Trenger hjelp! Angående sykmeldt og lønn

Bella83

Gift med forumet
Desemberskattene 2014
Junilykke 2020 ♡
Jeg jobber som regionsjef i motebransjen. Denne stillingen betaler 30.000,- i grunnlønn i Mnd. Jeg har vært mye syk med kvalme og vond rygg i svangerskapet som gjør at det ble umulig å holde alt gående. For å gjøre det lettere for arbeidsgiver ble vi enige om at de satt inn en vikar for meg nå uansett om jeg er 100% eller 50% sykmeldt. At jeg heller kan jobbe som selger i denne perioden jeg ikke er fullt på jobb.

I dag får jeg jeg en Mail fra arbeidsgiver om vi må snakke om lønnen min nå som jeg er 50% tilbake. Hun mener da at jeg skal gå til timelønn som er latterlige 22,- mindre i timen enn det jeg har i fastlønn. Dette avviser jeg blankt fordi dette vil jo utgjøre stor forskjell for mine Foreldrepenger.

Har en arbeidsgiver i heletatt rett til å komme med noe sånt når man er 50% sykmeldt pga graviditet??

Synspunkter, fakta og henvisninger mottas med takk!

:)

Sent from my iPhone using BV Forum

Oi, dette hørtes ikke helt lov ut. Om han pusher på må du rett og slett sykemelde deg 100 da...

TuMmY LoVe

Det har ikke arbeidsgiver ikke lov til. Du har krav på samme lønn, selv om du er 50% sykemeldt.
Du har en arbeidskontrakt, så du stiller sterkt der uansett.
Det virker som at arbeidsgiveren din prøver å spare lønn fordi du er sykemeldt, og fordi de har satt inn en vikar for deg.
Arbeidsgiveren din må jo søke om unntak fra arbeidsgiveransvar for sykepenger til deg, til Nav. Da får arb.giver tilbakebetalt fra Nav av det du har vært syk under svangerskapet.
Det gjorde min sjef, jeg er assisterende butikksjef og jobber egentlig 100%.
Jeg ble selv sykemeldt 60% i begynnelsen av mai pga bekkenløsning. Da betalte Nav 60% av lønna mi, og jobben min 40%.
Ikke gi etter på dette, arb.giver har ikke lov til å begynne å tulle med lønna di mens du er gravid/sykemeldt.

Det har ikke arbeidsgiver ikke lov til. Du har krav på samme lønn, selv om du er 50% sykemeldt.