Disneymamma
Glad i forumet
Mannen min er lærer og har jobbet i første klasse flere ganger, og på to ulike skoler som ligger i ulike deler av landet. På begge skolene har de lært både små og store bokstaver samtidig.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
I mange av bøkene står det både små og store bokstaver, noen lærere velger da bare å fokusere på de store
Kan han store bokstaver nå ? For det er ingenting i veien for å lære de små selvDa har de nok forskjellige bøker, det er ikke en liten bokstav i bøkene til mitt barn. Jeg har jo også spurt, nettopp fordi jeg trodde det var vanlig å lære begge deler.
Men det var det ikke fikk jeg beskjed om da
Men som sagt da er nok boklubben fint for noen, bortkastet penger for oss.,
Kan han store bokstaver nå ? For det er ingenting i veien for å lære de små selvVi hadde hvertall god nytte av bøkene da kengubarnet skulle lære små bokstaer
Ser den med at det forvirrer om de ikke kan kan store bokstaver, men kan de det så ser jeg ikke horfor de ikke kan lære små bokstaver hjemme. Mye rare lærere rundtomkringJa, han kan det. Har fått beskjed om at vi ikke skal lære de noe de ikke lærer på skolen, det forvirrer.
Han kan flere små bokstaver også, for jeg og barnehagen skrev små.
Men de som er litt ukjente som A og a sliter han litt mere med.
Han synes det er stas å lesebøkene alene, så derfor meldte vi oss inn i bokklubben, nå må vi uansett lese de sammen så da kan vi heller lese bøker med litt innhold![]()
Ikke lov å lære dem noe. Og sier alle bare lærer små? Hvilken verden lever denne lærern i?
På skolen med oss lærer de bokstavene sakte, de bruker to år. Guttungen min kan lese. De ber oss ikke vente. Han kan ting i matte de ikke har lært. Jeg stopper ham ikke av den grunn.
Samme her!Her lærer de også små og store bokstaver samtidig i første klasse
Ser den med at det forvirrer om de ikke kan kan store bokstaver, men kan de det så ser jeg ikke horfor de ikke kan lære små bokstaver hjemme. Mye rare lærere rundtomkring
Ok, når du er fornøyd så er jo det supert detJeg er utrolig fornøyd med læreren jegHer er lesing det som satses på tidlig lesing og skolen skårer høyt på dette området. Så noe riktig må de gjøre
Her leste alle elevene selv rett før jul, kun gått på skolen i 4 måneder. Så jeg er fornøyd med hvordan de gjør, de jeg ikke er fornøyd med er godboken![]()
Jeg underviser ikke, men forklarer, svarer og er med på det der barnet er, som tidvis altså er lenger fremme enn de er kommet på skolen. Ja, jeg velger å forklare når han lurer på 1/2 og 1/4 selv om skolen enda ikke har kommet dit, og i pensum vel ikke krever det før neste år. Å lære å lese har vi også fokus på, men de lærer heldigvis det med små bokstaver, ellers hadde utvalget av lesestoff vært enda mindre.Ingen som har sagt man skal stoppe de når de er på vei. Det er da mye bedre at hjemmet fokuserer på det barnet er isteden for å gå videre og det kan bli for mye for barna? Synes
Her bruker de også to år på alfabetet![]()
Hvorfor skal jeg undervise han i noe som ikke de jobber med på skolen? Er det ikke bedre da at her hjemme så fokuserer vi det samme som skolen? Altså å lære å lese..
Jeg underviser ikke, men forklarer, svarer og er med på det der barnet er, som tidvis altså er lenger fremme enn de er kommet på skolen. Ja, jeg velger å forklare når han lurer på 1/2 og 1/4 selv om skolen enda ikke har kommet dit, og i pensum vel ikke krever det før neste år. Å lære å lese har vi også fokus på, men de lærer heldigvis det med små bokstaver, ellers hadde utvalget av lesestoff vært enda mindre.
Jeg synes denne pedagogikken høres gammeldags ut. Nå skal ungene lære å lese i løpet av 1.klasse og ikke 2.klasse som det var tidligere. Vi lærer inn bokstavene, med fokus på de små, slik at vi er ferdig med alle første halvår i førsteklasse. De lærer da både stor og liten bokstav, men man finner de små bokstavene i bøkene. Med denne metoden lærer de fleste å lese første halvåret. Mange allerede før høstferien i førsteklasse. Der man før lærte en bokstav i uka vil det ta lang tid før man kan begynne å lese meningsfylt tekst, Man trenger å kunne flere bokstaver før man kan begynne å trekke sammen og knekke lesekoden. Med metoden og læreverket vi har brukt har vi svært gode resultater på lesing. Vi startet med dette i 2011.
God boken er så vidt jeg vet utviklet av Liv Engen som er pedagog på leseopplæring og skrevet flere bøker om emnet, Om det er verdt pengene sine er en annen sak, men det er vanlig å lære å lese med de små bokstavene.
Det er fortsatt mange lærere som jobber som de alltid har gjort, og det tar tid før man har råd til å bytte ut læreverk. Det handler også om hva den enkelte lærern ønsker ift. opplæringen. Det er metodefrihet, og målet er da å lære å lese før 1.klasse er omme, men da må man også kunne alle bokstavene i løpet av 1.klasse.
Vi meldte oss inn i bokklubben godboken og fikk da bøker som barnet skulle lære seg å lese selv.
Bøkene skulle være tilpasset det.
Det jeg da reagerer på er at i disse bøkene er det skrevet med små bokstaver og 6 åringer lærer jo ikke små bokstaver skikkelig før i 2 klasse.
Så vi meldte oss ut av klubben igjen. Flere som er medlemer der som har reagert på det samme?
Jeg er lærer, dog ikke i småskolen. På de stedene jeg har jobbet, lærer de både små og store bokstaver samtidig. Heller med fokus på de små, faktisk![]()