Kan jeg ikke spise

Fru Lale

Glad i forumet
Februarbarna 2023
Fårpølse, svartpølse, sogenemor, haugapølse osv? Vet man skal holde seg unna salami, men hva med alle de andre pølseslagene?

Du må holde deg unna :) Men GUD hvor deilig det var å gomle det etter fødsel :D Hihi... Pakk ned spekepølse i sykehusbagen :D

Jeg tror gilde salami er godkjent??

Bare den som heter "kokt salami", dersom det finnes? Aldri sett, men har hørt snakk om det her inne. Ut over det er det fullt mulig å steke pølsene eller varme dem på annet vis før man spiser dem.

Jeg tror gilde salami er godkjent??

Nei det er det nok ikke. Like lite varmebehandlet som alt det andre.

Det var morrpølse fra gilde som var synderen da 18 mennesker ble syke, og en liten gutt døde i 2006.

Like greit å holde seg unna altså!

Fårpølse, svartpølse, sogenemor, haugapølse osv? Vet man skal holde seg unna salami, men hva med alle de andre pølseslagene?

Sniker fra januar. Alt med måte tenker nå jeg. Fastlegen min f.eks nevnte at hans kone spiste svartpølse under alle sine 3 svangerskap. Jeg har spist spekeskinke, fårepølse og sognemor med måte i begge svangerkapene mine. Men bare dersom det er kjøpt og produsert i Norge. Og til tider også laget pizza bare for å kunne spise litt mer ;)

Les kostholdsrådene på matportalen.no og nhi.no for gravide. Her finner du alt og litt til! Her står det forklart hva som er anbefalt/ikke anbefalt med forklaring. Det er bare du som kan bestemme om du vil følge disse eller ikke selvsagt, men dette er da rådene fra norske helsemyndigheter myntet på gravide.
Om du er usikker etter dette: snakk med legen/jordmor! :)

Sniker fra januar. Alt med måte tenker nå jeg. Fastlegen min f.eks nevnte at hans kone spiste svartpølse under alle sine 3 svangerskap. Jeg har spist spekeskinke, fårepølse og sognemor med måte i begge svangerkapene mine. Men bare dersom det er kjøpt og produsert i Norge. Og til tider også laget pizza bare for å kunne spise litt mer ;)
Alt med måte hjelper ikke, om en bitteliten bit av den ene gangen man spiser har bakterier i seg...

Alt med måte hjelper ikke, om en bitteliten bit av den ene gangen man spiser har bakterier i seg...

Det er jo som sagt opp til hver enkelt hva man velger å gjøre. Og dersom det er varmebehandlet er det greit. Men for bare noen år siden så var det jo ikke noe som tilsa at det var så mye man ikke kunne spise, mens nå er det jo veldig mye. Og veldig rart at man får to forskjellige opplysninger av samme JM og lege, samt fra føden når det bare er 2 år og 9 mnd mellom svangerskapene.

Samt at du skal ikke så langt utafor Norge før restriksjonene er annerledes.

Jeg er av den oppfatningen at det er blitt veldig mye hysteri rundt svangerskap den siste tiden. Og dersom det skulle være bakterier i noe av maten, er det ofte opplyst om av mattilsynet. Veldig ofte er det også importert mat eller mat som nærmer seg utgått som er dårlig.Men igjen, det er opp til hver enkelt hva man velger å gjøre.

Det er jo som sagt opp til hver enkelt hva man velger å gjøre. Og dersom det er varmebehandlet er det greit. Men for bare noen år siden så var det jo ikke noe som tilsa at det var så mye man ikke kunne spise, mens nå er det jo veldig mye. Og veldig rart at man får to forskjellige opplysninger av samme JM og lege, samt fra føden når det bare er 2 år og 9 mnd mellom svangerskapene.

Jeg er av den oppfatningen at det er blitt veldig mye hysteri rundt svangerskap den siste tiden. Og dersom det skulle være bakterier i noe av maten, er det ofte opplyst om av mattilsynet. Veldig ofte er det også importert mat eller mat som nærmer seg utgått som er dårlig.Men igjen, det er opp til hver enkelt hva man velger å gjøre.
Så klart man kan spise dn så lenge den er varmebehandlet, men ikke rå,tørket,gravet,speket.. :) Syns ikke det er hysteri. men ja, hver enkelt velger helt klart selv hvilken risiko man vil utsette babyen sin for..

Det er ikke rart noe av det du skriver, man blir mer opplyst etterhvert :) Rådene kan forandre seg fra dag til dag, så at du får forskjellige råd når det er flere år i mellom er helt naturlig!

Bakteriene må oppdages før mattilsynet kan varsle om dem, og de oppdages ofte ved at noen blir syk, og så testes maten de har spist for å finne kilden.
Det kan like gjerne være norsk mat.

Det man bør holde seg unna, holder man seg unna, så enkelt er det!
Det finnes ikke noen moderate mengder som et trygt, bakteriene er i en pølsebit. Hvem som får den er russisk rulett.

Vet du hva grunnen er til at ting, som du sier, stadig forandrer seg og folk blir mer "hysteriske"?
Vi blir mer og mer opplyste.
Du kan ikke sammenligne infoen du får i år med infoen du fikk for tre år siden, fordi folk døde og legene lærte hvorfor.
Noen må alltid ta skade for at vi skal lære.
Det da å bagatellisere de som har tatt skade fordi du ikke klarer å holde deg unna noe så ufattelig ubetydelig som ett pålegg i 9 mnd er forkastelig.
Folk skylder på utvikling og vitenskap og sier at vi blir mer og mer hysteriske hele tiden, men tenk hvor vi hadde vært uten...
Og det er forskjell på hysteri og å ville vite hva som er god info og ikke.
Kan ikke si jeg ser noen uberettiget "hysteri" her, alle "vet" at spekemat er farlig.

Jeg skjønner jo at alt forandrer seg og at ting kommer mer frem/forskning oppdateres/man får mer viten om det meste for hver dag/år som går. Men jeg har en også en annen oppfatning mtp hva jeg selv har fått av info/lest/erfart.

En annen ting jeg derimot skulle ønske, var at alle leger/JM henviste til samme info eller sa rett ut at de faktisk ikke var helt sikre i stedet. Det står f.eks forskjellig fra heftet jeg fikk av JM og til det på nettet..

Vi er da hvertfall enige om å være uenige/ha forskjellige oppfatninger/meninger. Og så synes jeg det er bra at det er "lov" å si sin mening uten usaklige kommentarer tilbake. Slik er det jo ikke på alle forum/nettet.

Jeg ser absolutt ikke på dette som hysteri, men så lenge det er opplyst fra sikre kilder som matportalen og nhi så tenker jeg at det ligger noe i det.
Det er f.eks ikke bevist at små mengder alkohol er skadelig for fosteret, men man holder seg unna det. Det er derimot bevist at små mengder av listeria og toxoplasmose kan være skadelig/dødelig for fosteret, så dette er ikke noe jeg ønsker å risikere for lille babyen min og holder meg derfor unna det og.

Jeg hadde selvfølgelig craving på spekemat i svangerskapet. Parmaskinke/spekeskinke/serranoskinke osv, og det smaker bare enda mer fantastisk på pizza når det er varmebehandlet, så det ble redningen min :D nam! Hjemmelaget italiensk pizza med parmaskinke, parmesan og ruccola! Eller hiv spekeskinken i ovnen og server sammen med den kjedelige laksen, det er bare helt magisk :p

Back
Topp