Hvordan sov du og din nyfødte ?

Izzy82

Betatt av forumet
Har jo lyst og sove med baby i senga, men tenker på alt som kan gå galt, dyne over fjes eller at baby blir klemt mellom oss. Hvordan kombinerer en behovet for nærhet med at babyen er trygg nok. Var det i det hele tatt ønskelig og ha baby i senga eller er det en romantisk men naiv drømm ....???

Med eldste ville jeg helst ha sengen for meg selv. Med yngste så gikk det helt greit. Lå kanskje litt anspent pga at jeg ikke kunne endre stilling som jeg ville. Du sover helt anderledes når du får en baby inntil deg. Har aldri hørt om babyer som ble ligget ihjel el. Her har ungene alltid likt seg under dyna. Helt greit for meg.

Bare ikke røyk! Hverken du eller mannen! Da bør baby ligge på et annet soverom. Ja selv om dere ikke røyker på soverommet.

I begynnelsen var jeg livredd. Jeg har alltid sovet lenge og tungt, taket kunne falle i hodet på meg uten at jeg ville enset det i søvne. I tillegg har jeg vært veldig urolig i sengen og skiftet stillinger flere ganger i minuttet :p

Men jeg forsøkte, hadde lillegutt helt øverst i sengen i babynestet med eget teppe. Jeg krøp lengst ned i sengen, engstelig for å rulle over han, fike til han i søvne eller få dyne over han. Det gikk veldig fint og instinkter hadde gjort at jeg sov lettere og våknet i samme posisjon som jeg sovnet i. Jeg ble etterhvert tryggere på meg selv og nå sover vi helt inntil hverandre. Mini er en liten kosegris og selv om han har en egen dyne så sniker han seg stadig under min for å ligge helt inntil mammaen sin ❤️ Han er 7 mnd nå så jeg stresser ikke med den biten nå. Han ligger fortsatt litt høyere enn meg i sengen slik at hodet/nese er trygg.

Det viktigste er at du/dere ikke røyker. Vi svetter opptil 1/2 liter hver natt, det skiller ut masse miljøgifter og nikotin som er tøft for en liten kropp.

Baby skal ikke sove på samme rom med folk som røyker. D er veldig viktig!

Vår samsov ganske lenge. Jeg hadde henne liggende oppå hennes egen dyne, med min dyne over henne. Null problem. Med neste så skal jeg ordne meg med babynest. D hadde jeg ikke hørt om med første. Så da får hun ligge i babynest oppi senga tenker jeg. Får se.

Første hadde litt issues med magen, så hun ville helst sove på magen, så av og til la jeg dyna hennes på magen min, og så henne oppå, og så dyna mi på toppen. Sovna sånn, og det gikk veldig fint, bortsett fra at jeg ble liggende i en stilling hele tiden da

Var aldri noe problem her:) hadde ikke egen dyne heller :p eneste negative var at jeg lå veldig rolig hele natten og hadde derfor vondt i bekkenet..

Var aldri noe problem her:) hadde ikke egen dyne heller :p eneste negative var at jeg lå veldig rolig hele natten og hadde derfor vondt i bekkenet..
Au! Det hadde jeg helt glemt! Husker man nærmest var helt av i både rygg og bekken etter å ha ligget anspent og i samme positur :p

Hehe, det er vel en grunn til at vi glemmer slike detaljer :p

Elsker og samsove! :D

Vi samsover.
I begynnelsen var det en kombinasjon av at jeg hadde behov for å ha babyen inntil meg, samt at jeg var så sliten og trøtt at jeg ikke orket å stå opp for å amme - det var mye lettere å bare koble babyen på og sovne igjen mens han gjorde seg ferdig.

Han har egen dyne. Det er ikke anbefalt at babyen deler dyne med deg, da det fort kan bli for varmt. Babyer har dårlig temperaturregulering. Vi delte dyne de første ukene, før jeg fant ut at det ikke var anbefalt, og han havnet under dyna et par ganger. Det var veldig skummelt å våkne opp til, men det har ikke skjedd etter at han fikk egen dyne.

Instinktivt sover de aller fleste mødre veldig lett, og er vare for babyen sin, slik at man ikke skal rulle seg på den.

Jeg kommer ikke til å samsove med nestemann. Jeg har vondt i hele kroppen av å ligge i samme stilling hele natten, og konstant tilgang til puppen har ført til en baby som ikke sover noe særlig alene.

Sov? Nei, det gjorde vi ikke så mye av.

Neida, jeg hadde henne i senga. Var ikke tenkt til det, men det ble til at man benyttet mulighetene som bød seg, og hun sov best med puppen i munnen. Klarte jeg å lure ut puppen etter at hun var sovnet så var det en seier i seg selv (gitt at jeg selv var våken på det tidspunktet), å flytte henne var rett og slett risikabelt, og hun roet seg ikke da før hun fikk pupp igjen. Det mest dramatiske som skjedde var at jeg en morgen hadde et sugemerke på puppen fordi hun hadde bommet. Men så sov jeg veldig lett da. Etterhvert begynte jeg å ha henne i voksiposen i senga, mest for å prøve å kunne flytte henne i den, men også for å føle at hun lå litt sikrere i senga.

Med eldste ville jeg helst ha sengen for meg selv. Med yngste så gikk det helt greit. Lå kanskje litt anspent pga at jeg ikke kunne endre stilling som jeg ville. Du sover helt anderledes når du får en baby inntil deg. Har aldri hørt om babyer som ble ligget ihjel el. Her har ungene alltid likt seg under dyna. Helt greit for meg.

Bare ikke røyk! Hverken du eller mannen! Da bør baby ligge på et annet soverom. Ja selv om dere ikke røyker på soverommet.
Røyker ikke heldigvis... :)

Au! Det hadde jeg helt glemt! Husker man nærmest var helt av i både rygg og bekken etter å ha ligget anspent og i samme positur :p

Hehe, det er vel en grunn til at vi glemmer slike detaljer :p
Haha ja!O.o alt en gjør for den lille:p ❤️ var jo koselig og absolutt verdt det uansett:p men var godt når jeg fikk sove alene igjen:)

Vi samsover enda hver natt og han er 7mnd :)
Skal avvende over nyttår, for da spiser han mer mat, jeg begynner på jobb og det skal bli mindre amming!
Det har gått veldig bra, senga hans står helt inntil min for at han ikke skal rulle ut og hb ligger i armkroken min hele natta. Det er kjempe deilig ^^

Samsoving høre såå koselig ut da :) men skjønner at en nok sover litt lettere og får vondt her og der også. Jeg kommer nok alikevel til og gå for en løsning med babynest og egen dyne men nær oss begge løsning. Takk for tipsene :)

Har jo lyst og sove med baby i senga, men tenker på alt som kan gå galt, dyne over fjes eller at baby blir klemt mellom oss. Hvordan kombinerer en behovet for nærhet med at babyen er trygg nok. Var det i det hele tatt ønskelig og ha baby i senga eller er det en romantisk men naiv drømm ....???

Bedside crib kan jo være noe for deg/dere:
images

Monterte sprinkelsenge slik at madrassen hans var på høyde med senga vår, fjernet sideveggen og festet sengene sammen. Da hadde han sitt eget lille "anneks" tilknyttet senga vår, og jeg kunne ligge med hånden på ham, eller bare dra/skyve ham til/fra meg.
Han hadde kolikk fra 3 uker til 9 mnd, og klarte bare å sove på magen frem til han var rundt året eller så, så det ble mange rare løsninger.
Prøvde å rigge til med puter og slikt slik at han kunne sove på siden.
Prøvde å samsove, men jeg klarte ikke å amme liggende, samt at bekkenløsning (med krykker) og to gamle ryggskader gjorde at det ikke fungerte så lenge jeg lå stiv og statisk natten gjennom.
Fra rundt 9 mnd sovnet han raskest og enklest i armkroken min i senga, så la jeg ham evt. over i sin egen seng når jeg gikk og la meg.
Fra rundt 14-15 mnd et sted NEKTET han plutselig å sove i min seng, selv for litt "er det ikke LITT for tidlig for morgen?"-kosing, mens fra 2 år eller så har han gjerne villet sove i senga mi en gang i blant.

Var vel egentlig åpen for det meste, vurderte sånn "babymadrass" (litt a la de "babynest"-greiene som er så populære nå) men kom aldri så langt som å kjøpe det.
Ble egentlig mye "sitte opp i senga med hylende unge en time eller to"-økter med en times søvn mellom, husker ikke alt så veldig klart lenger. ;)

Tenkte som deg så har ikke samsovet, men har hatt veldig lyst. Har blitt mye mer av det jo eldre de ble da :) Bedside crib fant jeg til siste men var stramt med penger og tross alt ingen fler så gjorde det som med alle andre me ho også.

I begynnelsen sov hu i vugga ved siden av senga, men etterhvert så begynte jeg å sovne mens jeg ammet så da havnet hu oppi senga hele natta :) Hu sov i vugga i ca 1mnd før hu kom oppi senga. Jeg sov ikke så godt akkurat, men vesla sov og fikk i seg den maten hu trengte :) Samsov til hu var 11 mnd :)

Back
Topp