Teller ned til 4mnd - tjuvstarte?

Frk Spent

Mai 2014 mamma :)
Mailykke <3
17 dager til lillegutt er 4 mnd og jeg teller ned for fult.. De siste nettene har han vært urolig om natten og ammer hyppigere.

Begynner derfor å vurdere 1 liten flaske MM med litt økologisk hirse fra Helsekosten oppi.

Hva tror dere, er det veldig dumt av meg?
Har søkt litt på Google ang velling og ble bare enda mer forvirret.

:)

Velling er det vanlig å vente med en riktig god stund til. Om du ikke får mettet ungen skikkelig med morsmelk er det morsmelkerstatning du bør gi. Kan blande det med mm om du pumper deg.... Noen introduserer mat fra 4 mnd, men de klarer sjelden gape og svelge så tidlig, så det kommer til å ta tid før det vil bidra til å få en mettere unge før sengetid. De sliter med tungeføring å få maten bakover til svelget, så øvelse gjør mester...

♡Jente 05.07.2013♡
♡Venter jente 04.01.2015♡

Sikker på at det ikke bare er økedager? Nurket her har hatt perioder der han har spist oftere spesielt på natten fordi det da er mindre produksjon men "feitere" melk som kommer...
Hadde han bare i sengen hele de nettene, så kunne han omtrent ta for seg selv så jeg slapp å våkne helt av å hente han og legge han tilbake i sin seng... Ville ikke gitt noe annet så lenge babyen fortsetter å legge på seg :)

Signerer de over. 4 mnd er VELDIG tidlig å begynne med noe annet enn melk, og du legger fort ris til egen bak om h*n reagerer på den nye "maten" med urolig mage og ødelagt nattesøvn...
Prøv å legge ham til superofte et døgn eller to for å se om du kan få opp produksjonen, om det absolutt ikke går er det ingen skam i å fylle på med litt MME - gi bryst først, for å opprettholde produksjonen best mulig, og fyll opp med erstatning etter behov.

Her ga vi velling fra 4 måneder, minste var vel 3,5 :)
Vi blandet mm med 1 skje grøt for 4 måneder i førsten! Søvnen ble bedre, natten ble bedre og ungen ble blidere :)
Mine har aldri hatt problemer med å svelge når de er fire måneder, ikke fikk de mer magevondt heller :)
Jeg personlig synes det er altfor seint å starte med fastføde ved 6 måneder og min erfaring er at de som har ventet så lenge har virkerlig slitt for å få babyen i noe annet enn mm. Da blir det hardt for både mor og baby når mor skal ut i jobb ved 7/8 måneder.
Så prøv deg frem du, så lenge hovedtyngden er mm fortsatt, så ser jeg ikke noe galt med å prøve litt fastføde ved 4 måneder. Ikke gi den første flasken på kvelden, fint å se hvordan magen reagerer :)

Her er det en artikkel om forskning om tidlig fastføde :) http://forskning.no/forebyggende-he...arn-og-ungdom/2013/11/dropp-fullamming-i-seks

Her har vi starta tidlig med litt grøt og det har fungert kjempefint. Eldstemann sov godt hele natta fra dag en, men da han var 3 1/2 mnd begynte han å bli urolig. Han hadde da begynt med mme pga at jeg ikke kunne amme lengre. Jeg følte at han inne ble mett nok av bare melk, så derfor begynte vi med litt tynn grøt. Etter noen dager med prøving og opptrapping begynte han å sove veldig godt på natta igjen. Han hadde ingen problemer med å svelge grøten og har aldri rt plaget med magen. Gjør det DU føler er riktig for din unge, og så trenger du kanskje ikke si noe på hs om når du begynner med grøt. Her er det noen som er fæle til å kommentere og svartmale, så jeg har valgt å holde noen ting for meg selv...

Sent from my iPhone using BV Forum

Signerer de over. 4 mnd er VELDIG tidlig å begynne med noe annet enn melk, og du legger fort ris til egen bak om h*n reagerer på den nye "maten" med urolig mage og ødelagt nattesøvn...
Prøv å legge ham til superofte et døgn eller to for å se om du kan få opp produksjonen, om det absolutt ikke går er det ingen skam i å fylle på med litt MME - gi bryst først, for å opprettholde produksjonen best mulig, og fyll opp med erstatning etter behov.
Nå anbefales det å innføre litt fast føde fra 4 mnd ;)

Nå anbefales det å innføre litt fast føde fra 4 mnd ;)
Mange som faktisk sier at man bør begynne med litt fast føde fra ca 4 mnd for at det skal bli lettere å venne dem til litt annen mat. Vet av utrolig mange som har slitt når de skulle begynne med grøt ved 6 mnd...

Mange som faktisk sier at man bør begynne med litt fast føde fra ca 4 mnd for at det skal bli lettere å venne dem til litt annen mat. Vet av utrolig mange som har slitt når de skulle begynne med grøt ved 6 mnd...

Vi begynte litt før 4 mnd. og har en altspisende baby :) Ikke minst er han veldig glad i fisk, i motsetning til det mammaen hans var :D

Vi begynte med smaksprøver når gullet var 4 måneder. Vi laget aldri velling, men begynte med veldig tynn grønnsakspure, og etter en uke fikk hun smaksprøver på Hipp risgrøt, og da fulgte vi anbefalingene på esken på mengde vann og grøtpulver i forhold til smaksprøver. Så økte vi mengden til hun spiste hele måltider, brukte lang tid på det. Nå skal det sies at hun våknet oftere på natten etter å ha begynt med fast føde, og helsesøster sa at noen barn kan reagere sånn, det er ikke alle som sover bedre med grøt eller velling i magen, så vær litt obs på det. Ellers lykke til! :)

Fikk ei nydelig datter i 2013.
Prøver på nummer to. :)

Sent from my iPad using BV Forum

Snuppa ble ikke mett av vanlig MME. jeg snakket med HS om det og der sa de at jeg enten kunne gå opp ett "nr" i MME eller blande den ut med litt babygrøt uten smak for å lage litt velling av det.

Vi begynte med grøt ved 6 mnd og fullammet før det. Hadde ingen problemer med noe, han åt og koste seg og gjør fortsatt det nå når han er snart 3 år. (Så det går an det og altså!) Når det er sagt så ville jeg heller hørt med helsestasjonen eller legeb enn her da alle har så ulike erfaringer og anbefalinger. Og forskning kan en finne om det meste, forandrer seg hele tiden frem og tilbake;)

Her ble grøt introdusert ca en uke før fylte 4 mnd etter råd fra helsesøster. Det funket knall.

Selv fikk jeg grøt fra 3 mnd og det var ikke like vellykket.
Jeg har melkeproteinallergi og reagerte både på MME som liten og fikk kryssreaksjoner på kornsorter.
Det hele endte med forstoppelse og tømming/nesten operasjon da jeg var 3 mnd.

Men hvis lillen ikke er tilfreds ville jeg tatt det opp med helsesøster :)

Både jeg og min søster erfarte at når babyene vår hadde dobbelt kroppsvekta sin måtte vi begynne med fast føde. Det var ved ca 4 mnd hos begge. Hun hadde også fått beskjed på helsestasjonen at det var vanlig.

Helsesøster var sikker på at det kom til å bli nødvendig hos oss også, Jr. vokste så ENORMT og hun tok for gitt at "så stor gutt som du er, du må vel bli sulten du?", uten at det innebar noen riktighet. Fullammet helt problemfritt til over 6 mnd, innførte første måltid fast føde VELDIG gradvis frem mot 7 mnd.
Hadde gutt med kolikk og sent avdekket melkeintoleranse, m.m., men fullammet fra 3,7 til litt over 10 kg.

Vi begynte med grøt når hu var 2.5 mnd. Man blir gal av å drive på Google. Jeg fikk beskjed av helsesøster at hvis vi følte at hu ikke fikk i seg nok av mme kunne vi begynne med grøt. Fikk også beskjed om at det var veldig viktig å følge det som står på pakken i begynnelsen da magen ikke er vant til grøt. Hu ble god og mett og sov godt. Merket ikke noe ubehag med magen. Det med å vente til 6 mnd er litt hvordan man ser på det. En 4 mnd gammel baby spiser sjeldent en hel porsjon med grøt. Hu her gjorde ikke det før hu var 8 mnd selv om hu begynte tidlig

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app

Du kan trygt gi velling om du mener barnet trenger det

17 dager til lillegutt er 4 mnd og jeg teller ned for fult.. De siste nettene har han vært urolig om natten og ammer hyppigere.

Begynner derfor å vurdere 1 liten flaske MM med litt økologisk hirse fra Helsekosten oppi.

Hva tror dere, er det veldig dumt av meg?
Har søkt litt på Google ang velling og ble bare enda mer forvirret.

:)
Jeg tror kanskje babyen din holder på å øke mm-mengden og derfor ammer hyppigere på natta ;) Dumt å "ødelegge det" siden du behøver mer melk ettersom han vokser ;)

NÅR du skal prøve fast føde, for all del IKKE gi en hel flaske velling eller en hel porsjon grøt på en gang. Babyen kommer til å få kjempevondt i magen sin, og DA blir nettene ødelagt ;) Det er lurt å starte med 1-2ts flytende grøt-velling, gi tidlig på dagen slik at evt mageknip kommer på dagtid. Øk så med 1-2 ts for hver dag, når du ser at han tåler f.eks 1/2 porsjon kan du gi om kvelden. Sakte men sikkert øker du tykkelse og mengde og iløpet av et par uker er du oppe i en porsjon (med hva enn du måtte ville starte med av mat). Da slipper man mageknip og skriking ;)

Vi begynte med smaksprøver fra 4mnd, men vesla fikk sånn mageknip og skreik sånn at vi droppa det og venta til 5.5mnd. Men det er så individuelt.

Eg e en av de som vænta till 6 mnd slet veldig sliter æn idag me maten,
Nå me nr 2 så har eg lust å børja 3,5-4 mnd.

Jeg ga velling på kvelden fra hun var nesten 4 mnd. Men han våknet også 1 gang i timen neste å skulle ha mat. Begynte også å introdusere mat i form av suppe tynn grøt, pære mos og sviskepure.

Back
Topp