Det overrasker meg..

Jeg er helt enig med deg.
Synes det er utrolig at norske barn (kontra svenske) er så mye mer bilsyke eller klager på bøyde ben. Er norske barn mer sutrete enn andre? Er bilparken i Norge vanskeligere å få bilseter i enn i Sverige?

Her tror jeg at det er holdninger hos foreldre som har mye å si.

Jeg har hørt at en ettåring ble snudd fordi "han kjedet seg når han satt bakovervendt". Det er i mitt hode ingen god unnskyldning. Hva er det barn skal få lov til å bestemme? Hvem er de voksne her, som skal vite best?

Min eldste er lang, og har alltid vært det. Vi hadde en Ford fokus stasjonsvogn når han ble født. Babysetet gikk bra, men ble litt mer trøblete da han skulle ha sete nr 2. Vi gikk for besafe. Og han skulle sitte bak passasjersetet. Min samboer er lang, nesten 190, og måtte pent sitte med mer bøyde ben. Hvis han skulle sittet bekvemt hadde forsetet vært helt oppi baksetet :-P Men samboer klarte seg han. Selv om han laget litt på slutten.
Storebror vokste ut av besafen da han var 3, men fikk britax Two Way bakovervendt. Han ble snudd fremover da han var 4 år og 2 mnd. DA begynte han å klage på vonde ben :-P
For det var ikke støtte til dem sånn at de hang nedover ;-)

Frøkna på snart 3 har god plass i besafen enda, hun er knappe 90 cm kontra storebroren som var over meteren på samme alder ;-)

Vi bytta bil før lillesøster skulle bli født, for hadde ikke plass til to barneseter i bilen. For samboer ville ha litt bedre plass til bena.
Nå har vi Ford s-max, og har danseplass mellom seteradene ;-)

Magepute forovervendt er bedre enn 5punktseler om man må ha et barn forovervendt før de er 4år :) det har jeg snakket med tryggtrafikk om :)
Ja jeg hadde aldri satt ungene mine forovervendt i fempunktsseler. Når eldste ble snudd ble han satt i beltestol. Men etter hva jeg har blitt fortalt og lest utfra krasjtester så er den mageputen her bedre enn trepunktssele også, og kan sidestilles med bakovervendt. Det høres ulogisk ut og jeg har ikke helt satt meg inn i det, for hun er bare ett år så det er ikke aktuelt ennå. Men når hun er rundt 4 år og må snues så skal jeg sjekke opp om det er bedre at hun sitter i den må magepute eller om det er like greit med beltestol.

Med fempunktseler sitter hele kroppen bomfast og da vil hode/nakken få en belastning/knekk ved en eventuel kræsj! Med magepute blir det som å feste barnet med 3punktseler.. kanskje du skulle lest litt om det før du uttaler deg!

Jo jeg vet det, men det hjelper ikke en 2 åring om den mageputa er der, nakken vil uansett få alt for store skader i en forovervendt kræsj!! Derfor hjelper det ingenting sammenlignet med bakovervendt.
Dette gjelder jo også vanlige beltestoler der trykket vil fordeles, men en 2 åring i en beltestol i forovervendt kræsj vil få store nakkeskader.

Det ser man godt på filmene fra Trygg Trafikk.

Med fempunktseler sitter hele kroppen bomfast og da vil hode/nakken få en belastning/knekk ved en eventuel kræsj! Med magepute blir det som å feste barnet med 3punktseler.. kanskje du skulle lest litt om det før du uttaler deg!

Film fra Cybex Pallas, et sete med pute foran.
Se på nakken, og dette ser ut til å være et stort barn, så det skremmer med at 2 åringer sitter i slike seter. Selv om det er bedre enn forovervend i 5 punkt seler.

https://www.youtube.com/watch?v=e9U4zhROS1w

Ja jeg hadde aldri satt ungene mine forovervendt i fempunktsseler. Når eldste ble snudd ble han satt i beltestol. Men etter hva jeg har blitt fortalt og lest utfra krasjtester så er den mageputen her bedre enn trepunktssele også, og kan sidestilles med bakovervendt. Det høres ulogisk ut og jeg har ikke helt satt meg inn i det, for hun er bare ett år så det er ikke aktuelt ennå. Men når hun er rundt 4 år og må snues så skal jeg sjekke opp om det er bedre at hun sitter i den må magepute eller om det er like greit med beltestol.

Sidestilles med bakovervendt?
Se her, sete med magepute.

https://www.youtube.com/watch?v=e9U4zhROS1w

Her er bakovervend, i dette tilfelle en BeSafe Izi KID, på siden står en Cybex Solution om jeg ikke tar feil.

https://www.youtube.com/watch?v=qw70RL6EhYo

Jeg syns faktisk ikke det er så mange gråsoner her.. Når man får barn så er det mye som må planlegges, og bilsikring er en av de tingene.
Man bør frks prøve bilseter i den nye bilen man vurderer å kjøpe for å se om der er plass.
Og jeg blir overrasket om feks britax maxway ikke går i en Ford focus..

Når det gjelder seter med magepute, er de ikke anbefalt pga barnet i verste fall kan bli slengt ut av dersom bilen skulle trille rundt.

Det er ingen som ønsker å gjøre noe som kan gå ut over barnas helse eller sikkerhet (minus vaksinemotstandere) men det er dem som må velge mellom å bruke den bilen de har eller å gå eller ta bussen.
Hvis det de har råd til er en sliten Opel Corsa fra 2001 som ikke er plass til et bakovervendt bilsete, eller bussen, så tror jeg uansett at det er bedre for dem å bruke bilen. Både fordi det er lettere, mer komfortabelt og minst like trygt som bussen. Hvis ulykken er ute i bussen så har de ikke barnesete der heller, og i hvertfall ikke bilsele å sitte fastspent i.

Jeg er helt enig i at dette er svært viktig å tenke på. Men det er ikke alltid barn er planlagt heller, men ære være dem som tar ansvaret når det kommer!

Jeg har nå kjøpt en Cybex Sirona. Det er plass til det, men Besafe som jeg egentlig vil ha er det ikke plass til.
Jeg liker ikke Cybexsetet noe særlig og barnet mitt satt mye bedre i Besafe sitt. Men da kunne vi altså ikke bruke bilen pga helsa mi.

Vi så etter ny bil, men måtte da gi fra oss den gamle og betale ut 80 000 i restlån på den. Det hadde vi ikke råd til så da kunne vi ikke kjøpe en slik bil som helsa mi trenger. Dessverre. Da ble det et nytt barnesete istedet.

Dersom jeg ikke hadde hatt anledning til å kjøpe et nytt sete, mener du at jeg burde tatt bussen istedet da fordi jeg ikke kunne bruke bilen? Hadde jeg vært en bedre mor da som satte barnet mitt usikret i bussgangen, i en vogn som ville blitt slengt veggimellom dersom noe skulle skje? Vet du hvor mye en vogn blir i vekt ved et krasj i 50km timen? Flere hundre kilo. Tror neppe det er bedre for barnet uansett. Det blir som å velge mellom pest eller kolera.

Ja tar ikke buss, men har sett barneseter i bussene jeg har vært i før..?
Har man råd til en Opel corsa, har man sikkert råd til frks en Toyota carina. Poenget er at det finnes store nok biler i alle prisklasser.

Jeg mener også at et det tanker om barn innen de første årene, så kjøp stor nok bil dersom man kanskje ikke har mulighet til å bytte den ut.

Og ja for all del, barn kan komme uplanlagt. Men jeg mener det skal noe til å ha en så liten bil at ikke engang britax maxway eller twe får plass for en periode..

Har man råd til en Opel corsa, har man sikkert råd til frks en Toyota carina. Poenget er at det finnes store nok biler i alle prisklasser.

Jeg mener også at et det tanker om barn innen de første årene, så kjøp stor nok bil dersom man kanskje ikke har mulighet til å bytte den ut.

Og ja for all del, barn kan komme uplanlagt. Men jeg mener det skal noe til å ha en så liten bil at ikke engang britax maxway eller twe får plass for en periode..

Så en stor bil som relativt dårlig er mye bedre enn en liten bil som er god å kollidere med? Man betaler jo gjerne for sikkerheten også når man kjøper bil, det du sier er at bilsikkerhwten er det ikkeså farlig med?

Sent from my iPhone using BV Forum

Kanskje lurt å sjekke hvilken stol dette er før du uttaler deg! ;) Den har ikke fempunktsseler framovervendt. Det er hva krasjtester viser - de sjekker jo belastning i krasjtest. Og her har denne kommet like bra ut som bakovervendte.

Jeg kommer til å ha minste bakovervendt lengst mulig og som sagt regner jeg med 18 kg holder slik som med storebroren som ikke var 18 kg før han var 5 år.

Jeg VET det er med PUTE, men se filmer på youtube, så ser du hva som skjer med nakken!!!

Bare for å spørre, har du noen gang vært i en situasjon der man har dårlig råd? Og man vet at man står fast, for man får ikke feks lån, eller man vet at et nytt lån ville blitt såpass dyrt at et hadde gått ut over det man har å kjøpe mat for eller betale husleie/lån?
Hvis man kjøpte en bil til 100 000 for tå år siden og man har 70 000 igjen å betale på den men ikke får solgt den for mer enn 40 000, så har man 30 000 igjen i heftelser på bilen. Dem må man da betale ut for å få nytt lån, man får ikke lån på gammel bil i nytt lån. Da sitter man enten med to lån og dermed mye mer å betale i mnd, eller man må spytte ut restbeløpet.
Ikke vet jeg men jeg har ikke 30 000 (eller i mitt tilfelle 80 000) å spytte ut her og nå.

Det er ikke baaaare å bytte en bil. Ikke for alle.

Jeg har stasjonsvogn og har ikke engang tenkt tanken på at den ikke er stor nok for et barnesete. Men de største barnesetene er så store at setet må stå helt fremme med ryggen i en vinkel som gjør at man sitter fremover med ryggen. Utrolig ubehagelig.

Det er ingen som ønsker å gjøre noe som kan gå ut over barnas helse eller sikkerhet (minus vaksinemotstandere) men det er dem som må velge mellom å bruke den bilen de har eller å gå eller ta bussen.
Hvis det de har råd til er en sliten Opel Corsa fra 2001 som ikke er plass til et bakovervendt bilsete, eller bussen, så tror jeg uansett at det er bedre for dem å bruke bilen. Både fordi det er lettere, mer komfortabelt og minst like trygt som bussen. Hvis ulykken er ute i bussen så har de ikke barnesete der heller, og i hvertfall ikke bilsele å sitte fastspent i.

Jeg er helt enig i at dette er svært viktig å tenke på. Men det er ikke alltid barn er planlagt heller, men ære være dem som tar ansvaret når det kommer!

Jeg har nå kjøpt en Cybex Sirona. Det er plass til det, men Besafe som jeg egentlig vil ha er det ikke plass til.
Jeg liker ikke Cybexsetet noe særlig og barnet mitt satt mye bedre i Besafe sitt. Men da kunne vi altså ikke bruke bilen pga helsa mi.

Vi så etter ny bil, men måtte da gi fra oss den gamle og betale ut 80 000 i restlån på den. Det hadde vi ikke råd til så da kunne vi ikke kjøpe en slik bil som helsa mi trenger. Dessverre. Da ble det et nytt barnesete istedet.

Dersom jeg ikke hadde hatt anledning til å kjøpe et nytt sete, mener du at jeg burde tatt bussen istedet da fordi jeg ikke kunne bruke bilen? Hadde jeg vært en bedre mor da som satte barnet mitt usikret i bussgangen, i en vogn som ville blitt slengt veggimellom dersom noe skulle skje? Vet du hvor mye en vogn blir i vekt ved et krasj i 50km timen? Flere hundre kilo. Tror neppe det er bedre for barnet uansett. Det blir som å velge mellom pest eller kolera.

Kan du fortelle meg at i Norge så setter alle foreldrene barna sikkerhet på alvor?
Hvorfor er det da kun 40% av to åringene som sitter bakovervendt mot 90% i Sverige?
Hvorfor sitter da 5 åringer uten beltestol eller pute i bilen og hvorfor er det så mange som plasserer barna bare i forsete for de skal bare ett kort sted? Mener du at dette er å sette sikkerheten til barna først?
Jeg har hatt plass til bakovervendt sete i en liten polo, min komfor kommer lengst bak av alt.
Jeg synes ikke sjakkruta er så svart hvit, men jeg er helt enig med ho i at i Norge er man sløve på å sikre barna sine. Her i Norge har man altfor mange dårlige elendige unnskyldninger for å snu barna sine!
Vondt i beina, kvalme og trang plass er ingen unnskyldning.
Man kjøper seg ikke ett stort bakovervendt sete som besafe eller noen andre med isofix, nettopp fordi de tar plass om man da har dårlig plass. Kjøp ett godt sete man kan feste med belte og plasser det i forsete med airbaggen av. Det er alltid en løsning om man vil sikre sine barn godt nok!

Last edited:
Så en stor bil som relativt dårlig er mye bedre enn en liten bil som er god å kollidere med? Man betaler jo gjerne for sikkerheten også når man kjøper bil, det du sier er at bilsikkerhwten er det ikkeså farlig med?

Sent from my iPhone using BV Forum
Av de to ville jeg mye heller valgt carinaen uansett. Men hvorfor mener du at større biler et mindre sikre? Tror du corsaen tåler mer enn carinaen? Dette blir bare for å diskutere..
Man får store nok biler som et sikre nok til en billig penge om man må. Dessuten vil jeg faktisk påstå at for barnet i baksetet spiller det liten rolle hva man (front)kolliderer i. Det som evt kan bli avgjørende er hvilken vei barnet faktisk sitter..

Bare for å spørre, har du noen gang vært i en situasjon der man har dårlig råd? Og man vet at man står fast, for man får ikke feks lån, eller man vet at et nytt lån ville blitt såpass dyrt at et hadde gått ut over det man har å kjøpe mat for eller betale husleie/lån?
Hvis man kjøpte en bil til 100 000 for tå år siden og man har 70 000 igjen å betale på den men ikke får solgt den for mer enn 40 000, så har man 30 000 igjen i heftelser på bilen. Dem må man da betale ut for å få nytt lån, man får ikke lån på gammel bil i nytt lån. Da sitter man enten med to lån og dermed mye mer å betale i mnd, eller man må spytte ut restbeløpet.
Ikke vet jeg men jeg har ikke 30 000 (eller i mitt tilfelle 80 000) å spytte ut her og nå.

Det er ikke baaaare å bytte en bil. Ikke for alle.

Jeg har stasjonsvogn og har ikke engang tenkt tanken på at den ikke er stor nok for et barnesete. Men de største barnesetene er så store at setet må stå helt fremme med ryggen i en vinkel som gjør at man sitter fremover med ryggen. Utrolig ubehagelig.
Selvfølgelig har jeg hatt dårlig råd. Har det for så vidt fortsatt. Hva har min personlige økonomi med dette å gjøre? Hva hjelper det at du får vite at vi har måttet lånt penger fra barnets sparekonto for å få råd til mat en gang?
Bilene våre er 99 og 01 modeller også om du vil vite det, så ingen nye fancy men store nok til bakovervendte barneseter enda passasjeren sitter rak i ryggen med beina nesten i dashbordet! Volvo er dessuten veldig trygge biler, selv om de er noen år...

Selvfølgelig har jeg hatt dårlig råd. Har det for så vidt fortsatt. Hva har min personlige økonomi med dette å gjøre? Hva hjelper det at du får vite at vi har måttet lånt penger fra barnets sparekonto for å få råd til mat en gang?
Bilene våre er 99 og 01 modeller også om du vil vite det, så ingen nye fancy men store nok til bakovervendte barneseter enda passasjeren sitter rak i ryggen med beina nesten i dashbordet! Volvo er dessuten veldig trygge biler, selv om de er noen år...

Jeg bare spurte fordi det virker som om du synes at "det bare er å bytte bil". Det er slik det oppfattes det du skriver.
Er ikke ute etter detaljene i din privatøkonomi, bare prøver å få frem at dersom man står og ikke får lån, så kan man ikke gjøre noe med det :)

Kan du fortelle meg at i Norge så setter alle foreldrene barna sikkerhet på alvor?

Hvorfor er det da kun 40% av to åringene som sitter bakovervendt mot 90% i Sverige?
Hvorfor sitter da 5 åringer uten beltestol eller pute i bilen og hvorfor er det så mange som plasserer barna bare i forsete for de skal bare ett kort sted? Mener du at dette er å sette sikkerheten til barna først?
Jeg har hatt plass til bakovervendt sete i en liten polo, min komfor kommer lengst bak av alt.
Jeg synes ikke sjakkruta er så svart hvit, men jeg er helt enig med ho i at i Norge er man sløve på å sikre barna sine. Her i Norge har man altfor mange dårlige elendige unnskyldninger for å snu barna sine!
Vondt i beina, kvalme og trang plass er ingen unnskyldning.
Man kjøper seg ikke ett stort bakovervendt sete som besafe eller noen andre med isofix, nettopp fordi de tar plass om man da har dårlig plass. Kjøp ett godt sete man kan feste med belte og plasser det i forsete med airbaggen av. Det er alltid en løsning om man vil sikre sine barn godt nok!

Jeg er helt enig i at det finnes rom for forbedringer. Sverige er langt fremme på flere sikkerhetstiltak og omsorgstiltak, mye lenger fremme enn Norge.
Synes heller ikke komfortspm er viktigere enn sikkerhet, og er enig i at barn tåler å sitte med bena bøyd på en kjøretur og de tåler å kjede seg.
Ekstrem kvalme derimot er et stort problem, og da skjønner jeg at foreldrene snur dem fremover (har en tremenning som har et barn som spyr og spyr i bil, han måtte settes forover og da ga problemet seg. De to andre satt bakovervendt til 5 og 6 år, jenta er ganske liten av seg).

Det setet jeg har kjøpt nå er med isofix og tar mye mindre plass en beltestolen :) Jeg kan ikke sitte bak, da spyr og spyr og spyr jeg :)

Last edited:

Toyoto Corolla (ikke stasjonsvogn). Jenta mi satt trangt, hun er lang. Da satt jeg bak og framsetet var så langt framover som mulig, brukte Britax. Hadde vi ikke endelig fått mulighet til å kjøpe egen bil så hadde vi ikke hatt valget om å snu henne før hun ble 3 år. Nå har vi stasjonsvogn, og mulighet til å la henne sitte bakovervendt en god stund lenger. For oss snudde situasjonen seg i tide, vi hadde ikke kunnet sitte slik mye lenger. Og da satt vi foreldre veldig trangt i tillegg.
Det kommer an på lengden på barnet.
Jeg tenker som så at man først og fremst må prøve å nå fram til de som planlegger bilkjøp (som har barn eller tenker på å få barn), de som skal kjøpe bilstol, de uinformerte og de som mener at bakovervendt er hysteri. Det er rett og slett ikke rettferdig å si at alle kan kjøpe ny bil eller ny stol, det er urealistisk å tro at alle har de samme mulighetene og forutsetningene.

For ikke å snakke om at de aktuelle bilene faktisk må være til salgs til den prisen man har råd til. Vi lette etter bil lenge, den bilen jeg ville ha kom aldri til salgs i vår prisklasse.

Jeg er helt enig i at det finnes rom for forbedringer. Sverige er langt fremme på flere sikkerhetstiltak og omsorgstiltak, mye lenger fremme enn Norge.
Synes heller ikke komfortspm er viktigere enn sikkerhet, og er enig i at barn tåler å sitte med bena bøyd på en kjøretur og de tåler å kjede seg.
Ekstrem kvalme derimot er et stort problem, og da skjønner jeg at foreldrene snur dem fremover (har en tremenning som har et barn som spyr og spyr i bil, han måtte settes forover og da ga problemet seg. De to andre satt bakovervendt til 5 og 6 år, jenta er ganske liten av seg).

Det setet jeg har kjøpt nå er med isofix og tar mye mindre plass en beltestolen :) Jeg kan ikke sitte bak, da spyr og spyr og spyr jeg :)

Jeg har ingen tro på at 60% av alle toåringer får bilsyke.
Jeg sier også heller at vi bruker lang tid på reise enn at mitt barn dør i en bilulykke som skrevet tidligere, har selv ett barn med bilsyke. Ble ikke snudd før han var 5 år og overraskende nok så blir han fortsatt kvalm..
Vi har ikke bare ett lite forbedringspotensiale her i Norge, vi trenger at foreldre begynner å se at bakovervendt sikring er nesten eneste alternativ og jeg håper det blir snart påbudt frem til fire år vi har en lang, lang vei å gå!
Cybex sirona tar ikke mindre plass enn britax maxway, den tar faktisk ganske stor plass til å være ett så lite sete. Min 6 åring får ikke plass i det sete, men han sitter fint i maxway.
Veldig viktig å prøve stol i bil før man kjøper! Der bommer mange og man er altfor opptatt av å ha isofix.
Jeg håper disse combi setene blir forbudt og det kommer kun rene bakovervendte stoler snart.

Jeg sier også heller at vi bruker lang tid på reise enn at mitt barn dør i en bilulykke som skrevet tidligere, har selv ett barn med bilsyke. Ble ikke snudd før han var 5 år og overraskende nok så blir han fortsatt kvalm..
Vi har ikke bare ett lite forbedringspotensiale her i Norge, vi trenger at foreldre begynner å se at bakovervendt sikring er nesten eneste alternativ og jeg håper det blir snart påbudt frem til fire år vi har en lang, lang vei å gå!
Cybex sirona tar ikke mindre plass enn britax maxway, den tar faktisk ganske stor plass til å være ett så lite sete. Min 6 åring får ikke plass i det sete, men han sitter fint i maxway.
Veldig viktig å prøve stol i bil før man kjøper! Der bommer mange og man er altfor opptatt av å ha isofix.
Jeg håper disse combi setene blir forbudt og det kommer kun rene bakovervendte stoler snart.

Det er litt sykt at vi nesten må ha forbud mot ting for at folk skal ta de rette valgene. Det burde vært strengere krav enn i dag, og det burde vært et krav om at butikkene som selger setene har den nødendige kunnskapen også. Jeg har ingen tro på at setene de selger på Europris er noe særlig. Da vi skulle kjøpe nytt sete til lillemor kom faktisk spørsmålet om oppkast opp. Burde vi kjøpe et sete man kan snu? Bare sånn i tilfelle? Jeg hadde nok gått for det om jeg ikke hadde lest her på Babyverden at det måtte være bakovervendt. I mitt tilfelle funket gruppepress positivt. Vi må fortsette å informere om god sikkerthet i bilen.

Har jeg skrevet at alle 60% får bilsyke? Jeg sa at jeg forstod det ved ekstrem bilsyke. Om det er 0,001% eller 3 % eller 60% vet jeg ikke.
Ei heller har jeg skrevet at vi har et lite forbedringspotensiale, jeg sa det er rom for forbedringer. Om det rommet er lite eller stort får være, så lenge det er der.
Har ikke sagt noe om Cybex tar stor eller liten plass, det tar mindre plass en Besafe som jeg opprinnelig kjøpte og gjør at jeg nå har tålelig plass mtp ryggen min. Ta bena sitter trangt får så være. Men jeg ser at barnet mitt ikke sitter like bra i Cybex dessverre. Men for sikkerheten så sitter hun i det likevel.
Vi prøvde stolen før vi kjøpte, men da vi skrudde det fast (noe vi ikke kunne gjøre i butikken pga mangel av verktøy) så ble det tiltet litt mer og da var det for stort. Så da måtte vi kjøpe ny bil eller nytt sete, og vi kjøpte nytt sete. Denne gangen med isofix og en klasse mindre. Det store må vi uansett bytte til når hun blir 18kg, og da trenger vi ny bil. Men nå har vi fått en utsettelse på 1-2 år, og håper at det hjelper på.
Jeg gjør det jeg kan for at hun skal sitte bakover lengst mulig og kommer også til å bytte bil. Men jeg skjønner dem som står så fastlåst at de ikke har noe valg.
Jeg dømmer ikke dem som ikke kan hjelpe noe for det. Det er mange som sliter økonomisk og gjør så godt de kan.
Det er forskjell på armod og hovmod, kan man vel si.

Det er litt sykt at vi nesten må ha forbud mot ting for at folk skal ta de rette valgene. Det burde vært strengere krav enn i dag, og det burde vært et krav om at butikkene som selger setene har den nødendige kunnskapen også. Jeg har ingen tro på at setene de selger på Europris er noe særlig. Da vi skulle kjøpe nytt sete til lillemor kom faktisk spørsmålet om oppkast opp. Burde vi kjøpe et sete man kan snu? Bare sånn i tilfelle? Jeg hadde nok gått for det om jeg ikke hadde lest her på Babyverden at det måtte være bakovervendt. I mitt tilfelle funket gruppepress positivt. Vi må fortsette å informere om god sikkerthet i bilen.

Helt enig med deg, hadde ikke jeg vært her inne hadde også jeg tatt feil valg. Jeg tror også terskelen for å snu blir høyere om man har kun har rene bakovervendte seter, for alt handler om økonomi ;)
Må man ut med nye tre tusen for å snu, tror jeg at flere hadde holdt barna lenger bakovervendt.
Så er det veldig mange i Norge som tenker, godkjent er godt nok..
Dessverre så stemmer ikke dette, så for å få denne trenden til å snu vil jeg tro påbud må til dessverre :(
Synes det er skremmende mange som tar lett på sikkerheten til barn i bil, men de overbeskytter barna ellers i livet. De dør ikke av å ramle ned av ett tre, men de kan faktisk dø om de er i bilulykke og er feil sikret..

Back
Topp