Mens vi venter på den lille ❤️

Mikrogram

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
Septemberlykke 2021
Hei! Tenker at det var greit å lage en dagbok, sånn at jeg har et sted hvor jeg kan notere saker og ting som omhandler svangerskapet :) jeg tenker i utgangspunktet å oppdatere på mandager, for da starter ny svangerskapsuke for meg. Velkommen til å følge med, kommentere og stille spørsmål! Her er litt om meg:

Jeg er 25 år gammel (født i 89), har vært gift siden 2012 og nå venter vi vårt første barn. Jeg jobber som lærer på videregående, og er student ved siden av. Spiren satt egentlig den første PP'en hvor vi med viten og vilje hadde sex rundt EL, men vi har sånn halvveis vært prøvere siden mai :) Unnfangelsen skjedde ganske så sikkert den 13. oktober, og foreløpig termin er 9. juli!
 
Jeg krysser fingrene for at spiren holder seg i magen fram til sommeren, og tenker derfor å bruke samme type liste hver uke. Jeg vet at det er mange punkter som er langt fra aktuelle når man bare er 4+0, men det gjør det enklere å sammenlikne senere :)

Hvor langt på vei: 4+0
Vekt: 55 kg (+1 kg)
Symptomer: Større pupper, øm på siden av puppene, vondt i korsryggen
Søvn: Sover som normalt, verken mer eller mindre.
Humør: Litt opp og ned, litt irritabel
Det beste med forrige uke: Positiv test :D
Det verste med forrige uke: Redd for å miste, litt svake tester?
Dette savner jeg: Foreløpig ingenting, vi har jo nettopp begynt!
Jeg gleder meg til: Å få en sterk og fin test
Mat: Litt mindre matlyst, men får i meg normal mengde mat. Foreløpig ingenting jeg har mer/mindre lyst på.
Bevegelser: Litt tidlig kanskje..!
Magen: Ikke-eksisterende (selvfølgelig), men jeg er litt mer oppblåst enn normalt

Her er et bilde av mine tester fra 11 dpo til i dag, 14 dpo. Den nederste har ikke tørket enda, men synes den er litt svakere enn den nest siste, som ble tatt på kvelden 13 dpo.... Grunn til bekymring?
ImageUploadedByBV Forum1414413461.589054.jpg
11 dpo morgen
11 dpo kveld
12 dpo morgen
13 dpo morgen
13 dpo kveld
14 dpo formiddag
 
Last edited:
Jeg krysser fingrene for at spiren holder seg i magen fram til sommeren, og tenker derfor å bruke samme type liste hver uke. Jeg vet at det er mange punkter som er langt fra aktuelle når man bare er 4+0, men det gjør det enklere å sammenlikne senere :)

Hvor langt på vei: 4+0
Vekt: 55 kg (+1 kg)
Symptomer: Større pupper, øm på siden av puppene, vondt i korsryggen
Søvn: Sover som normalt, verken mer eller mindre.
Humør: Litt opp og ned, litt irritabel
Det beste med forrige uke: Positiv test :D
Det verste med forrige uke: Redd for å miste, litt svake tester?
Dette savner jeg: Foreløpig ingenting, vi har jo nettopp begynt!
Jeg gleder meg til: Å få en sterk og fin test
Mat: Litt mindre matlyst, men får i meg normal mengde mat. Foreløpig ingenting jeg har mer/mindre lyst på.
Bevegelser: Litt tidlig kanskje..!
Magen: Ikke-eksisterende (selvfølgelig), men jeg er litt mer oppblåst enn normalt

Her er et bilde av mine tester fra 11 dpo til i dag, 14 dpo. Den nederste har ikke tørket enda, men synes den er litt svakere enn den nest siste, som ble tatt på kvelden 13 dpo.... Grunn til bekymring?
Vis vedlegget 85002
11 dpo morgen
11 dpo kveld
12 dpo morgen
13 dpo morgen
13 dpo kveld
14 dpo formiddag
Syns ikke du har grunn til bekymring;) er jo ikke tatt på morgenurin? Og det kan hende at det er ulik mengde fargestoff i testene:) det fikk jeg bevist i sted... Tok to tester på samme urin med forskjellig styrke :)
 
Hvor langt på vei: 5+0
Vekt: 55 kg (0 kg siden sist uke, 1 kg totalt)
Symptomer: Vondt i korsryggen, mensliknende smerter, ømme pupper, litt endret luktesans, småkvalm 4+4-5+0.
Søvn: Sover for lite, fordi jeg ikke er flink nok til å gjøre meg ferdig med arbeid før kvelden plutselig er der. Ender opp med å være veldig trøtt på dagtid.
Humør: Kort lunte, mer irritert på mannen enn normalt.
Det beste med forrige uke: Snill mann som tar seg av meg, opprykk på cbd (til 2-3 uker) 4+4
Det verste med forrige uke: Overbekymra, føler jeg ikke greier å glede meg over graviditeten.
Dette savner jeg: Å være prøver, haha! Høres teit ut, men det var litt deilig å ikke tenke på alt som kan gå galt med barnet i magen, og heller bare vente i spenning på en eventuell positiv test.
Jeg gleder meg til: Legetime 5+1
Mat: Begynner å bli litt småkvalm av tanken på mat.
Bevegelser: Ingen.
Magen: Fortsatt ikke-eksisterende, fortsatt noe oppblåst.
 
Last edited:
Så ble det oppdatering litt oftere denna uka :p i dag har jeg fridag, og bruker bare dagen til å vaske klær og andre småting (som å se på barneutstyr, hehe). Jeg merker at det er litt frustrerende å ikke ha så mye symptomer lengre, og lurer fælt på om dette ikke kommer til å gå bra. Jeg er veldig glad for at jeg skal på tidlig ul om tre uker, og holder gleden litt tilbake frem til da :) kjenner faktisk ingen trang til å si det til våre nærmeste enda! Håper dette ikke er kvinnelig intuisjon, som forteller meg at det ikke er meningen at dette skal bli et friskt barn om åtte måneder :(
 
Som noen observante sjeler kanskje har lagt merke til, så har jeg bytta brukernavn :) følte det var litt lett å kjenne meg igjen (paranoid) :p

Hvor langt på vei: 6+0
Vekt: 56 kg (1 kg siden sist uke, 2 kg totalt). Jælp, dette kan ikke fortsette!
Symptomer: Ømme pupper (som nesten har doblet deg i størrelse), veldig vondt i korsryggen 5+3. Ellers ingenting utenom normalen! Kanskje jeg er i for god form..?
Søvn: Har sovet på ettermiddagen noen dager, og blir fortere trøtt på kvelden (som betyr at jeg legger meg 23.30 heller enn 02.00.... Men slike ting går alltid i perioder hos meg.
Humør: På grensa til deprimert på torsdag! Det var nok korsryggen..
Det beste med forrige uke: Legen bekrefta positiv test, som på en eller annen måte gjorde det hele mer virkelig.
Det verste med forrige uke: Torsdag (5+3). Der og da var jeg overbevist om at det var begynnelsen av en SA!
Dette savner jeg: Kaffe, snus, vin (kun fordi det er forbudt) :p
Jeg gleder meg til: Å føle meg ordentlig gravid.
Mat: Spiser mer enn før, men vil ikke akkurat kalle det et symptom.
Bevegelser: Ingen.
Magen: Har jo lagt på meg 2 kg, så føler at magen er kjempestor!! Trist at det ikke skyldes baby ;)
 
Last edited:
Hvor langt på vei: 7+0
Vekt: 56 kg (0 kg siden sist uke, 2 kg totalt)
Symptomer: Store, ømme pupper, vondt i korsryggen (6+5), trøtt, småsulten.
Søvn: Sovner tidlig om kvelden og sover gjerne et par timer på ettermiddagen! Zzz..
Humør: Litt svingende, for det meste normalt.
Det beste med forrige uke: En særdeles god ektemann, som gir kona si masse, masse kjærlighet!!
Det verste med forrige uke: Hofta er ikke alltid helt med på laget. Sleit med dette for 2-3 år siden også (ikke graviditetsrelatert)..
Dette savner jeg: Å drikke så mye kaffe som jeg vil (og slippe å si nei takk til en kopp når noen tilbyr)!
Jeg gleder meg til: Ei arbeidsuke med fri både onsdag og torsdag, hurra!
Mat: Har lyst på mat nesten hele tida, men ingen spesielle cravings. Jeg er ikke spesielt kvalm, bare småuggen, så det meste går ned.
Bevegelser: Ingen.
Magen: Oppblåstheten har avtatt litt, noe jeg er takknemlig for!
 
Last edited:
Hvor langt på vei: 7+0
Vekt: 56 kg (0 kg siden sist uke, 2 kg totalt)
Symptomer: Store, ømme pupper, vondt i korsryggen (6+5), trøtt, småsulten.
Søvn: Sovner tidlig om kvelden og sover gjerne et par timer på ettermiddagen! Zzz..
Humør: Litt svingende, for det meste normalt.
Det beste med forrige uke: En særdeles god ektemann, som gir kona si masse, masse kjærlighet!!
Det verste med forrige uke: Hofta er ikke alltid helt med på laget. Sleit med dette for 2-3 år siden også (ikke graviditetsrelatert)..
Dette savner jeg: Å drikke så mye kaffe som jeg vil (og slippe å si nei takk til en kopp når noen tilbyr)!
Jeg gleder meg til: Ei arbeidsuke med fri både onsdag og torsdag, hurra!
Mat: Har lyst på mat nesten hele tida, men ingen spesielle cravings. Jeg er ikke spesielt kvalm, bare småuggen, så det meste går ned.
Bevegelser: Ingen.
Magen: Oppblåstheten har avtatt litt, noe jeg er takknemlig for!

Kan jeg spørre når din menstermin er? Er 7+0 i dag jeg og, mens mensterminen er forskjellig på alle appene mine :p
Så deg ikke på terminlisten, så da måtte jeg bare spørre! :p
 
Kan jeg spørre når din menstermin er? Er 7+0 i dag jeg og, mens mensterminen er forskjellig på alle appene mine :p
Så deg ikke på terminlisten, så da måtte jeg bare spørre! :p

Jeg skal stå på terminlisten, men ofte må man trykke på refresh-knappen for å få opp oppdatert liste :) jeg står iallefall på 9. juli! Dessuten bytta jeg brukernavn for ei ukes tid siden, så det kan kanskje forklare saken :)

Jeg kan ikke gå ut fra menstermin egentlig, for el kom på dag 20 i syklusen (som faktisk er 5 dager før tiden for min del). Men EL-termin sier 9. juli hvis man bruker 40+3 :) EL var 13. oktober (jeg temper, så er rimelig sikker). Jeg er faktisk litt usikker på hva jeg skal si til legen, for de går jo alltid ut fra første dag i siste menstruasjon.. Kanskje jeg skal lyve for å få det riktig? :p
 
Jeg skal stå på terminlisten, men ofte må man trykke på refresh-knappen for å få opp oppdatert liste :) jeg står iallefall på 9. juli! Dessuten bytta jeg brukernavn for ei ukes tid siden, så det kan kanskje forklare saken :)

Jeg kan ikke gå ut fra menstermin egentlig, for el kom på dag 20 i syklusen (som faktisk er 5 dager før tiden for min del). Men EL-termin sier 9. juli hvis man bruker 40+3 :) EL var 13. oktober (jeg temper, så er rimelig sikker). Jeg er faktisk litt usikker på hva jeg skal si til legen, for de går jo alltid ut fra første dag i siste menstruasjon.. Kanskje jeg skal lyve for å få det riktig? :p

Du blir jo uansett justert etter ultralyd, så det hadde jeg ikke giddet. Jeg hadde litt senere EL enn vanlig, så jeg ble flyttet til 9.juli, mens appene mine sier 6., 8., eller 10. :p hahaha! Jeg har gått ut fra 8. Juli, men jordmor skrev 9. Juli i sine papirer. Tipper jeg blir flyttet på UL også.
 
Hvor langt på vei: 8+0
Vekt: 56 kg (0 kg siden sist uke, 2 kg totalt)
Symptomer: Ømme pupper, trøtt (svæææært lite symptomer altså :( )
Søvn: Sover ofte et par timer på ettermiddagen!
Humør: Har hatt to dager med skikkelig dårlig humør (7+5 og 7+6).
Det beste med forrige uke: Mye fri, og dermed mulighet til å sove!
Det verste med forrige uke: Blitt heftig forkjøla! Snørrete og slapp. Har nesten ingen symptomer.
Dette savner jeg: Å ikke ha hemmeligheter for familien!
Jeg gleder meg til: Tidlig ultralyd på onsdag, 8+2. Håper sånn at det er liv der inne! Men har mine bekymringer og tvil da...
Mat: Som normalt.
Bevegelser: Ingen.
Magen: Litt oppblåst igjen.
 
Last edited:
Hvor langt på vei: 9+0
Vekt: 56 kg (0 kg siden sist uke, 2 kg totalt)
Symptomer: Ømme pupper, trøtt.
Søvn: Sover litt på sofaen, men ikke like mye som de to foregående ukene.
Humør: Helt OK!
Det beste med forrige uke: Tidlig ul 8+2, fikk se et vakkert lite knøtt med bankende hjerte!
Det verste med forrige uke: Travelt på jobb og skole.. Eksamen nå på onsdag!
Dette savner jeg: Å ha overskudd...
Jeg gleder meg til: Å si det til familien! Kanskje denne uka..?
Mat: Som normalt.
Bevegelser: Ingen.
Magen: Som før graviditeten.
 
Last edited:
Hvor langt på vei: 10+0
Vekt: 57 kg (1 kg siden sist uke, 3 kg totalt)
Symptomer: Ømme pupper, akutt sulten, litt emosjonell
Søvn: Merker at jeg trenger mer søvn enn til vanlig. Men våkner tidligere på morgenen!
Humør: Veldig opp og ned.
Det beste med forrige uke: Mannen har fått seg 100% fast jobb!!
Det verste med forrige uke: Mamma og pappa reiste på tredagerstur til Oslo når vi egentlig skulle dele nyheten (i dag)..
Dette savner jeg: Spekemat!
Jeg gleder meg til: Ei veldig rolig arbeidsuke, og å dele nyheten med familien (endelig).
Mat: Har hatt veldig lyst på salt mat. Pinnekjøtt!
Bevegelser: Ingen.
Magen: Kanskje den bare er på vei oppover nå? Håper det :)

4+0
ImageUploadedByBV Forum1418079825.874469.jpg

10+0
ImageUploadedByBV Forum1418079798.176467.jpg
 
Last edited:
Hvor langt på vei: 11+0
Vekt: 57 kg (0 kg siden sist uke, 3 kg totalt)
Symptomer: Ømme pupper (men mindre enn forrige uke, emosjonell.
Søvn: Fortsatt ganske trøtt og sliten, altså!
Humør: Har blitt veldig lei meg for ingen grunn (virkelig ingen grunn, jeg aner ikke selv en gang) et par ganger.
Det beste med forrige uke: Å fortelle det til familien. De ble kjempeglade!!
Det verste med forrige uke: Lite motivasjon for andre ting enn å ligge i senga/sofaen.
Dette savner jeg: Salami/trønderfår og mengder med cola.
Jeg gleder meg til: Å snart vært 12+0. Ei uke igjen!
Mat: Har nok vendt meg til å spise mer enn normalt, for jeg spiser uten å egentlig være sulten. Merker at jeg legger på meg!
Bevegelser: Ingen.
Magen: Føler at magen er stor, selv om det nok ikke skyldes selve babyen :p Måtte kjøpe mammabukse i dag!

Ellers var jeg på første svangerskapskontroll i dag, noe jeg følte det var liten vits i. Det eneste vi gjorde var å fylle ut helsekortet og måle blodtrykket. Det kunne jeg nesten ha klart på egenhånd o_O Jeg skulle ønske det ble tatt blodprøver, og at legen kanskje hadde prøvd å kjenne etter livmora.. Menmen! Neste er jo ikke før i uke 24, så regner med at det skjer mer på den kontrollen :)
 
Last edited:
Back
Topp