Språket vårt i utvikling!

Rette på andre voksne gjør ikke jeg heller. Da skal det ihvertfall være folk jeg kjenner veldig godt:) som f.eks min samboer eller søster. Og de retter på meg uten at noe blir tatt negativt.
Men jeg kommer til å lære mine barn forskjellen :) Ingen er perfekte på noen som helst måte, så man må derfor hjelpe hverandre.
Du kan sikkert mye som jeg ikke kan, og motsatt :)

Som sagt når det gjelder språk og barna mine så gjentar jeg kun ordet/setningen. Og har ikke fokus på kj-skj. Det er min måte å rette på.
Jeg husker så godt hvordan det bestandig var å bli rettet på når jeg var liten. Jeg hatet det og fikk aldri sagt det jeg skulle si. Ikke fikk jeg til ordet heller og når de eldre da later som de ikke forstod hva jeg sa såret veldig.
Hva andre voksene gjør styrer ikke jeg, men det er noen som alltid har ett behov for å fortelle andre om dems feil. Ser ikke hvorfor jeg skal rette på andre når jeg selv har så mange feil :)

Som sagt når det gjelder språk og barna mine så gjentar jeg kun ordet/setningen. Og har ikke fokus på kj-skj. Det er min måte å rette på.
Jeg husker så godt hvordan det bestandig var å bli rettet på når jeg var liten. Jeg hatet det og fikk aldri sagt det jeg skulle si. Ikke fikk jeg til ordet heller og når de eldre da later som de ikke forstod hva jeg sa såret veldig.
Hva andre voksene gjør styrer ikke jeg, men det er noen som alltid har ett behov for å fortelle andre om dems feil. Ser ikke hvorfor jeg skal rette på andre når jeg selv har så mange feil :)

Er enig med deg der, i forhold til retting.
Jeg kommer heller ikke til å rette på barna mine på den måten, og nevnte vel også tidligere at jeg heller vil gjenta setningen:)

Men å forklare/lære barna mine forskjellen kommer jeg til å gjøre :)

Siden du er så opptatt av språket ønsker jeg å opplyse om at det skrives "i dag" ;):p.

Det er helt i orden :) skal innrømme at det til tider går fort på datamaskinen, og på mobil så slår ordboken til og både feilstaver og deler ordene. Veldig frustrerende. Men jeg prøver å lese over det til en viss grad.
Håndskrevet er ofte lettere.

Jeg bor i en liten sørlandsby og hører bare shino/shjøkken osv når rogalendingene inntar byen, tror jeg har hørt en voksen person si feil én gang ellers er det ungdommen som "ikke klarer" kj-lyden. Jeg får like vondt i ørene hver gang :p
Jeg håper virkelig ikke kj-lyden og andre "vanskelige" lyder forsvinner fra språket, jeg skal i alle fall legge sjelen min i å lære barna mine å snakke riktig ;)

Ingen er perfekte og ingen forventer at vi skal være perfekte, men man bør gjøre så godt man kan og de aller fleste kan fint klare kj-lyden ;)

Det er helt i orden :) skal innrømme at det til tider går fort på datamaskinen, og på mobil så slår ordboken til og både feilstaver og deler ordene. Veldig frustrerende. Men jeg prøver å lese over det til en viss grad.
Håndskrevet er ofte lettere.
Det var bare en litt pirkete spøk, fordi det er fort gjort selv om man er opptatt av språket. ;) :p

Vi klare fint å skille skjære og tjære? Det finnes jo mange flere eksempeler på like ord med ulik betydning. :)
Er ikke mange i Norge som sier Tj-lyden, er noen få :)
Hvorfor skulle vi ikke klare å skille kjede og skjede også?
Hun har jo ett godt eksempel i artikkelen også. Når noen snakker om mål i en fotballkamp, så skjønner du at det ikke er noen som tok mål av en person? :)
Tror nok de gamle herrer i gammeldager også synes det var forferdelig at de unge forandret språket vårt slik som vi reagerer på i dag også :p Det blir rett og slett en forenkling av språket vårt. Som hestr var før, jeg ser ikke helt forskjellen. Vi er vokst opp med å si hest så det er naturlig for oss, like naturlig blir skj-lyden for generasjonene etter oss :)

Uttaler du skjære og tjære likt?

Når noen siner shøtt, shylling osv. begynner jeg å lure på om de ikke er helt begavet med språksans og hjerneceller nok til å høre forskjell. Kanskje litt drøyt av meg, men det er bare slik jeg føler det.

Hvorfor ikke bare kalle vann for ampont og bestefar for heppabass med det samme? Når vi har en spesiell uttale og skriftspråk kan vi ikke bare endre det. Håper ikke foreldres latskap gjør at barna sliter på skolen, iallefall veldig smart gjort...

Å rette på barnet er ikke riktig uansett, man gjentar det de sier på en korrekt måte. "ja, kjøttet var veldig godt", "for en flott kylling".
Haha! Er så enig med deg <3

Det stusset jeg også på :p

Synes det er trist at det er greit å si schjøtt Osv. Lenge leve kj lyden! Folk greier jo ikke si L lenger heller :o ser mye på barnetv og det er veldig mye tjukk L ala Fredrikstaddialekten i dialekter hvor dette ikke hører hjemme i det hele tatt. Skarre R sprer seg også som ild i tørt gress
*sukk* :(

Vi skal ikke bare begynne å skrive "hvor R du", "går D bra me deg" osv? Folk forstår vel. Hvorfor bry oss om noe i det hele tatt?

Uff, blir litt oppgitt, jeg. Det skal jo ikke stilles krav om noe som helst lenger. Folk gidder jo ikke å skrive rett eller i det minste prøve å lære seg å skrive riktig. Om en lurer på noe så er Google sjeldent langt unna.

Mente kjære og tjære, gikk litt fort i svingene der :p
Skriver jo om skj lyden, da blir det fort en ekstra bokstav :p
Men jeg sier skjære brød og en skjære (fugl) likt og aldri opplevd at ingen har forstått hva jeg mener :)
Vi har mange ord som både uttales likt og skrives likt, så forstår vi personen alikevel. Og det var vel hele poenget?
Tj lyden sier ikke jeg og ingen jeg kjenner heller, vet de har den i dialekt ett sted i landet ;)

Last edited:
Vi skal ikke bare begynne å skrive "hvor R du", "går D bra me deg" osv? Folk forstår vel. Hvorfor bry oss om noe i det hele tatt?

Uff, blir litt oppgitt, jeg. Det skal jo ikke stilles krav om noe som helst lenger. Folk gidder jo ikke å skrive rett eller i det minste prøve å lære seg å skrive riktig. Om en lurer på noe så er Google sjeldent langt unna.

Nå handlet ikke dette om det skriftlige språket, men det muntlige.
Det muntlige språket er stadig i endring, da har endret seg enormt på 30 år. Og slik har det alltid vært, de snakket ikke slik som oss for 100 år siden..

Nå handlet ikke dette om det skriftlige språket, men det muntlige.
Det muntlige språket er stadig i endring, da har endret seg enormt på 30 år. Og slik har det alltid vært, de snakket ikke slik som oss for 100 år siden..

Skriftlig eller muntlig, det går egentlig mye på det samme. Og det skader ikke å ta vare på det vi har nå bare fordi de snakket annerledes for hundre år siden. Det gjør det ikke bedre at vi blir latere og latere i kjeften, og såvidt gidder å uttale et ord ordentlig.

Skriftlig eller muntlig, det går egentlig mye på det samme. Og det skader ikke å ta vare på det vi har nå bare fordi de snakket annerledes for hundre år siden. Det gjør det ikke bedre at vi blir latere og latere i kjeften, og såvidt gidder å uttale et ord ordentlig.

Selvfølgelig kan du prøve å stå i mot all utvikling av språket vårt, men vi får faktisk ikke stoppet det. Det er slik over hele verden i alles språk :)
All utvikling av språket vårt kommer av latskap om man skal kalle det slik.
Som artikkelen sier før så sa vi hestr, av ren latskap kuttet vi R.. :)

Men om man ikke skal korrigere barna når de bruker ordlyder feil så vil det jo si at logopedens yrke er på vei ut.

Dersom barnet velger å si sjylling i stedenfor kylling osv og dette ikke skal være feil, hvorfor skal vi da endre på at enkelte bruker t istedenfor s osv osv?

Barns språk og uttale er ofte feil i starten av språkinnlæringa og det er vår jobb som foreldre, barnehagepersonell, lærere osv å lære barna riktig språkbruk og uttale. Det betyr ikke at jeg korrigerer 2-åringens språk. Men eldre barn kan godt lære forskjell på riktig og galt også innenfor talespråket og skriftspråket.

Nå er jeg veldig kildekritisk og vet at VG ikke er en pålitelig kilde for forskning, og spesielt når det kun er forskere som uttaler seg om en sak. Så dette blir for tynt for meg å akseptere.

Man skal ikke korrigere barna,bare gjenta ordet de sier på riktig måte.
Det fungerer her.

Nei Gud forby at man retter på noe feil, de kan jo bli lei seg og føle seg mobbet....Selv får jeg frysninger når jeg ser så mange skrive sundt (sunt). For all del, jeg gjør sikkert mye feil selv. Spesielt i oppbygging av setninger, men når ord blir skrevet feil selv i artikler som er publisert av journalister, ja da kan man begynne å lure.

Back
Topp