Trenger hjelp! Angående sykmeldt og lønn

Bella83

Gift med forumet
Desemberskattene 2014
Junilykke 2020 ♡
Jeg jobber som regionsjef i motebransjen. Denne stillingen betaler 30.000,- i grunnlønn i Mnd. Jeg har vært mye syk med kvalme og vond rygg i svangerskapet som gjør at det ble umulig å holde alt gående. For å gjøre det lettere for arbeidsgiver ble vi enige om at de satt inn en vikar for meg nå uansett om jeg er 100% eller 50% sykmeldt. At jeg heller kan jobbe som selger i denne perioden jeg ikke er fullt på jobb.

I dag får jeg jeg en Mail fra arbeidsgiver om vi må snakke om lønnen min nå som jeg er 50% tilbake. Hun mener da at jeg skal gå til timelønn som er latterlige 22,- mindre i timen enn det jeg har i fastlønn. Dette avviser jeg blankt fordi dette vil jo utgjøre stor forskjell for mine Foreldrepenger.

Har en arbeidsgiver i heletatt rett til å komme med noe sånt når man er 50% sykmeldt pga graviditet??

Synspunkter, fakta og henvisninger mottas med takk!

:)

Sent from my iPhone using BV Forum

Oi, dette hørtes ikke helt lov ut. Om han pusher på må du rett og slett sykemelde deg 100 da...

TuMmY LoVe

Det har ikke arbeidsgiver ikke lov til. Du har krav på samme lønn, selv om du er 50% sykemeldt.
Du har en arbeidskontrakt, så du stiller sterkt der uansett.
Det virker som at arbeidsgiveren din prøver å spare lønn fordi du er sykemeldt, og fordi de har satt inn en vikar for deg.
Arbeidsgiveren din må jo søke om unntak fra arbeidsgiveransvar for sykepenger til deg, til Nav. Da får arb.giver tilbakebetalt fra Nav av det du har vært syk under svangerskapet.
Det gjorde min sjef, jeg er assisterende butikksjef og jobber egentlig 100%.
Jeg ble selv sykemeldt 60% i begynnelsen av mai pga bekkenløsning. Da betalte Nav 60% av lønna mi, og jobben min 40%.
Ikke gi etter på dette, arb.giver har ikke lov til å begynne å tulle med lønna di mens du er gravid/sykemeldt.

Det har ikke arbeidsgiver ikke lov til. Du har krav på samme lønn, selv om du er 50% sykemeldt.
Du har en arbeidskontrakt, så du stiller sterkt der uansett.
Det virker som at arbeidsgiveren din prøver å spare lønn fordi du er sykemeldt, og fordi de har satt inn en vikar for deg.
Arbeidsgiveren din må jo søke om unntak fra arbeidsgiveransvar for sykepenger til deg, til Nav. Da får arb.giver tilbakebetalt fra Nav av det du har vært syk under svangerskapet.
Det gjorde min sjef, jeg er assisterende butikksjef og jobber egentlig 100%.
Jeg ble selv sykemeldt 60% i begynnelsen av mai pga bekkenløsning. Da betalte Nav 60% av lønna mi, og jobben min 40%.
Ikke gi etter på dette, arb.giver har ikke lov til å begynne å tulle med lønna di mens du er gravid/sykemeldt.

Er dette jeg mener også. Men nå fabler hu om at dem da må sette meg til å følge opp andre butikker som trenger det utenfor min region som innebærer mye reising.. Dette har jeg jo i hvertfall ikke mulighet til:/
Poenget er jo at jeg er 50% sykmeldt for en grunn og at de ikke kan tilrettelegge er i utgangspunktet ikke min feil..

Når de ikke kan tilrettelegge og de ikke kan omplassere deg til annet arbeid i virksomheten, så er det faktisk ikke ditt problem, men deres.

Som det står i skrivet jeg fikk fra Nav:
Unntaket gjelder under forutsetning av at fraværet er relatert til svangerskapet og omplassering ikke mulig.

Stå på ditt, du har en kontrakt. Arb.giver må søke til Nav, ikke du. Hvis ikke må du bare få deg en 100% sykemelding.
(OG hvis jeg var deg, hadde jeg seriøst vurdert å bytte jobb etter endt permisjon, arb.giveren din virker som en skurk. :P)

Må edite litt her, leste ikke godt nok..
At du ska gå ned i lønn og plutselig ta på deg mer krevende oppgaver høres helt på rusk ut!
Selv om du er sykmeldt, er du regionsjef og skal selvfølgelig ha tilsvarende lønn!
Kan du snakke med HR-sjefen og/eller regnskap? Blir kanskje feil det også...
Men jeg vil tro at stillingsbeskrivelsen din krever litt reising (kommer helt an på hvor mange regioner det er). Uansett skal jo arb.giver tilrettelegge, og det er jo ikke noe de gjør. Det har du krav på!
Alt hørtes useriøst ut. Vil ikke vite hvilken kjede det er , haha :)
Men har regionsjefer virkelig så dårlig betalt? :eek: ikke meningen å spore av, men vet hvor mye jobb det er (spesielt om butikkene er spredd).

Last edited:
Når de ikke kan tilrettelegge og de ikke kan omplassere deg til annet arbeid i virksomheten, så er det faktisk ikke ditt problem, men deres.

Som det står i skrivet jeg fikk fra Nav:
Unntaket gjelder under forutsetning av at fraværet er relatert til svangerskapet og omplassering ikke mulig.

Stå på ditt, du har en kontrakt. Arb.giver må søke til Nav, ikke du. Hvis ikke må du bare få deg en 100% sykemelding.
(OG hvis jeg var deg, hadde jeg seriøst vurdert å bytte jobb etter endt permisjon, arb.giveren din virker som en skurk. :P)

Det er under vurdering allerede, å finne noe annet etter permisjonen.. Dette føles ikke greit:(

Nei, det er ikke greit, er mange sånne "sjefsfolk" som prøver seg på sånt tull.

Sjekk ut muligheten for svangerskapspenger. :)

Hvis ikke arb.giver kan tilrettelegge eller omplassere, har du rett på svangerskapspenger fra NAV.

Hvis ikke arb.giver kan tilrettelegge eller omplassere, har du rett på svangerskapspenger fra NAV.

Nei, det er kun om fosteret kan ta skade av at det ikke kan tilrettelegges.

25 uker <3

De kan jo forsåvidt omplassere, men det gjør jo at jeg må reise en hel del og det blir jo vanskelig når jeg har en 5åring i bhg i tillegg:/

Må edite litt her, leste ikke godt nok..
At du ska gå ned i lønn og plutselig ta på deg mer krevende oppgaver høres helt på rusk ut!
Selv om du er sykmeldt, er du regionsjef og skal selvfølgelig ha tilsvarende lønn!
Kan du snakke med HR-sjefen og/eller regnskap? Blir kanskje feil det også...
Men jeg vil tro at stillingsbeskrivelsen din krever litt reising (kommer helt an på hvor mange regioner det er). Uansett skal jo arb.giver tilrettelegge, og det er jo ikke noe de gjør. Det har du krav på!
Alt hørtes useriøst ut. Vil ikke vite hvilken kjede det er , haha :)
Men har regionsjefer virkelig så dårlig betalt? :eek: ikke meningen å spore av, men vet hvor mye jobb det er (spesielt om butikkene er spredd).
Sjelden regionsjefer har så dårlig betalt, jeg til denne jobben kun fordi jeg får erfaringen og at det er nærmere hjemme..

HR sjef er det ikke, er kun en driftsjef vi forholder oss til. Helt håpløst firma mener jeg. Ikke særlig god ansattpolitikk i hvertfall!
Jeg prøvde å gjøre ting lettere for dem da jeg så at ting ble vanskelig. Sa derfor ja til at de satt inn en vikar mot at jeg hjalp til der det trengtes i regionen om jeg kom tilbake en viss prosent. Å få denne slengt i trynet når jeg er tilbake 50% er rimelig sjokkerende! Der forsvant liksom den gleden av å være tilbake i jobb.. :/

Det er under vurdering allerede, å finne noe annet etter permisjonen.. Dette føles ikke greit:(

Høres ikke noe særlig ut, men ikke gi deg!
Hvis de ikke kan tilrettelegge er løsningen kanskje svangerskapspenger!

Ikke lov! Du har rett på lik lønn under sykemelding.

Er du organisert??

Ikke lov! Du har rett på lik lønn under sykemelding.

Er du organisert??
Nei, jeg er ikke det.. Og det er fordi jeg har hatt slike her stillinger som har krevd mye som ikke sammsvarer med vanlige overtidsregler og sånn. Nå kan jeg angre!

Hmm, dette høres ikke greit ut. Enig at du nok burde lete etter annen jobb etter endt svangerskap. Høres ut som om du blir bedt om urimelige ting.

Siden du ikke er organisert, kanskje du kan snakke med noen på NAV om denne problemstillingen ? Alternativt snakke med noen innen fri rettshjelp eller liknende? Høres ut som om arbeidsgiveren din trenger en iretesettelse.

Hmm, dette høres ikke greit ut. Enig at du nok burde lete etter annen jobb etter endt svangerskap. Høres ut som om du blir bedt om urimelige ting.

Siden du ikke er organisert, kanskje du kan snakke med noen på NAV om denne problemstillingen ? Alternativt snakke med noen innen fri rettshjelp eller liknende? Høres ut som om arbeidsgiveren din trenger en iretesettelse.
Ja, jeg skal ringe NAV i morgen tidlig.. Og ser kanskje at løsningen kan være svangerskapspenger. De kan jo ikke tilrettelegge og jeg må stå alene i butikken i 6 timer med mye klatring på stiger.

Jordmor eller lege må søke om svangerskapspenger for deg iallefall, hvis det blir til det. Og arb.giver må skrive hvorfor de ikke ikke kan tilrettelegge.
Uansett, masse lykke til! Håper det ordner seg for deg!!

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/%C2%A7+8-6+Gradert+sykmelding.147690.cms

Står ganske svart på hvitt her at arbeidsgiver ikke har LOV til å si at det er vanskelig å tilrettelegge - da må de søke hjelp hos NAV for å løse problemet.
Du har heller ikke sagt opp stillingstittelen din eller blitt degradert, bare sagt deg villig til å ta på deg alternative arbeidsoppgaver i sykemeldingsperioden, hvilket betyr at de ikke kan begynne å lønne deg som om du hadde en annen stilling - du er fremdeles regionssjef, selv om du utfører litt andre oppgaver akkurat nå.

Back
Topp