Brukar du ordet FY?

EJ

❤️ Februar 14's Miss Gravid ❤️
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
♡ Maibarna ♡
Ja, seier du fy til kiddo? Kvifor eller kvifor ikkje?

Liker ikke det ordet. Veldig gammeldags, og syns ikke man skal snakke sånn til barn - fy og pekefinger... Ser for meg at barn vokser opp og er redde for foreldrene sine, og at det skaper dårlig kommunikasjon mellom voksne og barn. Jeg sier heller aldri bare NEI. Jeg mener at det skal begrunnes. "Nei, xxxx, du må ikke bite puppen for da får mamma vondt" :p Et eksempel.

Bruker aldri fy... Høres veldig strengt ut. Jeg bruker "nei".

Og så forbinder jeg fy med bikkje..

Hehe, nemlig! Det sier jeg jo titt og ofte til hunden - ikke uten grunn. Og så en gang sa det det til nevøen min (heller ikke uten grunn, for å si det sånn) men måtte bare le av det etterpå, hørtes jo ut som jeg snakka til bikkja. :p
Så, nei sier ikke det. Sier heller "nei" eller "du - ikke gjør sånn". :) Mini her i huset gjør jo ikke så mye galt, men legger om toneleiet når hun drar i ledninger og sånn, virker som hun skjønner at det ikke er ok. :)

Sier det til bikkjene, ikke til ungen. Nå har han ikke akkurat gitt meg så mye grunn foreløbig til å si fy heller da :p sier nei hvis det er noe.. Feks nei, ikke røre den.

Helt unaturlig for meg å si "fy". Sier heller "nei" og forklarer hvorfor, eks: "nei den kan du ikke ta på for da kan du brenne deg". Tror det er viktig å forklare og ikke bare si "nei!".

Nei, ser ikke noe grunn til det. Det blir på en måte det samme som å be dem om å skamme seg, og det liker jeg heller ikke.
Kommer ikke til å gjøre det når hun blir større heller.
Man kan være streng på andre måter

Som flere andre her så sier jeg strengt nei, og forklarer hva som er galt.

Nei det forbinder jeg med å skulle skamme seg over noe. Bruker nei, men kun når jeg kan forvente av situasjonen at hun vet hun ikke får lov. Bruker mye m-m eller "ikke røre" også.

Helt unaturlig for meg å si "fy". Sier heller "nei" og forklarer hvorfor, eks: "nei den kan du ikke ta på for da kan du brenne deg". Tror det er viktig å forklare og ikke bare si "nei!".
Når ungen er stor nok til å skjønne det ja, har jo ikke noe for seg ennå ;) Nå er tonefallet viktigst. Når de blir litt eldre og skjønner litt av hva du sier bør man holde seg til korte setninger. Sier du det der til en ettåring har hun detti ut for lenge sida :p

Nei det forbinder jeg med å skulle skamme seg over noe. Bruker nei, men kun når jeg kan forvente av situasjonen at hun vet hun ikke får lov. Bruker mye m-m eller "ikke røre" også.
samme som her :)

Fy er et veldig unaturlig ord for meg å bruke, ikke brukt det hverken til miniville eller storebror.

Når ungen er stor nok til å skjønne det ja, har jo ikke noe for seg ennå ;) Nå er tonefallet viktigst. Når de blir litt eldre og skjønner litt av hva du sier bør man holde seg til korte setninger. Sier du det der til en ettåring har hun detti ut for lenge sida :p
Jeg tror de små forstår og får med seg mer enn vi tror så derfor velger jeg å gjøre det på den måten :)

Jeg tror de små forstår og får med seg mer enn vi tror så derfor velger jeg å gjøre det på den måten :)
Ja de forstår utrolig mye :) utfra tonefall, kroppspråk, mimikk og repetisjon av hendelser. Ut i fra hva du sier kommer an på ren språkforståelse.

Back
Topp