dere pergodamer :D

Emiliemor

Gift med forumet
jeg er litt redd for å at det skal modnes veldig mange egg. jeg har jo ikke fått påvist manglende el og har heller ingen symptomer på at jeg ikke har el. så syntes det er litt risky med dobbel kur uten ultralyd? tvillinger er en ting men trillinger er noe annet:p har jo lest(skal slutte med det) at mange for flere eggposer ved dobbel kur.

beklager mange spm. fra meg, er sikkert super irriterende, men merker jeg har veldig mange spm rundt dette her :)
 
Hmm, jeg tar dobbel kur, og på gyn så virket det ikke som om sjansen var veldig stor.. Men kan være at han bare ikke nevnte noe mer om det da :p Så jeg vet dessverre ikke!
 
Jeg tar dobbel kur og evt. En pause Mnd neste Mnd. Blir jeg veldig engstelig for overstimulering så ringer jeg bare for å høre om jeg kan få ul.

Bare syntes det er rart å få dobbel kur når jeg har eggløsning. Men er vel for å være sikker :)
 
Får jeg spørre deg hvorfor du får pergo når du har eggløsning?

Vi vet jo ikke hundre prosent, Men prøvene jeg har tatt sier ikke at jeg ikke har det og jeg merker det godt både før og etter. Tror jeg tror kanskje gyn tenker at jeg ikke har en veldig god eggløsning. Jeg vet faktisk ikke å syntes det er litt rart(særlig at jeg skal ta dobbel dose også). Jeg tror jeg bare skal prøve å ta det denne pp, pg neste tar jeg pause. Er veldig i tvil om jeg mener det er rett :/
 
At man har eggløsning betyr jo ikke at man har et modent egg som løsner. Eller at eggstokken jobber som den skal frem til eggløsning og etter eggløsning.

Jeg har eggløsning hver syklus, men endometriose gjør at eggene kan modnes dårlig. Da jeg tok Letrozol ble jeg gravid i pp 2, jeg er egentlig ganske sikker på (etter å ha lest mange av studiene om hvordan endometriose hemmer god modning av egg) at det var pga. Letrozol at egget endelig modnet ordentlig igjen.
 
At man har eggløsning betyr jo ikke at man har et modent egg som løsner. Eller at eggstokken jobber som den skal frem til eggløsning og etter eggløsning.

Jeg har eggløsning hver syklus, men endometriose gjør at eggene kan modnes dårlig. Da jeg tok Letrozol ble jeg gravid i pp 2, jeg er egentlig ganske sikker på (etter å ha lest mange av studiene om hvordan endometriose hemmer god modning av egg) at det var pga. Letrozol at egget endelig modnet ordentlig igjen.

Det er helt sant :) jeg har slått meg til ro nå at pergo er en bra ting :) men skulle gjerne hatt den letrozol i stede ;)
 
Jeg hadde bare ett egg, både på enkel og på dobbel pergo:) Har også vanligvis eggløsning av meg selv. Men hvorfor ikke ta ultralyd? Hadde nok vært ganske bekymret for om det var altfor mange egg ja, man vet jo aldri selv om det er uvanlig:)
 
Sjansen for flerlinger med pergo er større, men den er ikke så stor altså. Det er meg bekjent ikke særlig vanlig med ultralyd under pergo stimulering eller annen hormonstiumulering da, sannsynligheten for flere egg ikke er sånn kjempestor, og sannsynligheten for at det blir mer enn 2 egg er så si ikke til stede :) Det er ved stimulering i forbindelse med prøverør man får mange egg, og pergotime og letrozol/femara stiller i en helt annen klasse enn disse medisinene.
 
Sjansen for flerlinger med pergo er større, men den er ikke så stor altså. Det er meg bekjent ikke særlig vanlig med ultralyd under pergo stimulering eller annen hormonstiumulering da, sannsynligheten for flere egg ikke er sånn kjempestor, og sannsynligheten for at det blir mer enn 2 egg er så si ikke til stede :) Det er ved stimulering i forbindelse med prøverør man får mange egg, og pergotime og letrozol/femara stiller i en helt annen klasse enn disse medisinene.

Takk for beroliggende svar :)

Jeg er litt bekymret for slimhinnene med pergo også. Redd de skal bli for tynne. Men jeg får progesteron støtte fra el så satser på at det gjør susen sammen med pergo :)
 
Takk for beroliggende svar :)

Jeg er litt bekymret for slimhinnene med pergo også. Redd de skal bli for tynne. Men jeg får progesteron støtte fra el så satser på at det gjør susen sammen med pergo :)

Det snakkes en del om akkurat dette, spesielt på forum som dette, men Pergotime er brukt i mange, mange år, så om dette med slimhinnene hadde vært et stort problem, så hadde de nok ikke brukt Pergo :) Lykke til :)
 
Det snakkes en del om akkurat dette, spesielt på forum som dette, men Pergotime er brukt i mange, mange år, så om dette med slimhinnene hadde vært et stort problem, så hadde de nok ikke brukt Pergo :) Lykke til :)

Det er en reell bivirkning av pergo. Det er jo godt kjent i litteraturen, ikke bare på forum. Problemet er at det er eneste godkjente alternativ foreløpig. Veldig mange av fagfolkene håper at man snart har solid nok dokumentasjon til at Letrozol kan godkjennes brukt til dette formålet, siden Letrozol ikke har disse bivirkningene. Blant annet hos kvinner med PCOS (og kanskje også endometriose) kan det i foreløpige studier se ut som Letrozol har bedre effekt enn Pergo.

Her er en sammenligning av de to preparatene. :)


Pergo/clomid vs Letrozol/femar:
(http://www.cincinnatifertility.com/infertility-treatment/ovulation-drugs)


Pergo/clomid har vært godkjent brukt for fertilitetsbehandling i 40 år.


Pergo/clomid er best om man bruker laveste anbefalte dose. Det taes oralt. Det er typisk å ta 1 til 3 tabletter daglig fra syklusdag 3-4 og i fem dager. Det stimulerer utslipp av FSH og LH, hormoner som skal gi EL. Det er vanligvis ikke noe poeng i å bruke pergo i mer enn 6 sykluser dersom man ikke har oppnådd graviditet. Pergo/clomid er antiøstrogene og kan derfor få den fruktbare utfloden til å "fortykkes" (da vil man kanskje oppleve at man har mindre utflod) og den kan få livmorslimhinnen til å bli for tynn. Dette er bivirkninger som gjør at selv om pergo/clomid kan gi en flott eggløsning, så vil den allikevel kunne jobbe med å motvirke graviditet.


Pergo/clomid gir 7 - 10 % sjanse for flerlinger.


Pergo/clomid gir bivirkninger som humørsvingninger og hetetokter. Fødselsdefekt-risikoen er 4,7 % som regnes som nokså tilsvarende som risikoen for den generelle befolkningen (3 - 4 % risiko).


Letrozol/femar er ikke godkjent brukt til fertilitetsbehandling. Det er egentlig en medisin som skal brukes for brystkreftbehandling hos postmenopausale kvinner (altså de som har kommet i overgangsalderen). Det brukes oftere og oftere i fertilitetsbehandling, og forhåpentligvis blir det godkjent for bruk etter hvert.


Letrozol/femar tas oralt. Det er en aromatasehemmer som gis i brystkreftbehandling til kvinner som er sensitive for østrogen. Det hemmer utskillelsen av østrogen midlertidig, og da vil kroppen automatisk produsere mer LH og FSH, og dermed fungerer den EL-stimulerende. Typisk program er 1 tablett daglig i 5 dager fra syklusdag 3-5. Siden det kun er en midlertidig effekt på østrogen vil det ikke ha bivirkninger på utflod og livmorslimhinne senere i syklusen, slik som pergo/clomid har.


Letrozol/femar gir 2 - 4 % sjanse for flerlinger.


Letrozol/femar gir bivirkninger som kvalme og hetetokter, men vanligvis mindre/mildere bivirkninger enn pergo/clomid. Fødselsdefekt-risikoen er 2,4 - 4,7 % som regnes som nokså tilsvarende som risikoen for den generelle befolkningen (3 - 4 % risiko). Den har kortere halvertingstid enn pergo/clomid, og er derfor raskere ut av kroppen.


Begge preparater har en total graviditetsrate på 30 - 40 %, men for noen så fungerer ikke pergo/clomid, men kun letrozol/femar. Det kan være pga. de antiøstrogene egenskapene til pergo/clomid. For mange behandlere er pergo/clomid førstevalget, siden det er godkjent til denne type bruk, men da kan det være man skal be om å få prøve letrozol/femar dersom bruk av pergo/clomid ikke ender i graviditet.


Begge medisiner skal IKKE taes under graviditet, så ved ustabil syklus/uklare blødninger må man ta g-test slik at man er helt sikker på at man ikke er gravid ved oppstart på disse medikamentene.
 
Hallo.

Nå har jeg ikke lest alle innlegg her... Men jeg har brukt pergo for å bli gravid det gikk både første gang og andre gang.

Til å begynne med var det enkel dose også dobbel, fikk ikke ul men fikk hvertfall en nydelig velskapt guttunge :) :* Første svangerskap endte i ene og andre.... Jeg kjenner også noen andre som har brukt pergo, men ingen har tvillinger/ trillinger enn så lenge :p
 
Jeg har hatt sterke smerter i magen/buken i går, måtte gå hjem fra jobb. Det er sentrert til mellomgulvet. Leser i felleskatalogen at buksmerter kan være en bivirkning. Men på legemiddelsiden.no så står det at buksmerter bør følges opp. Er litt bedre i dag, bør jeg ringe gyn og gi han beskjed? Føler ikke jeg klarer å slappe av i magen, kjennes ut som luftsmerter bare enda verre.
 
Jeg har hatt sterke smerter i magen/buken i går, måtte gå hjem fra jobb. Det er sentrert til mellomgulvet. Leser i felleskatalogen at buksmerter kan være en bivirkning. Men på legemiddelsiden.no så står det at buksmerter bør følges opp. Er litt bedre i dag, bør jeg ringe gyn og gi han beskjed? Føler ikke jeg klarer å slappe av i magen, kjennes ut som luftsmerter bare enda verre.
Kommer det tilbake bør du ringe til Gyn, men hvis ikke hadde keg nevnt det når jeg snakket med Gyn neste gang:)
 
Kommer det tilbake bør du ringe til Gyn, men hvis ikke hadde keg nevnt det når jeg snakket med Gyn neste gang:)

Jeg merker det begynner å komme mer. Jeg har en liten blokk i navlen og lurer litt på om noe presser på den. Vanskelig å si men jeg får mer vondt når jeg spiser. Hmmm.. Kan jo kanskje bare ringe å høre med de om det er normalt.
 
Jeg merker det begynner å komme mer. Jeg har en liten blokk i navlen og lurer litt på om noe presser på den. Vanskelig å si men jeg får mer vondt når jeg spiser. Hmmm.. Kan jo kanskje bare ringe å høre med de om det er normalt.
Da ville jeg gjordt det:)
 
Jeg har fått pergo pga sjelden mens og ingen el. Skal starte på dobbel kur etter negative el test på enkel kur.
Krysser fingrene for at det blir en spire denne gangen:)
 
Jeg har fått pergo pga sjelden mens og ingen el. Skal starte på dobbel kur etter negative el test på enkel kur.
Krysser fingrene for at det blir en spire denne gangen:)

Krysser fingrene for deg ❤️ her ser det ut til pergo har klusset til syklusen min. Har ikke fått eggløsning enda, er på dag 17.
 
Back
Topp