Hvor mye kunne du betalt for en jakke til barnet ditt?

Årslønn? har du 8000kr i året skjønner jeg jo at du synes det er dyrt ja.

og 100 jakker? Bruker jo ikke parajumper eller moose knuckel jakken min i slalåmbakken, derfor har jeg også kjøpt skijakker. greit å ha jakker i flere farger og fasonger eller vest. lang, kort, mellom, brun, svart og blå.. skjønner ikke hvorfor folk skal bli sure på andre for at de bruker pengene sine på noe de liker? jeg skjønner ikke hvorfor folk bruker penger på andre ting, men jeg blir ikke sur :)

Kos deg med jakkene dine du ;) vi har nok veldig forskjellige interesser :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg syns det er helt sykt, men du må gjerne bruke en årslønn på jakker.. Jeg klarer meg fantastisk bra med jakke til ca 500kr. Men et annet spørsmål; hva skal du med "100" jakker egentlig?

Noen er jo mer opptatt av hva de har på seg enn andre.
Jeg må ha klær som passer til hverandre, og ikke minst så herlig det er å ikke bo i de samme jakkene.
Jeg er langt unna en årslønn på jakker heldigvis, men jeg jobber, tjener mine egene penger og så lenge jeg gir mat og tak overhode til mine barn så må det være lov å kjøpe seg noe selv uten at andre skal bli sure?
Skal jeg bli sur fordi du prioriterer andeledes?

Wooow :p tror aldri jeg har sett en jakke til den prisen engang!! Jeg eier vel heller ingenting i den prisklassen, foruten om huset mitt ;) Jeg må bare si at jeg betalte 500,-(med rabatt, kostet 799,-) for min vinterjakke fra Cubus, og fryser heller ikke ;) men skjønner folk kjøper slikt altså, hvis man har råd! :)
Kjøpte en Limited edition Canada Goose jakke. Den har jeg brukt i 7 år og ser like ny ut. Kunne også bruke den hele svangerskapet. Hvis man regner ut hvor mye man bruker på jakker gjennom årene er det egentlig ikke såå dyrt å kjøpe en kvalitetsjakke man bruker i flere år. Hvis jeg skulle kjøpe ny (tviler) så ville jeg solgt den på finn.no. Da får jeg jo litt igjen for den :) jakken er nok det dyreste plagget jeg eier :p

Det skulle ikke vært lov til å selge så dyre klær! Idioti å kjøpe så dyre jakker syns jeg. Greit med kvalitet altså, men det trenger jo ikke å koste en halv månedslønn for en jakke.. :o jeg blir nesten sint når folk kjøper så dyre klær jeg :p

Hvorfor legger du deg opp i hva andre bruker sine penger på? Er nok ikke en halv månedslønn for alle :) Kanskje for deg ;)

Hvorfor legger du deg opp i hva andre bruker sine penger på? Er nok ikke en halv månedslønn for alle :) Kanskje for deg ;)

Jeg legger meg ikke opp i hva andre bruker penger på, folk kan gjøre akkurat som de vil.. JEG syns fortsatt det er helt spinnvillt å bruke så mye på en jakke. I utgangspunktet var det vel snakk om en baby/barnejakke, det syns jeg er enda verre enn en jakke til en voksen.. Det finnes vel gode jakker som koster mindre enn 5000 også ;)

Det handler jo om å i det minste være klar over det merkepresset man bidrar til. Å reflektere litt over hva man signaliserer. At noen bruker innmari mye på jakker, ja at mange gjør det, er det ikke tvil om. Om i alle fall noen flere var bevisst den betydningen dette har, utover "jeg kan, så jeg må få lov,og ingen skal bry seg, det er mine penger", så hadde det vært fint.

En ting er å bruke mye penger. En ting som gir litt avsmak er den holdningen.

Jeg legger meg ikke opp i hva andre bruker penger på, folk kan gjøre akkurat som de vil.. JEG syns fortsatt det er helt spinnvillt å bruke så mye på en jakke. I utgangspunktet var det vel snakk om en baby/barnejakke, det syns jeg er enda verre enn en jakke til en voksen.. Det finnes vel gode jakker som koster mindre enn 5000 også ;)

Jeg syns det bare er helt utrolig at folk kan lage slik diskusjon av innlegget ditt, jeg. :P

Det handler jo om å i det minste være klar over det merkepresset man bidrar til. Å reflektere litt over hva man signaliserer. At noen bruker innmari mye på jakker, ja at mange gjør det, er det ikke tvil om. Om i alle fall noen flere var bevisst den betydningen dette har, utover "jeg kan, så jeg må få lov,og ingen skal bry seg, det er mine penger", så hadde det vært fint.

Helt enig, mye ligger i at det skaper et klasse skille som blir veldig tydelig...
Og i verste tilfeller føre til utestenging og mobbing.

Tja ville nok aldri brukt så mye på en jakke!!!
Har enda ikke kjøpt jakke til snuppa da hun har fått og arvet men kommer til å se på hva som er praktisk, men kommer nok aldri til å bli spesielt dyre jakker, tenker at 500 er mer normalt å gi for en jakke :-P gjerne en som egentlig koster mer men som er på salg da ;-)

Skjønner det med merkepress, men jeg tenker på jakker til voksne. Jeg var opptatt av merker da jeg var ung, er vel ung enda, men på grunnskolen. Det kommer jo av umodenhet og usikkerhet. Jeg ser ikke problemet med at jeg har en jakke til 8000kr, har brukt den i 7 år. Bytter ikke jakke for hver nye årsmodell som kommer ut.

Til barna mine kan jeg som nevnt tidligere bruke rundt 1000kr. Det er ikke så mye. Dressen til eldste datteren min er fra Coop og kostet 699kr, ellers kjøper vi mye klær på H&M, Cubus og Kappahl. Hvis man vil kjøpe en dyrere jakke betyr det ikke at man har dårlig holdning eller bidrar til merkepress.

I bhg er det populært å ha safari yoghurt. Ikke alle barna får med seg dette hjemmefra, og de som ikke har det føler seg utenfor. Det er ikke alltid prislappen, men om "alle" andre har det utenom deg. Da føler man seg eksludert. Når det er sagt er det foreldrenes ansvar å lære barna sine at slike materialistiske ting ikke definerer en person. Uansett tror jeg de fleste barn vil føle litt press på seg, og det er dessverre blitt en naturlig del av å vokse opp.

Canada goose er jo ingen spesiell varm jakke, den er bare veldig populær blant unge. Den hadde jeg aldri ville kjøpt pga mishandlingen den står for av dyr.
Det finnes mange flere og mye bedre alternativer til gode og varme jakker heldigvis :D
Nei jeg hadde heller ikke kjøpt canada goose av samme grunner som deg!

Går vel for rundt 600 kr på en jakke. Eldste har vel fått jakker til 600 kr også, men da har jeg også kjøpt de på halv pris ;) 600 kr spart hehe.

Funderer ny vinterjakke neste år og ser prisen på den er 1500 kr da. Er bergans da.

Back
Topp