Timing av samleie i forhold til eggløsning (og babyens kjønn)

Lykkeliten_86

♥ Håper på en liten en ♥
Tilgangsansvarlig
VIP
Assistert-jentene
Himmelbarn
Maiblomstene 2016
Hei,

Siden jeg har sitert artikkelen flere ganger, så tenkte jeg å dele den på nytt. Den er publisert i NEJM - New England Journal of Medicine i 1995. :)

Jeg skriver en norsk oppsummering her, men nederst er abstract, og det er også link til å lese hele studien.

Hovedspørsmålet er altså når er kvinnen egentlig fruktbar, og hvor mange dager? Hvilket tidspunkt burde man ha samleie for å oppnå befruktning? Selve befruktningen skjer etter at egget har løsnet, men hvilke dager burde man ha samleie for at sædcellene skal være klare for å befrukte egget? Sædcellene kan ligge i egglederen og vente på eggløsningen, men hvor lenge?

Metode:
221 friske kvinner som planla å bli gravide tok daglige urinprøver fra de sluttet med prevensjon. Urinen ble analysert for østrogen- og progesteron-metabolitter så forskerne kunne fastslå tidspunkt for eggløsning. Kvinnene skrev dagbok over når de hadde samleie, slik at forskerne kunne sammenligne tidspunkt for eggløsning med tidspunkt for samleie, og utfallet senere.

Resultater:
Studien fulgte kvinnene i totalt 625 sykluser, og det resulterte i 192 graviditeter som igjen endte i 129 levendefødte babyer. Alle graviditetene kom av samleie i perioden 5 dager før og frem til og med selve eggløsningsdagen (seks fruktbare dager).

Det var totalt 129 sykluser hvor kvinnene hadde hatt kun étt samleie i denne seksdagers-perioden (de resterende 496 syklusene hadde kvinnene altså enten hatt ingen samleie i perioden eller mer enn ett samleie). Disse 129 syklusene ble brukt for å sammenligne sannsynligheten for befruktning ved samleie de ulike dagene i denne perioden. Denne analysen viser at sannsynligheten for befruktning var 8 % ved samleie 5 dager før EL, 17 % ved samleie 4 dager før EL, 8 % ved samleie 3 dager før EL, 36 % ved samleie 2 dager før EL, 34 % ved samleie dagen før EL og 36 % ved samleie på selve EL-dagen. Lykkeliten sin kommentar: Det er nok litt tilfeldig at det ble 4 babyer av samleie 4 dager før EL, slik at sannsynligheten ble høyere 4 dager før enn 3 dager før, men det er en ganske tydelig trend mot at samleie 2 dager før, dagen før og selve EL-dagen gir best sjanse. Dette er også vist i andre studier. Av 34 graviditeter ble 28, eller 82 %, unnfanget ved samleie én av disse tre dagene.

upload_2014-12-14_9-26-8.png


I denne studien ble ingen kvinner gravide ved samleie dagen etter EL. Forskerne vet ikke om det er fordi egget lever for kort, eller om det er fordi kvinnens utflod og miljøet i livmoren endres rett etter EL, slik at nye sædceller ikke slipper inn.

Konklusjon:
Blant friske kvinner som forsøker å bli gravide blir omtrent alle graviditeter forårsaket av samleie i perioden 5 dager før eggløsning og frem til selve eggløsningsdagen. Tidspunktet for samleie påvirker ikke kjønnet på babyen. Lykkelitens kommentar: Og særlig samleie 2 dager før, dagen før eller selve EL-dagen ser ut til å gi størst sannsynlighet for befruktning.



Her finnes hele studien!



Her er Abstract:
BACKGROUND:
The timing of sexual intercourse in relation to ovulation strongly influences the chance of conception, although the actual number of fertile days in a woman's menstrual cycle is uncertain. The timing of intercourse may also be associated with the sex of the baby.

METHODS:
We recruited 221 healthy women who were planning to become pregnant. At the same time the women stopped using birth-control methods, they began collecting daily urine specimens and keeping daily records of whether they had sexual intercourse. We measured estrogen and progesterone metabolites in urine to estimate the day of ovulation.

RESULTS:
In a total of 625 menstrual cycles for which the dates of ovulation could be estimated, 192 pregnancies were initiated, as indicated by increases in the urinary concentration of human chorionic gonadotropin around the expected time of implantation. Two thirds (n = 129) ended in live births. Conception occurred only when intercourse took place during a six-day period that ended on the estimated day of ovulation. The probability of conception ranged from 0.10 when intercourse occurred five days before ovulation to 0.33 when it occurred on the day of ovulation itself. There was no evident relation between the age of sperm and the viability of the conceptus, although only 6 percent of the pregnancies could be firmly attributed to sperm that were three or more days old. Cycles producing male and female babies had similar patterns of intercourse in relation to ovulation.

CONCLUSIONS:
Among healthy women trying to conceive, nearly all pregnancies can be attributed to intercourse during a six-day period ending on the day of ovulation. For practical purposes, the timing of sexual intercourse in relation to ovulation has no influence on the sex of the baby.
 
Last edited:
Kunne ønske man kunne slå sammen prosent sjansene for å lykkes dersom man la inn aksjer 2 dager før, 1 dag før og selve EL dagen, ergo 36+34+36=106 prosent sjanse for å lykkes :p :p

HAHA! Perfekt! Jeg liker'e! :D :D :D
 
Så bra info:). Elsker at du finner sånn info lykkeliten:)

Jeg har delt tallene mange ganger, men det var så lenge siden jeg delte selve studien og så fant jeg ut at jeg like gjerne kunne lage det som en egen tråd (og få den med på "våre viktigste tråder"), for da har vi den til senere. Dette er jo ganske greit å vite om prøvingen tenker jeg. :)
 
Vi hadde sex 5 dager før, 4 dager før, på el dagen og dagen etter. Ble klaff. I følge termindatoen ble det klaff på el dagen:)
 
Vi hadde sex 5 dager før, 4 dager før, på el dagen og dagen etter. Ble klaff. I følge termindatoen ble det klaff på el dagen:)

Ikke så rart at det ble det i følge termin da. Selv om du har sex 5 dager før, så kan jo ikke befruktninga skje da. Men det kan fortsatt hende det er sæden fra 5 dager før som befrukta egget ;)
 
Vi hadde sex 5 dager før, 4 dager før, på el dagen og dagen etter. Ble klaff. I følge termindatoen ble det klaff på el dagen:)

Ja, nå ser jeg at du har fått svar allerede, men poenget er at sædceller kan overleve en stund i egglederen i påvente av EL. Studien skulle undersøke hvor lenge sædcellene kan overleve og vente. Selve befruktningen skjer uansett først når egget har løsnet fra eggstokken.

Det blir nok umulig å si hvilken av de samleiene dere hadde som ga den sædcellen som trengte seg inn i egget først. :)
 
Nyttig lesing:)
 
Men da ligger det kanskje noe i det med økt fruktbarhet om det er blod i el slimet. Jeg har alltid tenkt at det ikke kan stemme, siden før el hjelper det ikke om en er ekstra fruktbar.
 
Opp
 
Back
Topp