Skravletråd

Og er det forresten noen som har tips til hva man kan gjøre når de små har hard mage? Jeg har hørt om malt og svisker.
Lillegullet har hatt så hard mage i det siste. Først to dager med masse pressing uten at noe som helst kom ut. Han begynte bare å gråte hver gang og var helt svett i nakken. I dag har det også vært masse pressing og gråting. Har skiftet bleie på han fem ganger i dag, men da med en liten, hard klump hver gang. Håper sånn at det løsner snart. Han vil nesten ikke spise heller nå når han er sånn. Til og med fruktmos som han er så glad i rører han nesten ikke.

her er det kun plommer som hjelper da og nok væske. For lite væske gir hard avføring... men det visste du sikkert. hehe

God jul alle sammen. har pakket ferdig det som kan pakkes i dag. Resten må pakkes i kveld når barna sover og så er vi klare for tur :-)

Jeg er så trøtt...

Regner med at han får masse væske i seg gjennom all ammingen, i tillegg drikker han en del vann utenom.
Er det ferske plommer du gir da?

Vi har gitt den fra ellas kitchen med plommer og svisker.

Kanskje jeg burde få kjøpt seler da, så ligger det klart til han begynner å bruke sittedelen.
Har dere ikke begynt å bruke den ennå? Hvordan gjør dere det med mat?

Jeg har fått beskjed om å ikke bruke den før han setter seg opp selv. Vi har brukt vippestol og newbornsetet. Ellers har han sittet litt på fanget vårt.
De sier så mye forskjellig disse helsesøstrene. Jeg fikk beskjed om at jeg kunne bruke bøyle og støtte opp med håndkler selv om hun ikke kunnes sitte selv. Bare i korte stunder for mating da. Dette var på seksmånederskontrollen, både hs og legen sa det var greit.
Og så har hun jo sittet selv i 2,5 måneder nå, glemmer litt hvordan det var.
Newborn-setet ville hun ikke sitte i hvertfall!

Jeg har fått beskjed om å ikke bruke den før han setter seg opp selv. Vi har brukt vippestol og newbornsetet. Ellers har han sittet litt på fanget vårt.
Å gi brødskive i vippestol eller newbornsetet er farlig. Kjempe skummelt i forhold til å sette fast i halsen. Ville tatt helsesøstra med ei klype salt;)

Altså frøkna her kan ikke sette seg opp selv, ikke sitter hun stødig heller. Men vi kvittet oss med newborn sete da hun var 4.5mnd..

Jeg har solgt vippestolen vår. Han lente seg jo snart så langt frem at han kunne ta i gulvet. Haha.

Og er det forresten noen som har tips til hva man kan gjøre når de små har hard mage? Jeg har hørt om malt og svisker.
Lillegullet har hatt så hard mage i det siste. Først to dager med masse pressing uten at noe som helst kom ut. Han begynte bare å gråte hver gang og var helt svett i nakken. I dag har det også vært masse pressing og gråting. Har skiftet bleie på han fem ganger i dag, men da med en liten, hard klump hver gang. Håper sånn at det løsner snart. Han vil nesten ikke spise heller nå når han er sånn. Til og med fruktmos som han er så glad i rører han nesten ikke.
Har hatt mye problemer med det her også. Brukt malt, svisker, passa på å fått i nok drikke (MM+Vann)
I tillegg kan man bruke laktolose (kontakt helsesøster eller lege for råd) Det er et naturlig middel som er tarmregulerende som de kan bruke over lengre tid. Søtt som sirup, men alikevel sliter vi med å få lille snuppa til å spise det. Når det har stått på for lenge har vi måtta brukt mini klyx på ho. Men det er siste utvei.
Kan også være lurt å smøre endetarms åpningen med vaselin, lettere å presse ut vist den er myk og ikke hard/tørr :)

Jeg er så dårlig på mat om dagen til frøkna.
Når hun tuller sånn med søvnen og vi er på "ferie", så blir det lett grøt, ellas kitchen og grøt..

Gleder meg til å gi henne litt risengrynsgrøt i morgen og kålrabistappe.

Back
Topp