Det overrasker meg..

Jeg hadde alt det der når jeg var 25 jeg.. Man bør jo ha råd til å sikre barna sine, jeg synes ikke dårlig råd er god grunn til å la barna sitte usikkert i bilen.

Det har jeg også, jeg er 23. Det er faktisk ikke alltid barn er planlagte. Poenger var at alt ikkjekaletod er så veldig ideelt. Så klart man skal sikre barna etter beste evne. Syns kravene bør bli strengere, tror det er eneste måten å løse problemet på.

Sent from my iPhone using BV Forum

Det har jeg også, jeg er 23. Det er faktisk ikke alltid barn er planlagte. Poenger var at alt ikkjekaletod er så veldig ideelt. Så klart man skal sikre barna etter beste evne. Syns kravene bør bli strengere, tror det er eneste måten å løse problemet på.

Jeg klarer faktisk ikke å se en eneste økonomisk grunn til å ikke sikre sine barn i bil. Har man bil så bør man også ha sikre sine barn og det er det hele poenget med denne tråden.
Det er altså 60% av foreldrene til to åringer som ikke sikrer sine barn godt nok! Det er rett og slett holdninger og det gikk jo bra med meg, jeg lå jo i kofferten..

En del av ansvaret er å gjøre så godt man kan med det man har.
Om det er bilsikring i Norge eller mat i Afrika. Tro det eller ei men det finnes både fattige og lavtlønnede og uføre i Norge med trått økonomi.

Men bør man få barn hvis man ikke har råd til det? Bør man kjøre bil med barn dersom de ikke sitter trygt?

Men bør man få barn hvis man ikke har råd til det? Bør man kjøre bil med barn dersom de ikke sitter trygt?

Nå quoter jeg deg på denne, men det kunne like greit vært det utsagnet ditt om planlegging og kondombruk.
Til det har jeg å si:
Seriøst???
Tror du dette er en perfekt verden vi lever i der alle planlegger livet sitt (sorry, jeg mener, det perfekte livet sitt) og alle har alt så "på plass"?
Det er ikke å "bare" bruke kondom, og det er ikke å "bare" ikke få barn hvis økonomien ikke er i orden. Antar du mener at en god del av innbyggerne i feks India heller ikke burde ha levd, siden de ikke "har råd til det" -.-
Slike utsagn blir veldig fremmede for meg å foestå.
Utvid horisonten 0.0000001% da. Life is messy, og alt man kan gjøre er å gjøre det beste ut av det :)

Når dét er sagt. Jeg har min ettåring bakovervendt og sånn må det forbli så lenge han er liten og lett nok til det.

De kan jo gjøres noe med om de har i-size sete da:)
Politiet har hatt kontroller her hvor de har hattt fokus på bakovervendt og at det er tryggere

her har de aboslutt ikke så nye og dyre seter dessverre, er ofte gamle forovervendte kombistoler som ser slitte ut som brukes her. :O

Penger er vel ikke alt. Tror de fleste klarer seg ganske greit i velferdslandet Norge.

Nei man bør ikke kjøre bil med barn dersom de ikke sitter trygt. Det kan vi være enige i.

På helsestasjonen her har jeg fått info om at barnet bør sitte lengst mulig bakovervendt. Det henger også plakat der fra trygg trafikk med en rygg og stempelet "denne siden frem" :)

Så bra :D

Ja, det henger en plakat her også, midt i alt rotet med andre plakater.. Men aldri tatt opp som tema på en kontroll, og jeg har 3 barn..

Så ideelt sett bør man vente med å få barn til man er 35 da. For jeg regner med t du da syns alle bør ha en skikkelig utdannelse, eie bopel, biler, ha gast jobb osv.

Det dummeste svaret jeg har lest i denne tråden.

Jeg fikk barn som lærling, har nå 3 stk og er uten fast jobb, men jobber og mannen jobber, og jeg har ikke vært til frisør siden 2006, men mine barn sitter bakovervendt, vi har byttet seter for å få plass til to bakovervendte til beltestol, vi har prøvd, vi har solgt seter og fant en kombinasjon som passet!

Alle har råd til bakovervendt bilstol i Norge, for hvis ikke har de heller ikke råd til bil og dens utgifter.

Det er faktisk ikke så vasnkelig å bli gravid selv om man bruker prevensjon heller. Storesøsteren min er resultat av et kondom som sprakk, og jeg ble unnfanget mens mamma var på p-pillen. Begge gangene hadde de dårlig råd men tok ansvaret for oss. De var bare 17 og 19 da storesøsteren min ble født!
Så vet du, det er ikke noe å bare planlegge. De fleste tenker at det er noe de skal planlegge, ellers hadde det vel ikke blitt kalt "uhell".

Dersom man planlegger barn er det noe helt annet. Klart man bør tenke gjennom det. Men det dømmes også dem som sitter i uplanlagt situasjon her.

Men kjære, i Norge i dag, så får man hjelp nok uansett for å kjøpe en bakovervendt bilstol f.eks Britax Two Way som er på tilbud til 1300 kroner! Det er billig forsikring! Har man råd til bil har man råd til det setet også, evt ønske i bursdagsgaver osv.

Er jo ikke så lenge siden et innlegg på facebook ble delt fordi barnet døde i en kollisjon, moren var sint og lei seg fordi ingen hadde fortalt henne at bakovervendt var det sikreste.

Så jeg driter i om de som har EKSTREMT bilsyke barn blir støtt, for de fleste barna blir snudd av andre grunner...

Kan ikke si at alle barna i barnehagene her i bygda blir bilsyke når de passerer 1 år, det tror jeg INGENTING på, kanskje 5 av dem til sammen, men ikke alle..

Vil igjen minne om at det er mulig å leie bilstol til en billig månedspris... Den vi leide fra if var helt ny da vi fikk den. Så det er ikke brukt heller.

Og folk gjør ikke alltid de beste valgene.

Jeg kjenner en som jobber som jobber i ambulansen, han satte sitt minste barn på 2.5 år i beltestol.. Fordi hun var over 15 kg, og da var det lettere....................................

Dette er en mann som jobber med trafikkulykker og død.......... (!) Så kom ikke her å fortell at alle forstår viktigheten! Når ikke en gang de i ambulansen forstår hvor viktig det er. Så vi må bare fortsette å dele dette budskapet, for det TAR LANG tid før det når frem til enkelte....

Og ja, jeg ser bort i fra de som er ekstremt bilsyke som mange skyller på her.

Og folk gjør ikke alltid de beste valgene.

Jeg kjenner en som jobber som jobber i ambulansen, han satte sitt minste barn på 2.5 år i beltestol.. Fordi hun var over 15 kg, og da var det lettere....................................

Dette er en mann som jobber med trafikkulykker og død.......... (!) Så kom ikke her å fortell at alle forstår viktigheten! Når ikke en gang de i ambulansen forstår hvor viktig det er. Så vi må bare fortsette å dele dette budskapet, for det TAR LANG tid før det når frem til enkelte....

Og ja, jeg ser bort i fra de som er ekstremt bilsyke som mange skyller på her.

Men kanskje ikke alle som forstår at det har med lengde å gjøre også... Ikke bare vekt.

Er jo ikke så lenge siden et innlegg på facebook ble delt fordi barnet døde i en kollisjon, moren var sint og lei seg fordi ingen hadde fortalt henne at bakovervendt var det sikreste.

Så jeg driter i om de som har EKSTREMT bilsyke barn blir støtt, for de fleste barna blir snudd av andre grunner...

Kan ikke si at alle barna i barnehagene her i bygda blir bilsyke når de passerer 1 år, det tror jeg INGENTING på, kanskje 5 av dem til sammen, men ikke alle..

Amen!! Men du ser jo i denne tråden at man har lang vei igjen.
Når man i Norge bruker unnskyldninger som økonomi for å ikke sikre sine barn godt nok.
Dessverre så har jeg kommet til den konklusjonen at de fleste vet at bakovervendt sikring er det beste, men pga bøyde bein og mindre komfor hos passasjer/fører så bruker man slike unnskyldninger som bilsyke eller økonomi til å snu barn.
Ja, noen få kaster opp mye på tur men det er få barn det er jeg overbevist om..

Nå quoter jeg deg på denne, men det kunne like greit vært det utsagnet ditt om planlegging og kondombruk.
Til det har jeg å si:
Seriøst???
Tror du dette er en perfekt verden vi lever i der alle planlegger livet sitt (sorry, jeg mener, det perfekte livet sitt) og alle har alt så "på plass"?
Det er ikke å "bare" bruke kondom, og det er ikke å "bare" ikke få barn hvis økonomien ikke er i orden. Antar du mener at en god del av innbyggerne i feks India heller ikke burde ha levd, siden de ikke "har råd til det" -.-
Slike utsagn blir veldig fremmede for meg å foestå.
Utvid horisonten 0.0000001% da. Life is messy, og alt man kan gjøre er å gjøre det beste ut av det :)

Når dét er sagt. Jeg har min ettåring bakovervendt og sånn må det forbli så lenge han er liten og lett nok til det.

Selvfølgelig er det unntak, men for de aller fleste i Norge bør dette være fint mulig, jo.

Å trekke inn innbyggere i India er fullstendig urelevant for diskusjonen. Å tillegge meg meninger jeg ikke har er heller ikke god diskusjonsteknikk.

Med alle de mulighetene vi har i Norge bør man klare å sikre ungene sine godt nok i bil, enkelt og greit.

Men kanskje ikke alle som forstår at det har med lengde å gjøre også... Ikke bare vekt.

Lengde på en to åring? Når min 6 åring på 120 kan sitte bakovervendt så blir ikke et sete som en toåring skal bruke for lite, da har man i utgangspunktet ikke kjøpt ett sete som passet dems barn.

Men kjære, i Norge i dag, så får man hjelp nok uansett for å kjøpe en bakovervendt bilstol f.eks Britax Two Way som er på tilbud til 1300 kroner! Det er billig forsikring! Har man råd til bil har man råd til det setet også, evt ønske i bursdagsgaver osv.

Trodde jeg hadde skrevet at folk ikke hadde råd til ny bil, ikke setet. Seter kan man spare til på noen mnd, en bil er verre.

Og uansett hvor billig setet er så hjelper det ikke om det ikke går inn i bilen feks.

Du får bakovervendt inn i alle biler, om man har vilje da;)

Nå har jeg ikke prøvd alle biler, men det var et nødskrik at vi fikk plass til Besafesetet og da kunne jeg ikke bruke setet fremme. Så jeg ser for meg at i små biler ville det ikke vært plass til det.
Men det blir spekulasjoner og synsing fra min side, jeg vil ikke hardnakket påstå at det ikke er plass i absolutt alle biler og at man da bare mangler vilje for å ikke få det på plass.

Men det er meg da.

Nå har jeg ikke prøvd alle biler, men det var et nødskrik at vi fikk plass til Besafesetet og da kunne jeg ikke bruke setet fremme. Så jeg ser for meg at i små biler ville det ikke vært plass til det.
Men det blir spekulasjoner og synsing fra min side, jeg vil ikke hardnakket påstå at det ikke er plass i absolutt alle biler og at man da bare mangler vilje for å ikke få det på plass.

Men det er meg da.
Den tar ganske stor plass ja. Vi har den i passaten og det går akkurat slik at den som sitter foran sitter greit og snuppa har samtidig veldig god plass til beina. Men den hadde aldri passet inn i personbilen til pappa for den tar mye plass. Derfor cybexen står i hans bil.

Back
Topp