Sopp

Klarforbaby

Elsker forumet
Marsboerne 20 18
*Aprilbaby 2018*
Noen som har erfaring?

Jeg har hatt åpne sår på brystvortene som førte til bakteriell brystbetennelse. Fikk antibiotika for dette, noe som kan føre til sopp.
Sårene begynte å gro relativt fort etter jeg fikk antibiotika, og såret på ene brystvorten ble helt borte, mens såret på den andre bare nesten har grodd. Det er et pittelite sår som ikke vil gro!! Det ser bra ut når det er tørt, men ikke etter hun har spist - da ser man det pittelille såret helt tydelig.

Det er vondt å amme på dette brystet, noe som jeg ikke tror er pga såret - for det er så lite at jeg tror ikke det gjør vondt. Ser at jeg har begynt å miste litt hud på dette brystet også.

Kan det være sopp? Jeg lekker lite nå, så brystene er stort sett tørre. Sånn sett dårlig grobunn for sopp - men det kan jo hende?

Noen som har erfaring med sopp? Hvordan ble du isåfall kvitt det? Farris? Canesten(må denne vaskes av?) Mycostatin?
Hvor lang tid måtte du behandle før det ble bedre?

Har lest nye på nett, men blir ikke klokere!!

Last edited:
Mini har trøske og jeg trooor kanskje hun har smittet meg. Fikk uansett beskjed om å bruke canesten for å unngå å bli smittet/behandling om jeg allerede var smittet.

Mini her har også trøske, er det noen måte jeg kan skjønne om jeg har blitt smittet? Har ikke noen sår eller noe.. Og noen som har noen vellykede historier om behandling med farris? "Ta farris på qtips og inn i munnen til babyen" sier de, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å gjøre det "ordentlig". Får jo knotet litt på tunga mellom fekting og hyl, men føler ikke akkurat at jeg gjør det riktig.. Og hvor ofte og når skal man gjøre det? Og i hvor lang periode? I tillegg brekker hun seg ofte av det. Storesøster fikk mycostatin (eller hvordan det staves) og hun brakk seg hver gang av den, så det var jo bare rør.. Stakkar liten.

Mini her har også trøske, er det noen måte jeg kan skjønne om jeg har blitt smittet? Har ikke noen sår eller noe.. Og noen som har noen vellykede historier om behandling med farris? "Ta farris på qtips og inn i munnen til babyen" sier de, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å gjøre det "ordentlig". Får jo knotet litt på tunga mellom fekting og hyl, men føler ikke akkurat at jeg gjør det riktig.. Og hvor ofte og når skal man gjøre det? Og i hvor lang periode? I tillegg brekker hun seg ofte av det. Storesøster fikk mycostatin (eller hvordan det staves) og hun brakk seg hver gang av den, så det var jo bare rør.. Stakkar liten.
Samme her. Har mycostatin. En kamp å få det på. Går det ikke på orntlig. Ser ingen bedring.
Brennende følelse, såre brystknopper og stikkende-støt i brystene er symptomer jeg har funnet vis google

Måtte dere til lege for å få noe å behandle trøsken med, eller kan helsestasjonen hjelpe med dette? Har 1t reisevei til lege og må ta buss i tilfelle.. noe jeg ikke er helt sikker på om jeg gidder med barnevogn og hele pakka.

Mini har trøske og jeg trooor kanskje hun har smittet meg. Fikk uansett beskjed om å bruke canesten for å unngå å bli smittet/behandling om jeg allerede var smittet.

Hvorfor tror du at du er smittet?

Jeg har begynt å flasse litt både på brystvorten og rundt. På brystvorten kan det hende at jeg glasset pga at brystvortene nå er begynt å bli herdet der hvor jeg hadde sår - for det er nemlig bare akkurat på de plassene jeg flasser.
Rundt flasser jeg bare litt - eller ser kanskje bare tørr ut..

Ellers har jeg i dag fått en ny "vondt": vondt langt inn i puppen når noe berører brystvorten. Dvs, med bh/topp på gjør det vondt (hele tiden), uten bh/topp på kjenner jeg knapt noe.

Ååh - er såååå lei nå!! Vil bare kose meg med ammingen!!

Hvorfor tror du at du er smittet?

Jeg har begynt å flasse litt både på brystvorten og rundt. På brystvorten kan det hende at jeg glasset pga at brystvortene nå er begynt å bli herdet der hvor jeg hadde sår - for det er nemlig bare akkurat på de plassene jeg flasser.
Rundt flasser jeg bare litt - eller ser kanskje bare tørr ut..

Ellers har jeg i dag fått en ny "vondt": vondt langt inn i puppen når noe berører brystvorten. Dvs, med bh/topp på gjør det vondt (hele tiden), uten bh/topp på kjenner jeg knapt noe.

Ååh - er såååå lei nå!! Vil bare kose meg med ammingen!!
Brennende følelse innimellom og stråling oppover i puppene. Og litt sår

Back
Topp