Gi opp amming?

Zara85

Elsker forumet
Julibarna2014
Augustmødrene 2014
Jeg har helt fra han var to uker hatt en veldig urolig og misfornøyd baby, som bare skal bæres og bare av meg.. Vekta har gått opp fint..
Jeg begynte med kveldsflaske for noen uker siden da han gråt konstant fra 18-22, og etter det er kveldene mye bedre.. :) nå, derimot, syns jeg tissebleiene blir færre og han er stort sett grinete og sur hele dagen, sover bare korte dupper på dagen og bæsjer sjeldnere. Har idag forsøkt å gi han flaske med mme etter hver amming, og han drikker masse mme! 90-130 ml ETTER å fått begge puppene. Babyen min er jo en helt annen, blid og fornøyd, har sovi masse, flere våte gode bleier og han har bæsja masse.
Lurer på om jeg skal drite i hele amminga og heller gi flaske..?! Noen med erfaring?
Kan evt amme først og flaske etterpå, men sa tror jeg melka forsvinner..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Følg magefølelsen din du, har du pumpa før måltidet for å se hvor mye du faktisk har? Ettersom han spiser så mye mme etter amming.

Bedre å ha en fornøyd baby tenker jeg. Det ser jo ut som du merker veeldig stor forskjell.
 
Det må du føle på selv! Her kutta jeg ut amming, men mest pga mye trøbbel og sårhet.. Klarte allikevel ikke å gi helt slipp.. Så jeg pumper morgen å kveld, å får da tilsammen et måltid med mm til han. "Målet" er å kunne amme 1-2måltider i døgnet, for det er jo litt kos! Det kan ikke være et alternativ å feks amme på natt, og så gi mme ellers i døgnet da? :) uansett avgjørelse, så blir det det som er riktig for deg! :)
 
Takk for det! :)
Jeg har pumpa før, fikk rundt 100 ml til sammen. Burde sjekke hva jeg kan få ut nå, siden der virker som han ikke er fornøyd..
Jeg kunne gjerne tenkt meg å amme på natta og kanskje frokost, så prøve flaske resten.
Dag 2 i mitt forsøk viser drømmebaby! Han lå til og med en halvtime på leketeppet og lekte idag! :eek:



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Høres kanskje ut som om du har funnet noe som fungerer for dere da :) så godt! Ikke noe er så godt som å ha en fornøyd baby! :D
 
Du har fått gode råd over her, ser jeg. Ville prøvd å amme noen ganger, og gi mme de andre. Har selv begynt å gi 2 flasker mme daglig, og det har gjort underverker. Her har ikke melkemengde vært noe problem, men hu koser seg rett og slett for mye med puppen så det å spise i seg selv blir ikke prioritert :p

Bare 2-3 amminger daglig er jo kos nok både for mor og barn :D
 
Ville ammet først og så gitt MME hvis du må gi tillegg :) siden det er masse positivt i mm som man ikke får fra kun MME. Hvor ofte spiste han da han kun fikk mm?

Pumpe for å se hvor mye du har, har nok ikke noe for seg. Barnet får ut mye mer enn det du selv klarer med pumpa :)
 
Pumping kan gi en nokså dårlig indikasjon på hvor mye melk du har. Er helst vektoppgang og våte bleier som sier noe om det.

Hvis du begynner å gi mer og mer flaske vil jo dette på sikt gi mindre melk, du roter jo liksom med selvreguleringen.

Personlig ville jeg forsøkt det jeg kunne for å få opp igjen produksjonen. Ville iallefall ammet litt! Det er verdifulle dråper, selv om du ikke får ut så mye! :)
 
Kan være at det ikke er nok næring i melka, i forhold til hva han trenger. Jeg ammet i to uker - hadde en rimelig misfornøyd baby. Så pumpet jeg og ga flaske i tre uker - mye mer fornøyd baby. Nå har jeg ikke nok melk, så han får mme, men han er fortsatt stråelende fornøyd :) jeg mener det er viktigere at småen er fornøyd enn å amme for enhver pris! :)
 
Kan være at det ikke er nok næring i melka, i forhold til hva han trenger. Jeg ammet i to uker - hadde en rimelig misfornøyd baby. Så pumpet jeg og ga flaske i tre uker - mye mer fornøyd baby. Nå har jeg ikke nok melk, så han får mme, men han er fortsatt stråelende fornøyd :) jeg mener det er viktigere at småen er fornøyd enn å amme for enhver pris! :)
Det er ekstremt sjeldne tilfeller at det ikke er nok næring i melka.
 
Det er det vel ikke, kjenner mange tilfeller hvor det rett og slett ikke har vært nok iforhold til hva babyen trenger. Dessuten er vel det veldig individuelt. Kommer an på kosthold osv også det! Fikk jeg hvertfall beskjed om av fire forskjellige jordmødre. Men de kan jo ta feil alle sammen ;)
 
Det er sjeldent at næringen i melken ikke er nok ja. Dette står vel i disse ammeheftene/bøkene?

Rart at fire (!) jordmødre har sagt til deg at du har dårlig næring i melken bare etter to ukers fullamming. Da må de vel vite om forhold ved deg som du ikke forteller her? Jeg mener altså at det må gjelde deg personlig. Er jo ikke uvanlig at det tar noen uker før ammingen er etablert, og det kan ta noen uker før barnet virkelig begynner å legge på seg (kan hende man må gi litt tillegg i begynnelsen f.eks)

Det er for all del opp til kvinnen selv om hun vil amme eller ikke, å ikke amme gjør en ikke til en dårlig mor og det blir folk utav mme-ernærte babyer også! Tror mange som gir opp ammingen er redd for at andre mener de gir opp for lett og derfor begrunner det med medisinske forhold som de ikke selv kan rå over - som lite næring. Derfor kjenner du nok til "mange tilfeller".


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Men dette er jo en helt annen diskusjon :p, Sorry zara!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ville ammet først og så gitt MME hvis du må gi tillegg :) siden det er masse positivt i mm som man ikke får fra kun MME. Hvor ofte spiste han da han kun fikk mm?

Pumpe for å se hvor mye du har, har nok ikke noe for seg. Barnet får ut mye mer enn det du selv klarer med pumpa :)

Han spiste mellom 12-20 ganger dagen.. Hadde ingenting å si på humøret hans, like urolig uansett om han spiste 20 eller 12 ganger.. :/


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg vet ikke noe om næring i melka slik dere diskuterer over her.. Jeg får amme først og gi flaske etterpå, så ser jeg hvordan det går videre.. :)
Jeg syns det er veldig ammepress, både fra en selv og alle andre.. Har ikke noe god følelse hvis jeg må kutte det ut, men jeg kommer ikke til å orke å ha slike dager jeg har hatt til nå.. Syns ikke det er noe god følelse å tenke på at han ha gråti så mye og vært så misfornøyd fordi han ikke har vært mett.. Syns det er rart at han ikke har vært mett men.. Det er slik jeg tolker det nå som han får mme og er fornøyd.. ? Eller kanskje det er noe jeg spiser han ikke tåler?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Last edited:
Har du snakket med helsesøster om dette? Hun er jo for det første fagperson og for det andre så kan jo hun ta utganspunkt i dere spesielt når hun gir råd, i motsetning til de svarene du får her- de er jo mer generelle!

Baby er to måneder nå, så du har jo ammet en god stund :) syns ikke du skal skamme deg om du fra nå av gjør noe annet som du føler fungerer bedre :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Her konkluderte faktisk jordmor med at jeg ikke hadde nok næring i melka.. Det ble bare styr når mini fikk min melk på flaske, og slukte mme rett etterpå. Hun var tydelig ikke mett, selv om hun drakk opp alt. Vet ikke noe om dette jeg heller altså, men tok helsesøsters ord for god fisk.

Drev også ei lita stund å amma før hun fikk flaske (med mme), og endskapen her ble at hun nekta puppen til slutt. Ble illsint og hysterisk når hun fikk puppen i munnen :(
Jeg hadde, som Luus sier, ekstremt dårlig samvittighet. Følte meg dum og dårlig som etterhvert valgte å legge amming på hylla. Men når det er sagt... flaske går som en drøm her med oss. Litt elstra styr er det jo, men jeg har en mett og fornøyd baby :) og så synes jeg det er koselig at pappaen og bestemødrene kan få lov å mate litt også. Selv om det fortsatt er sårt når folk spør meg "om jeg har mat til henne selv"...
 
Hvis jeg husker riktig begynte du med en flaske på kvelden og det roet han også. Vil ikke da tro det er noe du spiser siden han da fikk mm resten av døgnet. Men når han fikk flaske, fikk han bare flaske? Var han da fornøyd etter neste amming også? 12-20 ganger om dagen er jo veldig mange ganger så kan se for meg at du ikke helt rekker å 'fylle opp' noe som skaper en ond sirkel. Mens om et måltid er mme rekker brystet å bli fullere og lille kan istedenfor å småspise litt hele tida ta større måltider. Men som Luus sier. Snakk med helsesøster. Vi her kan jo bare komme med egne erfaringer og spekulasjoner.

Og synes du mme funker for deg så gjør du det. En kombinasjon er jo også greit om det går.
 
Hvis jeg husker riktig begynte du med en flaske på kvelden og det roet han også. Vil ikke da tro det er noe du spiser siden han da fikk mm resten av døgnet. Men når han fikk flaske, fikk han bare flaske? Var han da fornøyd etter neste amming også? 12-20 ganger om dagen er jo veldig mange ganger så kan se for meg at du ikke helt rekker å 'fylle opp' noe som skaper en ond sirkel. Mens om et måltid er mme rekker brystet å bli fullere og lille kan istedenfor å småspise litt hele tida ta større måltider. Men som Luus sier. Snakk med helsesøster. Vi her kan jo bare komme med egne erfaringer og spekulasjoner.

Og synes du mme funker for deg så gjør du det. En kombinasjon er jo også greit om det går.

Ja jeg startet med en flaske på kvelden fordi han var så urolig og det hjalp.. Så det er sikkert riktig det du sier, han var jo roligere før på dagen selv om jeg ammet.. Det høres mest ut som at jeg ikke har nok til han lenger, men får høre med helsesøster.. Ho sa sist at det hørtes ut som at jeg ikke hadde nok til han om kvelden..
Kanskje det hadde vært lurt, mata med mm og mme annenhvert måltid.. Får prøve :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Takk for alle svar! :)
Jeg har en venninne som ikke har fått til amming med noen av sine tre barn, slet seg helt ut rett og slett. Jeg har hele tida støtta henne og prøvd å overtale henne om at mme er vel så bra og at ho ikke skal være lei seg, men der er jammen ikke alle rådene jeg gir til andre som fester seg for meg selv.. :p
Det viktigste er jo at barna har det bra, og at mammaene ikke sliter seg ut.. :)



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Back
Topp