vasking av klær og utstyr

fjellgeita2016

venter en liten januarskatt
Januarskatter 2015
Helt sikkert et spm som har vært oppe før, men orker ikke prøve å søke da det ikke funker fra tlf. Men hva vasker dere av nytt utstyr? Tenker typisk ny vogn, babynest, sprinkelseng beskytter osv?

Jeg vasker selv alt av babyklær, og gjerne to ganger (har bare vasket ulltøy 1 gang da). Men kjenner jeg er usikker på hvor mye av alt det andre som må vaskes.

Jeg vasker alt av tøy, men siden lille sover på overmadrass i senga og med lammeskinn i vogna ser jeg ikke noen grunn til å vaske det. Rett og slett ting som ikke er så lett å vaske og som samtidig ikke får hudkontakt med babis. Kan være helt feil av meg, men nå synes mamma at jeg vasker alt for mye og virker helt hysterisk :p

Overmadrassene, sprinkelbeskytteren osv er vasket og tromlet. Babynest kommer til å bli vasket også. Alt med blenda sensitive, ekstra skylling og tromles mykt :)

Som vogn og seng drar jeg over med klut bare, madrassen til senga vasker jeg nok tenker jeg , men madrassen i vogna lufter jeg nok godt bare å banker litt, skal jo laken på det

Jeg har vasket klær, sengtøy, håndklær og vaskekluter til nå. Tror jeg holder meg tio det som babyen kommer til å ha hudkontakt med. Resten tørker jeg over med en klut evt.

Jeg har vasket klær, vaskekluter og sengtøy. Lammeskinn kommer jeg bare til å lufte, hjemmestrikket ullplagg som ikke skal være direkte på huden vasker jeg ikke. Sprinkelbeskytteren vasker jeg over med klut.. Vognposen vasker jeg ikke, ettersom den er helt ny (lufter den bare). Og dyner vasker jeg ikke, ettersom jeg skal ha laken over. Lufter dette også. :)

Som vogn og seng drar jeg over med klut bare, madrassen til senga vasker jeg nok tenker jeg , men madrassen i vogna lufter jeg nok godt bare å banker litt, skal jo laken på det
Trenger vi å vaske madrassen til senga? Den er jo ny (vertfall min) + at vi skal jo ha laken over :P?

Babynest vasker jeg heller ikke, kommer alltid til å ha teppe eller gulpeklut eller noe under unasett :)

Trenger vi å vaske madrassen til senga? Den er jo ny (vertfall min) + at vi skal jo ha laken over :p?
nei du må nok ikke det, holder sikkert bare med å lufte den godt noen uker før du tar den i bruk :) bare lukt på den, hvis den lukter veldig ny ville jeg vaska den, for tenker kan jo være rester av kjemikalier ..

Vasker det som skal ha hudkontakt.
Men jeg tror jeg vil få babymadrassen i hus slik at den får luftet seg.. kom plutselig på at den jeg kjøpte til femåringen trengte noen ukers lufting før den ble tatt i bruk.
Ville ikke vaske lammeskinn og tilsvarende.

Vasker det som skal ha hudkontakt.
Men jeg tror jeg vil få babymadrassen i hus slik at den får luftet seg.. kom plutselig på at den jeg kjøpte til femåringen trengte noen ukers lufting før den ble tatt i bruk.
Ville ikke vaske lammeskinn og tilsvarende.
Det har jeg lest også, så tenker at det kanskje er greit å kjøpe snart så den får liggi noen uker :)

Trenger vi å vaske madrassen til senga? Den er jo ny (vertfall min) + at vi skal jo ha laken over :P?
Vasker klærne, sengetøy, teppet og håndklær/kluter. Dynene som arves etter eldstemann vasker jeg også. Har kjøpt ny madrass i senga, og hørt at det er lurt å lufte den en stund fordi den lukter en del samt lufte ut kjemikalier, men vasker ikke. :)

Takk for svar dere. Ang babynestet spurte jeg de som hadde produsert det, og de sa at det trengtes ikke, men at mange gjorde det for å ha lik lukt på alt. For at baby skulle tilpasse seg fortere.
Har hatt madrassen stående til lufting i ei uke allerede, å tenker de får stå en stund til. Men ikke dumt å bare vaske over de med klut. Tenker jeg og gjør det på sprinkelseng beskytteren. Å kanskje vognene og. Alt en skal måtte lure på altså...

hva tenker vi om dyner? skal dere vaske de?
Jeg kommer ikke til å vaske dynene, ettersom de er helt nye. Men kommer til å lufte de før bruk :) Henge de ut en dag også i kulden. :) Hadde de vært brukt før hadde jeg nok vaska de :)

Hva har jeg gjort :)

Jeg vasker alt av klær, der babyen ligger rett på, som ammeputa. Da tar jeg av trekket og vasker det.
Sengekanter, madrasser og dyner har jeg bare tatt frem og luftet ut :) Skal ha på laken på senga og vogna+saueskinn som er luftet. Og dynetrekk som er vasket på dynene. :)

Siden bilstolen er brukt, skal jeg vaske ned hele sullamitten :P Ser ikke frem til det, men må gjøres. Har jo ikke vært fremme på 3 år, snart 4 :) Så her tas trekket av, selene er jeg ikke helt sikker på om jeg slenger med inn i vaskemaskinen, men tror jeg tar de for hånd :)

nei du må nok ikke det, holder sikkert bare med å lufte den godt noen uker før du tar den i bruk :) bare lukt på den, hvis den lukter veldig ny ville jeg vaska den, for tenker kan jo være rester av kjemikalier ..
Før man syr så vasker man stoffet siden det krymper i første vask :)

Her vasker jeg bare klær som er kjøpt brukt fra ukjente. Til lillegutt vaska jeg også bare brukte klær. Vaska aldri noe nytt før bruk, med mindre det lukta veldig nytt. Det meste ble jo tatt frem og lagt klart 3 uker før termin og fikk "vår" lukt på seg. Her er vi ikke så nøye på det virker det som ut i fra hva jeg leser over her. Jeg mener det er litt for mye hysteri rundt nyfødte og hva man må/bør/skal gjøre. Og gjør man noe annerledes enn hva nettet/boka sier så har jeg fått inntrykk av at man er en dårlig mor (hvertfall ut i fra kommentarer jeg fikk forrige gang..)

Vasker dere leketeppe og babygym?

Her er det så enkelt at det som kan vaskes i maskin, blir vasket i maskin. Lammeskinnet er nytt, det blir luftet godt. Så har vi arvet en vognpose i saueskinn (som jeg brukte som baby:p), den har jeg hatt på rens og så blir den lufta godt den også. Resten (brukt vogn, arvet vugge etc) blir vaska med klut :)

Back
Topp