Fikk sparken idag...hjelp??

Jeg har møtt opp på jobb på hver eneste vakt, unntatt da jeg var sykemeldt pga blødningen min. Selv om dette var vanskelig med tanke på å komme meg hjem selv, jeg har nettopp flyttet hertil fra et annet fylke, som vil si at familien min bor 4 timer med bil borte fra meg, samboeren min jobber på båt og er borte lenge om gangen, jeg har måttet be kompiser av han om di kunne hente meg, i håp om at de ikke var på jobb selv. Det har vert vanskelig hver uke MEN jeg har fått det til.
Nå har jeg stresset så mye pga oppsigelsen at jeg har begynt å blø litt kraftig igjen, så jeg har bestemt meg for å være litt egoist å tenke på meg selv og babyen. Det er ikke verdt å stå opp for meg selv om jeg mister babyen i kampen for rettferdighet.
Hold ut!! Legg deg på sofaen og sykemeldt deg., ikke vits å ofre noe for denne dama når hun stiller kjepper for deg.. Kanskje hun er misunnelig fordi du er gravid.. Tenk på deg selv;)

Ville sykemeldt meg ja, og fortsatt å være sykemeldt til du går ut i permisjon/får annen jobb.

Hvordan kan jeg være sykemeldt så lenge? Eller, liksom siden oppsigelsen går ut 4 desember. Kan jeg være sykemeldt uten jobb? Har aldri vert det før, forstår meg ikke så mye på systemet.

Som flere skriver så kan du bli oppsagt uten særskilt grunn i prøveperioden, som vanligvis er på 3 måneder. Gg hvis du i tillegg har hatt en oppfølgingssamtale hvor sjefen ikke har sett endring, så vil jeg ikke kalle det "uten" grunn. Regner med at sjefen har snakket med arbeidskollegaene da hun ikke fysisk har jobbet med deg. Jeg har jobbet i butikk i 4 år, og vet hvor sleipe folk og sjefer kan være, selv hvor hyggelige de kan virke på overflaten. Trist at du må gjennom dette i tillegg til plager under svangerskapet, men du gjør bedre i å finne en annen jobb hvor du trives og blir verdsatt :) Masse lykke til.

Hadde dere virkelig latt sjefen sluppet unna med dette?
Ikke rart de kan oppføre seg sånn da...

Jeg hadde nok aldri koms til å godtatt å blitt behandlet som det der? Hvis jeg har ment at jeg har gjort jobben min! Men sykmeld deg du. Det kan du være fram til permisjon hvis legen mener det er grunnlag for det :)

har du fått noen muntlige varsler før oppsigelsen?

Signerer denne.

Syns ikke dette høres ut som god nok grunnlag for oppsigelse...
Men ja, ville nok sykemeldt meg ;)

Den ene kollegaen min har også fortalt at jeg ikke er den første de har sparket sånn. For litt siden var det ei jente som ble sparket, uten noe forvarsel, hun fikk bare vite at dette var hennes siste vakt og hun passet ikke til jobben. Noen sjefer kan være skikkelig sleipe.. Tenker kun på seg selv og penger.

Det er jo rett og slett ikke lov!
Vi som arbeidtakere har en del rettigheter ;)
Ta en titt på sidene til arbeidstilsynet

Jeg hadde heller aldri godtatt noe sånt.

Og det med sykemelding. Man får vel ikke 100% sykemelding resten av svangerskapet bare fordi du har fått sparken? Hva skal du gjøre når du er uten jobb da? Har du krav på permisjonspenger? Har du vært i arbeid lenge nok til å kunne få permisjon??

Men er det ikke slik at i prøvetiden kan man slutte eller bli sparket uten noen grunn? Mener at det sto i kontrakten til min mann.
Nei. Må fortsatt være en "gyldig" grunn, og man har rett på muntlig og skriftlig advarsel før en oppsigelse er gyldig. Men de er ikke pliktig å fornye kontrakten etter endt prøvetid. Dette kan være uten grunn. Men hun er sagt opp midt i prøvetiden og da skal gyldig grunn fremlegges :)

Altså; oppsigelse er ikke grunnlag for sykemelding. Man kan ikke bare gå å sykemelde seg!! For å få sykemelding må ma være syk.

Kjip situasjon da, hadde absolutt gått videre med det. Er du organisert?

Hadde nok vore frista til å sjukemelde meg, men legen har ikkje lov å sjukemelde deg fordi du ikkje trives på jobb, så eg ville heller overdrevet bekkenplagene eller andre plager for å bli sjukemeldt.
For ein kjedelig situasjon, stor klem til deg!

Sent from my iPhone using BV Forum

Hadde nok vore frista til å sjukemelde meg, men legen har ikkje lov å sjukemelde deg fordi du ikkje trives på jobb, så eg ville heller overdrevet bekkenplagene eller andre plager for å bli sjukemeldt.
For ein kjedelig situasjon, stor klem til deg!

Kan vel ikke si det ikke er lov da, for om det går utover en psykisk så kan det være grunnlag for sykemld.

Har vært i den situasjonen selv, hvor sjefen gjorde alt bare dritt. Jeg fikk oppsigelse mens jeg var sykemeldt, men var egentlig frisk nok til å dra tilbake. Pga situasjonen med sjefen, fikk jeg sykemld ut oppsigelsestiden ;)

Kan vel ikke si det ikke er lov da, for om det går utover en psykisk så kan det være grunnlag for sykemld.

Har vært i den situasjonen selv, hvor sjefen gjorde alt bare dritt. Jeg fikk oppsigelse mens jeg var sykemeldt, men var egentlig frisk nok til å dra tilbake. Pga situasjonen med sjefen, fikk jeg sykemld ut oppsigelsestiden ;)
For å skrive ein sjukemelding må legen skrive ein diagnose i første delen av sjukemeldingen. Eg ville heller hatt bekkenløsning i journalen min, enn for eks utbrenthet, depresjon osv. Mange leger er svært nøye på å få fram rett diagnose derfor gav eg råd om å heller fokusere på bekkenløsning:)

For å skrive ein sjukemelding må legen skrive ein diagnose i første delen av sjukemeldingen. Eg ville heller hatt bekkenløsning i journalen min, enn for eks utbrenthet, depresjon osv. Mange leger er svært nøye på å få fram rett diagnose derfor gav eg råd om å heller fokusere på bekkenløsning:)

Joda, forstår godt hva du mener. Men det er ikke noe ulovlig med det. Kun det som var poenget mitt ;)

Joda, forstår godt hva du mener. Men det er ikke noe ulovlig med det. Kun det som var poenget mitt ;)
Jo legen har ikkje lov å skrive ut sm pga mistrivsel på jobb, for det er ingen diagnose som heiter det;) Men eg trur me egentlig er enige altså:)

Greit nok at man kan finne på noe annet for å få sykemelding. Skjønner jo at det er mulig. Er jo lett når man er gravid.

Men det er vel i bunn og grunn ikke riktig å gjøre. Å lyve seg til penger. Men er jo mange som gjør det.

Hvordan kan jeg være sykemeldt så lenge? Eller, liksom siden oppsigelsen går ut 4 desember. Kan jeg være sykemeldt uten jobb? Har aldri vert det før, forstår meg ikke så mye på systemet.

Ja det kan du. Så lenge du har plager som gjør at du ikke kan stå som arbeidssøker (kvalme, bekken osv) så må du være sykemeldt på samme måte som i en jobb.

Du har hatt store blødninger og arbeidsgiver tilrettelegger absolutt ikke. I min verden kan man da be om sykemld med god samvittighet. Tenk på babyen :)

Back
Topp