Hvordan kle den lille

Husk at hvis man har dunpose så varmes luften inni posen (innimellom dunen) av kroppsvarme. Hvis man har for tykke isolerende plagg (feks dress i fleece eller polyester) så stenger det for varmen. Dere har sikkert hørt at man skal ha lite klær på seg i sovepose for at soveposen skal bli varm? Samme med dyne og dunpose. Ullklær puster og er det beste for å slippe varme igjennom lagene. Har du lammeskinnspose fungerer den anderledes.

Nyfødte babyer produserer ikke varme selv, klær og pose isolerer mot varmetap.

Ser mange gjør det forskjellig så jeg må vel bare prøve meg frem. Livredd hun skal fryse

Det er så individuelt. Kjenn bak i nakken: skal være varm men ikke klam. Kjenn på fingre og tær at de ikke er kalde.

Legg posen lunt som en kant slik at luft som er der barnet puster inn er oppvarmet og ikke blåser rett inn.

Ved 5/6 plussgrader? Eller minus?

Plussgrader :)

Body og strømpebukse i ull , og en tykk ull flece dress over , samt hals lue og votter i ull, og tykke ull sokker

Du kan f eks bruke ett lammeskinn pluss en dundyne så lenge gradene er pluss , også evt ta frem dunposen når det blir kaldere

Som sagt over her så var vel barnet ganske passe påkledd om barnet var varmt, men ikke svett hadde jeg fulgt noen av disse rådene med gutten min f.eks hadde han vært gjennomsvett, snuplassen ha litt mer på, men ikke ullklær + tykk dress i tillegg til vognpose... så det er veldig individuelt

Ser mange gjør det forskjellig så jeg må vel bare prøve meg frem. Livredd hun skal fryse
Sjansen for at hun skal fryse er nok mye mindre enn sjansen for at hun er svett ;)

I voksiposen når det var 2-3 plussgrader brukte vi vanlige inneklær, en ulljakke for å isolere ekstra over skuldrene, votter, ullsokker og lue.

Når det ble -10 brukte vi to lag ull inni posen, tykke votter og dobbel lue. Hun var aldri kald, heller svett.

Anbefaler deg å kle henne som du føler er riktig og gå en liten tur, så sjekker du flere ganger underveis om hun er varm uten å være klam.

Regelen er vel at man ofte kan kle på litt mindre i vognposen enn hva man tror er riktig, for de fleste har en tendens til å kle for mye på babyen i vogna ;)

Sjansen for at hun skal fryse er nok mye mindre enn sjansen for at hun er svett ;)

I voksiposen når det var 2-3 plussgrader brukte vi vanlige inneklær, en ulljakke for å isolere ekstra over skuldrene, votter, ullsokker og lue.

Når det ble -10 brukte vi to lag ull inni posen, tykke votter og dobbel lue. Hun var aldri kald, heller svett.

Anbefaler deg å kle henne som du føler er riktig og gå en liten tur, så sjekker du flere ganger underveis om hun er varm uten å være klam.

Regelen er vel at man ofte kan kle på litt mindre i vognposen enn hva man tror er riktig, for de fleste har en tendens til å kle for mye på babyen i vogna ;)

Ja jeg synes det høres mye ut med tepper osv i tillegg til flere lag klær :) de gir vel lyd fra seg hvis de fryser.
Hva med innendørs? Bruker dere strømpebukse eller bare bukse? :)

Ja jeg synes det høres mye ut med tepper osv i tillegg til flere lag klær :) de gir vel lyd fra seg hvis de fryser.
Hva med innendørs? Bruker dere strømpebukse eller bare bukse? :)
Det kommer litt an på hvor varmt det er inne.

Hos oss ligger tempen på 22-23 grader inne, og vi har ikke trekk ved gulvet. Så hun har alltid hatt bare ett lag med klær inne.

Men vi brukte omtrent ikke strømpebukser, for da ville jeg aldri fått anledning til å bruke sparkebuksene og joggebuksene. Så hun hadde alltid bare sparkebukse og body eller joggebukse og body. ;)

Min svigermor sa til meg at babyen sjelden vil fryse slik at det er farlig nedi vognposen, for vi kler dem så fornuftig og har varm solid vognpose. Det som er farlig er dersom barnet blir overopphetet, siden de ikke kan regulere varmen sin selv. Ikke noe morro å ta opp en dryppende våt baby fra vogna som er våt i håret av svette :( (det har skjedd et par ganger her, når jeg har bomma på påkledningen).

Som sagt ...sjekk temperaturen hennes bak i nakken . Min første var prematur , og det de sa der sitter i enda . Barn har ikke vondt av å fryse . Da blir de urolige og det merkes , men det er farligere for babyer å ha det for varmt . Da blir de døsige , slappe og i verste fall kan de slutte å puste. Så ... Jeg ville prøvd meg fram :-)

Som sagt ...sjekk temperaturen hennes bak i nakken . Min første var prematur , og det de sa der sitter i enda . Barn har ikke vondt av å fryse . Da blir de urolige og det merkes , men det er farligere for babyer å ha det for varmt . Da blir de døsige , slappe og i verste fall kan de slutte å puste. Så ... Jeg ville prøvd meg fram :-)

Ja d er skummelt hvis de blir overoppheta :/
Alt man bekymrer seg for. Tror jeg har blitt 5 år eldre på 5 uker ... :p

Ja d er skummelt hvis de blir overoppheta :/
Alt man bekymrer seg for. Tror jeg har blitt 5 år eldre på 5 uker ... :p

Stol på magefølelsen din! Beste rådet jeg kan gi deg! Bekymra kommer du til å være for alltid! Prøv å nyt istedenfor å tenke hva som kan skje :-) Du kan bli påkjørt av en bil også vet du ;-) Ha babyen sovende på fanget mest mulig , kos og skjem det bort . Det blir nemlig ikke bortskjemt av kos! ta masse bilder og film og tenk ...du har baby! Den forsvinner fort nemlig :-D

Stol på magefølelsen din! Beste rådet jeg kan gi deg! Bekymra kommer du til å være for alltid! Prøv å nyt istedenfor å tenke hva som kan skje :-) Du kan bli påkjørt av en bil også vet du ;-) Ha babyen sovende på fanget mest mulig , kos og skjem det bort . Det blir nemlig ikke bortskjemt av kos! ta masse bilder og film og tenk ...du har baby! Den forsvinner fort nemlig :-D

Høres ut som et godt råd ;) hun ligger på fanget akkurat nå, fortsatt i pysj og sover som et lite ekorn. Nyter hvert sekund ;)

Tips er det små kaldt så er det mulig å tappe varmt vann i flasker og legge oppi bagen, slik baby får litt varme. Pass på å ikke brenne babien da;)

Back
Topp