Et oppgjør med søvnløse netter!

Også er det ingen som har sagt at folk må kjøpe denne boka, det er jo helt opp til hver enkelt. Finnes garantert andre bøker om baby og søvn i papirformat man kan kjøpe hvis det er det man har behov for. Spireliten fant noe som fungerte for henne (og andre her som har prøvd det etter tips fra henne), det betyr jo ikke at alle andre må gjøre det samme.

Februar-14 mamma <3

Ja det er opp til hver enkelt, er bare det at jeg aldri før har opplevd så mye "hemmelighold" rundt en bok før. Dette er ikke ment som kritikk rettet spesielt mot spireliten eller de andre her som har kjøpt programmet, det er vel bare det at det ikke finnes mer info om det på hele nettet- annet enn deres egen nettside - det er ingen som vil si noe mer konkret....
Når noen forteller om noe som tydelig fungerer så bra for den så blir en jo nysgjerrig på nettopp det programmet- ikke på andre bøker om søvn. ...

Nikolai 13.02.14 <3
fra appen

Enig med deg:)
Dersom barnet godtar å bli lagt ned igjen og igjen og sovner til slutt. Hvis metoden allilevel fører til timer med hylgråt og er barn som gråter seg i søvn er det skrikekur. Noe som kan hende dersom det faktisk ikke funker.

Sent from my iPhone using BV Forum
Jeg klarer nok ikke helt å relatere til en baby som skriker i timesvis uten å sovne om den er trøtt, så har nok egentlig ikke noe her å gjøre. Mine barn har stort sett gitt opp etter max en halvtime når jeg har lært dem å sovne av seg selv og ingen hylskriking. Men jeg tror nok det viktige her er om de er klare for å finne søvnen selv. Mine har vært klare tidlig, allerede før de er en måned, andre er nok klare senere.

Her brukte vi den metoden med å løfte opp og ned. men hun ble bare mer og mer frustrert av det. Det tok flere timer med skriking når vi gjorde det.
Det programmet er nok ikke revolusjonende, men jeg syns det var en utrolig fin veiledning :) veldig enkelt og greit å forstå konseptet og steg-for-steg forklaring. Også står det beskrevet ulike problemstillinger man kan møte på og hvordan man takler dem :)

Her har å være i rommet metoden ikke fungert. Jeg har løfta opp å roa ned, men må bare gå med en gang jeg har lagt han ned. Kan surve mens jeg enda står der, men med en gang jeg lukker døra blir det stille. Så det er jo stor forskjell på, men som sagt en eller annen form å roe ned på sammen med å holde ut vil fungere.

Ang nattmåltid er jeg ikke super opptatt å avvenne det. Han får flaske. Han er kun våken max ti min så ser ikke det går utover søvnen. Å han trenger det foreløpig, ser han er sulten. Får se når jeg innfører flere faste måltid når vi kommer hjem. Er ganske sikker på at det er lettere å se om det er for sult eller kos hvis man gir flaske.

Sent from my HTC One using BV Forum mobile app

Last edited:
Ja det er opp til hver enkelt, er bare det at jeg aldri før har opplevd så mye "hemmelighold" rundt en bok før. Dette er ikke ment som kritikk rettet spesielt mot spireliten eller de andre her som har kjøpt programmet, det er vel bare det at det ikke finnes mer info om det på hele nettet- annet enn deres egen nettside - det er ingen som vil si noe mer konkret....
Når noen forteller om noe som tydelig fungerer så bra for den så blir en jo nysgjerrig på nettopp det programmet- ikke på andre bøker om søvn. ...

Nikolai 13.02.14 <3
fra appen
Ikke vet jeg, har ikke hatt behov for noen bok, men forundrer meg jo ikke om der er en klausul på det når man kjøper boken.

Februar-14 mamma <3

Når man betaler for den? Høres nesten ut som folk er betalt for å reklamere og ikke røpe noe...

Som sagt, jeg har ikke kjøpt den, jeg aner ikke, men de fleste bøker har i alle fall copyright. Syns jeg har fått et godt innblikk i hva metoden går ut på utifra det spireliten har skrevet i alle de trådene hun har nevnt den (men da også på andre fora vel og merke). Tror forresten ikke hun lagde denne tråden for å reklamere for metoden. Tror rett og slett hun bare er glad for å ha funnet noe som har hjulpet henne og hadde lyst å lage et positivt innlegg. Skjønner jo at folk ikke vil legge ut steg for steg hva man skal gjøre. De har jo kjøpt og betalt for boka.

Februar-14 mamma <3

Som sagt, jeg har ikke kjøpt den, jeg aner ikke, men de fleste bøker har i alle fall copyright. Syns jeg har fått et godt innblikk i hva metoden går ut på utifra det spireliten har skrevet i alle de trådene hun har nevnt den (men da også på andre fora vel og merke). Tror forresten ikke hun lagde denne tråden for å reklamere for metoden. Tror rett og slett hun bare er glad for å ha funnet noe som har hjulpet henne og hadde lyst å lage et positivt innlegg. Skjønner jo at folk ikke vil legge ut steg for steg hva man skal gjøre. De har jo kjøpt og betalt for boka.

Februar-14 mamma <3
Copyright har ingenting med om man kan røpe hva det står i boken eller ikke. Jeg skjønner ikke poenget i å lage tråd om metoden, uten å fortelle hva det egentlig er det går ut på. Jeg er skeptisk og syns det høres ut som en type skrikekur, men stilte spørsmål fordi jeg var interessert i og få vite mer. Responsen var ikke all verden. Fikk ikke noe mer lyst til å kjøpe boken, men syns det er rart at man ikke kan forklare mer til de som har spørsmål. Jeg er ikke den som leser bøker for å finne ut av hva som passer barna mine. Jeg liker å følge deres naturlige rytmer og behov. Oh well! :)

Hvorfor er skrikekur for det kun definert som at man lar babyen skrike seg i søvn, uten at man er inne hos baby? Kan jo være inne hos baby 3-4 ganger, men til syvende og sist sovner baby av at han/hun har skreket seg til søvn. Jeg kan ikke snakke for andre. Jeg har to barn og vet hvor frustrerende det er med legging. Når du ammer om natten, sovner baby på puppen eller av seg selv?

Fordi det er forskjell på å forlate en gråtende og kanskje hysterisk baby over lang tid over flere dager, uavhengig om man er inne 1 eller 10 ganger, mot å la barnet gråte en liten stund mens mor eller far er der og trøster kontinuerlig. Man forlater aldri en gråtende baby. Også er det enorm forskjell på gråt, noe som såklart må påvirke om man finner det riktig å la barnet ligge. Du trenger ikke være enig med meg i definisjonen såklart.

Det er ikke noe svart/hvitt svar egentlig, det handler om å tolke og vurdere hva som er riktig utifra situasjonen og barnets signaler. Jeg elsker babyen min over alt på denne jord, og jeg vet at denne diskusjonen har grobunn i at vi alle er mødre som ønsker alle barn i verden den best tenkelige omsorg. Derfor må jeg få understreke at jeg forlot henne aldri, hadde en hånd på henne hele tiden og jeg ville aldri latt henne gråte hvis jeg ikke mente at gråten var av forsvarlig karakter. Jeg personlig ville aldri latt henne ligge en halvtime kveld etter kveld etter kveld uten å finne ro, da hadde jeg tenkt at hun fortsatt er for avhengig. Men når jeg fikk det resultatet jeg fikk etter 25 minutter én eneste kveld, så tenker jeg at det var riktig for oss.

Før dette måtte jeg alltid amme henne i søvn om natten. Nå spiller det ingen rolle, noen ganger er hun så trøtt at hun sovner på puppen, andre ganger kan hun våkne til litt og ligge i sengen sin å plapre til hun sovner.

Copyright har ingenting med om man kan røpe hva det står i boken eller ikke. Jeg skjønner ikke poenget i å lage tråd om metoden, uten å fortelle hva det egentlig er det går ut på. Jeg er skeptisk og syns det høres ut som en type skrikekur, men stilte spørsmål fordi jeg var interessert i og få vite mer. Responsen var ikke all verden. Fikk ikke noe mer lyst til å kjøpe boken, men syns det er rart at man ikke kan forklare mer til de som har spørsmål. Jeg er ikke den som leser bøker for å finne ut av hva som passer barna mine. Jeg liker å følge deres naturlige rytmer og behov. Oh well! :)

Så poenget med denne tråden var å informere om denne metoden? Har spireliten sagt det? Jeg leser et langt hovedinnlegg der sleep sense metoden nevnes helt mot slutten, på 5 linjer. Og hvorfor skulle du kjøpe boken? Du har jo ikke behov for den! Føler i grunn du har fått svar på om det er en skrikekur eller ikke, og etter din mening så er det vel en skrikekur :)

Februar-14 mamma <3

også synes jeg man skal være veldig forsiktig med å dømme de grep andre tar, før man har gått i deres sko. Jeg er sikker på at vi alle gjør så godt vi bare kan med de forutsetningene vi har.

Nå svarer hun jo meg på at det ikke er noe nytt og revolusjonerende i boka/programmet , så regner med det bare er en samling av allmenne soveråd systematisert og presentert punktvis, noe som jeg selv slettes ikke synes det er verdt å betale for da man fint kan Google seg til det, men om andre får en bedre nattesøvn av det er det vel vel anvendte penger :)

Sent from my HTC One using BV Forum mobile app

Jeg mener heller ikke litt gråt er skrikekur. Lar mi gråte litt også. Og hun sovner helt selv. Men da hun var yngre responderte hun ikke på slik leggemetode. Det tok faktisk mye lengre tid før hun sovnet og hun sov mer urolig og våknet oftere. Dette er typiske tegn på stress og utrygghet. Noe som ikke nødvendigvis resulterer i psykiske problemer senere i livet (selv om det KAN påvirke barnets "personlighet"). Men som resulterte i dårligere søvn, som førte til trøtt unge som ikke var i humør til feks å ligge å leke og trene motorikk. Konstant behov for bekreftelse og nærhet. Når hun fikk den nærheten hun trengte (dvs byssing/amming osv) så sovner hun fortere, sov bedre, sov lengre, var mer opplagt, blid og utviklet seg bedre. Jeg tenker at det å gjøre det barnet gir utrykk for at det trenger ikke er feil. Og spesielt når babyen er 2 mnd i motsetning til 6 mnd og har kommet til et helt annet utviklingstrinn.

Da skjønner jeg ikke hvorfor du roper ut at dette soveprogrammet er en skrikekur, for det er det ikke :) Veiledningen er inndelt etter alder på barnet, så hva man gjør er avhengig av alder. Man gjør ikke det samme med en 3 mnd gammel baby som med en på 7 mnd :) Sier seg selv.

Så poenget med denne tråden var å informere om denne metoden? Har spireliten sagt det? Jeg leser et langt hovedinnlegg der sleep sense metoden nevnes helt mot slutten, på 5 linjer. Og hvorfor skulle du kjøpe boken? Du har jo ikke behov for den! Føler i grunn du har fått svar på om det er en skrikekur eller ikke, og etter din mening så er det vel en skrikekur :)

Februar-14 mamma <3
Jeg har ikke sagt at poenget med denne tråden var det ene eller andre, så jeg vet ikke hvorfor du spør om Spireliten har sagt det? Jeg sier at jeg ikke skjønner poenget med å "reklamere", uten at de som er skeptiske får ordentlig svar, men samma det vel?

Og ja, hvis du har lest svarene til Spireliten ba hun meg om å kjøpe boken for den kostet ikke mange kroner. Jeg har ikke angrepet henne, eller vært ufin på noen som helst måte. Virker som du skriver for å forsvare henne uten å ha lest det hun skrev til meg? Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hva andre gjør, jeg satte spørsmålstegn ved metoden, er det unormalt eller galt? Nei :)

Vi er så "heldige" at vi har ei som så og si alltid må gråte før hun sovner.. Jeg var selv ofte slik som liten. Vi har vært å snakket med hs og vært til undersøkelse hos lege. Og rådene jeg fikk etter å utelukke sykdom, var å gå til innkjøp av ørepropper og sette meg ved siden av sengen og roe henne. Hs fortalte at noen unger er helt eksteme på dette med søvn og har en så sterk vilje til å ikke ville sove at det høres ut som dødsskrik. Jeg har enda ikke gjort dette fordi jeg orker ikke høre på hylingen hennes, men jeg vet jeg må ta den kampen en dag. Så hvis skrikekurer er å la ungen gråte uten å ta ungen opp så driver jeg med skrikekurer 4 ganger daglig minst. Synes det er viktig å skille mellom de som lar ungen skrike i flere timer og de som lar ungen grine i max 30min. Og en må skille mellom de som ikke er i rommet eller sitter med ryggen til barnet. Ingen her forlater et gråtende barn. Så dette er ikke hva jeg vil kalle en skrikekur!

Celia 11.01.14

Akkurat. Men sånne uttalelser som dette fra selverklærte "eksperter", får jo førstegangsforeldre til å tvile på at det man gjør er riktig. Hvis enkelte mener at man neglisjerer barnets behov ved at man lar det gråter før det sovner, så tror jeg vi alle sammen må rapporterers til barnevernet. Her er det snakk om å lese barnets gråt. Det er det ingen andre enn foreldrene som kan gjøre. Og de fleste oppgående foreldre lar ikke babyen ligge å gråte hvis man trodde det var noe alvorlig galt, eller det var noe som plaget babyen.

For eks i går skulle vi legge henne på dagtid. Men pga besøk så var hun en smule overstimulert. Vi prøvde allikevel å legge henne. Men hun hadde ingen planer om å sove... skrek bare høyere og høyere (dette har ikke skjedd på lenge!!). Så da plukket vi henne bare opp!! Ikke verre enn det!! Er ikke slik at man ikke kan bruke huet selv bare fordi man følger søvnprogrammet.

Da skjønner jeg ikke hvorfor du roper ut at dette soveprogrammet er en skrikekur, for det er det ikke :) Veiledningen er inndelt etter alder på barnet, så hva man gjør er avhengig av alder. Man gjør ikke det samme med en 3 mnd gammel baby som med en på 7 mnd :) Sier seg selv.
Men det går ut på å legge baby uten å bysse og amme ol sant?

Akkurat. Men sånne uttalelser som dette fra selverklærte "eksperter", får jo førstegangsforeldre til å tvile på at det man gjør er riktig. Hvis enkelte mener at man neglisjerer barnets behov ved at man lar det gråter før det sovner, så tror jeg vi alle sammen må rapporterers til barnevernet. Her er det snakk om å lese barnets gråt. Det er det ingen andre enn foreldrene som kan gjøre. Og de fleste oppgående foreldre lar ikke babyen ligge å gråte hvis man trodde det var noe alvorlig galt, eller det var noe som plaget babyen.

For eks i går skulle vi legge henne på dagtid. Men pga besøk så var hun en smule overstimulert. Vi prøvde allikevel å legge henne. Men hun hadde ingen planer om å sove... skrek bare høyere og høyere (dette har ikke skjedd på lenge!!). Så da plukket vi henne bare opp!! Ikke verre enn det!! Er ikke slik at man ikke kan bruke huet selv bare fordi man følger søvnprogrammet.
Men følger du da din egen fornuft eller følger du søvnprogrammet da?

Hun henviser jo til eksperter da, så hva hun er spiller ingen rolle.

Last edited:
Du skriver at du har forklart dette i uendelige tråder. Sorry, men jeg har ikke lest de innleggene.

Jeg skrev det høres ut som en skrikekur, men trenger ikke være det. Jeg har ikke tenkt til å lese boken, men lurte på hvordan du fikk dette til i praksis. "Kjøp boken" er da vel ikke et ordentlig svar? Hvis denne metoden er så flott at du lager tråd, bør du vel kunne utdype deg mer på dette med gråtingen osv.

Jeg jobbet da jenta mi (storesøs) var 7 mnd, jeg hadde ikke oppfylt kravene til foreldrepermisjon da jeg var student. Jeg ammet 3 ganger dagen OG om natten i flere måneder mens jeg var i fulltids jobb. Var jeg sliten? Ja. Ble det lite søvn? Ja. Jeg nevner dette fordi du sier du skal ut i jobb.

Jeg mener sterkt at man skal lytte til babys behov. Ikke alle barn er klare for å slutte å spise om natten ved 6 mnd, selv om det står i en bok. Til og med om HS anbefaler det, så er det jo helt individuelt. Så jeg syns det er slemt å drive med skrikekurer, men det er min mening.

Jeg sier ikke at det skal og må være sånn, men jeg fulgte babys behov, og hadde noen tunge dager, men var og er for det meste veldig opplagt. Ungene mine er veldig blide og kjærlige. Mine barn har hatt behov for nærhet, og det har jeg gitt dem med glede. Kunne ikke tenke meg noe annet.

Jeg har heller ikke latt barna mine gråte i 30 min. Det syns jeg er mye. 10-15 min sutring og smågråt er ok, men 30 min gråting for å lære å sove alene høres i mine ører ut som et barn som IKKE er klar enda.

Skjønner at du ikke orker å lese alt :P Så jeg skal svare etter beste evne.

Problemet med mine beskrivelser er at de er svært kortfattet og man må naturligvis lese boka for å forstå helheten. Jeg prøver ikke å unnvike spørsmål om gråting, men føler jeg har sagt mye om det. Kan likevel gjenta. Vet ikke om det var noe spesielt du lurte på angående det med gråting? Men når man innfører nye rutiner så må man nesten forvente at babyen protesterer. Siden de ikke kan snakke og fortelle at de protesterer, så gråter de. Og som jeg sa til 2014frø så må hver enkelt foreldre tolke gråten til babyen. Hvis man tror det er noe alvorlig galt, så er det ingenting i dette soveprogrammet som sier at man ikke kan plukke opp babyen. Man kjenner best sitt eget barn og hva slags type gråt det er.

Selvfølgelig skal man lytte til babyens behov. Har heller ikke sagt noe annet. Som jeg nevnte tidligere her så syns jeg det er moro når folk gir meg tilbakemelding på at de har prøvd programmet - og folk gjør det så forskjellig! Man legger en plan ut i fra den enkelte baby. Jeg for eks bestemte meg for å kutte ut ammingen, og absolutt ikke plukke henne opp fra senga med mindre hun gråt seg helt bort. Andre ammer fremdeles om natta, og noen plukker opp etter for eks 30 min. Mange måter å gjøre det på. Men har ennå ikke fått én tilbakemelding på at det ikke funka.

Trenger jeg å være sliten og trøtt når jeg skal ut i jobb, fordi du var det? :) Er vel mitt valg.

Fordi det er forskjell på å forlate en gråtende og kanskje hysterisk baby over lang tid over flere dager, uavhengig om man er inne 1 eller 10 ganger, mot å la barnet gråte en liten stund mens mor eller far er der og trøster kontinuerlig. Man forlater aldri en gråtende baby. Også er det enorm forskjell på gråt, noe som såklart må påvirke om man finner det riktig å la barnet ligge. Du trenger ikke være enig med meg i definisjonen såklart.

Det er ikke noe svart/hvitt svar egentlig, det handler om å tolke og vurdere hva som er riktig utifra situasjonen og barnets signaler. Jeg elsker babyen min over alt på denne jord, og jeg vet at denne diskusjonen har grobunn i at vi alle er mødre som ønsker alle barn i verden den best tenkelige omsorg. Derfor må jeg få understreke at jeg forlot henne aldri, hadde en hånd på henne hele tiden og jeg ville aldri latt henne gråte hvis jeg ikke mente at gråten var av forsvarlig karakter. Jeg personlig ville aldri latt henne ligge en halvtime kveld etter kveld etter kveld uten å finne ro, da hadde jeg tenkt at hun fortsatt er for avhengig. Men når jeg fikk det resultatet jeg fikk etter 25 minutter én eneste kveld, så tenker jeg at det var riktig for oss.

Før dette måtte jeg alltid amme henne i søvn om natten. Nå spiller det ingen rolle, noen ganger er hun så trøtt at hun sovner på puppen, andre ganger kan hun våkne til litt og ligge i sengen sin å plapre til hun sovner.
Jeg lurte på om du ammet henne i søvn i løpet av natten eller om hun sovnet av seg selv. Du skriver at det ikke spiller noen rolle. Noen ganger av seg selv, og andre ganger på puppen. Jeg må bare understreke at jeg ikke dømmer noen! Jeg bare lurer på om ikke det er unødvendig? Jeg kan ikke snakke for deg, men hadde jeg hatt maks grense på 30 min ift å la baby gråte når hun skal sove, men å la hun sovne på puppen i ny og ne om natten sender jo ut miksede signaler? Hvordan man gjør ting er jo opp til enhver. Jeg får til tider lite søvn, men er ikke komfortabel med å starte med diverse søvnmetoder som hverken baby eller jeg er klar for. Nå har du sagt at du ikke går i fra osv, men bare sånn generelt ser jeg ikke helt poenget med å gjøre ting "halvveis". (La baby sove av seg selv, men noen ganger sove på puppen). Det er bare min mening da. Mine barn ville blitt veldig frustrert.

Enig med yummi_mummi.

Og dårlig samvittighet for å ha frastjålet baby nattesøvn ved å bysse tidligere? Altså jenta har hatt kolikksmerter - byssing høres mye mer ut som det et barn med smerter trenger enn å bli lagt ned. Ja baby er klar for å sovne selv NÅ men nå er jo kroppen og den kognitive utviklingen en helt annet. For andre på 6 mnd er den kanskje ikke det enda. Mye har forandret seg her de siste månedene og plutselig sover baby helt av seg selv når hun er klar for det. Men for all del, la en baby som sutrer noen minutter før det sovne ligge altså - skal ikke overdramatisere det...

Har ikke dårlig samvittighet for den perioden. Med en kolikkbaby som også har kumelkintoleranse så sier det seg selv at det er enkelte ting man må gjøre. Byssing. Ammes i søvn. Trilles over dørstokken. Jeg gjorde alt for å få henne til å sove. Men i perioden fra da dette var i orden og til vi bestemte oss for å innføre nye soverutiner, så har jeg dårlig samvittighet for at jeg ikke gjorde noe med problemet tidligere.

En skrikekur for meg er når barnet blir lagt og mor/far forlater rommet og ikke viser snurten av seg før barnet har hylt seg i søvn, uavhengig av tid. Det er jeg sterkt i mot. Men her var det 25 minutter gråting ÉN kveld, etter det har det gått fra umiddelbar søvn til fem-ti minutter. Babyen min gråt MYE mer FØR vi gjorde dette, noen kvelder gråt hun en time, andre kvelder i to og tre, hun gråt til hun kollapset fordi hun var så trøtt og vi bysset på skift her hjemme. Det feilte henne ingenting, hun skulle bare ikke ligge i sengen. Det er altså så jævlig at man får lyst til å skyte seg selv i hodet, og ingen skal fortelle meg at det scenarioet er bedre enn et par dager med protestgråt mens mammaen sitter og stryker og trøster. Nå skal det sies at jeg ikke ville gjort dette før jeg trodde hun var klar for det, men nå er hun seks måneder og nok er nok. Hun er blitt så flink til å legge seg og sover godt om natten, harmonisk og fornøyd, og sover godt i sengen på dagtid også. Jeg ammer fortsatt på natten, hun får så mye pupp hun vil, det er ikke noe problem for meg. Men innsovningsproblemene holdt på å ta fullstendig knekken på meg. Og jeg tror ikke hun hadde det noe bra heller, for å være ærlig.

Her var hun også mer hysterisk før... mye mer gråting. Selv når vi bysset henne så var hun misfornøyd og overtrøtt.

Jeg innførte heller ikke soverutiner før hun var klar for det :)

Hvorfor er skrikekur for det kun definert som at man lar babyen skrike seg i søvn, uten at man er inne hos baby? Kan jo være inne hos baby 3-4 ganger, men til syvende og sist sovner baby av at han/hun har skreket seg til søvn. Jeg kan ikke snakke for andre. Jeg har to barn og vet hvor frustrerende det er med legging. Når du ammer om natten, sovner baby på puppen eller av seg selv?

Det er sånn den tradisjonelle skrikekuren er. Men folk slenger jo rundt ordet "skrikekur" bare babyen gråter litt.

Back
Topp