Uføre barneforsørgere mister barnetillegget??!?

Verdt? For hvem? Pengene de får er jo fra staten, så hva er logikken i at de skal gi av det de får tilbake til staten? I praksis er det å innskrenke utbetalingsbeløpet for de som allerede har lite å spille på.
Jeg er en av de som har lite å spille med og vet du jeg taper all deles ingen ting og jeg synes det hel helt på sin plass at alle bidrar med det de kan. Det er slik velferdsstaten kan opprettholdes. Tjener du litt så får du yte litt, tjener du mer så får du yte mer. Det er rettferdig synes jeg og jeg har absolutt ingen ting å klage på. Pengene kommer jo som du sier fra en fellespott, det betyr at de er ikke dine i utgangspunktet det er et frynsegode vi har nettopp fordi alle kan/bør/skal bidra. Om vi ikke fortsetter å bygge opp den potten vil den til slutt gå tom og ingen vil få noe. Er det er bedre synes du?

Jeg er en av de som har lite å spille med og vet du jeg taper all deles ingen ting og jeg synes det hel helt på sin plass at alle bidrar med det de kan. Det er slik velferdsstaten kan opprettholdes. Tjener du litt så får du yte litt, tjener du mer så får du yte mer. Det er rettferdig synes jeg og jeg har absolutt ingen ting å klage på. Pengene kommer jo som du sier fra en fellespott, det betyr at de er ikke dine i utgangspunktet det er et frynsegode vi har nettopp fordi alle kan/bør/skal bidra. Om vi ikke fortsetter å bygge opp den potten vil den til slutt gå tom og ingen vil få noe. Er det er bedre synes du?
Følger ikke resonnementet ditt helt, men er selvsagt enig i at alle skal bidra med det de kan. Det jeg ikke skjønner er hvordan det å pålegge noen å skatte av trygd kan være noe poeng i. Da ville det vært bedre, synes jeg, å være ærlig og si at trygden reduseres med så og så mye. Tenker nå på de som ikke jobber, men bare mottar trygd.

Edit: Så nå at de samtidig øker brutto uføretrygd, så da er det ikke sååå ille... Men for uføretrygdede med gjeld er det verre, siden de samtidig reduserer fradragsprosenten.

Last edited:
Verdt? For hvem? Pengene de får er jo fra staten, så hva er logikken i at de skal gi av det de får tilbake til staten? I praksis er det å innskrenke utbetalingsbeløpet for de som allerede har lite å spille på.

What she said

Hvorfor skal de som er statlig ansatt betale skatt? De får jo pengene sine fra staten?

Nå er vel ikke pensjonsreformen som tres i kraft fra 1.1.15 egentlig denne regjeringens reform. Det er en reform som i 2011 eller 2012 ble vedtatt av Stoltenberg-regjeringen. Så har Solberg-regjeringen endret litt på reformen, blant annet ved å legge inn en overgangsperiode.

Personlig syns jeg pensjonsreformen rammer skjevt, samtidig ser jeg behovet for endring av stønader og vilkår for utbetalinger.

Følger ikke resonnementet ditt helt, men er selvsagt enig i at alle skal bidra med det de kan. Det jeg ikke skjønner er hvordan det å pålegge noen å skatte av trygd kan være noe poeng i. Da ville det vært bedre, synes jeg, å være ærlig og si at trygden reduseres med så og så mye. Tenker nå på de som ikke jobber, men bare mottar trygd.

Edit: Så nå at de samtidig øker brutto uføretrygd, så da er det ikke sååå ille... Men for uføretrygdede med gjeld er det verre, siden de samtidig reduserer fradragsprosenten.
For noen år siden var det faktisk et ønske fra en gruppe uføretrygdede som VILLE betale skatt for å føle at de bidro til samfunnet og ikke bare "snyltet" som han ene i artikler uttalte seg som.

Og uføretrygdede med en gjennomsnittlig utbetaling med gjeld (hus og bil) mister i snitt 400 kr mnd. Da er både ny skatt og frardragsprosent regnet med. Det er faktisk ikke ille :)

Er mange som fint kunne jobbet, men da får Erna & co ordne arbeidsplasser til alle de som strengt tatt ikke burde være 100% uføre. Det er ikke barebare å finne en jobb som passer til sykdommen sin. Men jeg reagerer på alle de som er for "syke" til å jobbe, men å dra på seg barn som de knapt har råd til å fø, det er ikke noe problem.
Unnskyld meg, men mange blir ufør etter at man får barn! Min mann ble ufør denne mnd, og vi har 3 barn. Han har først tapt flere titalls tusen i året på å bli ufør, også skal han i tillegg miste 28000 kr pr barn i året!?! Syns du virkelig at det du sier er greit? Så om du blir ufør, så kan du takke deg selv for dårlig økonomi og at det blir trangt med penger pga ungene?

For noen år siden var det faktisk et ønske fra en gruppe uføretrygdede som VILLE betale skatt for å føle at de bidro til samfunnet og ikke bare "snyltet" som han ene i artikler uttalte seg som.

Og uføretrygdede med en gjennomsnittlig utbetaling med gjeld (hus og bil) mister i snitt 400 kr mnd. Da er både ny skatt og frardragsprosent regnet med. Det er faktisk ikke ille :)
Jo for mange er faktisk 400 kr ille.!

Hvorfor skal ikke uføretrygde skatte på lik linje som alle andre når man kan motta de samme fordelene/helsehjelp som alle innenfor folketrygden?
For en gjennomsnittlig uføretrygdet med gjeld (hus og bil) utgjør forskjellen ca 400 kroner. Det er det verdt!

Du er klar over at 400kr er ganske mye for en som har utbetalt 12000kr i mnd sant?
Det kan utgjøre forskjellen på om man har råd til lege den mnd, eller de og de medisinene, eller den kremen, eller en tur på kino hvis man skulle bli invitert med, eller nytt ullsett til barnet ditt, eller om barnet kan være med på en utflukt, eller ebnsinpenger, eller busskort osv osv osv i et allerede stramt budsjett.

Tjah, hvis de som tjener 200 millioner i året ikke hadde fått skattelette, istedet for at de som tjener lite fikk økt skatten sin, så tror jeg faktisk staten hadde tjent mer på det.

Unnskyld meg, men mange blir ufør etter at man får barn! Min mann ble ufør denne mnd, og vi har 3 barn. Han har først tapt flere titalls tusen i året på å bli ufør, også skal han i tillegg miste 28000 kr pr barn i året!?! Syns du virkelig at det du sier er greit? Så om du blir ufør, så kan du takke deg selv for dårlig økonomi og at det blir trangt med penger pga ungene?
Er ikke det jeg har skrevet. Men mange kunne gjort noe.

Du er klar over at 400kr er ganske mye for en som har utbetalt 12000kr i mnd sant?
Det kan utgjøre forskjellen på om man har råd til lege den mnd, eller de og de medisinene, eller den kremen, eller en tur på kino hvis man skulle bli invitert med, eller nytt ullsett til barnet ditt, eller om barnet kan være med på en utflukt, eller ebnsinpenger, eller busskort osv osv osv i et allerede stramt budsjett.
Hvis du hadde lest alt jeg skrev hadde du fått med deg at jeg ER en av de i samfunnet som ikke har så mye å rutte med. Likevel klager jeg ikke. Jeg er TAKKNEMLIG for at det i det hele tatt finnes velferdsordninger. I store deler av verden har de ingenting. De er fullstendig avhengig av almisser fra familie. Jeg synes det er rettferdig at ALLE bidrar litt så vi kan fortsette å ha det bra. Det er ikke umenneskelig. :)

Tjah, hvis de som tjener 200 millioner i året ikke hadde fått skattelette, istedet for at de som tjener lite fikk økt skatten sin, så tror jeg faktisk staten hadde tjent mer på det.
Jeg skal gi deg et eksempel på urettferdig.
Jeg kjenner en hardt arbeidende mann. Han har 3 barn og kone.
Hun har MS av den stygge typen og sitter snart i rullestol.
Han har jobbet så hardt at han er blitt ufør pga slitasjeskader. Han har jobbet fra han var 17 år gammel og er snart 60.
Da han var på topp i sin karriere tjente han 1.3 millioner i året.
Fordi han jobbet mye og hardt. Han ble ansett som rik. Det året måtte han betale 800.000 av de pengene i skatt. Hvor er det rettferdig? Da satt han jo ikke igjen med mer enn en "gjennomsnitt" inntekt enda han jobbet bokstavelig talt ræva av seg for å forsørge sin kone og 3 barn.

Det er svært få som tjener 200 millioner i Norge. Det er nok heller verdier som er bundet opp i eiendom og obligasjoner. Det er feil å regne det som inntekt og obligasjoner gir nødvendigvis ikke stor avkastning, men det skaper arbeidsplasser. Og eiendom må man betale skatt på. Tenk at man må betale årlig skatt for å eie noe. Det er sykt!

Flere av de som nå får skattelette vil gi bort de pengene og de reagerer sterkt på at de får skattelette faktisk.!

Hvis du hadde lest alt jeg skrev hadde du fått med deg at jeg ER en av de i samfunnet som ikke har så mye å rutte med. Likevel klager jeg ikke. Jeg er TAKKNEMLIG for at det i det hele tatt finnes velferdsordninger. I store deler av verden har de ingenting. De er fullstendig avhengig av almisser fra familie. Jeg synes det er rettferdig at ALLE bidrar litt så vi kan fortsette å ha det bra. Det er ikke umenneskelig. :)
Men da har du vel så mye at du klarer deg da tydeligvis. Det er det ikke alle som har og selv om det kanskje bare er snakk om 400 kr så vil det ramme de hardt.

Jo for mange er faktisk 400 kr ille.!
Jeg er fristet til å si vis meg.

Jeg har lite, lever på budsjett og klarer likevel å spare fordi jeg lever etter evne og flere i vår familie har spesielle behov som melkefritt diett, astma.
Vi tjener langt under gjennomsnittet i norge og vi lider ingen nød. Tvert i mot vi føler oss langt fra fattige :)
Så jeg tror helt bestemt at med små grep kan man gjøre endringer til det bedre for seg selv uansett hvilke forutsetninger man har. :)

Flere av de som nå får skattelette vil gi bort de pengene og de reagerer sterkt på at de får skattelette faktisk.!
Har kun sett Støre og han bør da vitterlig sløst ned så mye penger at han ikke kan annet enn å takke nei. :p

Men det er bra hvis de mener det. Dog tror jeg bare det er en gimmick.

Men da har du vel så mye at du klarer deg da tydeligvis. Det er det ikke alle som har og selv om det kanskje bare er snakk om 400 kr så vil det ramme de hardt.
Se posten under :)

ALLE må bidra, enten man har mye eller lite, om ikke blir til slutt potten tom og de etter oss har ikke muligheten til de godene vi har i dag. Sånn er det bare! Har selv en mann som er i ferd med å bli ufør nå, og han er jo utrolig heldig som har muligheten til å få en "lønn" selvom han er for syk til å jobbe! Jeg mener at vi er heldige i Norge som både får penger når man er syk og når man ikke har noen jobb.

Og jeg må si at jeg blir mektig provosert når jeg ser at ei over her skriver at det er mange som er friske nok til å jobbe litt, men at da får Erna jaggu se å finne jobber fordi det er vanskelig. Vettu hva! Hvem sitt problem er det at man ikke finner seg jobb??? Man kan ikke skylde på staten for at man ikke får seg en jobb, det er ene og alene hver enkelt sitt ansvar. Virker som om vi har blitt ett land som forlanger at alt skal bli gitt opp i henda våres! Om ikke er det staten sin skyld... Jeg blir skremt over at veldig mange gjør ganske lite for å endre sitt eget liv, og heller lene seg tilbake og kreve!

Og nei, jeg snakker ikke om de som overhodet ikke kan jobbe, jeg regner ikke med at de skal finne seg jobb!

Jeg er fristet til å si vis meg.

Jeg har lite, lever på budsjett og klarer likevel å spare fordi jeg lever etter evne og flere i vår familie har spesielle behov som melkefritt diett, astma.
Vi tjener langt under gjennomsnittet i norge og vi lider ingen nød. Tvert i mot vi føler oss langt fra fattige :)
Så jeg tror helt bestemt at med små grep kan man gjøre endringer til det bedre for seg selv uansett hvilke forutsetninger man har. :)
Jeg kan vise deg et eksempel, hvis det er det du ønsker. Jeg er daglig i kontakt med familier der 400 kroner i mnd virkelig er mye. Familier som vil det aller beste for barna sine, men som likevel finner på unnskyldninger for å slippe å sende de i bursdagsselskap til venner, fordi de IKKE HAR den femtilappen som en presang ville kostet. Det er hjerteskjærende, og jeg beklager å måtte si det, men hvis du har midler til å spare hver måned, er du nok ikke i den kategorien jeg sikter til i det hele tatt. Så du må gjerne snakke for deg selv, men ikke still deg som talskvinne for fattige familier i Norge.

Back
Topp