Sitte ved bordet

Prox

Gift med forumet
Når kan man forvente at barn sitter ved bordet til alle er ferdig?

Her har hun alltid måtte sitte ved bordet til vi er ferdige. De lærte jo det i barnehagen også så var veldig greit å gjøre det samme hjemme.

Vi har fortatt ingen regel på det, har vi barn på beslk må han sitte til de er ferdig menellers får han gå fra når han er ferdig. Han er 8.

Hmm... vi praktiserer ikke det hjemme.

Men jeg jobber på småbarnsavdeling og der sitter vi jo til alle er ferdig. Ca. en halvtime sitter vi da. Yngste er 11 måneder :)

Når foreldrene ønsker det? I vår familie rundt konfirmasjonsalder. :) Andre liker jo slike regler, og da kan vel ungen sitte fra den er 6 mnd om du vil?

Vi har fortatt ingen regel på det, har vi barn på beslk må han sitte til de er ferdig menellers får han gå fra når han er ferdig. Han er 8.
Samme her, men min er 5 :-)

Vi har vært streng på det hele tiden og 2-åringen vår er veldig tålmodig ved bordet. De sitter jo hele måltidet gjennom ved bordet i bhg.
Dersom hun blir utålmodig så småprater vi, synger eller "aktiviserer" henne med å skjære opp noe for oss e.l.

Det er såklart unntak. I jula har det blitt mange lange middager og da får hun såklart gå fra bordet. Men da har vi øvd på at hun må spørre om lov til å gå ifra, godta dersom hun får nei til svar og si "takk for maten" og bære tallerkenen sin til benken dersom hun får gå.

Jeg synes det er så utidig når barn løper fra bordet når de erklærer seg for ferdig før foreldrene i det hele tatt har fått smakt på sin mat. Særlig når vi er på besøk og deres 5-åring løper fra bordet mens 2-åringen vår sitter pent å venter...

Vi gjør det ikke slik hjemme heller.

både 2åringen og 8åringen sitter til vi alle har spist, men hender vi voksne trenger å prate litt uten barn så om de er fort ferdige så får de gå fra når begge barna er mette. De må spørre om de kan gå fra og si takk for maten og rydde etter seg ;)

De lærer jo det i barnehagen, så jeg ville gjort det hjemme fra den tiden av :)

Vi har vært streng på det hele tiden og 2-åringen vår er veldig tålmodig ved bordet. De sitter jo hele måltidet gjennom ved bordet i bhg.
Dersom hun blir utålmodig så småprater vi, synger eller "aktiviserer" henne med å skjære opp noe for oss e.l.

Det er såklart unntak. I jula har det blitt mange lange middager og da får hun såklart gå fra bordet. Men da har vi øvd på at hun må spørre om lov til å gå ifra, godta dersom hun får nei til svar og si "takk for maten" og bære tallerkenen sin til benken dersom hun får gå.

Jeg synes det er så utidig når barn løper fra bordet når de erklærer seg for ferdig før foreldrene i det hele tatt har fått smakt på sin mat. Særlig når vi er på besøk og deres 5-åring løper fra bordet mens 2-åringen vår sitter pent å venter...
Hihi, da får du bite det i deg om du kommer på middag hit :p
Vi prøver å gjennomføre "barn venter på barn", men det er jammen ikke alltid vi får det til.

Hihi, da får du bite det i deg om du kommer på middag hit :p
Vi prøver å gjennomføre "barn venter på barn", men det er jammen ikke alltid vi får det til.
Jeg synes hun blir så masete med en gang hun har gått fra bordet. Spør om ditt og datt, skal ha hjelp til det ene og til det andre. Samme med den nevnte 5-åring som ofte får foreldrene til å reise seg for å gjøre ett eller annet mens de enda spiser.

Når hun først har godtatt at slik er reglene og sitter pent, som oftest er hun ferdig å spise etter oss voksne, så blir jeg iallfall å fortsette å følge opp med det! ;)

Mine barn har alltid gjort det. Eldste er 3 år ;)

Har en kar som ikke er heilt samarbeidsvillig :) Han sitter som regel i ro til alle er ferdig om vi spiser borte,men hjemme jobber jeg enda med at han kan sitte i hvertfall 5min etter han er ferdig :)

Her tar vi sjeldent en slik kamp, middag er ett sted vi skal ha det koselig. Ikke ett sted vi må ta en kamp med ungene våre, de blir fort nok store og forstår at de må sitte ved bordet :)

Jeg synes hun blir så masete med en gang hun har gått fra bordet. Spør om ditt og datt, skal ha hjelp til det ene og til det andre. Samme med den nevnte 5-åring som ofte får foreldrene til å reise seg for å gjøre ett eller annet mens de enda spiser.

Når hun først har godtatt at slik er reglene og sitter pent, som oftest er hun ferdig å spise etter oss voksne, så blir jeg iallfall å fortsette å følge opp med det! ;)
Ja det blir slitsomt om dem maser.
Vi jobber med det, altså, men foreløpig sier vi oss fornøyde med at de tar i mot beskjed om å ikke forstyrre oss dersom de vil gå fra før.

Mine på 5 og 7 spør alltid om å få gå fra bordet. Det har de gjort siden de var ca 3 år. Er det bare vanlig middag hjemme får de gå når de er ferdig. Er det middagsbesøk må de sitte til alle er ferdig. De må selv rydde vekk sine ting. Kopp, fat og bestikk og sette inn i oppvaskmaskinen om den er klar, og takke for maten.Aldri vært et problem :)

Back
Topp