Paracet og svangerskap

Lykkeliten_87

Forelsket i forumet
Januarskatter 2015
Desemberskatter 2016
Har spurt her inne før. Men er det andre som bruker paracet jevnlig her inne? Har hyperemesis så kaster opp mye og i tillegg har jeg fått en ekstrem hodepine som kommer hver ettermiddag. Mistenker at den kommer fordi jeg går på zofran (for hyperemesisen). Med de tablettene kaster jeg opp mye mindre så er helt avhengig av dem. Men hodepinen fører til at jeg ligger rett slått ut hver ettermiddag og orker ingen ting. Bruker derfor 1 g paracet daglig nå. Det tar ikke alt men toppene så jeg overlever dagene.
Snakket med legen min om dette hun sa jeg kunne bruke paracet men at jeg skulle begrense det så mye jeg klarte. Men nå klarer jeg meg ikke uten. Ligger og gråter i senga hver ettermiddag og får ikke i meg noe som helst :(
Legen min har ferie nå så får ikke spurt henne noe mer om dette med paracet bruk før hun er tilbake (om 14 dager.) andre som har snakket med lege om bruk av paracet?

Sent from my iPhone using BV Forum

Ring føden hvis du er usikker, de har vakthavende gynekolog som kan svare på alt du lurer på :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Jeg har mye vondt i hode selv og med en som blir ett år i morgen føler jeg meg hjelpeløs. Jeg har til nå tatt meg en pille før jeg har lagt meg, men våknet på morgenen med vondt i hode, så den hjalp tydeligvis ikke. Har hatt lyst til å spise fler pr dag, men har ikke gjort det fordi det ikke er anbefalt å ta så mye.

♡Jente 05.07.2013♡
♡Venter jente 02.01.2015♡

Hvor langt er du på vei?
Fikk beskjed om at jeg måtte være ekstra restriktiv de første 12 ukene, men uansett bare ta når jeg MÅ. Har svangerskapsmigrene, men kniper veldig igjen på bruken.

Termin januar 2015

Google: paracet, gravid, ADHD

Artikkel fra vg 26/2-2014
Uttdag:

En stor dansk undersøkelse viser at mors bruk av paracetamol i svangerskapet kan øke risikoen for at barnet utvikler ADHD.

Kvinner som tok paracetamol i svangerskapet hadde 37 prosent høyere risiko for å få et barn som senere ble diagnostisert med hyperkinetisk forstyrrelse, en alvorlig form for ADHD, viser studien som ble publisert i 24. februar i Journal of the American Medical Association (JAMA).

Studien omfatter 64.000 kvinner og barn, og baserer seg på data samlet inn mellom 1996 og 2002.

Mer enn halvparten av kvinnene - 56 prosent - opplyste at de hadde brukt paracetamol under svangerskapet.

♡Jente 05.07.2013♡

Google: paracet, gravid, ADHD

Artikkel fra vg 26/2-2014
Uttdag:

En stor dansk undersøkelse viser at mors bruk av paracetamol i svangerskapet kan øke risikoen for at barnet utvikler ADHD.

Kvinner som tok paracetamol i svangerskapet hadde 37 prosent høyere risiko for å få et barn som senere ble diagnostisert med hyperkinetisk forstyrrelse, en alvorlig form for ADHD, viser studien som ble publisert i 24. februar i Journal of the American Medical Association (JAMA).

Studien omfatter 64.000 kvinner og barn, og baserer seg på data samlet inn mellom 1996 og 2002.

Mer enn halvparten av kvinnene - 56 prosent - opplyste at de hadde brukt paracetamol under svangerskapet.

♡Jente 05.07.2013♡

Men da sier samtidig nesten halvparten (44%) at de ikke tok paracet under svangerskapet... Sier ikke det er feil, men er kanskje litt typisk vg?

Jeg ville snakket med føden eller jordmoren din hvis du går til det... hos meg sier de at man skal være restriktive med all medisin i svangerskapet, men at hvis man må er paracet det beste...
Men jeg vet ikke om jeg ville stolt på forumet, men heller snakket med helsepersonell :)

Men da sier samtidig nesten halvparten (44%) at de ikke tok paracet under svangerskapet... Sier ikke det er feil, men er kanskje litt typisk vg?

Jeg ville snakket med føden eller jordmoren din hvis du går til det... hos meg sier de at man skal være restriktive med all medisin i svangerskapet, men at hvis man må er paracet det beste...
Men jeg vet ikke om jeg ville stolt på forumet, men heller snakket med helsepersonell :)
Nå er det ikke vg som har gjort undersøkelsen da, bare de som har postet den. Jeg sier overhode ikke at jeg tror på alt jeg leser, men det ga meg en tankevekker om at HVIS jeg kan la være å ta noe så lar jeg være. Det beste er selvsagt å ringe enten føden, legevakt eller jordmor. Det er jo ikke bra å ha vondt heller, så det er uansett en vurderingssak av den gravide da ikke helsepersonell kan kjenne pasientenes smerte og ta avgjørelse for henne.

Håper hvertfall TS får de svarene hun søker og snart føler seg bedre.

♡Jente 05.07.2013♡

Nå er det ikke vg som har gjort undersøkelsen da, bare de som har postet den. Jeg sier overhode ikke at jeg tror på alt jeg leser, men det ga meg en tankevekker om at HVIS jeg kan la være å ta noe så lar jeg være. Det beste er selvsagt å ringe enten føden, legevakt eller jordmor. Det er jo ikke bra å ha vondt heller, så det er uansett en vurderingssak av den gravide da ikke helsepersonell kan kjenne pasientenes smerte og ta avgjørelse for henne.

Håper hvertfall TS får de svarene hun søker og snart føler seg bedre.

♡Jente 05.07.2013♡

Helt enig :) men angående artikkelen tolker nok vg forskningen noe før de poster... Og er en litt typisk vg-sak med stor forside, det var bare det jeg mente (overskriften selger ikke like bra om en forskningsrapport muligens kan indikere noe men krever videre studier). Jeg sier ikke at den er feil i det hele tatt, men kan godt være rapporten var noe mer nyansert enn vg uten at jeg har lest den...

Det riktige er å høre på legen din, og samtidig gjøre det som føles riktig for deg. jeg hadde hyperemesis forrige svangerskap, og slet mye med hodepine. Fikk henvisning til fysio som hjalp myyye! Mye mulig det kommer av muskelsammentrekninger i nakken, og da hjalp eis-gel meg veldig godt. Håper det kan være til hjelp:-)

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

Hør me legen din!:-)
Tror det er i danmark(?), så sier de at om mor bruker mye paracet under svangerskapet å venter gutt. Så er det større sjangse for at stenene ikke havner ned i pungen:p

❤️Gutt november 2012❤️

❤️Termin 17. Januar❤️

Jeg bruker minst mulig, men sliter og tidlidvis m migrene og hodepine, og med et barn til i hus, så er man bare nødt. Men hver dag hadde jeg ikke turt uten å dobbeltsjekke.:) hør m føden. Godt tips det.

1. Mann skal bli storebror

Hør med apoteket. De har mer peiling på medisiner og svangerskap. Og så hører du med føden/GYN.

Brukte mye på paracet i forrige svangerskap pga smerter og har ikke fått noe ADHD barn her. Eller gutt ;)

Men som med all medisin må det vises forsikrighet under svangerskap. Kanskje prøve annen kvalmestillende nå? Mener å huske du hadde prøvd de fleste før zofran funket på deg?

Håpet du blir kvitt "dritten" snart.

❤️Termin 17.jan.15❤️

Jeg brukte paracet og paralgin forte hver dag forrige gang, og fått vite at paracet ikke utgjør noe fare.
Fikk også beskjed om at jeg kan ta ibux pga revmatisme da det ikke er noe fare det heller, men at ved vanlige svangerskap anbefaler man ikke det fordi forskningsdataene ikke er store nok for en offentlig godkjenning.
Ville tatt paracet på kvelden med god samvittighet, det gjør jeg

Jente2009,Jente2011 og Baby2015
Termin 09.01.2015

*sniker fra februar * men hva med akupunktur?? Det kan ta bort kvalmen din og alt annet som kommer med... Bare et lite tips :)

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app

Jeg tar paraset innimellom pga rygg og til tider ekstrem hodepine! Prøver å begrense inntaket så godt eg kan, men av og til må man ta for å lomme seg igjennom dagen/arbeidsdagen!

Termin: 3. jan

❤️min første❤️

Jeg har spurt legen min og hun sa at det er ikke noe problem med å bruke paracet. Men ikke bruk Ibux. Det er ikke bra for baby. Men beste er å bruke paracet/tablett minst som mulig. Jeg bruker ofte "wild tiger balm". Det er et slags krem istedenfor tablett. Jeg synes kremen fungere bra. Vist du har sterk hodepine så bør du kjøpe en krem som er litt sterkere. Det er flere utvalgte. Den kan man får kjøpt hos asia butikk. :thumleft og det er billig :thumright

*sniker fra februar * men hva med akupunktur?? Det kan ta bort kvalmen din og alt annet som kommer med... Bare et lite tips :)

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app

Kan også absolutt anbefale akupunktur!

Hør me legen din!:-)
Tror det er i danmark(?), så sier de at om mor bruker mye paracet under svangerskapet å venter gutt. Så er det større sjangse for at stenene ikke havner ned i pungen:p

❤️Gutt november 2012❤️

❤️Termin 17. Januar❤️

Dette med gutt har jeg også høre, ikke det at jeg vet om jeg tror på disse tingene men. Jeg venter hvertfall jente i følge legene ;)

Hvor langt er du på vei?
Fikk beskjed om at jeg måtte være ekstra restriktiv de første 12 ukene, men uansett bare ta når jeg MÅ. Har svangerskapsmigrene, men kniper veldig igjen på bruken.

Termin januar 2015

Litt sen på å svare her inne jeg, men jeg er 15/16 uker nå. Så over de første 12 ukene. Brukte ikke så mye før uke 12 men innimellom. Begynte nemlig på zofranen i uke 12 og den ødelegger hodet mitt :( men jeg må bruke de ellers spyr jeg 10-15 ganger i døgnet og raser i vekt :(
Skal til legen om 1 uke skal snakke mer med henne da. Imens prøver jeg å klare meg uten noen dager. Andre dager må jeg bare bruke det: men begrenser alt jeg kan.

Back
Topp