.

For å være helt ærlig så håper jeg da virkelig ikke at andre mamma'r og pappa'r koser, susser etc på mine barn når de begynner i bhg. Snakke med de ja, kile de for å tulle ja, men ikke kose og drive i ansiktet.
Nei sussing var ikke nevnt her, noen sperre har vel de fleste;) men når jeg har vært i barnehgage med mine barn bruker jeg lang tid på hente/bringe, dette for å se og observere litt:pbarna vil vise meg alt som de har laget osv.. Da er det veldig lett at vennene kommer bort, enkelte ganger når jeg henta so kom de springende og kastet seg rundt føtta mine, skulle jeg da berre pent og pyntleg tatt de bort og avvist de? Nei, da setter jeg meg ned på huk og prater med barnet:)

Typisk iskalde nordmenn fra nord!
Mitt barn ikke se ikke røre, helst gå motsatt vei enn den veien jeg tar...
I andre varmere kulturer så er man åpne, og synes sånt er fint. De er mer sosiale rett og slett :)
Her ser jeg på barnet mitt, smiler og fornøyd da er jeg det også, ikke fornøyd så sier jeg i fra :)

I andre varmere kulturer så er man åpne, og synes sånt er fint. De er mer sosiale rett og slett :)
Her ser jeg på barnet mitt, smiler og fornøyd da er jeg det også, ikke fornøyd så sier jeg i fra :)

Kan godt være vi er mindre sosiale enn mange andre kulturer, som f.eks irland også. Men de fleste der ville heller ikke latt noen stikke hodet ned i vogna til babyen sin uten et spørsmål om det er greit ;)
Handler ikke om å være kald, men rett og slett respekt tenker jeg ;)

Kan godt være vi er mindre sosiale enn mange andre kulturer, som f.eks irland også. Men de fleste der ville heller ikke latt noen stikke hodet ned i vogna til babyen sin uten et spørsmål om det er greit ;)

Helt enig!

Synes ikke det er snakk om respekt jeg, babyer sjarmerer hvorfor ikke ta det som et kompilment ;)
Vi er kalde hvorfor nekte for det. Spør turister som kommer til Norge hvordan nordmenn er så vil de si vi er både kalde og uhøflige. Jeg snakker med tusenvis hver sommer :)

Greit folk snakker og titter, men liker ikke at de tar på baby eller tingene våre. Kan være greit nok hvis noen kiler litt på mage eller føtter, men liker ikke når folk tar på hender og i ansikt. Kommer også litt ann på settingen og hvem det er.

Syns det handler litt om respekt også jeg da. Det er opp til meg som mor om fremmede skal få komme så nært innpå mitt barn. Det finnes faktisk en del barn som er ekstra utsatt i forhold til bakterier og sykdommer også, så det går an å spørre om det er greit før man kommer så nært.
Mine barn har i perioder vært litt redde for fremmede dersom de har kommet litt for nærme. Dersom noen hadde gjort sånn på den tiden ville de nok blitt skremt og kanskje blitt enda mer redd fremmede.

Sent from my iPhone using BV Forum

Mange barn starter i barnehage når de er 8 mnd, 2 mnd eldre enn denne jenta. Tror dere virkelig at ingen av mammaene, pappaene og de andre avdelingspersonalet (om der er flere avdelinger) ikke kiler, klapper, koser og snakker med barna vår??

Klart de gjør, men de ansatte regner ikke jeg som vilt fremmede:) Og i barnehagen kan du være rimelig trygg i forhold til håndvask o.l. Jeg ville ikke likt at en helt fremmed, som har hatt henda sine Gud vet hvor, skal begynne å dille oppi ansiktet på babyen min! I alle fall ikke uten å spørre først!
Og andre foreldre i barnehagen kjenner jo gjerne både jeg og barnet etter hvert, og da ser jeg i grunnen ikke på dem heller som fremmede... Opplevde heller aldri at andre foreldre var så nærgående i barnehagen når babyen var så liten, min begynte når han var ni måneder. Han har mer kontakt med foreldrene til vennene nå når han er større og kjenner dem fra bursdager og besøk.
Ville ikke falt meg inn å begynne å fikle nedi vogna til en baby jeg ikke kjenner og tilfeldigvis møter på butikken, og da forventer jeg i grunnen det samme fra andre.

Sent from my iPad using BV Forum

Mange barn starter i barnehage når de er 8 mnd, 2 mnd eldre enn denne jenta. Tror dere virkelig at ingen av mammaene, pappaene og de andre avdelingspersonalet (om der er flere avdelinger) ikke kiler, klapper, koser og snakker med barna vår??

Jeg tenker det er forskjell på en nyfødt og en 7 mnd gammel baby (hun blir 7 mnd i morgen :-O ). Hadde hun vært nyfødt så hadde jeg selvfølgelig reagert... men nå som hun er så stor og smiler til alle, så skjønner jeg godt at folk tar kontakt med henne :p

Og i forhold til smitte, så kan hun jo smittes av andre babyer og voksne som hun ellers treffer. Hun putter også alt mulig i munnen, sleiker på gulvet osv osv.

Synes ikke det er snakk om respekt jeg, babyer sjarmerer hvorfor ikke ta det som et kompilment ;)
Vi er kalde hvorfor nekte for det. Spør turister som kommer til Norge hvordan nordmenn er så vil de si vi er både kalde og uhøflige. Jeg snakker med tusenvis hver sommer :)

Jeg har da ikke nektet for at nordmenn er kalde, skjønner ikke hvor du fikk det ut fra mitt innlegg?
Det var faktisk en av grunnene til at jeg bodde i Irland i 3 år...følte meg mer velkommen der :p
Jeg sier ikke at jeg ikke ville latt noen hilse på, men av høflighet syns jeg man bør spørre først.
Det kan som nevnt i et annet innlegg her være helt andre årsaker til at man ikke vil la noen "pelle" borti ansikt osv, f.eks sykdom osv :)

Selv ville jeg, om jeg har lyst å hilse på en baby, snakket litt med forelder først og hadde antakeligvis snakket om babyen før jeg evnt spør om jeg kan hilse på den :) nettopp også fordi jeg vet hvor skeptiske vi nordmenn kan være ;)

Back
Topp