Svangerskapsforgiftning?

~Bolleiovnen~

Forelsket i forumet
Jeg har hatt en del oppfølging tilfelle utvikling av sf. Forrige mandag var jeg til jm, hu sendte meg på sykehuset for sjekk pga litt høyt blodtrykk og protein i urin. på sykehuset ble det ctg, sjekk av blodtrykk, blodprøver og vekst kontroll (3440g, så alt bra!). Alt var som det skulle, men de ville alikavell ha meg inn igjen etter to dager. Forrige onsdag ble det da ny sjekk på sykehuset for ctg, blodtrykk og urin. Alt bra. For sikkerhetens skyld så ville de at det ikke skulle være lenge til neste kontroll, så var til jm sist mandag (noen dager siden), mener hu sa ser var spor av protein, blodtrykket var bra. Så hu gjorde ikke noe mer med det da. Så nå har jeg vanlig legekontroll på mandag (om 5 dager), og siden jeg er 39+3 idag, så bestiller hu overtids kontroll.

Det som er nå, er at jeg siden igår har hatt smerte under høyre ribbein, merker det ekstra godt når jeg begynner å bevege på meg (reise meg, snu meg om natta, hoster osv). Det kan være lille som "presser" oppover. Men, etter å ha lest litt, så ser jeg det kan være symptom på sf?

Burde jeg kontakte lege eller føden? Er i grunn ikke bekymra, nå som jeg er så nært målet, og mistenker at det er hu som presser. Og oppå det hele så har jeg hatt mye kontroller og oppfølging i det siste. Spm blir jo og om jeg kan vente til mandag for at legen kan se på det da?

Noen andre som har opplevd sånne smerter/ubehag, og at det har vært sf?

Har ingen erfaringer, men ring føden. Mye bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite! Lykke til ;)

Ring føden å hør! Bedre med en telefon for mye...!

Er enig med de andre ring føden de vet hva du skal gjøre :)

Ring! Jeg var kjapp med å ringe jordmor da jeg fikk hodepine sist, da var det sf, men heldigvis ingen fare fordi jeg var på overtid og det var veldig mildt, men jeg ble satt i gang. Greit å passe på! :)

Det var akkurat den typen smerte jeg fikk beskjed om å informere øyeblikkelig om når jeg fikk HELLP syndrom (som er en undergruppe av svangerskapsforgiftning, fikk det under/etter fødsel noe som er veldig uvanlig) så de var veldig engstelig for den type smerte hos meg på barsel.

Ja det kan være symptom. Ring direkte til føden!

Godt å få sjekket det opp hvertfall!!

Hu trur det er muskelen bare. Men, +1 protein, så blir blodprøver for 3. Gang på ca en uke...
+1 på protein er ikke mye og kan være lity utflod med i urinen feks. Så lenge bt er ok så er det ikke sf. Nå har du ikke lenge igjen så det går sikkert helt fint :)

+1 på protein er ikke mye og kan være lity utflod med i urinen feks. Så lenge bt er ok så er det ikke sf. Nå har du ikke lenge igjen så det går sikkert helt fint :)
Blodtrykk, temp osv er bra :) sitter enda å venter på blodprøve svarer, siden jm ville ha meg her imens. Så mulig samtale med lege etterpå. Godt de tar en ordentlig sjekk når jeg først er her :) ikke lenge igjen nei, og glad for det :D ikke at det kommer til å bli mindre bekymringer når hu er utenfor magen :p

Ring heller en gang for mye enn en gang for lite :)

Blodtrykket mitt var helt ok men jeg hadde/fikk HELLP syndrom alikevell.

Blodtrykket mitt var helt ok men jeg hadde/fikk HELLP syndrom alikevell.
Hvordan fant de det ut? ble sendt hjem. Blodprøvene var bedre nå, enn sist jeg tok de. Ul tok de ikke, siden de tok det for 9 dager siden. Ctg var bra. Temp bra. Kun protein som slo ut.. og hva er/gjør HELLP syndrom?

Hvordan fant de det ut? ble sendt hjem. Blodprøvene var bedre nå, enn sist jeg tok de. Ul tok de ikke, siden de tok det for 9 dager siden. Ctg var bra. Temp bra. Kun protein som slo ut.. og hva er/gjør HELLP syndrom?

HELLP-syndromet er en komplikasjon som kan oppstå i svangerskapet eller like etter fødselen. Det er en tilstand karakterisert ved at røde blodlegemer ødelegges (hemolyse, H), mengden leverenzymer i blodet øker (elevated liver enzymes, EL) og antallet blodplater går ned (low platelets, LP). Betegnelsen syndrom henspeiler på at det kan foreligge et mangfold av symptomer og tegn. HELLP-syndromet klassifiseres enten som en atypisk form for svangerskapsforgiftning (preeklampsi) eller som en komplikasjon til alvorlig svangerskapsforgiftning. Diagnosen stilles ut fra laboratoriefunn

Jeg hadde vært på overtidskontroll på sykehuset dagen før og da var blodtrykket mitt helt fint. Hos meg så de det kun på blodprøver etter fødselen, de er ikke sikker på om når jeg fikk det om det var før, under eller etter (noe som skjer en sjelden gang)

Godt alt var bra, men vær obs på symptomene. Selvom blodprøvene er fine kan du likevel ha det.

Er selv innlagt på sykehuset med mild preeklampsi. To av tre blodprøver er fine. Men har i tillegg fått noe som heter intrahepatisk kolestase. Opphoping av gallesyre. Ikke bra for babyen i magen. Veldig lik svangerskapskløe. Venter svar på disse blodprøvene.

Har BT som svinger veldig når jeg er hjemme. Har pannepine, synsforstyrrelser, ser dobbelt, kvalm, ja hele pakka. Har høye trykk hos lege og jm, men på sykehuset er det helt fint, men har da alt det andre.

Men det jeg skal frem til, føler du deg ikke bra, så ringer du føden med en gang. :) ikke lenge igjen nå da :)

Godt alt var bra, men vær obs på symptomene. Selvom blodprøvene er fine kan du likevel ha det.

Er selv innlagt på sykehuset med mild preeklampsi. To av tre blodprøver er fine. Men har i tillegg fått noe som heter intrahepatisk kolestase. Opphoping av gallesyre. Ikke bra for babyen i magen. Veldig lik svangerskapskløe. Venter svar på disse blodprøvene.

Har BT som svinger veldig når jeg er hjemme. Har pannepine, synsforstyrrelser, ser dobbelt, kvalm, ja hele pakka. Har høye trykk hos lege og jm, men på sykehuset er det helt fint, men har da alt det andre.

Men det jeg skal frem til, føler du deg ikke bra, så ringer du føden med en gang. :) ikke lenge igjen nå da :)
Ble sendt hjem, og blod prøvene var bedre igår, enn forrige onsdag. Så de er sikker på at alt er bra. Ligger hjemme med smerter til helvette. Ligger jeg litt feil, så er det Tillome vondt å puste. Vet ikke hva jeg skal gjøre... kjennes ut som det er muskelen, da det er verst når den er i bruk. Og når de på sjukehuset og mener det er muskelen, så er ikke det noe å gjøre med nå... :/ føler meg hjelpeløs.. klarer ikke gjøre noen ting... vondt i bevegelse, når jeg sitter og ligger. Ett mareritt å snu seg om natta, noe jeg gjør nesten hver time..

Back
Topp