Et oppgjør med søvnløse netter!

Nei jeg mener at når babyen gråter så
mye at hun lukker øynene og overdøver deg og at sang og snakk og berøring ikke har noe som helst innvirkning.

Sent from my iPhone using BV Forum
Da løfter du opp babyen, roer ned og legger ned igjen. Vill tror at de aller fleste barn vil lære seg å sove av seg selv ved en kombinasjon av å løfte opp og trøste ved skriking eller surving og å evt. Være tilstede i rommet. Synes ikke dette kan betegnes som en skrikekur og det tror jeg nok ikke "ekspertene" mener heller. Spørsmålet er vel heller hvor mye man ønsker endring og hvor lenge man er villig til å holde på. Synes ikke det er noe man trenger en bok eller program for, jeg mener, dette "programmet" virker jo kun som allment kjente punkter fra før av, men jeg vet jo ikke, bare basert på det som blir fortalt her virker det ikke akkurat som noe nytt og revolusjonerende.

Sent from my HTC One using BV Forum mobile app

Da løfter du opp babyen, roer ned og legger ned igjen. Vill tror at de aller fleste barn vil lære seg å sove av seg selv ved en kombinasjon av å løfte opp og trøste ved skriking eller surving og å evt. Være tilstede i rommet. Synes ikke dette kan betegnes som en skrikekur og det tror jeg nok ikke "ekspertene" mener heller. Spørsmålet er vel heller hvor mye man ønsker endring og hvor lenge man er villig til å holde på. Synes ikke det er noe man trenger en bok eller program for, jeg mener, dette "programmet" virker jo kun som allment kjente punkter fra før av, men jeg vet jo ikke, bare basert på det som blir fortalt her virker det ikke akkurat som noe nytt og revolusjonerende.

Enig med deg:)
Dersom barnet godtar å bli lagt ned igjen og igjen og sovner til slutt. Hvis metoden allilevel fører til timer med hylgråt og er barn som gråter seg i søvn er det skrikekur. Noe som kan hende dersom det faktisk ikke funker.

Jeg orker ikke lese alt her, men jeg kan bare si med en gang at for oss så var ikke dette noen skrikekur. Hun skrek ekstremt mye mer FØR jeg fulgte tipsene til Spireliten, og jeg har fått et nytt liv! Babyen har det også mye bedre, og legger seg så fint i sengen sin at jeg tror nesten ikke på det sjøl.

• Jeg har bestemt meg for at grensen min for å la henne ligge og gråte før jeg eventuelt tar henne opp for å trøste, skal være 30 min. Blir gråten hysterisk, tar jeg henne opp før.

• Hun gråt i 25 minutter første kvelden, nå gråter hun lite eller ingenting, fordi hun sovner på fem minutter, i motsetning til å bruke 2-3 timer på å legge seg som hun gjorde før.
  • Jeg forlater henne aldri når hun gråter. Jeg har en stol ved siden av sengen, og der sitter enten jeg eller pappaen når hun er urolig. Vi holder en hånd på kroppen, stryker, synger og trøster. Vi er der for henne hele tiden.
  • Jeg skiller på gråt for å protestere og gråt fordi hun er redd, har vondt, eller er hysterisk for noe annet. Da tar jeg henne opp, trøster, roer ned, og legger henne igjen. Dette har forøvrig ikke vært nødvendig å gjøre EN eneste gang etter at jeg fulgte rådet til Spireliten. Før, derimot, var det hysterisk skriking hver eneste kveld.

• Liker
Reactions: BMC
Det gjelder sikkert for din baby :) Men om en baby trenger mer kroppskontakt og gir utrykk for dette via det eneste kommunikasjonsmiddelet hun har og blir avvist gang på gang... Hva lærer babyen da? Jo hun lærer å slutte å gråte og å sovne alene. Men hun lærer også at egne behov ikke er viktig, hun lærer at det er nytteløst å kommunisere, hun lærer at det er normalt å føle utrygghet, ensomhet og stress. Det gjelder ikke alle babyer, som du sier - du kjenner din baby best selv. Men at en søvnespert via en bok uten å ha møtt babyen din, vet medisinsk bakgrunn og sosiale erfaringer skal fortelle deg hva som er riktig å gjøre stiller jeg store spørsmål til. Dersom en usikker mor ber om hjelp bør det først stilles spørsmål om babyen før det kommer et svar på hva som er riktig å gjøre.

Det gjelder min baby ja :) Men jeg tror de fleste klarer å tolke gråtingen til babyen sin :-) Babyen protesterer når man begynner å gjøre noe annet enn det den er vant til. Hadde jeg trodd hun gråt fordi det var noe alvorlig galt så hadde jeg ikke latt henne ligge å gråte. Sier seg selv.

Normalt å føle utrygghet, ensomhet og stress? Herregud. Snakk om å svartmale. Hvis dette var tilfellet, så skulle man tro at babyen uttrykte dette i sin væremåte, hvis hun på noen måte har blitt skadet av dette.

Babyen trenger å sove :-) Den trenger søvn for å utvikle seg. Det er et ganske grunnleggende behov.

Man kan få råd online hvis det er noen spesielle omstendigheter :) Og man må selv finne ut om dette passer eller ikke. Her ventet vi til vi hadde fått klarhet i allergien hennes før vi begynte med søvnprogrammet :)

Her brukte vi den metoden med å løfte opp og ned. men hun ble bare mer og mer frustrert av det. Det tok flere timer med skriking når vi gjorde det.

Det programmet er nok ikke revolusjonende, men jeg syns det var en utrolig fin veiledning :) veldig enkelt og greit å forstå konseptet og steg-for-steg forklaring. Også står det beskrevet ulike problemstillinger man kan møte på og hvordan man takler dem :)

Jeg orker ikke lese alt her, men jeg kan bare si med en gang at for oss så var ikke dette noen skrikekur. Hun skrek ekstremt mye mer FØR jeg fulgte tipsene til Spireliten, og jeg har fått et nytt liv! Babyen har det også mye bedre, og legger seg så fint i sengen sin at jeg tror nesten ikke på det sjøl.

• Jeg har bestemt meg for at grensen min for å la henne ligge og gråte før jeg eventuelt tar henne opp for å trøste, skal være 30 min. Blir gråten hysterisk, tar jeg henne opp før.

• Hun gråt i 25 minutter første kvelden, nå gråter hun lite eller ingenting, fordi hun sovner på fem minutter, i motsetning til å bruke 2-3 timer på å legge seg som hun gjorde før.
  • Jeg forlater henne aldri når hun gråter. Jeg har en stol ved siden av sengen, og der sitter enten jeg eller pappaen når hun er urolig. Vi holder en hånd på kroppen, stryker, synger og trøster. Vi er der for henne hele tiden.
  • Jeg skiller på gråt for å protestere og gråt fordi hun er redd, har vondt, eller er hysterisk for noe annet. Da tar jeg henne opp, trøster, roer ned, og legger henne igjen. Dette har forøvrig ikke vært nødvendig å gjøre EN eneste gang etter at jeg fulgte rådet til Spireliten. Før, derimot, var det hysterisk skriking hver eneste kveld.

Oi!! Har jeg gått glipp av at du skulle prøve dette programmet? :P Kan ikke huske du har sagt noe om det? Men jeg føler jeg går litt i surr, er så mange som har kontaktet meg om det. både her og andre steder.

Er glad for at det har blitt bedre for dere!

Jeg har snakket med flere som har valgt å følge dette programmet, etter tips fra meg. Og jeg må si, alle har sin måte å gjøre det på!! Syns det er så moro å se at det funker selv om alle gjør forskjellige ting :P :P

Hvis man ikke tar opp babyen hver gang hun piper litt, så driver jeg med skrikekur også.

Min baby hylgriner ekstremt sjelden, kan sikkert telle på en hånd antall ganger det har skjedd.
Hun gråter ikke så ofte heller. Det er stort sett surving.
Jeg har blitt veldig god på å høre forskjell på gråten, så når hun våkner om natta og bare furter litt kan jeg fint la henne ligge så hun sovner igjen.
Hvis noen vil kalle det skrikekur, samma for meg.

Det samme gjelder når hun ligger på lekematta si, jeg tar henne ikke opp bare hun surver litt.
På den måten har hun lært å aktivere seg selv, og kan åle seg framover allerede før hun har fylt seks måneder.
Jeg velger hvertfall å tro at det har hatt innvirkning på hennes fysiske utvikling.

Jeg er fullt klar over at andre babyer reagerer annerledes på å ligge alene, så hver forelder får selv komme fram til hva som virker for dem.

Jeg kan forstå at foreldre er redd for at barnet skal få psykiske skader av å bli liggende alene og gråte, men da det skal mer til enn et par netter til.

Det er heller barn som aldri blir sett og ikke får den kroppskontakten de har behov for som ender opp sånn.

Tenk da jeg ble født, så lå jeg på et eget rom på sykehuset med mange babyer og skreik, mens mamma bare fikk se meg noen timer om dagen.
Pappa sa også at jeg gråt meg i søvn, for det lærte de.
Men jeg sliter ikke psykisk idag, jeg fikk nok mye kos resten av døgnet:)

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app

Oi!! Har jeg gått glipp av at du skulle prøve dette programmet? :p Kan ikke huske du har sagt noe om det? Men jeg føler jeg går litt i surr, er så mange som har kontaktet meg om det. både her og andre steder.

Er glad for at det har blitt bedre for dere!

Jeg har snakket med flere som har valgt å følge dette programmet, etter tips fra meg. Og jeg må si, alle har sin måte å gjøre det på!! Syns det er så moro å se at det funker selv om alle gjør forskjellige ting :p :p
Ja, det var jo jeg som startet "leggehelvete"-tråden, der du tipset meg om dette programmet. Jeg har ikke kjøpt programmet, jeg bare forsøkte å ikke ta henne opp så fort som jeg har gjort før, med en grense på 30 min. med gråt. Har funket helt fantastisk!

Ja, det var jo jeg som startet "leggehelvete"-tråden, der du tipset meg om dette programmet. Jeg har ikke kjøpt programmet, jeg bare forsøkte å ikke ta henne opp så fort som jeg har gjort før, med en grense på 30 min. med gråt. Har funket helt fantastisk!

Ja!! Herregud. Nå er jeg i tåka her!! Selvfølgelig... !! Visste jo egentlig det :P :D

Hvis man ikke tar opp babyen hver gang hun piper litt, så driver jeg med skrikekur også.

Min baby hylgriner ekstremt sjelden, kan sikkert telle på en hånd antall ganger det har skjedd.
Hun gråter ikke så ofte heller. Det er stort sett surving.
Jeg har blitt veldig god på å høre forskjell på gråten, så når hun våkner om natta og bare furter litt kan jeg fint la henne ligge så hun sovner igjen.
Hvis noen vil kalle det skrikekur, samma for meg.

Det samme gjelder når hun ligger på lekematta si, jeg tar henne ikke opp bare hun surver litt.
På den måten har hun lært å aktivere seg selv, og kan åle seg framover allerede før hun har fylt seks måneder.
Jeg velger hvertfall å tro at det har hatt innvirkning på hennes fysiske utvikling.

Jeg er fullt klar over at andre babyer reagerer annerledes på å ligge alene, så hver forelder får selv komme fram til hva som virker for dem.

Jeg kan forstå at foreldre er redd for at barnet skal få psykiske skader av å bli liggende alene og gråte, men da det skal mer til enn et par netter til.

Det er heller barn som aldri blir sett og ikke får den kroppskontakten de har behov for som ender opp sånn.

Tenk da jeg ble født, så lå jeg på et eget rom på sykehuset med mange babyer og skreik, mens mamma bare fikk se meg noen timer om dagen.
Pappa sa også at jeg gråt meg i søvn, for det lærte de.
Men jeg sliter ikke psykisk idag, jeg fikk nok mye kos resten av døgnet:)

Mange flotte poeng her...

Jeg liker ikke at ordet "skrikekur" slenges rundt. For det føler jeg er en misforståelse av dette søvnprogrammet. Og det er som du sier, da driver vi alle med skrikekurer! Men føler jeg har kommentert dette flere ganger da, så trenger vel ikke gjenta meg selv til det uendelige :P :P

Jeg mener heller ikke litt gråt er skrikekur. Lar mi gråte litt også. Og hun sovner helt selv. Men da hun var yngre responderte hun ikke på slik leggemetode. Det tok faktisk mye lengre tid før hun sovnet og hun sov mer urolig og våknet oftere. Dette er typiske tegn på stress og utrygghet. Noe som ikke nødvendigvis resulterer i psykiske problemer senere i livet (selv om det KAN påvirke barnets "personlighet"). Men som resulterte i dårligere søvn, som førte til trøtt unge som ikke var i humør til feks å ligge å leke og trene motorikk. Konstant behov for bekreftelse og nærhet. Når hun fikk den nærheten hun trengte (dvs byssing/amming osv) så sovner hun fortere, sov bedre, sov lengre, var mer opplagt, blid og utviklet seg bedre. Jeg tenker at det å gjøre det barnet gir utrykk for at det trenger ikke er feil. Og spesielt når babyen er 2 mnd i motsetning til 6 mnd og har kommet til et helt annet utviklingstrinn.

Vi er så "heldige" at vi har ei som så og si alltid må gråte før hun sovner.. Jeg var selv ofte slik som liten. Vi har vært å snakket med hs og vært til undersøkelse hos lege. Og rådene jeg fikk etter å utelukke sykdom, var å gå til innkjøp av ørepropper og sette meg ved siden av sengen og roe henne. Hs fortalte at noen unger er helt eksteme på dette med søvn og har en så sterk vilje til å ikke ville sove at det høres ut som dødsskrik. Jeg har enda ikke gjort dette fordi jeg orker ikke høre på hylingen hennes, men jeg vet jeg må ta den kampen en dag. Så hvis skrikekurer er å la ungen gråte uten å ta ungen opp så driver jeg med skrikekurer 4 ganger daglig minst. Synes det er viktig å skille mellom de som lar ungen skrike i flere timer og de som lar ungen grine i max 30min. Og en må skille mellom de som ikke er i rommet eller sitter med ryggen til barnet. Ingen her forlater et gråtende barn. Så dette er ikke hva jeg vil kalle en skrikekur!

Celia 11.01.14

Jeg har forklart dette i det uendelige i flere andre tråder. Det går i korte trekk ut på å lære dem å sovne og sove på egenhånd. Hvis du vil vite noe mer så er det bare å kjøpe boka :) det koster jo ikke så mye.
Du skriver at du har forklart dette i uendelige tråder. Sorry, men jeg har ikke lest de innleggene.

Jeg skrev det høres ut som en skrikekur, men trenger ikke være det. Jeg har ikke tenkt til å lese boken, men lurte på hvordan du fikk dette til i praksis. "Kjøp boken" er da vel ikke et ordentlig svar? Hvis denne metoden er så flott at du lager tråd, bør du vel kunne utdype deg mer på dette med gråtingen osv.

Jeg jobbet da jenta mi (storesøs) var 7 mnd, jeg hadde ikke oppfylt kravene til foreldrepermisjon da jeg var student. Jeg ammet 3 ganger dagen OG om natten i flere måneder mens jeg var i fulltids jobb. Var jeg sliten? Ja. Ble det lite søvn? Ja. Jeg nevner dette fordi du sier du skal ut i jobb.

Jeg mener sterkt at man skal lytte til babys behov. Ikke alle barn er klare for å slutte å spise om natten ved 6 mnd, selv om det står i en bok. Til og med om HS anbefaler det, så er det jo helt individuelt. Så jeg syns det er slemt å drive med skrikekurer, men det er min mening.

Jeg sier ikke at det skal og må være sånn, men jeg fulgte babys behov, og hadde noen tunge dager, men var og er for det meste veldig opplagt. Ungene mine er veldig blide og kjærlige. Mine barn har hatt behov for nærhet, og det har jeg gitt dem med glede. Kunne ikke tenke meg noe annet.

Jeg har heller ikke latt barna mine gråte i 30 min. Det syns jeg er mye. 10-15 min sutring og smågråt er ok, men 30 min gråting for å lære å sove alene høres i mine ører ut som et barn som IKKE er klar enda.

Enig med yummi_mummi.

Og dårlig samvittighet for å ha frastjålet baby nattesøvn ved å bysse tidligere? Altså jenta har hatt kolikksmerter - byssing høres mye mer ut som det et barn med smerter trenger enn å bli lagt ned. Ja baby er klar for å sovne selv NÅ men nå er jo kroppen og den kognitive utviklingen en helt annet. For andre på 6 mnd er den kanskje ikke det enda. Mye har forandret seg her de siste månedene og plutselig sover baby helt av seg selv når hun er klar for det. Men for all del, la en baby som sutrer noen minutter før det sovne ligge altså - skal ikke overdramatisere det...

Du skriver at du har forklart dette i uendelige tråder. Sorry, men jeg har ikke lest de innleggene.

Jeg skrev det høres ut som en skrikekur, men trenger ikke være det. Jeg har ikke tenkt til å lese boken, men lurte på hvordan du fikk dette til i praksis. "Kjøp boken" er da vel ikke et ordentlig svar? Hvis denne metoden er så flott at du lager tråd, bør du vel kunne utdype deg mer på dette med gråtingen osv.

Jeg jobbet da jenta mi (storesøs) var 7 mnd, jeg hadde ikke oppfylt kravene til foreldrepermisjon da jeg var student. Jeg ammet 3 ganger dagen OG om natten i flere måneder mens jeg var i fulltids jobb. Var jeg sliten? Ja. Ble det lite søvn? Ja. Jeg nevner dette fordi du sier du skal ut i jobb.

Jeg mener sterkt at man skal lytte til babys behov. Ikke alle barn er klare for å slutte å spise om natten ved 6 mnd, selv om det står i en bok. Til og med om HS anbefaler det, så er det jo helt individuelt. Så jeg syns det er slemt å drive med skrikekurer, men det er min mening.

Jeg sier ikke at det skal og må være sånn, men jeg fulgte babys behov, og hadde noen tunge dager, men var og er for det meste veldig opplagt. Ungene mine er veldig blide og kjærlige. Mine barn har hatt behov for nærhet, og det har jeg gitt dem med glede. Kunne ikke tenke meg noe annet.

Jeg har heller ikke latt barna mine gråte i 30 min. Det syns jeg er mye. 10-15 min sutring og smågråt er ok, men 30 min gråting for å lære å sove alene høres i mine ører ut som et barn som IKKE er klar enda.

En skrikekur for meg er når barnet blir lagt og mor/far forlater rommet og ikke viser snurten av seg før barnet har hylt seg i søvn, uavhengig av tid. Det er jeg sterkt i mot. Men her var det 25 minutter gråting ÉN kveld, etter det har det gått fra umiddelbar søvn til fem-ti minutter. Babyen min gråt MYE mer FØR vi gjorde dette, noen kvelder gråt hun en time, andre kvelder i to og tre, hun gråt til hun kollapset fordi hun var så trøtt og vi bysset på skift her hjemme. Det feilte henne ingenting, hun skulle bare ikke ligge i sengen. Det er altså så jævlig at man får lyst til å skyte seg selv i hodet, og ingen skal fortelle meg at det scenarioet er bedre enn et par dager med protestgråt mens mammaen sitter og stryker og trøster. Nå skal det sies at jeg ikke ville gjort dette før jeg trodde hun var klar for det, men nå er hun seks måneder og nok er nok. Hun er blitt så flink til å legge seg og sover godt om natten, harmonisk og fornøyd, og sover godt i sengen på dagtid også. Jeg ammer fortsatt på natten, hun får så mye pupp hun vil, det er ikke noe problem for meg. Men innsovningsproblemene holdt på å ta fullstendig knekken på meg. Og jeg tror ikke hun hadde det noe bra heller, for å være ærlig.

En skrikekur for meg er når barnet blir lagt og mor/far forlater rommet og ikke viser snurten av seg før barnet har hylt seg i søvn, uavhengig av tid. Det er jeg sterkt i mot. Men her var det 25 minutter gråting ÉN kveld, etter det har det gått fra umiddelbar søvn til fem-ti minutter. Babyen min gråt MYE mer FØR vi gjorde dette, noen kvelder gråt hun en time, andre kvelder i to og tre, hun gråt til hun kollapset fordi hun var så trøtt og vi bysset på skift her hjemme. Det feilte henne ingenting, hun skulle bare ikke ligge i sengen. Det er altså så jævlig at man får lyst til å skyte seg selv i hodet, og ingen skal fortelle meg at det scenarioet er bedre enn et par dager med protestgråt mens mammaen sitter og stryker og trøster. Nå skal det sies at jeg ikke ville gjort dette før jeg trodde hun var klar for det, men nå er hun seks måneder og nok er nok. Hun er blitt så flink til å legge seg og sover godt om natten, harmonisk og fornøyd, og sover godt i sengen på dagtid også. Jeg ammer fortsatt på natten, hun får så mye pupp hun vil, det er ikke noe problem for meg. Men innsovningsproblemene holdt på å ta fullstendig knekken på meg. Og jeg tror ikke hun hadde det noe bra heller, for å være ærlig.
Hvorfor er skrikekur for det kun definert som at man lar babyen skrike seg i søvn, uten at man er inne hos baby? Kan jo være inne hos baby 3-4 ganger, men til syvende og sist sovner baby av at han/hun har skreket seg til søvn. Jeg kan ikke snakke for andre. Jeg har to barn og vet hvor frustrerende det er med legging. Når du ammer om natten, sovner baby på puppen eller av seg selv?

Er denne boka i salg på papir? Klarer ikke helt å slå fra meg at hele det programmet er en slags "sekt".... Har lest over alt på nettet, det er ingen som kan si noe mer konkret om dette programmet en at du skal sitte ved siden av og litt annet smått. Må dere skrive under på en taushetserklæring når dere kjøper programmet eller noe sånn?
Vil så gjerne vite mer, men haaaaater å lese bøker på nett, og klarer bare ikke å få meg til å kjøpe et program jeg er sterkt usikker på om jeg kan følge. (Gi meg en bok jeg kan bla i før jeg kjøper den liksom! )

Kan jo nevne at jeg har prøvd litt ut fra hva jeg har lest, har vært inne hos han mens han har grått osv, men uten smokken hyler han som om han har vondt, så den har han fortsatt. Og om han våkner om natta så er det pupp som gjelder (bor i blokk og vil ikke holde alle våkne kl 2.30 heller )

Nikolai 13.02.14 <3
fra appen

Jeg har ikke lest hele tråden. Men en ting er sikkert, hadde ikke ungen min sovet natten igjennom nå når hun snart er 6 mnd hadde jeg vært den første til å gjennomføre en skrikekur eller søvnprogram.

Har forøvrig hørt mye bra om soveprogrammet til "sove-Karin".

Søvn er livsviktig.

Når vi nå først er inne på dette med å la barna gråte... Har sett flere ganger at folk her inne har skrevet at de blir gal av gråtinga og til slutt bare har måtta lagt fra seg ungen og gått bort en stund for å unngå å kaste ungen i veggen og lignenede. Regner med disse barna blir like traumatisert da? Siden de faktisk blir liggende alene og gråte uten konstant byssing, amming, trøsting..

Har en unge som omtrent aldri gråter, den lille protestgråten han kom med når han skulle vennes av med sovepuppen har jeg overhodet ingen dårlig samvittighet for. Så får bare de som syns at jeg har vært fæl og gjennomført skrikekur syns det da.

Også er det ingen som har sagt at folk må kjøpe denne boka, det er jo helt opp til hver enkelt. Finnes garantert andre bøker om baby og søvn i papirformat man kan kjøpe hvis det er det man har behov for. Spireliten fant noe som fungerte for henne (og andre her som har prøvd det etter tips fra henne), det betyr jo ikke at alle andre må gjøre det samme.

Februar-14 mamma <3

Gratulerer med nyvunnet søvn og tilfreds unge!! :) Kom oss gjennom med samme metode, aldri hatt en så glad og fornøyd baby nå som hun sover lengre økter :)

Back
Topp