Teller ned til 4mnd - tjuvstarte?

NÅR du skal prøve fast føde, for all del IKKE gi en hel flaske velling eller en hel porsjon grøt på en gang. Babyen kommer til å få kjempevondt i magen sin, og DA blir nettene ødelagt ;) Det er lurt å starte med 1-2ts flytende grøt-velling, gi tidlig på dagen slik at evt mageknip kommer på dagtid. Øk så med 1-2 ts for hver dag, når du ser at han tåler f.eks 1/2 porsjon kan du gi om kvelden. Sakte men sikkert øker du tykkelse og mengde og iløpet av et par uker er du oppe i en porsjon (med hva enn du måtte ville starte med av mat). Da slipper man mageknip og skriking ;)
Her er jeg enig.

Velling er det vanlig å vente med en riktig god stund til. Om du ikke får mettet ungen skikkelig med morsmelk er det morsmelkerstatning du bør gi. Kan blande det med mm om du pumper deg.... Noen introduserer mat fra 4 mnd, men de klarer sjelden gape og svelge så tidlig, så det kommer til å ta tid før det vil bidra til å få en mettere unge før sengetid. De sliter med tungeføring å få maten bakover til svelget, så øvelse gjør mester...

♡Jente 05.07.2013♡
♡Venter jente 04.01.2015♡
Tror dette er veldig individuelt:)

Vår helsesøster er av den sorten som gjerne vil begynne med smaksprøver ved 4 mnd alder. Nettopp pga hennes erfaringer av "spisevegring" hos de som har ventet lenge.

Men det er jeg som har lest litt forskjellig og ble usikker på hva som er best for oss.

Jeg tror ikke det er økedøgn, for vi har hatt det tidligere. Jeg har slitt med litt varierende melkeproduksjonen og baby har i perioder "bodd" ved puppen. Nå er han blid, tilfreds og legger godt på seg. Men på natten er han fryktelig urolig, noe som vi ikke er vant med. Han har alltid regulert døgnet bra.

Så min mor og HS hinter om litt ekstra i maten, men jeg ville dobbelsjekke hva som er veiledene rundt omkring. HS sier så mye forskjellig :)

Takk for alle råd, både dere som vil vente og dere som vil begynne <3

Godt å lufte usikkerheten om ikke annet :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Han har ikke sånn utviklingssprang eller hva det kalles da kanskje? :)

Han har ikke sånn utviklingssprang eller hva det kalles da kanskje? :)
Godt mulig, jeg vet for lite om utviklingssprang..

Og dagen er alt som før men om natten er han urolig og er skikkelig sulten. Begynner å bli riktig høyrøstet også :p

Sent from my iPhone using BV Forum

Back
Topp