Det overrasker meg..

Lengde på en to åring? Når min 6 åring på 120 kan sitte bakovervendt så blir ikke et sete som en toåring skal bruke for lite, da har man i utgangspunktet ikke kjøpt ett sete som passet dems barn.
Nå var vel ikke det helt innenfor regelverket heller, så det var jo veldig spesielt.

Nå har jeg ikke prøvd alle biler, men det var et nødskrik at vi fikk plass til Besafesetet og da kunne jeg ikke bruke setet fremme. Så jeg ser for meg at i små biler ville det ikke vært plass til det.
Men det blir spekulasjoner og synsing fra min side, jeg vil ikke hardnakket påstå at det ikke er plass i absolutt alle biler og at man da bare mangler vilje for å ikke få det på plass.

Men det er meg da.

Men det finnes da flere seter en besafe? Det er et stort sete som tar mye plass. Det er nettopp derfor man skal prøve seter i bilen før man kjøper de. Hvorfor må man på død og liv kjøpe så store og dyre seter om man har dårlig plass og dårlig økonomi?

Men det finnes da flere seter en besafe? Det er et stort sete som tar mye plass. Det er nettopp derfor man skal prøve seter i bilen før man kjøper de. Hvorfor må man på død og liv kjøpe så store og dyre seter om man har dårlig plass og dårlig økonomi?
Hvilket sete anbefaler du da?

Nå var vel ikke det helt innenfor regelverket heller, så det var jo veldig spesielt.

Er det ikke innenfor å ha en 6 åring bakovervendt? Hvor står det?
Så lenge han har belter og hode og vekt innenfor så har man fullt lov til å ha en på 120 bakovervendt ;)

Er det ikke innenfor å ha en 6 åring bakovervendt? Hvor står det?
Så lenge han har belter og hode og vekt innenfor så har man fullt lov til å ha en på 120 bakovervendt ;)
Nei jeg mente med han ambulansesjåføren

Men kanskje ikke alle som forstår at det har med lengde å gjøre også... Ikke bare vekt.

Ja, nå var jo den ungen 2.5 år, og like lang som min datter, som også da var 2.5 år, hun er nå snart 4 år og sitter fremdeles bakovervendt!

Og de hadde stor bil, og to andre unger uten bilstol, jeg grøsser av tanken, så derfor er det viktig å spre budskapet, for alle VET ikke hvor viktig det er.

For den ungen var absolutt IKKE for langt il bakovervendt sikring.

Trodde jeg hadde skrevet at folk ikke hadde råd til ny bil, ikke setet. Seter kan man spare til på noen mnd, en bil er verre.

Og uansett hvor billig setet er så hjelper det ikke om det ikke går inn i bilen feks.

Det GÅR inn i bilen om man vil!
Når jeg fikk 4.5 åring inni en trang RAV4 så går det for en 18 mndr gammel unge også!

Nå har jeg ikke prøvd alle biler, men det var et nødskrik at vi fikk plass til Besafesetet og da kunne jeg ikke bruke setet fremme. Så jeg ser for meg at i små biler ville det ikke vært plass til det.
Men det blir spekulasjoner og synsing fra min side, jeg vil ikke hardnakket påstå at det ikke er plass i absolutt alle biler og at man da bare mangler vilje for å ikke få det på plass.

Men det er meg da.

BeSafe er en av de største setene på markedet, så dumt å kjøpe det om man har trang bil. Dog har vi det i en trang personbil til hun på snart 4, og det går!

Finnes et HAV av andre seter å velge mellom

Hvilket sete anbefaler du da?

Jeg anbefaler Britax MaxWay på det sterkeste! Storebror her på snart 6 fikk plass da lillesøster på snart 4 fikk Max Way :D Så den anbefaler jeg på det sterkeste!
Er et lett sete også, som er smalt og enkelt å montere. Står som støpt i bilen! :D Og hun kommer til å sitte bakovervendt til hun er over 5 år tenker jeg, for har GOD plass enda, både på selene og føttene har hun jo hvor hun vil ;)

Ellers kan du se på:

Maxi Cosi Mobi
Britax TWE
Britax Multi Tech
Axkid MiniKid
Besafe Izi Plus (dog det er stort også, men mulig det passer i bilen) :) Har det til han på 7 mndr, sitter som en konge!

Dette er seter som beltemonteres, da er de lettere å justere i bilen, og barnet får ofte bedre plass! :D Lykke til med prøving! :)

Det GÅR inn i bilen om man vil!
Når jeg fikk 4.5 åring inni en trang RAV4 så går det for en 18 mndr gammel unge også!

Jeg stiller meg tvilende :)

BeSafe er en av de største setene på markedet, så dumt å kjøpe det om man har trang bil. Dog har vi det i en trang personbil til hun på snart 4, og det går!

Finnes et HAV av andre seter å velge mellom

Ja det finnes andre seter og jeg har et annet sete nå. Men synes uansett ikke noe om å ofre barnets komfort i et sete mot trygghet i et annet. Det skulle ha vært i pose og sekk.
Men nå sitter hun i det andre setet, selv om hun ikke trives like godt i det.

Jeg stiller meg tvilende :)

Ja det finnes andre seter og jeg har et annet sete nå. Men synes uansett ikke noe om å ofre barnets komfort i et sete mot trygghet i et annet. Det skulle ha vært i pose og sekk.
Men nå sitter hun i det andre setet, selv om hun ikke trives like godt i det.

Komfort? Min sitter som en konge i maxway! Og jeg tror faktisk barnet ditt setter pris på ett par brekte bein, enn ett liv som lam fra nakken og ned eller i verste tilfelle død..

Han hadde nok lov ja, så lenge hun var over 15 kilo, burde være minimumshøyde også!

Ser det var en før meg, hun skrev ned masse gode seter :)
Jeg mener... Ungen min på litt over ett år veier jo 12 kg ca... Ha ha ha!

At det er plass til alle seter i alle biler bare man vil :)

Nei ikke alle seter i alle biler, men det finnes garantert ET sete som passer den bilen man har, det er jeg sikker på.

Her er seter vi har hatt:

BeSafe Izi Combi x3
Besafe Izi Plus
Britax TWE
Britax MaxWay

Disse setene har gått inn i biler til forskjellige barnehageansatte, besteforeldre, lånebil på jobben til mannen, og 4 forskjellige biler som vi har hatt.................. Og dette med barn på 4.5 år..

Så jeg er SIKKER på at hvis man leter, så finner man sete som passer bil og barn.

Når vi skulle få nummer 3 nå, så måtte vi bytte ut alle setene vi hadde for å finne en kombinasjon, så det har vi gjort nå, vi hadde vel 15 (om ikke mer) forskjellige kombinasjoner for å finne ut av det, for ikke aktuelt å snu en 3 åring fordi vi fikk enda et barn.
Så nå har vi beltestol, britax maxway og besafe izi plus i en stasjonsvogn, tungvindt og kronglete, men heller bruke 1.5 min lenger enn de andre når jeg setter de i setene sine, enn å ha barna mine på samvittigheten i en kollisjon..................... Det går om man vil, jeg er sikker på det.

Back
Topp