Influensavaksine.

Pistasje

Forelsket i forumet
Marsmellows-15
Er det noen som har tatt den/tenkt å ta den? Ser det anbefales gravide i 2. og 3. trimester å ta den, men jeg er skeptisk til alt sånne vaksinegreier. Har tenkt å spørre en av legene jeg jobber sammen med (jobber på legekontor), men ikke kommet så langt enda :p

Er det noen som har spurt lege/jordmor og blitt anbefalt å ta vaksine?

Jeg skal ikke ta noe vaksine. Gjorde det heller ikke forrige gang jeg var gravid og det gikk fint det! Men er det ikke for de som har lavt immunforsvar? Eller anbefaler de alle gravide??

Har aldri tatt influensavaksine og har ingen planer om å begynne nå

Kommer ikke til å skje

Det anbefales til alle gravide i andre og tredje trimester. Jeg tok sist jeg var gravid, og kommer nok til å gjøre det denne gangen også - i hvert fall hvis jeg er på jobb den dagen bedriftshelsetjenesten kommer for å vaksinere folk.

Lenore0315, det er vel spesielt smart at du tar, med tanke på sønnen din? Antar han ikke kan vaksineres selv, og da er det jo ekstra viktig at dere rundt ham ikke blir syke og kan smitte ham?

Hmm, jeg har aldri tatt den og må si jeg er litt skeptisk ja...

Nei, har ikke planer om det. I 2009 fikk jeg svineinfluensa mens jeg var gravid før massevaksineringen startet.

Ble anbefalt av legen å ta det allerede da vi begynte som prøvere, siden jeg er i risikogruppen med diabetes.. Har ikke tatt den, og kommer nok ikke til å gjøre det.

Jeg skal ikke ta noe vaksine. Gjorde det heller ikke forrige gang jeg var gravid og det gikk fint det! Men er det ikke for de som har lavt immunforsvar? Eller anbefaler de alle gravide??

Det står i infoskrivet vi har fått på jobb at det anbefales alle gravide i 2. og 3. trimester ja. Og en hel haug andre grupper, feks alle over 65 år. Så det er ikke bare de med nedsatt immunforsvar :) Det er vel på grunn av at alle slags infeksjoner kan være potensielt skadelige for fosteret at gravide blir anbefalt det.

Men tviler på at jeg kommer til å ta den, synes det er alt for mange som blir syke AV slike vaksiner jeg.

Det anbefales til alle gravide i andre og tredje trimester. Jeg tok sist jeg var gravid, og kommer nok til å gjøre det denne gangen også - i hvert fall hvis jeg er på jobb den dagen bedriftshelsetjenesten kommer for å vaksinere folk.

Lenore0315, det er vel spesielt smart at du tar, med tanke på sønnen din? Antar han ikke kan vaksineres selv, og da er det jo ekstra viktig at dere rundt ham ikke blir syke og kan smitte ham?
Er nok lurt å ta det når man har syke barn. Mamma og pappa tar den alltid og her har jeg og lillebror "bare" diabetes. Jeg gidder ikke ta den selv da, men mamma og pappa gjør det for vår del. Aldri vert noe problem å ta vaksina for dem.

Veldig usikker. For jeg har ofte luftveis infeksjoner. Så skal høre med jordmor hva hun tenker når jeg skal der. ☺

Tok sist, skal ta nå. Er utsatt for smitte på jobben min, så føler det er tryggest :)

Sent from my iPad using BV Forum mobile app

Tok ikke sist jeg var gravid og tror ikke jeg tar den nå heller..

Er kjempe usikker... jobber jo på legekontor også...

Tok den ikke sist tar den ikke nå;) litt influensa he aldri jort skade på en ellers frsik person

Tok den ikke sist tar den ikke nå;) litt influensa he aldri jort skade på en ellers frsik person
Grunnen til at vaksine anbefales, er jo nettopp at influensa kan gjøre skade. Noen utdrag fra dokumentet jeg lenket til tidligere:

Gravide og kvinner som nylig har født har høyere risiko for alvorlig sykdom og komplikasjoner ved influensainfeksjoner enn ikke-gravide kvinner. Det tilskrives fysiologiske endringer i immunsystem, hjerte og lungefunksjon i svangerskapet (8, 9, 10). Økt risiko for alvorlig influensa hos gravide kvinner er rapportert under flere tidligere pandemier (11, 12, 13, 14, 15, 16, 17).

Tidligere studier har også funnet assosiasjon mellom mors influensasykdom i svangerskapet, kognitiv utvikling hos barnet og risiko for psykisk sykdom, men sikker årsakssammenheng er ikke etablert.

Økt risiko for fosterdød og for tidlig fødsel etter pandemisk influensasykdom i svangerskapet er også vist i en engelsk studie (23).

Grunnen til at vaksine anbefales, er jo nettopp at influensa kan gjøre skade. Noen utdrag fra dokumentet jeg lenket til tidligere:

Gravide og kvinner som nylig har født har høyere risiko for alvorlig sykdom og komplikasjoner ved influensainfeksjoner enn ikke-gravide kvinner. Det tilskrives fysiologiske endringer i immunsystem, hjerte og lungefunksjon i svangerskapet (8, 9, 10). Økt risiko for alvorlig influensa hos gravide kvinner er rapportert under flere tidligere pandemier (11, 12, 13, 14, 15, 16, 17).

Tidligere studier har også funnet assosiasjon mellom mors influensasykdom i svangerskapet, kognitiv utvikling hos barnet og risiko for psykisk sykdom, men sikker årsakssammenheng er ikke etablert.

Økt risiko for fosterdød og for tidlig fødsel etter pandemisk influensasykdom i svangerskapet er også vist i en engelsk studie (23).
Åsso e jo d ririskoen me å ta sjølve vaksina også da. Du kan risikere å få sterke reaksjona av den, eller influensa.. He hørt om so mange som he vørte sjuke ta influensa vaskine så her færkje nøken overtalt mj til å sprøyte slik skit inni kroppen

Back
Topp