Amme offentlig

Jellybelly

Gift med forumet
Januarskatter 2015
Heldigvis er det mye mer forståelse for ammende mødre og diende babyer her i Norge enn mange andre steder i verden. Likevel er det dessverre ikke en selvfølge at babyen skal få mat når den er sulten, uavhengig av hvor man befinner seg. Hva slags erfaringer evt. forventninger har dere til amming i det offentlige rom?
ImageUploadedByBV Forum1410896267.821972.jpg

Jeg kommer nok ikke til å være den som hiver ut puppen midt på en restaurant liksom. Både fordi jeg selv ikke er komfortabel med det, og av hensyn til andre som ikke synes det er greit kommer jeg nok til å trekke meg vekk når jeg må amme offentlig.

Jeg ammer når babyen er sulten :) har ikke noe problemer med om det er ute blant folk. Tenker at det får andre bare tåle, hvis ikke er det deres og ikke mitt problem :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Av erfaring så tar ikke babyen hensyn til hvor vi er når han blir sulten... Her har vi ammet på de snodigste steder :-) Har ikke hatt noe problem egentlig, har hatt klær og babyen foran så tror ikke folk har lagt merke til at jeg har ammet en gang. Ikke fått verken kommentarer eller blikk som jeg kan huske, men jeg bryr meg ikke heller da :-D

Her blir det amming når babyen er sulten uansett! Herregud at folk kan mene at vi skal ta hensyn til hvor babyen skal få mat! Folk som ikke tåler å se amming trenger ikke stå å stirre for å kommentere det.. Blir provosert :-)

Finner en benk, setter meg ned, tar opp babyen med teppe og slenger ut puppen :P

Prøver å finne et sted der det ikke er så mye trafikk og dekker meg til best mulig, men ikke så mye at det kveler luft til babyen.

På kafe eller restaurant (ikke at vi er så ofte der) blir det å finne en krok å sitte i :)

Bryr meg lite om hva andre tenker om det. Men foretrekker jo en litt mere stille plass enn midt i glaninga på folk, så jeg kan slappe ordentlig av

Altså, jeg er enig i at man må gi babyen mat når den er sulten, men det finnes faktisk de som drar strikken alt for langt. Man kan gi en advarsel, så andre rekker å eventuelt snu seg bort, eller holde det litt diskrét. Husker jeg satt og pratet med ei venninne en gang, og helt uten forvarsel satt hun plutselig med helt naken overkropp og genseren over skuldrene. Sånt er unødvendig foran folk, syntes jeg. Det går an å amme uten å være helt naken, og hvis man MÅ være naken, kan man si "nå skal jeg amme", eller no sånt.

Termin 4. januar:)

Altså, jeg er enig i at man må gi babyen mat når den er sulten, men det finnes faktisk de som drar strikken alt for langt. Man kan gi en advarsel, så andre rekker å eventuelt snu seg bort, eller holde det litt diskrét. Husker jeg satt og pratet med ei venninne en gang, og helt uten forvarsel satt hun plutselig med helt naken overkropp og genseren over skuldrene. Sånt er unødvendig foran folk, syntes jeg. Det går an å amme uten å være helt naken, og hvis man MÅ være naken, kan man si "nå skal jeg amme", eller no sånt.

Såpass, ja. Har heldigvis ikke støtt på den varianten ennå;) Man trenger jo ikke kle HELT av seg da. Det finnes jo ammetopper, eller vanlige singleter som kan dras nedover:)

haha sånt syns jeg er så jævelig kleint at det kommer jeg ikke til å gjøre!! ja det er heelt naturlig, men kommer til å gjemme meg da gitt! eller hvertfall passe på å ha med et teppe så jeg kan gjemme det bort! :P

Vet at det er helt naturlig, men satt må si at jeg ikke syns noe særlig om at dama på nabobordet sitter å ammer ved siden av meg på kafeen når jeg sitter å spiser :)

Jeg syns det er litt trist at man skal gidde å bry seg om at hun på nabobordet eller hun som sitter på benken der du går forbi gjør verdens mest naturlige ting. De som ammer kan selvfølgelig gjøre det på en diskret måte, trenger ikke sitte halvnakne. Å amme ligger til vår natur, vi er tross alt pattedyr. Hvis man blir så plaget av det bør man flytte seg.

Jeg syns det er litt trist at man skal gidde å bry seg om at hun på nabobordet eller hun som sitter på benken der du går forbi gjør verdens mest naturlige ting. De som ammer kan selvfølgelig gjøre det på en diskret måte, trenger ikke sitte halvnakne. Å amme ligger til vår natur, vi er tross alt pattedyr. Hvis man blir så plaget av det bør man flytte seg.

Enig!!!!

Jeg syntes vi kan si det sånn at det går an å ta hensyn begge veier:) Om folk ammer diskrét er det selvsagt ikke noe å bråke om, men da legger man sannsynligvis ikke merke til det heller. Det som derimot ER unødvendig er å sitte med hele stellet ute, spesielt for å "lufttørke", som noen gjør. Sånt kan man trekke seg litt unna om man vil gjøre.

Dette var aldri ett problem med nr 1. Alle forventet at jeg skulle amme rett foran dem, "bare å kaste puppen ut". Dette syns faktisk jeg var veldig ubehagelig og gjorde meg veldig stresset. Ganske stor grunn til at jeg mistet melka etter bare 5 uker.

Så denne gang kommer jeg til å dekke meg selv til, eller finne ett eget rom når jeg er med andre enn mine barn (inkludert bonusgutten) og min forlovede. Jeg må gjøre det som JEG syns er greit og gjøre slik at jeg får ammet lengre enn 5 uker...

Men, jeg har ikke noe imot at andre ammer hvor dem vil eller hvordan dem gjør det. Og som sagt; jeg opplevde heller aldri det problemet. Jeg bare trives ikke med det. Ja, jeg kommer til å gi barnet mat når det er sultent uavhengig hvor vi er, men jeg kommer til å gjøre det på min måte :)

Har ingenting i mot at folk ammer offentlig, men det går fint an å gjøre det på en diskret måte ;) forskjell på å dekke seg litt til enn å slenge ut hele puppen på en stappfull kafe spør du meg.

Back
Topp