnlaget for videre skolegang og utdanning, absolutt ikke noe man bør ta så lett på!

Er for en eller to små lekser. Alltid greit å øve på lesing og skriving. Også det at en som voksen kan følge meg og engasjere seg i skolearbeidet..

Ulempen som mange sier er jo at ikke absolutt alle har foreldre eller foresatte som stiller opp på denne fronten.. Man skal heller ikke sitte med leksene alt for lenge, men det vil jo være lærerens ansvar og tilpasse opplæring og se hvilke lekser som er gjennomførbare. Lekser bør kun være repetisjon eller stoff som elevene er kjent med.

Lekser og selvstendig arbeid er det mye av på ungdomsskolen og vgs, så syns det er greit at de har rutinen og tanken på det inne fra tidlig av :-)

Jeg er veldig ambivalent.

Jeg ser fordelene med lekser, både for en ekstra repetisjon, og så vi foreldre kan følge bedre med. Samtidig føler jeg at de småp barna våre lever ett mye strengere og strammere liv enn vi voksne. Voksne har fri når de er ferdig på jobb for dagen, mens barna må hjem og jobbe mer. Voksne (ikke alle, men mange) kan avspasere, ta ferie nogenlunde når de ønsker etc, men ikke små skolebarn. (Ja, det var litt utenfor tema, jeg vet det.)

Det er også veldig synd for de barna som ikke har foreldre som klarer eller vil hjelpe de med leksene. Hadde man hatt lengre skoledag, så hadde man fått den hjelpen man trengte av kvalifiserte. Må være like frustrerende og være en forelder som ikke evner og hjelpe barnet med leksene selv så mye man ønsker.
Du sier det jeg tenkte :)

For.
Foreldre bør ta aktiv del i barnets utdannelse. Og fordi repitisjon av det de har gjort på skolen gir bra læringsutbytte.

Helt enig! Det gjelder for all type læring som skal huskes, man bør repetere ganske raskt etter første gjennomgang, og så igjen med lengre og lengre intervaller, da sitter det. Ting som skal pugges får man best inn i fred og ro hjemme, ikke på skolen.

Jeg er veldig interessert i å følge opp med alt sønnen gjør på skolen, så jeg går over ting med ham hver dag, og snakker om hva de har lært. Han går i 1. klasse, og jeg synes overhodet ikke det er for mye lekser, snarere tvert i mot. Han har som regel et leseark som skal leses 3 ganger, det tar ham tre minutter, og et matteark eller noe som han har hele uka på, det tar nye tre minutter. Så han har fint tid til å gjøre dette på ettermiddagen.
Skjønner jo at andre gjerne bruker mer tid, men om det så var tre ganger så lang tid så er det fremdeles ikke særlig mye.

Nå snakker jeg kun om 1. klasse, det er det eneste jeg har erfaring med foreløbig, bortsett fra min egen skolegang, men jeg husker ikke at jeg noen gang brukte altfor mye tid på lekser.

Jeg jobber som lærer i vgs, og er egentlig mot de tradisjonelle leksene. Gir selv bare hjemmearbeid dersom arbeidet er av en sånn art at det bør gjøres hjemme. Ellers gjør vi arbeidet på skolen.

Helt enig! Det gjelder for all type læring som skal huskes, man bør repetere ganske raskt etter første gjennomgang, og så igjen med lengre og lengre intervaller, da sitter det. Ting som skal pugges får man best inn i fred og ro hjemme, ikke på skolen.

Jeg er veldig interessert i å følge opp med alt sønnen gjør på skolen, så jeg går over ting med ham hver dag, og snakker om hva de har lært. Han går i 1. klasse, og jeg synes overhodet ikke det er for mye lekser, snarere tvert i mot. Han har som regel et leseark som skal leses 3 ganger, det tar ham tre minutter, og et matteark eller noe som han har hele uka på, det tar nye tre minutter. Så han har fint tid til å gjøre dette på ettermiddagen.
Skjønner jo at andre gjerne bruker mer tid, men om det så var tre ganger så lang tid så er det fremdeles ikke særlig mye.

Nå snakker jeg kun om 1. klasse, det er det eneste jeg har erfaring med foreløbig, bortsett fra min egen skolegang, men jeg husker ikke at jeg noen gang brukte altfor mye tid på lekser.

Det var veldig lite lekser på 1 klassing:o
Her har han en side i leseboken den skal leses 5 ganger, finne ord og bokstaver i teksten pluss 2 sider i matte og pugge en tallrekke av ett slag. Jeg synes dette er mye for en 6 åringer jeg, men nå har vi fått enn rutine på alt så det går helt greit :)

Litt usikker egentlig, for jeg ser at det er flere av elevene i klassen til frøkna som nok hadde hatt mye mer utbytte av å ha en lenger skoledag og slippe lekser hjemme. Mens andre igjen kanskje fungerer best med lekser hjemme. Vi har funnet vårt system på det selv om det tok nesten 1,5 år pga konsentrasjons vansker hos frøkna. Hun sliter nemlig med det å konsentrere seg og sitte rolig. Men hun har klassevenner som sliter veldig med leksene pga språkproblemer og foreldrene skjønner ikke leksene. Det er jo veldig synd at de elevene som kanskje hadde hatt mest behov for det ikke får den oppfølgingen og hjelpen de trenger uansett.

Jeg har skjønt her inne at det er veldig variabelt hvor mye lekser de får. Og jeg ser ikke noe problem med å følge opp skolearbeidet selv om de ikke skulle hatt lekser med seg hjem. Vi snakker hvertfall om hva de har gjort og lært på skolen hver eneste dag. Samt at jeg mer enn gjerne tar kontakt med læreren om jeg skulle ha noe jeg lurer på.

Om vi kutter ut lekser i grunnskolen vil d gjøre høyere utdanning enda vanskeligere. De som ikke kan å gjøre lekser kommer til å slite veldig med all egenstudiumet på universitet/høyskole.

Helt i mot, jeg vil heller ha lenger skoledag så de får gjort alt pp skolen og har helt fri når de kommer hjem.
Følge med kan man klare uansett , omm man vil.
Det gjør man sikkert, men de har bare med seg hjem ei bok. Den de har lekse i. Har de ikke den heller gar jeg bare lekeplanen å gå ut fra, som da altså ikke skal inneholde lekser, og da blir det sannelig ikke lett å vite hvilket nivå oppgavene ligger på om ikke lærere skriver vesentlig mer om hva de jobber med enn dagens egentlig informative plan. Derved vet jeg ikke hvilket nivp han utfordres på på skolen, og derved vanskeligere å vite hvordan våre samtaler stemmer.

Eksempel fra i dag.
Samtale rundt middagsbordet, om åtteparter. Lekse i matte, 8 regnestykker hvor man teller sammen totalen på to terninger. Jeg ser derved at vi ligger ganske langt over. Og må forklare på en annen måte enn om leksa allerde var å finne kvartparten, liksom.

Jeg vet jo forsåvidt at de jobber med addisjon og subtraksjon fra planen. Men ikke om det er 44+25 eller altså 2+4

Det var veldig lite lekser på 1 klassing:o
Her har han en side i leseboken den skal leses 5 ganger, finne ord og bokstaver i teksten pluss 2 sider i matte og pugge en tallrekke av ett slag. Jeg synes dette er mye for en 6 åringer jeg, men nå har vi fått enn rutine på alt så det går helt greit :)
Vi har ei lekse hver dag på vår førsteklassing. I dag altså 8 regnestykker. I går å lese ei side i norsk (8 setninger, men det har vært litt mer før påske) fem ganger, og merke av diftongen ei i teksten.

Det er ikke mange minutter pr dag på lekse.... Såpass er greit så jeg i det minste ser hva de driver med og hvordan han tenker og jobber

Vi har ei lekse hver dag på vår førsteklassing. I dag altså 8 regnestykker. I går å lese ei side i norsk (8 setninger, men det har vært litt mer før påske) fem ganger, og merke av diftongen ei i teksten.

Det er ikke mange minutter pr dag på lekse.... Såpass er greit så jeg i det minste ser hva de driver med og hvordan han tenker og jobber

Det er veldig forskjellig fra skole til skole det der. Her ønsker jeg egentlig ukeslekser, da kunne vi gjort mer på de dagene det er korte dager og andre dager med kanskje pent vær kunne han gått ut. Regner med at det vil krible litt utover våren :D
Vi jobbet veldig hardt med å få på plass en rutine, så nå fungerer det :D
Det varierer litt her også, men leselekse er det hver eneste dag.
Vi har fått beskjed av lærer at blir det mye en dag, dropp alle andre lekser den dagen bruk tiden på å lese.
Hører foreldre som har barna i høyere klassetrinn at det bare øker på, og en har en tredjeklassing som sitter to timer etter skolen. Det er litt for lenge synes jeg.
Men helt enig med deg, uten lekser hadde det blitt vannskelig å følge med, her samler de også inn bøkene så hadde jo ikke fått sett noe av arbeidet hans da. Synes også leksetiden kan være en koselig tid med bare meg og han :)

Det gjør man sikkert, men de har bare med seg hjem ei bok. Den de har lekse i. Har de ikke den heller gar jeg bare lekeplanen å gå ut fra, som da altså ikke skal inneholde lekser, og da blir det sannelig ikke lett å vite hvilket nivå oppgavene ligger på om ikke lærere skriver vesentlig mer om hva de jobber med enn dagens egentlig informative plan. Derved vet jeg ikke hvilket nivp han utfordres på på skolen, og derved vanskeligere å vite hvordan våre samtaler stemmer.

Eksempel fra i dag.
Samtale rundt middagsbordet, om åtteparter. Lekse i matte, 8 regnestykker hvor man teller sammen totalen på to terninger. Jeg ser derved at vi ligger ganske langt over. Og må forklare på en annen måte enn om leksa allerde var å finne kvartparten, liksom.

Jeg vet jo forsåvidt at de jobber med addisjon og subtraksjon fra planen. Men ikke om det er 44+25 eller altså 2+4
Nei men da må du ta det opp med skolen da:) i år masse info her:)

Om vi kutter ut lekser i grunnskolen vil d gjøre høyere utdanning enda vanskeligere. De som ikke kan å gjøre lekser kommer til å slite veldig med all egenstudiumet på universitet/høyskole.
Neida må ikke bli sånn altså, vet om flere av de som ikke har hatt lekser som klarer seg velig bra

Mulig det, men jeg synes jeg får pr nå passe info via altså lekseplanen som fungerer fint når jeg samtidig får se leksa hans. Som er minimal, men gir meg et blikk på hva de driver med,

Det savner jeg litt her, jeg har og etterlyst det til lærer og sagt jeg virkelig ønsker at de kan få ta med seg bøker hjem innimellom slik at jeg kan få se hva de gjør på skolen.

Sånn som at jeg føler det er veldig nytteløst å skulle øve på diktat og gloser hver eneste uke. Men å aldri få noen tilbakemelding på hvordan det går. Som jeg sa til læreren så ser jo jeg hjemme at hun kan, men jeg vet jo ikke hva hun skriver på diktaten og glosene på skolen. Det kunne jo hende jeg burde brukte en annen metode eller jobbet mer med det hjemme. Eller kanskje vi jobber akkurat passe med glosene i forkant.

Men læreren her er veldig vanskelig iforhold til det å la oss få ta del i hva de lærer og det å la oss få se hva de har lært. Det hjelper meg nemlig veldig lite å sitte på en elevsamtale og så på prøvene hennes fra 1 klasse nå som hun går i andre.

Mulig det, men jeg synes jeg får pr nå passe info via altså lekseplanen som fungerer fint når jeg samtidig får se leksa hans. Som er minimal, men gir meg et blikk på hva de driver med,

Her syntes jeg vi får lite info gjennom lekseplanen. De har jo bare lekse i norsk, matte og engelsk. Mens de har flere fag på skolen. Samt at de gjør mye på skolen som vi ikke får sett. Joda jeg kan se på leksene at de nå skal lære å telle mynter f.eks. men det sier meg så lite i forhold til alt det andre de lærer på skolen.

For. Leste en artikkel her om dagen som sa at lekser er overgrep mot barn. Det dummeste jeg har hørt. Jeg syns det er alt for mye fri barneoppdragelse, stakkars ungene og bla bla.. Folk skylder på dysleksi for eksempel, det er noe som kan løses det også. Vi hadde en veldig streng lærer på barneskolen som passet på å gi mer enn nok lekse :p Vi som hadde han surfet gjennom uskolen uten problemer, og absolutt ingen hadde under 3,6 i snitt da vi gikk ut av 10.klasse. Repetisjon er gull verdt, det er det man lærer av. Barneskolen legger grunnlaget for videre skolegang og utdanning, absolutt ikke noe man bør ta så lett på!
Kjenner jeg blir provoosert , har du hatt barn med dysleksi?et er ikke bare å løse det altså.!
Det handler ikke om fri barneoppdragelse i det hele tatt, det handler om å få komme hjem å skippe å sette seg ned med lekser iflere timer.Ja for mange sitter faktisk i flere timer, enten fordi de ikek får hjelp eller fordi det er for mye å gjøre eller andre ting.

Litt usikker egentlig, for jeg ser at det er flere av elevene i klassen til frøkna som nok hadde hatt mye mer utbytte av å ha en lenger skoledag og slippe lekser hjemme. Mens andre igjen kanskje fungerer best med lekser hjemme. Vi har funnet vårt system på det selv om det tok nesten 1,5 år pga konsentrasjons vansker hos frøkna. Hun sliter nemlig med det å konsentrere seg og sitte rolig. Men hun har klassevenner som sliter veldig med leksene pga språkproblemer og foreldrene skjønner ikke leksene. Det er jo veldig synd at de elevene som kanskje hadde hatt mest behov for det ikke får den oppfølgingen og hjelpen de trenger uansett.

Jeg har skjønt her inne at det er veldig variabelt hvor mye lekser de får. Og jeg ser ikke noe problem med å følge opp skolearbeidet selv om de ikke skulle hatt lekser med seg hjem. Vi snakker hvertfall om hva de har gjort og lært på skolen hver eneste dag. Samt at jeg mer enn gjerne tar kontakt med læreren om jeg skulle ha noe jeg lurer på.
Nettop, vi snakker også om det og repeterer ting han forteller om, null problem å følge medselv de agene han ikke har lekser

Back
Topp