Trening i svangerskapet

Miesol

Betatt av forumet
Jeg er litt nysgjerrig på hvilke tanker og evt erfaringer dere har med trening i svangerskap? Selv har jeg ei fra før, og jeg var aktiv nesten hele veien. Fikk beskjed fra ei jordmor rundt uke 24 at jeg burde kutte ned på treningen, men jeg valgte å stole på meg selv og de signalene kroppen ga meg. Kuttet ut treningen i uke 36 etter å ha opplevd litt ubehag på to spinningtimer, før det fungerte alt bra. Hvilke råd/anbefalinger har dere andre som har vært gravid før fått fra jordmor/lege?

Nå som da jobber jeg noe med trening hos min hovedarbeidsgiver (bl.a. grupper for gravide og barselskvinner), og jeg er også instruktør på treningssenter en kveld i uka. Var kvalm og kastet opp litt i ca 5-6 uker forrige gang, men kan ikke huske at jeg måtte avlyse gruppetimene mine noen gang. Kan ikke huske at kvalmen plagde meg underveis i treningen heller, så jeg lurer på om det kan være noe i at trening virker positivt mot svangerskapskvalme.

Må legge til at jeg ikke hadde noen bekkenplager e.l. før de siste ukene (og etterpå!). Jeg er spent på hvordan ting blir denne gangen, og prøver å forberede meg på at det ikke trenger å bli som sist...

Foreløpig har kvalmen, trøttheten og julestresset satt en stopper for treninga... Håper på å komme sterkere tilbake når den verste kvalmen har gitt seg :)

Jeg anbefaler boka "Trening for kule mager" av Jill Jahrman:) Der står alt om trening i svangerskapet, 1-2-3 trimester og ukene etter fødsel:) Veldig bra syns jeg, har brukt den i alle mine svangerskap. Var veldig aktiv de 3 forrige svangerskapene, men nå går jeg mest turer og trener litt styrke hjemme, er litt sliten etter 2 ufrivillige aborter, men jeg gleder meg veldig til å gå på ski i vinter og gå fjellturer!:smiley-bounce012

Jeg anbefaler boka "Trening for kule mager" av Jill Jahrman:) Der står alt om trening i svangerskapet, 1-2-3 trimester og ukene etter fødsel:) Veldig bra syns jeg, har brukt den i alle mine svangerskap. Var veldig aktiv de 3 forrige svangerskapene, men nå går jeg mest turer og trener litt styrke hjemme, er litt sliten etter 2 ufrivillige aborter, men jeg gleder meg veldig til å gå på ski i vinter og gå fjellturer!:smiley-bounce012
Har boka og synes også den er bra :) Ser det ble en laaang førstepost fra meg, men det jeg er mest nysgjerrig på er hvilken innstilling leger og jordmødre har til trening i svangerskap :)

Har boka og synes også den er bra :) Ser det ble en laaang førstepost fra meg, men det jeg er mest nysgjerrig på er hvilken innstilling leger og jordmødre har til trening i svangerskap :)
Åja, da har jeg lite å komme med desverre :) Håper noen andre vet mer.

Jeg har kun lest at trening er bra når du er gravid. Det skrives at det vil gjøre både svangerskap og fødsel enklere :)

Jeg trener som regel 3 ganger i uken, men etter jeg ble gravid har det falt helt i grus. Gått på jobb (Ped leder i småbarnsavd med 12 barn) og så rett hjem på sofaen å sove i 2-4 timer. Nå har jeg fått halsbetennelse og er sykemeldt, så ingen trening nå heller o_O

Satser på å bli frisk til jul og få begynt å trene igjen da!

Du kan fortsette å trene dom vanlig så lenge du ikke føler ubehag. Men i 3.trimester skal du unngå mageøvelser :)

Back
Topp