Litt skuffet over godboken?

Agnete

Forumet er livet
Vi meldte oss inn i bokklubben godboken og fikk da bøker som barnet skulle lære seg å lese selv.
Bøkene skulle være tilpasset det.
Det jeg da reagerer på er at i disse bøkene er det skrevet med små bokstaver og 6 åringer lærer jo ikke små bokstaver skikkelig før i 2 klasse.
Så vi meldte oss ut av klubben igjen. Flere som er medlemer der som har reagert på det samme?

Jeg har ikke tenkt på det egentlig. Min 6åring er ikke begynt på skolen enda, men klarer å lese de. Men skjønner godt poenget ditt!

Min er 4,5 og vi har begynt med bokstaver men vi fikk beskjed fra bhgn om å lære både små og store bokstaver samtidig???...

Min er 4,5 og vi har begynt med bokstaver men vi fikk beskjed fra bhgn om å lære både små og store bokstaver samtidig???...

D har ikke vi gjort, kun store. Så her leser og skriver hun store bokstaver.

Begynner på skolen til høsten

Jeg er lærer, dog ikke i småskolen. På de stedene jeg har jobbet, lærer de både små og store bokstaver samtidig. Heller med fokus på de små, faktisk :)

Min førsteklassing lærer store og små samtidig, og leksene er med små bokstaver. De har ikke lært mange bokstaver da, de bruker to år på alfabetet, men han kan dem jo. Han leser.

Vi bruker likevel de bøkene lite, ettersom han går på skule. Vi må altså lære barnet nynorsk, noe som ikke er intuitivt for ham, så jeg ønsker at han leser mest mulig nynorsk.

I barnehagen min har vi fokus på språk, og har fått beskjed om at vi skal skrive alt med både små og store bokstaver. Vi driver ikke med skrive/lesetrening (liten avd), men om jeg skal lage lapp med Kari sitt navn, bruker jeg begge typer bokstaver. Da blir de vant til begge typer, og det blir lettere å lære å lese på denne måten.
Sikkert derfor bøkene er skrevet slik.

Ellers er min erfaring med goboken at de bøkene for de minste er bra, mens de for større barn ikke er like gode. Men har bare bært medlem av den ordinære klubben.

Her lærer de store og små bokstaver samtidig i 1.klasse:)

Her har de kun fokus på store, og slik er det på de andre skolene også rundt her. Det er ikke en eneste liten bokstav i bøkene til barna. Hverken i matte eller i norsk.
Vi skulle heller ikke lære de små, for nå var det kun fokus på å lære å lese og ikke blande inn små bokstaver opp i dette. Læreren sa dette var likt over hele landet, der man bruker to år på alfabetet.
Hva de lærte i barnehagen spiller ikke så stor rolle, men her lærte de også små bokstaver. Så mitt barn kan mange små, men poenget mitt var vel det jeg skjønner ikke hvorfor det er små bokstaver i en lære å lesebok når de kun lærer store på skolen.
Men da er det ikke likt over hele Norge som læreren mener, og de lærer forskjellig.

Her lærer de også små og store bokstaver samtidig i første klasse

Vi meldte inn mini i god tro, pengene vi brukte på goboken hadde vel hjort større nytte som dopapir..

Sent from my iPhone using BV Forum

Her skriver de kun små bokstaver fra dag 1 på skolen. De store bokstavene kan de stort sett allerede eller lærer seg uansett sier se her..

Sent from my iPhone using BV Forum

Er jo rart at pensum er så andeledes i Norge. De har vel for det meste like bøker? Regner ikke med at vår skole trykker egene bøker til barna?
Det er ikke en eneste liten bokstav i lesebøkene eller mattebøkene til vår 1 klassing, de låner bøker på biblioteket beregnet for de i 1 klasse, kun store bokstaver i den også.
Men uansett kan det være det samme, bøkene er ubrukelig for oss.
Regner med at når lesingen sitter godt så er det ikke lenger morsomt å lese "Per spiser" da vil han nok ha litt mer historie i tekstene sine.

Datteren min har gått på to forskjellige skoler. Den første lærte hun store bokstaver og den hun går på nå så er det små bokstaver
Er jo det som er praktisk, siden det er sjeldent jeg går rundt i verden og ting er skrevet med store bokstaver.

Datteren min har gått på to forskjellige skoler. Den første lærte hun store bokstaver og den hun går på nå så er det små bokstaver
Er jo det som er praktisk, siden det er sjeldent jeg går rundt i verden og ting er skrevet med store bokstaver.

Nå håper ikke jeg ditt barn som er 6/7 år går alene rundt i verden for å lese på ting? De vil lære små bokstaver også, men de mener på denne skolen at fokuset bør være å lære og lese og lære lyden til bokstaven før man putter inn enda flere bokstaver.
Derfor lærer de store i første og over på små i andre.

Nå håper ikke jeg ditt barn som er 6/7 år går alene rundt i verden for å lese på ting? De vil lære små bokstaver også, men de mener på denne skolen at fokuset bør være å lære og lese og lære lyden til bokstaven før man putter inn enda flere bokstaver.
Derfor lærer de store i første og over på små i andre.

Oi.. Hvis du virkelig tror at en jente på 6 år vandrer rundt alene i verden, selv om det tydelig står "jeg", så må du kanskje åpne øya litt.

Du lærer jo lyden selv om bokstaven er liten. Og (nesten) alle bøker har jo små bokstaver. Så bedre å lære det slik som det er, istedet for å lære noe to ganger. Men det er jo min mening og tydeligvis en del skoler og pedagoger deler den meningen.

Oi.. Hvis du virkelig tror at en jente på 6 år vandrer rundt alene i verden, selv om det tydelig står "jeg", så må du kanskje åpne øya litt.

Du lærer jo lyden selv om bokstaven er liten. Og (nesten) alle bøker har jo små bokstaver. Så bedre å lære det slik som det er, istedet for å lære noe to ganger. Men det er jo min mening og tydeligvis en del skoler og pedagoger deler den meningen.

Nei jeg tror ikke det, men her skriver jeg om et barn på 6 år som har tid på seg til å lære begge deler. Ikke om voksene som har gått ferdig skole. Skjønte derfor ikke hva det hadde med verden å gjøre..

Er jo rart at pensum er så andeledes i Norge. De har vel for det meste like bøker? Regner ikke med at vår skole trykker egene bøker til barna?
Det er ikke en eneste liten bokstav i lesebøkene eller mattebøkene til vår 1 klassing, de låner bøker på biblioteket beregnet for de i 1 klasse, kun store bokstaver i den også.
Men uansett kan det være det samme, bøkene er ubrukelig for oss.
Regner med at når lesingen sitter godt så er det ikke lenger morsomt å lese "Per spiser" da vil han nok ha litt mer historie i tekstene sine.
I mange av bøkene står det både små og store bokstaver, noen lærere velger da bare å fokusere på de store

Back
Topp