Hvilken jobb passer meg?

froskenkvakk

Forumet er livet
Aprillykke 2016
Jeg har muskel og leddplager, disse blir veldig forverret med værforandringer. Kroppen takler ikke stress, da blir jeg kjempedårlig. For at jeg skal fungere gjennom dagen må ting gå i mitt tempo. Enkelte dager klarer jeg ikke å gjør mer enn jeg må, og når ungene har lagt seg, flater jeg ut på sofaen med veldige smerter.
Jeg har to barn, og med de, middagslaging/ opprydding, rydding, vasking av klær og alt huslig - så er jeg utkjørt!
Likevel mener nav at det ikke er noe problem for meg å jobbe 50-100% ved siden av..
Så hjelp meg litt da!
Hva kan jeg jobbe som, med mine plager?
Hvilken jobb kan jeg fungere i, og i tillegg ha overskudd til barna mine (som selvfølgelig er aller viktigst, familien kommer først, deretter jobb!)

Bare i tillegg: ingen dager er lik! Noen dager føler jeg meg i fin form og fpr gjort mye, andre dager ingenting utover det jeg må. Formen min snur veldig fort, f.eks kan jeg våkne og tenke at det her blir en bra dag, men så bestemmer kroppen seg for å kapitulere isteden når jeg står opp.

Vanskelig å si, men siden NAV mener du kan jobbe, kan ikke de hjelpe deg å finne noe da? Det er jo en av grunnene til at vi har NAV. De kan jo teste ut restarbeidsevnen din.
Hva sier legen din?
Hva med en rolig kontorjobb?

Vanskelig å si, men siden NAV mener du kan jobbe, kan ikke de hjelpe deg å finne noe da? Det er jo en av grunnene til at vi har NAV. De kan jo teste ut restarbeidsevnen din.
Hva sier legen din?
Hva med en rolig kontorjobb?

De har ingen forslag til meg, det må jeg da finne ut selv - er svaret jeg får
... Legen og spesialistlege på sykehuset sier arbeidsevnen min er kraftig nedsatt. Jeg kan ikke trene på treningssenter f.eks, for det blir for hardt på kroppen. De sier jeg må ta ting i mitt tempo og ikke presse meg mer enn jeg føler jeg klarer..

Kontorjobb kan kanskje fungere, men da må jeg på skole først og få en annen utdannelse mest sannsynlig.

Jeg tenker kanskje type helsesekretær, nav kan kanskje hjelpe deg med skole?

Men er du alene med barna?

Butikk? Da er det varierte arbeidsoppgaver og mulighet for å veksle litt så du blir sliten.

Er ikke alene, men mannen har skiftordning og arbeidstider som gjør at jeg må ta morgenstell og levering, og som oftest kveldsstell og legging.

De har ingen forslag til meg, det må jeg da finne ut selv - er svaret jeg får
... Legen og spesialistlege på sykehuset sier arbeidsevnen min er kraftig nedsatt. Jeg kan ikke trene på treningssenter f.eks, for det blir for hardt på kroppen. De sier jeg må ta ting i mitt tempo og ikke presse meg mer enn jeg føler jeg klarer..

Kontorjobb kan kanskje fungere, men da må jeg på skole først og få en annen utdannelse mest sannsynlig.
Ok men hvis du sier til NAV at du kunne tenke deg å prøve kontor, kan de da hjelpe deg ut i jobb? F.eks. Praksis først. Da får de testet evt restarbeidsevne.
Kan ikke skjønne hvorfor NAV motsier lege & spesialistlege. Da må de jo i hvertfall hjelpe deg. Er du noe sykemeldt eller noe nå?

Ok men hvis du sier til NAV at du kunne tenke deg å prøve kontor, kan de da hjelpe deg ut i jobb? F.eks. Praksis først. Da får de testet evt restarbeidsevne.
Kan ikke skjønne hvorfor NAV motsier lege & spesialistlege. Da må de jo i hvertfall hjelpe deg. Er du noe sykemeldt eller noe nå?

H.ar gått på aap i 3,5år, etter å ha vært sykemeldt ett år. og så ble det pause i den når permisjonen min startet. Nå er den snart ferdig, og jeg må søke gjenopptak av aap.. Skulle veldig gjerne hatt en jobb jeg kan fungere i, for jeg savner det sosiale - og mer lønn enn minstesatsen jeg får fra nav..
Etter min erfaring, så bryr ikke nav seg om hva legene sier :(

Hvordan fungerer det i praksis? Er det lønn etter hvor mye man da selger?

Kommer helt an på hvor du jobber. De fleste har en lav fastlønn og provisjon ved siden av.. De somhar kun provisjon vil du ikke jobbe for!

Jeg hadde 12000 før skatt, og prosenter av hva jeg solgte. Dess mer jeg solgte dess høyere ble prosenten pr salg..

Men sånn ifht arboppgaver må det være ypperlig! Det er en stillesittende jobb hvor du kan stå/gå og jobbe samtidig om du trenger det :)

Kjenner meg veldig igjen i det du skriver.
Jeg er ufør pga store plager og tretthet. Dette blir verre ved værforandringer og ved fysisk aktivitet og ved stressende situasjoner. Faktisk så gale at jeg kollapser, og om jeg skal steder osv så må ofte kjæresten ta fri for å passe på vesla eller kjøre meg.

Jeg jobber 15% i sommerhalvåret. Hadde det vært noe? Å finne et sesongbetont arbeid? Eller hva med feks bibliotekar?

Hvilke utredninger har du vært gjennom hos leger? Hvis leger sier at du har sterkt redusert arbeidsevne så burde de sette deg på tiltak for å finne restarbeidsevnen din, og deretter finne en liten stilling til deg som ikke er stressende. Alt dette skal NAV hjelpe deg med.

Og jo - NAV overprøver leger med sine egne leger og bryr seg ikke om personen. For dem er du bare et nummer i rekka.
Jeg hadde mange år og mange klager før jeg ble ufør, og de klarte til og med å avslå søknaden på ung ufør, enda jeg ble ufør før jeg fylte 26!
De har ikke noe logikk i systemet, de har bare konsekvente avslag på alt i håp om at man ikke orker å klage!!

Helsesekretær
Apotektekniker
Jobbe innen noe slags psykiatri/rus/e.l der det er rolig og arbeidet dreier seg mest om samhandling og tilstedeværelse

Helsesekretær
Apotektekniker
Jobbe innen noe slags psykiatri/rus/e.l der det er rolig og arbeidet dreier seg mest om samhandling og tilstedeværelse

Jeg har prøvd innen psykiatri, på en avdeling hvor det ikke var noe fysisk belastende, og ganske rolig! Men åtte timer på bena på de harde betonggulva (til tross for gode sko), så ble det for mye trakking. Det var synd, for jeg trivdes veldig godt!

Kjenner meg veldig igjen i det du skriver.
Jeg er ufør pga store plager og tretthet. Dette blir verre ved værforandringer og ved fysisk aktivitet og ved stressende situasjoner. Faktisk så gale at jeg kollapser, og om jeg skal steder osv så må ofte kjæresten ta fri for å passe på vesla eller kjøre meg.

Jeg jobber 15% i sommerhalvåret. Hadde det vært noe? Å finne et sesongbetont arbeid? Eller hva med feks bibliotekar?

Hvilke utredninger har du vært gjennom hos leger? Hvis leger sier at du har sterkt redusert arbeidsevne så burde de sette deg på tiltak for å finne restarbeidsevnen din, og deretter finne en liten stilling til deg som ikke er stressende. Alt dette skal NAV hjelpe deg med.

Og jo - NAV overprøver leger med sine egne leger og bryr seg ikke om personen. For dem er du bare et nummer i rekka.
Jeg hadde mange år og mange klager før jeg ble ufør, og de klarte til og med å avslå søknaden på ung ufør, enda jeg ble ufør før jeg fylte 26!
De har ikke noe logikk i systemet, de har bare konsekvente avslag på alt i håp om at man ikke orker å klage!!

Ja, jeg er bare et ubetydelig nummer! :( det er synd systemet er slik!
Jeg skulle gjerne jobbet! Men får litt sperre i å søke, når jeg vet med meg selv at jeg ikke klarer den jobben de søker etter. Og jeg syns heller ikke det er riktig overfor arbeidsgiver, om jeg får en jobb, klarer å være der noen dager før jeg må kaste inn håndkleet noen dager.. Det blir så på og av, alt etter hvordan kroppen fungerer :(

Hadde jeg vært ufør, og vært sikret en liten inntekt, så kunne jeg funnet meg noe frivillighetsarbeid å gjøre - som jeg kunne lagt opp etter hvordan jeg føler meg. Men det skjer nok ikke, for ifølge nav går det ikke an å være syk når man er under 50!

Har vært inne på tanken å starte noe eget, og tenkt på forskjellige ting. Men tror det bare må bli med ideen, det blir nok for mye å gjøre alene + det ikke er helt forenelig.med små barn tenker jeg..

Jeg har prøvd innen psykiatri, på en avdeling hvor det ikke var noe fysisk belastende, og ganske rolig! Men åtte timer på bena på de harde betonggulva (til tross for gode sko), så ble det for mye trakking. Det var synd, for jeg trivdes veldig godt!
Ja det var synd, var første som falt meg inn at kunne passe, vi satt nemmelig for det meste rolig når jeg var der :-P men er sikkert veldig forskjellig det og :-)

Og jeg tror det er vanskelig å finne en sesongbetont jobb, for hva med resten av året? Regner med det blir tull med nav da, for siden jeg evt hadde klart å jobbe i sommermånedene, så ser de ikke hvorfor det ikke går resten av året.. Bibliotekar har jeg søkt på tidligere, uten hell. Er ikke så veldig attraktiv i jobbmarkedet når jeg har et stort hull i cv-en min på flere år..

Back
Topp