Vi som venter barn nummer 3, eller flere

mamsemor

Forumet er livet
Aprilbarna`15
Hvordan tenker dere å løse kabalen?
Hvor gamle er barna?
Vil dere få mye hjelp av mannen?

Her er de andre barna 9 år, og 18 mnd.
Sambo jobber mye, så jeg er "alene" fra morgen til etter middag....
Vet ikke hvordan jeg skal få til:

- Påkledning
- Henting/levering i barnehage
- Kjøre til aktiviteter
- Middag
- Lek
- Kvelds
 
Vi venter nr 3 og har to gutter på straks 4,5 år. Jeg har en ekstremt flink og deltagende samboer som nok kommer til å ta seg av storeguttene den første tiden. Nå bor vi i gangavstand til jobb, så ser for meg at vi bytter på å levere og hente guttene i bhg. Jeg tipper det ordner seg for dere også. Man finner etter hvert ut av ting og det løser seg gjerne av seg selv. Niåringen ordner vel det meste selv om morgenen? Verre med den på 18 mnd da, men dere får bare bruke tiden.
 
Hvordan tenker dere å løse kabalen?
Hvor gamle er barna?
Vil dere få mye hjelp av mannen?

Her er de andre barna 9 år, og 18 mnd.
Sambo jobber mye, så jeg er "alene" fra morgen til etter middag....
Vet ikke hvordan jeg skal få til:

- Påkledning
- Henting/levering i barnehage
- Kjøre til aktiviteter
- Middag
- Lek
- Kvelds
Her venter vi nr 3. De to andre er 6(7før babyen kommer) og 4 år. Mannen bidrar nok der han kan, men er liksom ikke så mye han får bidratt med på morningen feks.

Men her kler jo eldste på seg selv, og det klarer godt hu på 4 også. Jeg tenker det vil lette litt om alt av klær blir lagt frem kvelden før (da gjerne i samsvar med barna ;) ) eldste går selv til skolen, og yngste gleder seg masse til å trille babyen når vi skal ned i barnehagen :)
Når det kommer til aktiviteter til eldstemann så er mest sannsynlig mannen min hjemme til den tid og da kjører jeg hu på trening, og er hjemme igjen i løpet av 15 min ;) om ikke han er hjemme så er det bare å hive på ungene litt klær og inn i bilen :)

Middag klarer jeg da å lage mens baby ligger å koser seg i kurven sin eller i vippestolen :) de to eldste klarer seg jo fint selv med å leke imens. Det samme kommer til kvelds, da legges babyen først slik at vi får litt ekstra kos med de eldste før de skal sove :)

Når det kommer til lek så går det fint an å ta med seg en stol inn på rommet til de eldste og sitte der å amme, samtidig som man feks leser en bok for de andre :)

Dette går nok suverent, ikke stress :)
 
Her venter vi nr 3. De to andre er 6(7før babyen kommer) og 4 år. Mannen bidrar nok der han kan, men er liksom ikke så mye han får bidratt med på morningen feks.

Men her kler jo eldste på seg selv, og det klarer godt hu på 4 også. Jeg tenker det vil lette litt om alt av klær blir lagt frem kvelden før (da gjerne i samsvar med barna ;) ) eldste går selv til skolen, og yngste gleder seg masse til å trille babyen når vi skal ned i barnehagen :)
Når det kommer til aktiviteter til eldstemann så er mest sannsynlig mannen min hjemme til den tid og da kjører jeg hu på trening, og er hjemme igjen i løpet av 15 min ;) om ikke han er hjemme så er det bare å hive på ungene litt klær og inn i bilen :)

Middag klarer jeg da å lage mens baby ligger å koser seg i kurven sin eller i vippestolen :) de to eldste klarer seg jo fint selv med å leke imens. Det samme kommer til kvelds, da legges babyen først slik at vi får litt ekstra kos med de eldste før de skal sove :)

Når det kommer til lek så går det fint an å ta med seg en stol inn på rommet til de eldste og sitte der å amme, samtidig som man feks leser en bok for de andre :)

Dette går nok suverent, ikke stress :)
Jeg har selv en på snart 7 og en på 4, å må innrømme at SÅ avslappet og harmonisk har ikke jeg sett på det ;-)
Så jeg ble litt inspirert av denne statusen. Hehe. Kansje fordi min 4 åring driver virkelig og tester grenser om dagen, er ufattelig sta og egen. Ser liksom for meg grensesetting, lekser og en baby i puppen
 
Jeg har selv en på snart 7 og en på 4, å må innrømme at SÅ avslappet og harmonisk har ikke jeg sett på det ;-)
Så jeg ble litt inspirert av denne statusen. Hehe. Kansje fordi min 4 åring driver virkelig og tester grenser om dagen, er ufattelig sta og egen. Ser liksom for meg grensesetting, lekser og en baby i puppen
Hoho, ja min 4 åring er veldig utfordrende om dagen hun også. Men de siste ukene nå har vi virkelig begynt med ordentlig grensesetting, slik at hun blir mer "ordentlig" når det kommer en til ;) slik hun har holdt på de siste mnd har ikke vært koselig ;) men jeg ser nå etter å ha tatt i bruk trappen når hun ikke hører, så har hun blitt mye lettere å ha med å gjøre. Jeg har ikke noe spesiell tid hun må sitte der, men hun må bli der til hun har roet seg ned og er klar for å oppføre seg. Da kommer hun å sier unnskyld og vi snakker litt om hvorfor hun har oppført seg sånn. Virker som om hun forstår mye mer nå som vi har tatt litt tak i det :)
Eldste elsker lekser, så der slipper vi heldigvis det problemet! Men hun gjør alle lekser på mandagen, da har hun fri hver eneste ettermiddag i uken unntatt mandag og mye lettere å finne på ting om hun er litt lei en dag ;)
 
Lovebelly, du tenker rett ;-) Men jeg er ikke fullt så avslappet jeg heller, som Tine Therese skriver... Jeg har en på 4 og en på 5. Ho på 5 klarer jo å kle på seg selv og kan godt hjelpe han på 4, men regner med det blir litt kluss før vi ordner oss skikkelig!!! Det blir spennende å se...
Hvordan tenker dere å løse kabalen?
Hvor gamle er barna?
Vil dere få mye hjelp av mannen?

Her er de andre barna 9 år, og 18 mnd.
Sambo jobber mye, så jeg er "alene" fra morgen til etter middag....
Vet ikke hvordan jeg skal få til:

- Påkledning
- Henting/levering i barnehage
- Kjøre til aktiviteter
- Middag
- Lek
- Kvelds
Vi må nok bare bruke den tiden det tar!
 
Har en på 5 og ei på 2,5. Tenker at det går bare fint :) vi har så fine rutiner, så babyen blir bare med på lasset :)
 
Har en som blir 6 år til sommeren, og en som akkurat har blitt 2år. Mannen jobber turnus, 15 dager borte, 20 dager hjemme.
Er utrolig tungt å være alene! Vil helst han skal finne seg en 7-4 jobb, så han kan komme hjem hver dag, og være hjemme hver helg.
Kjennes ut som om jeg ikke holder sammen etter 15 dager alene!
Så gruer meg til å bli alene med 3 unger :yuck::confused:
 
Jeg er mye alene med ungene, de er 6 og 2 år og tenker den tredje bare blir med på slepet slik det ble når den andre kom ;)
Begge mine to går på aktiviteter og regner med at de blir med allesammen, sånn er det med tre små :)
 
Last edited:
Hvordan tenker dere å løse kabalen?
Hvor gamle er barna?
Vil dere få mye hjelp av mannen?

Her er de andre barna 9 år, og 18 mnd.
Sambo jobber mye, så jeg er "alene" fra morgen til etter middag....
Vet ikke hvordan jeg skal få til:

- Påkledning
- Henting/levering i barnehage
- Kjøre til aktiviteter
- Middag
- Lek
- Kvelds
Har en på 7 (blir 8) og en på 5 (begynner på skolen til høsten)...
Blir ikke mye hjelp i hverdagen annet enn på ettermiddag og kveld.. Men det visste jeg jo..
Henting og levering kommer nok til å gå helt fint, men er innstilt på litt slit i starten med ny baby,
Kjøring på ettermiddag bytter vi nok på.
Middag blir min oppgave.
Og kvelds tar vi altid der og da ;) Tenker d kommer til å gå fint, men selvsagt en omstilling de første mnd for å finne rutiner å slikt..
 
Vi venter nr.4 og ser ikke problemstillingen :-D
High five !
Heldige deg! :)
Men får du da mye hjelp av mann, og annen familie?
Jeg må ordne alt fra morgen til kveld alene, og har ingen annen familie i nærheten som stiller opp. Nesten litt "alenemor".

Og, veldig spent på hvordan dere da fordeler, kanskje dere har noen gode tips? Helst som går for meg alene også da... :)
For jeg lurer veldig på hvordan mine to hender skal klare det, problemfritt. :)
 
Ikke vits å overanalysere, tenker jeg :-D
Kjempe enig :-D
Ja, eller tenke problemer før de dukker opp.
I vårt tilfelle går hverdagen strålende med gode rutiner. Man må bare slippe tanken om egentid før ungene er i seng :-D
Og alltid sørge for at ingen har lavt blodsukker :))

Jeg tenker jo at det ordner seg.
Men siden jeg kommer til å stå med mesteparten alene, kan det være greit å få litt tips fra andre, om hvordan man best kan gjøre ting! :) Hadde sambo kunne tatt sin del i hverdagen hadde jeg ikke tenkt på det i det hele tatt. Men å være alene med å få opp tre barn, og følge opp alle aktiviteter osv. vil jeg heller være litt "forberedt" enn å stå med skjegget i postkassen. :)

Jeg kan ikke dele meg i to, så synes det er fint om noen erfarne flerbarnsmødre som ikke får hjelp av mannen eller andre, har noen gode råd! :)
 
Heldige deg! :)
Men får du da mye hjelp av mann, og annen familie?
Jeg må ordne alt fra morgen til kveld alene, og har ingen annen familie i nærheten som stiller opp. Nesten litt "alenemor".

Og, veldig spent på hvordan dere da fordeler, kanskje dere har noen gode tips? Helst som går for meg alene også da... :)
For jeg lurer veldig på hvordan mine to hender skal klare det, problemfritt. :)

Jeg tar ikke sorgene på forskudd, det er vel det viktigste og beste tipset jeg kan komme med.

Har ingen familie som vi kan støtte oss på, og våre barn har sjelden/aldri sovet borte.
Min mann er daglig leder og reiser en del, men når han er hjemme så er han verdens beste :)
Han flexer jobben sin innimellom slik at det passer med det som skjer hjemme.
Det er hans barn også, og han er inneforstått med at ansvaret skal deles 50/50 uavhengig om hvem som har permisjon osv.

Men konkrete tips som funker for oss kan være
- gode rutiner
- barn som hjelper til og har ansvar for forskjellige ting i huset
- middagslister
- handle en gang i uken
- at begge to forstår at vi har 3 (4) unger og at vi har like mye ansvar for dem uavhengig av jobb osv

Det viktigste er å ikke krisemaksimere, ting går som oftest veldig bra.
Støv i hjørnene gjør ingenting i grunn.
 
Jeg tar ikke sorgene på forskudd, det er vel det viktigste og beste tipset jeg kan komme med.

Har ingen familie som vi kan støtte oss på, og våre barn har sjelden/aldri sovet borte.
Min mann er daglig leder og reiser en del, men når han er hjemme så er han verdens beste :)
Han flexer jobben sin innimellom slik at det passer med det som skjer hjemme.
Det er hans barn også, og han er inneforstått med at ansvaret skal deles 50/50 uavhengig om hvem som har permisjon osv.

Men konkrete tips som funker for oss kan være
- gode rutiner
- barn som hjelper til og har ansvar for forskjellige ting i huset
- middagslister
- handle en gang i uken
- at begge to forstår at vi har 3 (4) unger og at vi har like mye ansvar for dem uavhengig av jobb osv

Det viktigste er å ikke krisemaksimere, ting går som oftest veldig bra.
Støv i hjørnene gjør ingenting i grunn.
Takker for konkrete tips! :)
Ja, puste med magen, og tenke at husarbeid ikke har førsteprioritet er nok viktig! :)
Får vel "kreve" litt mer av sambo også.
Har han ledig tid går det ofte til huset, eller andre ting. For meg er familietid viktigere enn at f. eks bad blir ferdig innen en viss tid.
Lille er så liten ennå, så kun eldste som kan hjelpe til ennå, men det hjelper jo på det også! :)

Takk for fine tips! :)
 
Back
Topp