Krybbedød og arvet utstyr...

Junie

Glad i forumet
Har fulgt m på debattene som har gått her men blir veldig usikker. Pga det jeg har lest er mye kjøpt nytt. Madrasser har vi nå kjøpt nytt. Men dyner guttene har brukt er kokvasket på 95 grader og hengt ut i minus 10. Skal strengt tatt ikke være mye bakterier igjen? Men hva med voksipose? Tør dere arve dette? Begynner bli mye å kaste/kjøpe nytt.... Tenkte å rense posen, trekket har jeg kjøpt nytt. Hjelp!

Vi har ny madrass i sengen ellers vasket alle dyner i 90 grader! trekk til voksipose vasket

Jeg bruker det opp igjen :) om andre er enige med meg er en annen sak...

Her arves alt fra storebror. Ny madrass i sengen blir det nok.

Huff, synes d blir litt for mye hysteri rundt det der.... Krybbedød har jo vært i alle år, men i alle år har man også brukt utstyr om igjen, og gjerne gitt videre til andre osv.. Var vel ikke mer før enn d er no, og i dag er vel de fleste opptatt av å ha d meste nytt uanset, og pga anbefalinger o.l.. Mens desverre så skjer jo krybbedød for dem med alt av nytt utstyr også.. :/ så jeg velger å ikke være helt på tuppa, for har faktisk ikke råd til å kjøpe alt helt nytt! ..... Men slik tenker ihvertfall jeg :)

Poenget med at man bør kjøpe ny madrass er fordi d er ikke bare bare å få de vaska. Dyne, puter, poser osv får man vasket eller renset, og dermed er det ikke like farlig som madrasser.

Jeg syns det er viktig å gjøre d man kan for å unngå slike ting, det er jo ikke for uten grunn at færre barn dør i krybbedød nå enn før..

Man får vel drept bakterier om man legger dyner og madrass osv ut i snøen i mange minusgrader. Så går det an å banke kraftig for å bli kvitt støv og midd. Det får være opp til den enkelte. :)

Poenget med at man bør kjøpe ny madrass er fordi d er ikke bare bare å få de vaska. Dyne, puter, poser osv får man vasket eller renset, og dermed er det ikke like farlig som madrasser.

Jeg syns det er viktig å gjøre d man kan for å unngå slike ting, det er jo ikke for uten grunn at færre barn dør i krybbedød nå enn før..
Helt enig i d med madrasser!! :) men vognposer og dynetrekk og klær osv, er det eg ikke skjønner at man ikke skal kunne bruke om igjen :P

Huff, synes d blir litt for mye hysteri rundt det der.... Krybbedød har jo vært i alle år, men i alle år har man også brukt utstyr om igjen, og gjerne gitt videre til andre osv.. Var vel ikke mer før enn d er no, og i dag er vel de fleste opptatt av å ha d meste nytt uanset, og pga anbefalinger o.l.. Mens desverre så skjer jo krybbedød for dem med alt av nytt utstyr også.. :/ så jeg velger å ikke være helt på tuppa, for har faktisk ikke råd til å kjøpe alt helt nytt! ..... Men slik tenker ihvertfall jeg :)

Tallene på krybbedød har sunket fra gjennomsnittlig 100 barn pr år (1980) til 11 barn i 2014. Så det har nok endret seg en del pga man har fått opplysninger om madrasser, samsoving og at barn skal sove på ryggen..

Vi blir nok å bruke samme madrass til lillesøster som til storebror, men så var det en krybbe som han kun brukte i 4 mnd og fikk ny madrass da. Han var heller ingen gulpe-unge, så regner med det går fint. Får vurdere å kjøpe ny madrass når hun bytter over til sprinkelsenga, for den madrassen er mer velbrukt.
Regner også med at hun kommer til å samsove med oss de første ukene, vi får se hvordan det løser seg med en 3 åring som gjerne kommer inn til oss på morgene.

Resten av dyner, puter og poser vasker vi før bruk.

Vi har ikke så mye vi kan arve(lenge siden forrige baby), men arver alt vi kan ;) Eneste vi ikke skal arve er madrass:p Ellers har vi til og med noen klær fra jeg var baby(22 år) så moteriktig er det kanskje ikke, men fungerer jo som nye klær :)

Krybbedød er jo redusert med 90% siden 80-tallet (mener å huske at det var det jeg leste), så noe gjør vi nok riktig. ;) Madrass er nok viktig å kjøpe nytt, men tror en skal slappe av når det kommer til voksiposer og dyner.

Eneste vi kjøper nytt er madrass. Nå blir ikke baby å bruke sprinkelsengen før han er sånn fem måneder gammel, så har ikke kjøpt enda. :) Vi har hengevugge til babyen, og den er vasket. :)

Men hvorfor øker det sjansen for krybbedød at de arver madrass?? Hvor finner jeg info om dette???

Back
Topp