Bilstol ..

Zazigai

Forelsket i forumet
Hvor lenge har man en bilstol før man må bytte den ut? Sitter å ser litt på det nå, og har vurdert og låne med gjensidige, men fant ut at det er brukte seter, så vil da kjøpe nytt eller med familie der jeg vet de ikke har vært i kræsj.. Men si fram til barnet er 5 år, hvor mangen seter trenger man?

❤️25.1.15❤️

Jeg er ikke sikker, men vet vertfall at venninna mi hadde det første sete til han var 6 mnd. Så måtte de ha nytt :)

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Vi hadde første setet til hun var ca året. Satser på å ha sete nr to til hun blir ca 4 år.

Termin januar 2015

Vi hadde første sete til småen var ca 10/11 mnd... Kunne sikkert hatt det lenger også, og vår var stor for alderen :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Her hadde mini første sete frem til han var ca 9-11 mnd (husker ikke helt) og så har han sete nr to fortsatt og er nå litt over 2 år. Nå har han besafe med isofix.

Det viktigste å tenke på er hvordan setet passer i bilen tenker jeg. Vi har ganske stor bil og jeg har god plass i forsetet når han sitter bakovervendt. Vi har ford mondeo stasjonsvogn. Mens hos besteforeldre med volvo v50 og ford kuga er det veldig dårlig plass for passasjer i forsetet og de har gått til innkjøp av ekstra seter som er forovervendt.

Ta en tur til en butikk og spør om å få prøve de forskjellige dere kunne tenkt dere. Så ser dere hvilken som passer best og som dere kan trives med :)

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

Du kan fint få tak i bilstoler som er fra 0 til 4 år bakovervendt, besafe og cybex har noen veldig gode :-)

Du kan fint få tak i bilstoler som er fra 0 til 4 år bakovervendt, besafe og cybex har noen veldig gode :-)
Men blir det anbefalt da? Mener å ha lest at det er tryggere uansett med den 0-13 kg stol først. ..

Sent from my GT-N7100 using BV Forum mobile app

Men blir det anbefalt da? Mener å ha lest at det er tryggere uansett med den 0-13 kg stol først. ..

Sent from my GT-N7100 using BV Forum mobile app
Aldri hørt om! Man legger jo oppi et newborn-set slik at det blir mer behagelig. Klarer ikke helt å se for meg hvorfor ikke ett større og tyngre sete skal være mindre sikkert enn ett slikt 0-13 kg :-p Selene på slike seter kan jo justeres i forskjellige høyder, så man får jo akkurat samme effekt når det gjelder sele-bruket :-)

Hvilket sete er det dere bruker da? Syntes det hørtes lenge ut, men så vet ikke jeg hvilke seter som finst heller ..

❤️25.1.15❤️
Vi brukte maxi cosi pebble først og gikk over til cybex sirona. Vært veldug fornøyd med begge setene.

Gull med et sete med base når de er små slik at de er lett å ta ut og inn av bilen.

Frøkna vår har aldri vært av de største og kunne ha brukt pebble setet lengre om vi hadde villet. Bare pass på vekt og lengde. Det er det som gjelder, ikke alder.

Termin januar 2015

Vi hadde babysete frem til vesla (minste) var over 1 år :P men det var fordi hun var så liten. :)

Men frem til barnet er ca 8-9 år ( eller 135 cm) er det vel 3-4 seter det skal igjennom.

Termin 17. Januar

Det varierer veldig. Barn er så forskjellige. Vi måtte feks kutte bakovervendt lenge før 4 år pga at han er stor og tung.

1. Mann skal bli storebror

Vi er på det 3 og han er snart fire. Ser for meg at det er en stund til vi må bytte nå...

1. Mann skal bli storebror

Aldri hørt om! Man legger jo oppi et newborn-set slik at det blir mer behagelig. Klarer ikke helt å se for meg hvorfor ikke ett større og tyngre sete skal være mindre sikkert enn ett slikt 0-13 kg :-p Selene på slike seter kan jo justeres i forskjellige høyder, så man får jo akkurat samme effekt når det gjelder sele-bruket :-)

Må ikke glemme at barnet helst skal sette seg opp selv før der skal bli plassert i F.eks. Besafe izi combi x3, selv om det går fra 0kg. Det har med belastningen de får. I et babysete er det konstruert annerledes.

Og ikke minst er det praktisk at du kan ta med setet ut av bilen uten å vekke ungen :)

Må ikke glemme at barnet helst skal sette seg opp selv før der skal bli plassert i F.eks. Besafe izi combi x3, selv om det går fra 0kg. Det har med belastningen de får. I et babysete er det konstruert annerledes.

Og ikke minst er det praktisk at du kan ta med setet ut av bilen uten å vekke ungen :)

Åå, det tenkte jeg ikke på! Men er det ikke derfor man legger oppi newborn set sånn at belastningen blir annerledes da? Godt vi hadde nyfødt sete til nr 1 da, men jeg hadde faktisk tenkt å IKKE bruke 0-13 kg med nr 2, siden det sto 0-25 kg!!! :O da veit jeg ihvertfall det nå, heldigvis FØR nr 2 har kommet :p

Åå, det tenkte jeg ikke på! Men er det ikke derfor man legger oppi newborn set sånn at belastningen blir annerledes da? Godt vi hadde nyfødt sete til nr 1 da, men jeg hadde faktisk tenkt å IKKE bruke 0-13 kg med nr 2, siden det sto 0-25 kg!!! :O da veit jeg ihvertfall det nå, heldigvis FØR nr 2 har kommet :p

Vi har prøvd et sånn 0-35 kg sete da vi leide bil og småen var 5 mnd, og det var ikke noe greit... Datt helt sammen og var tydelig ukomfortabel og gråt mye. Syntes også ryggen på stolen ble alt for rett så babyen datt på en måte fremover ettersom den ikke klarte å holde seg oppe selv.

Sent from my iPhone using BV Forum

Ville nok brukt babysetet i første omgang. Bedre for barnet ditt :) Godt vi kan dele litt info :)

Back
Topp