Uttaler du noen ord feil?

Her er jeg skikkelig vanskeli når ungene ikke snakker rett. De har fått klat beskjed om at de ikke får dra på kino så lenge de sier sjino. Og har vi kylling til middag får de ikke mat så lenge de sier sjylling :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Akkurat det skal jeg å være streng på! Bra jobba! :)

Jeg vet det er feil og bruker eldst utenfor kommunegrensa :p men må jo passe inn med de andre folka i byen, så sier gamlest for ikke å bli kasta ut :p tihi
Ha ha ^^

-Fra appen-

De feilene der får jeg angst av! :p

Hehe, helt enig. Men er vel foreldrene som bør være flinke til å rette på disse feilene ( og lærere), hvis ikke så vet man jo ikke at man sier feil :/

Min mormor var lærer, og var nazi på å rette på slike talefeil, og er takknemlig for det :)

Hehe, helt enig. Men er vel foreldrene som bør være flinke til å rette på disse feilene ( og lærere), hvis ikke så vet man jo ikke at man sier feil :/

Min mormor var lærer, og var nazi på å rette på slike talefeil, og er takknemlig for det :)

Min mor var også nazi på slike talefeil ;) og jeg som bibliotekar kommer til å være nazi på det selv :p

Morfaren min rettet alltid på oss hvis vi ikke snakka rett. Og da var det snakk om å bruke riktig ord i forhold til dialekten vår. Vi snakket vel litt for fint for han, så han retta på oss jevnlig ;-) Nå er det nesten at jeg hører stemmen hans i hodet mitt hver gang jeg retter på ungene mine på sånne ting :-)

Morfaren min rettet alltid på oss hvis vi ikke snakka rett. Og da var det snakk om å bruke riktig ord i forhold til dialekten vår. Vi snakket vel litt for fint for han, så han retta på oss jevnlig ;-) Nå er det nesten at jeg hører stemmen hans i hodet mitt hver gang jeg retter på ungene mine på sånne ting :-)

Hehe, er vel noen den veien og ja. Vil jo si jeg snakker dialekt, men ikke overdreven:)
Alt med måte tenker jeg. Men det gramatiske prøver jeg å få riktig ihvertfall :)

Kan jeg spørre hvor du er fra? Bare nysgjerrig asså ;) :p hehe

Hehe. Nesten så vi skulle lagd en skravletråd hvor vi kun skriver dialekt..kunne vært litt moro :)

Hehe, er vel noen den veien og ja. Vil jo si jeg snakker dialekt, men ikke overdreven:)
Alt med måte tenker jeg. Men det gramatiske prøver jeg å få riktig ihvertfall :)

Kan jeg spørre hvor du er fra? Bare nysgjerrig asså ;) :p hehe
Jeg er trønder ;-) Men trøndersk varierer veldig fra sted til sted. Mange lokale varianter av forskjellige ord :-)

Kommer ikke på noe jeg sier feil, men har lagt merke til at mange sier:

* Avakado (riktig - AvOkado)
* Gullerøtter (riktig - Gulrøtter)
* Legimitasjon (riktig - Legitimasjon)

Hehe jeg kan nok finne på å si gullerøtter ;)

Ingen jeg kjenner som sier gulrøtter, men vi skriver det alle mann ;)

Snakker du REN bokmål? tror de fleste dialekter har talefeil i forhold til den slavisk korrekte bokmålen vil jeg tro ;)

Jeg mener også at det er stor forskjell på dialekt, og direkte feil.
Avakado, som nevnt over, vil jeg si er feil.
Gullerøtter er mer dialekt i mine ører.

Jeg sier mye feil, har lett for å bytte om på bokstaver eller bytte om på navnene til elevene mine selv om jeg godt vet hva de heter, eller jeg kommer ikke på ordet jeg er på jakt etter i det hele tatt. Litt surrete altså.

Jeg er fæl til å si geriljamel,istedenfor griljermel!
Også raspolje istedenfor rapsolje.

Mannen sier overforsvømmelse;)

TuMmY LoVe

Mannen korter det ned til grillmel han ;)

Snakker du REN bokmål? tror de fleste dialekter har talefeil i forhold til den slavisk korrekte bokmålen vil jeg tro ;)

Er vel få dialekter hvor man sier avakado og legimitasjon. Gullerot kan jeg gå med på...

Er vel få dialekter hvor man sier avakado og legimitasjon. Gullerot kan jeg gå med på...

Var gulleroten jeg mente. De to andre er jeg enig med deg er veldig feil ;)

Jeg uttaler visst fengsel helt feil ifølge vennene mine :P Jeg uttaler det fengshel.. men har merket i ettertid at jeg har det fra mamma som prater en anna dialekt enn meg :P

Back
Topp