Litt skuffet over godboken?

Agnete

Forumet er livet
Vi meldte oss inn i bokklubben godboken og fikk da bøker som barnet skulle lære seg å lese selv.
Bøkene skulle være tilpasset det.
Det jeg da reagerer på er at i disse bøkene er det skrevet med små bokstaver og 6 åringer lærer jo ikke små bokstaver skikkelig før i 2 klasse.
Så vi meldte oss ut av klubben igjen. Flere som er medlemer der som har reagert på det samme?

Jeg har ikke tenkt på det egentlig. Min 6åring er ikke begynt på skolen enda, men klarer å lese de. Men skjønner godt poenget ditt!

Min er 4,5 og vi har begynt med bokstaver men vi fikk beskjed fra bhgn om å lære både små og store bokstaver samtidig???...

Min er 4,5 og vi har begynt med bokstaver men vi fikk beskjed fra bhgn om å lære både små og store bokstaver samtidig???...

D har ikke vi gjort, kun store. Så her leser og skriver hun store bokstaver.

Begynner på skolen til høsten

Jeg er lærer, dog ikke i småskolen. På de stedene jeg har jobbet, lærer de både små og store bokstaver samtidig. Heller med fokus på de små, faktisk :)

Min førsteklassing lærer store og små samtidig, og leksene er med små bokstaver. De har ikke lært mange bokstaver da, de bruker to år på alfabetet, men han kan dem jo. Han leser.

Vi bruker likevel de bøkene lite, ettersom han går på skule. Vi må altså lære barnet nynorsk, noe som ikke er intuitivt for ham, så jeg ønsker at han leser mest mulig nynorsk.

I barnehagen min har vi fokus på språk, og har fått beskjed om at vi skal skrive alt med både små og store bokstaver. Vi driver ikke med skrive/lesetrening (liten avd), men om jeg skal lage lapp med Kari sitt navn, bruker jeg begge typer bokstaver. Da blir de vant til begge typer, og det blir lettere å lære å lese på denne måten.
Sikkert derfor bøkene er skrevet slik.

Ellers er min erfaring med goboken at de bøkene for de minste er bra, mens de for større barn ikke er like gode. Men har bare bært medlem av den ordinære klubben.