Fikk sparken idag...hjelp??

Men er det ikke slik at i prøvetiden kan man slutte eller bli sparket uten noen grunn? Mener at det sto i kontrakten til min mann.

Man kan ikke bli sparket uten grunn.
En oppsigelse skal være sakelig og begrunnet.
Før en sier opp en person så skal den personen få mulighet til å rette opp i feil.
Fordi man er i prøvetid så står man ikke uten rettigheter.
I prøvetiden er oppsigelsestiden gjerne kortere enn ellers!

Paragraf 15-3 7ledd :'
(7) Ved arbeidsavtaler der arbeidstaker skriftlig er ansatt på en bestemt prøvetid, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på 14 dager, med mindre noe annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale.
'

Man kan ikke bli sparket uten grunn.
En oppsigelse skal være sakelig og begrunnet.
Før en sier opp en person så skal den personen få mulighet til å rette opp i feil.
Fordi man er i prøvetid så står man ikke uten rettigheter.
I prøvetiden er oppsigelsestiden gjerne kortere enn ellers!

Hmmm. Fant dette nå ”Blir arbeidstaker som skriftlig er ansatt på en bestemt prøvetid, sagt opp, må oppsigelsen være begrunnet i arbeidstakers tilpasning til arbeidet, faglige dyktighet eller pålitelighet.”
Men da kan jeg si at det finnes mange arbeidsgivere der ute som gir blanke F.. i dette. Det sto som sagt i min manns kontrakt at han kunne sparkes uten at de trengte noen spesiell grunn, og jeg er ganske sikker på at jeg også har hatt en slik kontrakt. Eventuelt vet ikke arbeidsgiver hvilket ansvar han eller hun har.

Hmmm. Fant dette nå ”Blir arbeidstaker som skriftlig er ansatt på en bestemt prøvetid, sagt opp, må oppsigelsen være begrunnet i arbeidstakers tilpasning til arbeidet, faglige dyktighet eller pålitelighet.”
Men da kan jeg si at det finnes mange arbeidsgivere der ute som gir blanke F.. i dette. Det sto som sagt i min manns kontrakt at han kunne sparkes uten at de trengte noen spesiell grunn, og jeg er ganske sikker på at jeg også har hatt en slik kontrakt. Eventuelt vet ikke arbeidsgiver hvilket ansvar han eller hun har.

Da er kontrakten ugyldig.
Loven er ufravikelig!

Ikke at det hjelper, for arbeidsgiver her hadde jo en gyldig grunn. Hvorvidt den er riktig eller ikke kan jo diskuteres i og med at hun ikke har observert TS og vi ikke vet om kollegaene har avgitt rapport.

§ 15-6. Oppsigelsesvern i arbeidsavtaler med bestemt prøvetid
(1) Blir arbeidstaker som skriftlig er ansatt på en bestemt prøvetid, sagt opp, må oppsigelsen være begrunnet i arbeidstakers tilpasning til arbeidet, faglige dyktighet eller pålitelighet.
(2) Bestemmelsene i paragrafen her innskrenker ikke arbeidsgivers rett til å si opp arbeidstaker etter § 15-7.
(3) Bestemmelsene i paragrafen her gjelder bare dersom oppsigelsen blir gitt innen utløpet av den avtalte prøvetiden. Prøvetid kan avtales for en periode på inntil seks måneder, jf. likevel fjerde ledd.
(4) Dersom arbeidstaker har vært fraværende fra arbeidet i prøvetiden, kan arbeidsgiver forlenge den avtalte prøvetiden med en periode som tilsvarer lengden av fraværet. Forlengelse kan bare skje når arbeidstaker ved ansettelsen er skriftlig orientert om adgangen til dette og arbeidsgiver skriftlig har orientert arbeidstaker om forlengelsen innen utløpet av prøvetiden. Det er ikke adgang til forlengelse ved fravær som er forårsaket av arbeidsgiver.
(5) Departementet kan gi forskrift om adgang til å avtale lengre prøvetid enn seks måneder for visse arbeidstakergrupper.

§ 15-9.Oppsigelsesvern ved svangerskap, og etter fødsel eller adopsjon
(1) Arbeidstaker som er gravid kan ikke av den grunn sies opp. Oppsigelse som finner sted i denne perioden, skal anses å ha sin grunn i dette forhold dersom ikke noe annet gjøres overveiende sannsynlig. Graviditeten må dokumenteres ved legeattest dersom arbeidsgiver krever det.
(2) Arbeidstaker som har permisjon etter §§ 12-2, 12-3, 12-4 eller 12-5 første ledd i inntil ett år, må ikke sies opp med virkning i fraværsperioden når arbeidsgiver er klar over at fraværet skyldes disse grunner eller arbeidstaker uten unødig opphold gir beskjed om at dette er grunnen for fraværet. Er arbeidstaker lovlig sagt opp til fratreden på et tidspunkt som faller innenfor dette tidsrommet, er oppsigelsen gyldig, men oppsigelsen forlenges med et tilsvarende tidsrom.
(3) For arbeidstaker som har permisjon etter §§ 12-5 andre ledd eller 12-6 utover ett år, gjelder første ledd første og andre punktum tilsvarende.

Loven er ganske klar, og ufravikelig.
Jeg hadde ikke funnet meg i det og blity sagt opp sånn.
Det skal være sakelig begrunnet og du skal som sagt få mulighet til å endre på 'feil'.
Alle kan gjøre feil, og det er det vi lærer av :) (kommer ann på alvorlighetsgraden selvfølgelig ).

Da er kontrakten ugyldig.
Loven er ufravikelig!

Da vet vi det til neste gang. Min mann klarte seg jo gjennom prøvetiden så det gikk bra her, men selskapet er seriøst. Vet om verre skurker som skulle ha blitt rapportert til aarbeidstilsynet... :(

Ikke at det hjelper, for arbeidsgiver her hadde jo en gyldig grunn. Hvorvidt den er riktig eller ikke kan jo diskuteres i og med at hun ikke har observert TS og vi ikke vet om kollegaene har avgitt rapport.

Hva var grunnen? Mulig jeg har oversett noe her nå :)

Hva var grunnen? Mulig jeg har oversett noe her nå :)

Sjefen mente hun ikke var engasjert nok, og hadde sagt ifra at hun ønsket forbering en tid på forhånd. Men sjefen jobbet ikke samtidig med TS og hun fikk vakter hun ikke hadde mulighet til å ta etter at hun fant ut at hun var gravid. Egentlig veldig ugler i mosen, særlig når det ikke var første gang en slik situasjon oppsto på arbeidsplassen, men kan det bevises?

Men er det ikke slik at i prøvetiden kan man slutte eller bli sparket uten noen grunn? Mener at det sto i kontrakten til min mann.
Det samme har stått i mine arbeidskontrakter. Prøvetiden har andre "regler".

Kjip situasjon!

Tenk på deg selv, di er ikke verdt å bry seg om...

Lykke til på jakt etter ny jobb!! :-)

Jeg hadde garantert sykemeldt meg. Du må tenke på deg selv og babyen din og ikke gå på jobb å bekymre deg og stresse over ting som skjer der. Dårlig gjort å gi deg sparken på den måten :(

Syns definitivt du før gå videre med saken. Har all forståelse for at du ikke ønsker å jobbe der, men folk kan jo ikle bare slippe unna med å oppføre seg sånn, spesielt i arbeidslivet!

Jeg har møtt opp på jobb på hver eneste vakt, unntatt da jeg var sykemeldt pga blødningen min. Selv om dette var vanskelig med tanke på å komme meg hjem selv, jeg har nettopp flyttet hertil fra et annet fylke, som vil si at familien min bor 4 timer med bil borte fra meg, samboeren min jobber på båt og er borte lenge om gangen, jeg har måttet be kompiser av han om di kunne hente meg, i håp om at de ikke var på jobb selv. Det har vert vanskelig hver uke MEN jeg har fått det til.
Nå har jeg stresset så mye pga oppsigelsen at jeg har begynt å blø litt kraftig igjen, så jeg har bestemt meg for å være litt egoist å tenke på meg selv og babyen. Det er ikke verdt å stå opp for meg selv om jeg mister babyen i kampen for rettferdighet.

Back
Topp