Knipsing

Nela

Glad i forumet
Novemberfnuggene 2023
Den lille er jo veldig glad i ting hun ikke har lov å leke med. Eks. Blomstene enten det er selve blomsten eller jorden i potta.. Pleier å si nei til henne og deretter flytte henne bort. Nytter ikke å forklare hvorfor jeg sier nei, for hun er jo for liten til å forstå... Og hun kryper bare tilbake til "åstedet" med et smil om munnen. Lille rakker jenta mi :)

Men idag fikk jeg høre at om hun ikke lærte at nei var nei, når jeg over en periode har prøvd det, så skulle jeg knipse henne på hånda??

Vet det var praktisert for noen år tilbake, men er det liksom "normalt" å gjøre idag?

Nei, det ville jeg aldri gjort! Ikke er det lov heller.
Her funker det bedre å avlede, hvis ikke tar jeg henne bare med i et annet rom eller i lekegrinda

Knipser ikke. Kunne ikke falt meg inn. Sier nei og fjerner han fra situasjonen.

Det er forbudt ved norsk lov ;) Ordlyden i loven ble endret for ikke mange år siden, slik at det tydeligere kommer fram at ALL fysisk avstraffelse uansett er forbudt. Det har ikke bare med om hvor hardt/vondt det er men den psykiske belastningen som påføres selv om det ikke er veldig vondt. Så helt klart nei!

Det kan hjelpe å sitte det ved siden av å bruke berøring, altså fjerne handa akkurat rett før hun får tak i det hun vil ja og si brått nei hver gang. Det kan da være lettere å forstå og også lettere for babyen å stoppe selv i handlingen etterhvert.

Men altså de er enda små så man kan ikke forvente at de prøver på nytt og på nytt. Det handler ikke om trass el., barna utforsker og lærer seg ut i fra den voksnes reaksjon hva som er greit og ikke. Det trengs repitisjoner, ikke bare for å huske men rett og slett sjekke om det samme skjer hver gang. Så fort du klarer å kopiere reaksjonen din hver gang ved samme ting hun gjør, jo fortere kan hun gi seg.
Det kan også bli en artig lek. Repititerende handlinger er morsomt for barna fordi det gir de muligheten til å forutse noe som skal skje og de skjønner at de kan påvirke det. De gjør en ting og så skjer det noe.

Last edited:
Herregud, å knipse et barn høres for meg veldig gammeldags og direkte stygt ut.

Aldri tenkt tanken! Høres helt grufullt ut å knipse et barn :(

Kunne aldri gjort det selv, men ble liksom litt paff da kommentaren kom. For trodde det var sånn som var "normalt" før og ikke i 2014. Men godt å se at det var jeg som hadde rett og ikke vedkommende.

Nei, jeg knipser aldri og det er vel heller ikke lov lenger. Ville heller flyttet eller tatt bort blomstene jeg :)

Helt irrelevant at det var praktisert for mange år siden. For meg spiller det heller ingen rolle om det er forbudt eller ei. Jeg ville ALDRI fysisk straffet noen av barna mine. Hadde noen kommet med det "tipset" til meg så hadde de fått høre. Å legge hender på barn er helt uaktuelt. Jeg sier heller nei med strengt tonefall 100 ganger om dagen enn å knipse barna mine på hendene.

Må sies at kommentaren kom ikke fra vår generasjon... Men derfor jeg måtte spørre for syns det hørtes "litt" over the top ut.
Nei, tror nok det er veldig få fra vår generasjon som synes sånn er greit - heldigvis! :)

Mamma fortalte at ho gjorde det med meg :p hadde ikke gjort det mot mine barn :-)

Helt irrelevant at det var praktisert for mange år siden. For meg spiller det heller ingen rolle om det er forbudt eller ei. Jeg ville ALDRI fysisk straffet noen av barna mine. Hadde noen kommet med det "tipset" til meg så hadde de fått høre. Å legge hender på barn er helt uaktuelt. Jeg sier heller nei med strengt tonefall 100 ganger om dagen enn å knipse barna mine på hendene.
Er det jeg og har gjort.. Blir mye nei:) men det er jo typisk svigermor å si sånne ting, for regner med det var helt normalt når unga hennes var små.. Men har liksom aldri sett/hørt venninner gjøre det med barna sine, derfor jeg måtte spørre om det liksom var noe som var praktisert den dag idag.. Men praktisert eller ei, ville aldri gjort det selv. Barna skal ikke oppdras med noen form for fysisk avstraffelse uansett.

Back
Topp