Barsel besøk

mkrago

Elsker forumet
Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare dette, men jeg prøver.

Jeg er på besøk hos søsteren min som nettopp har fått en liten baby. Han er helt gjennomsnittlig normalt stor gutt ca 50 cm og ca 3500 g. Han er en helt typisk liten baby og det fikk meg til å innse at jeg har aldri hatt en baby, men jeg gikk rett over til å ha et barn.

Gutten min var ikke så veldig stor men 54cm og 4000g men han var utrolig våken, jeg forstod ikke alle kommentarene om hvor våken gutten min var før nå. Han løftet på hodet og studerte oss på barsel, når han var våken så var han våken og fulgte med, når han sov så sov han.

Jeg har lyst på en baby. Neste gang har jeg lyst på en sånn liten en, en som knirker, en liten klump som ikke er hundre prosent på fra første øyeblikk.

Min er som din :P stor gutt og veldig kvikk. Føler jeg har hoppa over den første mnd!! Sikker på han ble født mer enn 6 dager på overtid!

Skjønner hva du mener! For akkuratt sju dager siden, fikk jeg ei frøken på 52,5 cm, og med en fødsels vekt på 4595g. Hu holder hodet sitt nok så bra (litt sleng, så vi må passe litt på nakken, men utrolig sterk), hu har og ganske bra blikk kontakt, og fokuserer når hu ser rundt. Hendene er mye i mage/bryst området I stede for fjeset osv. Og spiser som nr gal :p utseende messing kan hu nå etter en uke, sammenlignes med en baby på 3-4 mnd.

Så, ja.. nyter nåtiden som bare det!så jeg får oppleve bittelitt baby-baby :)

Førstefødte her er født våken. Lukket ikke de store åpne øynene sine før 6 timer etter hun ble født. Hun var 48 cm, 2,9 kg og 3 dager før termin. Er utålmodig fra fødsel av, super nysgjerrig og hadde kiss og kolikk til hun var 5 mnd. (1 år nå)
Jeg ønsket meg også en baby som nr to, men fikk en ny lita jente med kolikk og det blir i gjennomsnitt 3 timer usammenhengende søvn i døgnet. Skulle ønske jeg fikk en baby jeg kunne kose med. Det går i hyling, massere g av mage, bleieskift og amming. Noen ganger hyler hun på puppen også. Skriker om hun ligger alene og skriker om hun blir holdt i alle tenkelige posisjoner. Det rare er at hun er så perfekt og jeg ville ikke byttet henne ut for alt i verden. (Hun blir 3 uker i overimorgen.)

Jeg hadde baby i 3 uker (selv om han ikke likte å ligge alene).
Etter det hadde jeg kolikkbarn i 9 mnd.
Og siden min helt gjennomsnittlige baby på 51 cm og 3720kg veide akkurat 9 kg dagen før han fylte 4 mnd, så stemte ikke "liten kosebaby"-biten så lenge heller.

FIkk fine muskler, da.

Skjønner den, mi er 3 uker nå og er en liten apeunge (sterk). Å løfte hodet og se på met var det første hun gjorde da hun kom på brystet like etter fødselen, nå holder hun hodet stødig, hender seg hun kaster litt ukontrollert. Samt at hun kan være et mareritt å kle på, skifte bleie på og amme (hendene ender opp over alt). Skulle jo ønske hun var litt typisk baby også, men veldig positivt med kvikt og sterkt barn da :)

Her har hun også vært veldig våken og med. Synes det har vært fantastisk og håper neste er slik også :) Hun har vært like mye baby, men en våken baby jeg har hatt mye kontakt med. Og den kontakten synes jeg har vært uvurdelig.

Skjønner hva du mener!
Min var bare 3700 men alle rundt oss (og vi var mange som fikk barn samtidig den gangen) fikk babyer fra 2700-3300 så min var liksom alltid han store.... I tillegg hadde han hofteleddysplasi så han brukte ei gigantisk pute mellom føttene de første 3mnd, så der gjorde ikke saken bedre :p Hehe

Men så kom lillebror på bare 3kg blank og vi fikk oppleve hvordan det var å ha en sammenkrøpet, knirkende liten pjokk <3

Tror ikke jeg hadde følt sånn på at storebror var så 'stor' om det ikke var for alle andre som skulle sammenligne og påpeke hvor små deres egne var... Sykt hvordan foreldre sammenligner barnet sitt med andre, de er jo like forskjellig som alle mennesker på jorda!

Her hoppet vi over babystadiet føler jeg :-) Mini holdt hode selv fra han var født og lå helt stødig på magen fra han var 4 uker. På 6 ukers kontrollen lå han helt rolig på magen og tittet på en bamse hos helsesøstera. Nå er han 6 måneder og krabber overalt. Hvor ble det av den bittelille babyen min ;-) Storebror gråt bort hele babytiden sin, så husker ikke så mye av den, men alle er forskjellige så ingen garanti for hvordan baby man får. Man blir rar om man sammenligner med andres babyer, ingen er like og utviklingen går i rykk og napp. Mens babyen min utvikler det motoriske nå så utvikler de som er senere motorisk andre evner.

Jeg hadde det på akkurat samme måte. Gutten vår festa blikket veldig tidlig og løfta på hodet allerede på sykehuset. Han begynte tidlig med alt, både å snu seg rundt, reise seg opp på alle fire, krabbe, gå rundt bordet osv. Følte ikke jeg hadde en liten baby så lenge siden han begynte så tidlig med alt :P Men samtidig så er jeg glad for at han var og er så sterk og frisk som han er. Idag er han 3 år gammel og enda en aktiv liten krabat ;) Vi venter ei lita jente i februar, aå kanskje jeg får en baby litt lenger denne gangen :)

Blir ikke liten å knirkete til mindre de er ;) fikk ei i aug og hu var 2570 og 48 cm, kvikk og rask, våken, nysgjerrig og føler vi hoppet over hele babytiden da hun skulle få med seg alt hele tiden :p

Skjønner den. De nyfødte har noe helt spesielt med seg. Hadde vært deilig med en rolig baby som sov mye og godt, som man bare kan løfte rundt på og sover videre. Dog synes jeg det var mer slitsomt med eldste som kom litt før tiden og bare sovnet i matfatet og var svak til å suge. Begge ungene har vært fysisk sterke og robuste, bra det også

Min førstefødte var også slik, våken og opplagt fra første stund. Hold hodet oppe veldig tidlig, fokuserte og snudde seg, ålte seg og krøp og gikk da han var 9 mnd. Alt gikk så fort. 9,5 år etterpå er han fortsatt en virvelvind og lett på tå og snar å springe.

Jenta mi var stor (4530 g og 54 cm), og forsåvidt en del våken og sterk i nakken, men jeg syns hun var baby uendelig lenge. Matvrak av dimensjoner, var ei lita bolle som nektet å ligge på gulvet, så det tok tid før hun begynte å bevege seg (rulle, åle seg, sitte, krype og alt det der). Hvis ikke hukommelsen har sviktet så mener jeg hun var 7 mnd første gangen hun snudde fra rygg til siden.

Trudde våkenhet hadde med når de ble født ikke str. Dattera mi var ordentlig baby og sov mye. Hu var 50 cm veide 2705 gram og ble født i uke 38+0. Ser nevøen min som ble født rundt termin var mye mer våken.

Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare dette, men jeg prøver.

Jeg er på besøk hos søsteren min som nettopp har fått en liten baby. Han er helt gjennomsnittlig normalt stor gutt ca 50 cm og ca 3500 g. Han er en helt typisk liten baby og det fikk meg til å innse at jeg har aldri hatt en baby, men jeg gikk rett over til å ha et barn.

Gutten min var ikke så veldig stor men 54cm og 4000g men han var utrolig våken, jeg forstod ikke alle kommentarene om hvor våken gutten min var før nå. Han løftet på hodet og studerte oss på barsel, når han var våken så var han våken og fulgte med, når han sov så sov han.

Jeg har lyst på en baby. Neste gang har jeg lyst på en sånn liten en, en som knirker, en liten klump som ikke er hundre prosent på fra første øyeblikk.

Sånn var og er min også :) Husker jeg våknet første natten etter fødsel, og da lå han våken ved siden av meg og tittet rundt seg, studerte og sa ingenting :)! Bare så på alt og tok det innover seg. Jeg syns det er kjemperart å se babyer som er så babyer, og skjønner ikke helt hvordan det er mulig jeg men alle er jo forskjellige og det er ikke noe galt i det! :)
Men jeg syns det har vært deilig å ha en baby som alltid har vært så med og som har sett meg rett i sjela siden dag 1 :) <3

Tenkte bare å skyte inn at sterk nakke hos nyfødte (samme om de er små eller store) ikke nødvendigvis er et bra tegn. Manuellterapeuten vi gikk hos forklarte oss at det ofte er låsninger som er årsaken om så små babyer er "flinke" og sterke i nakken....Vår gutt var nemmelig det, og det var ikke så bra igrunn...

Trudde våkenhet hadde med når de ble født ikke str. Dattera mi var ordentlig baby og sov mye. Hu var 50 cm veide 2705 gram og ble født i uke 38+0. Ser nevøen min som ble født rundt termin var mye mer våken.

Jeg vet det men det er så utrolig tydelig når det er såpass stor størrelse forskjell på dem i tillegg.

Back
Topp