Tanker om fødselen?

skypso

Blir kjent med forumet
Jeg hadde en super fødsel sist , alt gikk liksom så bra , var i storform etterpå , skulle nesten tro jeg aldri hadde gjort annet :)
Sist gikk jeg til fødsel med et veldig åpent sinn , hadde ingen planer og ville ta ting som de kom :) tenkte at jeg ik ville ha noe smertelindring men første jeg sa da jeg kom inn var " gi meg ALT dere har av dop" :p
Denne gangen vet jeg jo liksom litt mer og merker jeg frykter at hvis jeg tenker at det går sik like bra som sist , så kn jeg bli skuffet...
Hvordan var deres første fødsel kontra nr 2 ?

Sent from my iPhone using BV Forum

Min første fødsel var for meg ganske skummel og fæl. Jeg ble veldig redd. Hjertelyden til lillegutt gikk ned under riene, hadde en epidural som bare funka på den ene siden, og gjorde at jeg ikke kjente pressriene når de kom. De måtte ta han med tang da de ble bekymra for han siden jeg ikke skjønte åssen jeg skulle presse han ut.
Fikk fødselsangst og jeg til samtaler på sykehuset neste gang jeg skulle til pers.
Fødsel nr to: drømmefødsel! Epidural funka, kjente pressriene og kroppen jobba på som bare det. Pressa snuppi ut på 13 min da pressriene kom. Fantastisk:)
Masse sying med første, og litt mindre med andre. Spent på tredje nå.. :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Min første fødsel gikk veldig bra :-)
Men gikk veldig raskt (styrtfødsel), så er litt redd for at jeg ikke skal nå sykehuset denne gangen, selv om jeg også kommer til å bli veldig skuffet hvis fødselen drar ut og varer lenge....

Men gruer meg ikke til fødselen.
De første dagene etterpå derimot...med barseltårer og ammeproblem - det gruer jeg meg til...

Min første fødsel var ganske greit. Kjapp og intens,men jeg var oppe og gikk rett etterpå :) Babyen måtte bli ei uke på intensiven med mistanke om infeksjon i krppen. Ble satt igang pga høyt blodtrykk og svangerskapskløe.

Andre fødsel var verre, babyen satt fast (var litt stor for min lille kropp) og ble dratt ut med vakuum etter 6 timer med meningsløs pressing. Jeg var i dårlig form,og babyen ble tatt med rett til intensiven. Måtte bli på intensiven ei uke denne gangen også. hadde også høytblodtrykk denne gangen.

Konkusjonen ble at jeg mest sannsynlig sliter med å føde store babyer. Og har valget mellom planlagt keisersnitt eller å bli satt igang til vanlig fødsel før termin denne gangen. Har ingen forventninger for jeg vet at det sjelden blir som man forventer. Er litt skremt etter forrige fødsel, men heldigvis får jeg god oppfølging fra sykehuset denne gangen.

Min første fødsel gikk veldig bra :)
Men gikk veldig raskt (styrtfødsel), så er litt redd for at jeg ikke skal nå sykehuset denne gangen, selv om jeg også kommer til å bli veldig skuffet hvis fødselen drar ut og varer lenge....

Men gruer meg ikke til fødselen.
De første dagene etterpå derimot...med barseltårer og ammeproblem - det gruer jeg meg til...

Har litt samme feelingen som deg egentlig , utenom barseltid og amming , sist endte det i brystbetennelse og mye grining, denne gang SKAL jeg klare det , naive meg tror at nå vet jeg hva jeg gjorde feil :P
Men jeg vet og at noen ganger må man faktisk bare gi opp, man er ikke dårlig mamma av den grunn :)
Min fødsel gikk relativt raskt også , fra 2-3 cm til full åpning på under 2 timer , har 1 times kjørevei til sykehuset så er livredd for at det skal gå styggfort.....

Min første fødsel var ganske greit. Kjapp og intens,men jeg var oppe og gikk rett etterpå :) Babyen måtte bli ei uke på intensiven med mistanke om infeksjon i krppen. Ble satt igang pga høyt blodtrykk og svangerskapskløe.

Andre fødsel var verre, babyen satt fast (var litt stor for min lille kropp) og ble dratt ut med vakuum etter 6 timer med meningsløs pressing. Jeg var i dårlig form,og babyen ble tatt med rett til intensiven. Måtte bli på intensiven ei uke denne gangen også. hadde også høytblodtrykk denne gangen.

Konkusjonen ble at jeg mest sannsynlig sliter med å føde store babyer. Og har valget mellom planlagt keisersnitt eller å bli satt igang til vanlig fødsel før termin denne gangen. Har ingen forventninger for jeg vet at det sjelden blir som man forventer. Er litt skremt etter forrige fødsel, men heldigvis får jeg god oppfølging fra sykehuset denne gangen.

så bra du får god oppfølging :) Keisersnitt er ikke verdens undergang heller , tror nok det er mest skrekkhistorier man får høre om :)

Min første fødsel var for meg ganske skummel og fæl. Jeg ble veldig redd. Hjertelyden til lillegutt gikk ned under riene, hadde en epidural som bare funka på den ene siden, og gjorde at jeg ikke kjente pressriene når de kom. De måtte ta han med tang da de ble bekymra for han siden jeg ikke skjønte åssen jeg skulle presse han ut.
Fikk fødselsangst og jeg til samtaler på sykehuset neste gang jeg skulle til pers.
Fødsel nr to: drømmefødsel! Epidural funka, kjente pressriene og kroppen jobba på som bare det. Pressa snuppi ut på 13 min da pressriene kom. Fantastisk:)
Masse sying med første, og litt mindre med andre. Spent på tredje nå.. :)

De sier jo at det blir enklere med nr 2 , 3 osv... så blir spennende og se :)

Har bare født en gang da, men opplevelsen var kjempefin. Det gikk ganske raskt, ingen komplikasjoner, ingen hjelp i form av tang eller vakuum. Brukte varmt vann og lystgass til smertelindring og fokus. Syns ikke noe hjalp mot smertene etter 5/6cm da, men lystgassen var fin til å slappe av mellom riene ;) Babyen var sunn og frisk og hadde ingen komplikasjoner. Liten var han også. Var på sykehuset til sammen 2 døgn før vi reiste hjem :) Gleder meg masse til å føde dette barnet ! ;D

Har litt samme feelingen som deg egentlig , utenom barseltid og amming , sist endte det i brystbetennelse og mye grining, denne gang SKAL jeg klare det , naive meg tror at nå vet jeg hva jeg gjorde feil :P
Men jeg vet og at noen ganger må man faktisk bare gi opp, man er ikke dårlig mamma av den grunn :)
Min fødsel gikk relativt raskt også , fra 2-3 cm til full åpning på under 2 timer , har 1 times kjørevei til sykehuset så er livredd for at det skal gå styggfort.....

Ja, vi har også litt reisevei til sykehuset, så livredd for å føde i en busslomme :-p må jo ha barnevakt til minstemann også så vi kan ikke dra i det sekundet jeg kjenner noe... Hehe...

Den ammingen har jeg ingen hyggelige følelser for etter sist gang. Hadde gjentatte brystbetennelser, en baby som ikke ville ta tak og masse grining.... Litt motsatt som deg og tenker at får jeg det ikke til skal jeg ikke prøve så lenge som sist før jeg gir meg.... For meg var det ikke verdt all griningen og smerten, så ga meg etter to mnd sist, og fikk en baby som endelig ble mett og en glad mamma :-) men håper jo selvfølgelig ammingen skal gå knirkefritt denne gangen da :-)

Ja, vi har også litt reisevei til sykehuset, så livredd for å føde i en busslomme :p må jo ha barnevakt til minstemann også så vi kan ikke dra i det sekundet jeg kjenner noe... Hehe...

Den ammingen har jeg ingen hyggelige følelser for etter sist gang. Hadde gjentatte brystbetennelser, en baby som ikke ville ta tak og masse grining.... Litt motsatt som deg og tenker at får jeg det ikke til skal jeg ikke prøve så lenge som sist før jeg gir meg.... For meg var det ikke verdt all griningen og smerten, så ga meg etter to mnd sist, og fikk en baby som endelig ble mett og en glad mamma :) men håper jo selvfølgelig ammingen skal gå knirkefritt denne gangen da :)

Jeg gav meg etter 3 mnd sist , da tenkte jeg at nei no e det nok ! først amming , så gav jeg det jeg hadde pumpet sist, så pumpet jeg meg tom og når alt var ferdig , va det kansje 1- 1,5 til babyen skulle ha mat igjen , så jeg fant ut som deg at en glad og mett baby , en glad og fornøyd mamma e 10 ganger bedre enn grining, såre bryster, blod, brystbetennelse osv....
Og når samtaleemnet ved middagsbordet var om hvilken pupp som virket den dagen , ammestillinger osv.... ja da var det nok ;) Men jeg går inn med åpent sinn denne gang , å vet jeg jo hvordan det skal gjøres ( tror eg) :)

Fødselen min gikk veldig fint sist.. men nå vet jeg sånn ca hvordan det blir så jeg gruer meg faktisk, håper det blir bedre om noen mnd :)

Hadde en utrolig fin fødsel sist, gikk raskere enn jeg hadde trodd (11 timer fra vannet gikk til han var ute), fikk han ut på 2 pressrier (som var det beste med hele fødselen for endelig kunne jeg gjøre noe i stedet for at riene bare rev og slet i kroppen min :P), et par små pyntesting og i tipp topp form etterpå!

Spratt opp av senga jeg, så glad for å ikke kjenne noen vondter i ribbeina lengre (jeg hadde veldig vondt i et ribbein på hø side i flere uker før fødselen, klarte ikke sitte eller stå oppreist i mer enn 5 minutter av gangen før det begynte å gjøre vondt, og hverken lege eller kiropraktor kunne fortelle meg hva det var, annet enn lillegull som mest sannsynligvis sparket borti ribbeinet). Og etter fødselen var alt borte, følte meg så lett og fin :P hihi
Så jeg krysser fingrene for at fødselen blir minst like fin denne gangen! :)

Ja jeg og håper jeg får en reprise av forrige fødsel :)
Haha , kjenner igjen den følelsen om å føle seg fresh og fin , jeg følte meg som en dronning , lett og hadde en vanvittig energi :) så ser eg på bilder og lurer på ka i all verden eg tenkte på :p la på meg 14 kg i sv skapet , va tatt av 20 kg ca 3 uker etter fødsel , da så eg om mulig ENDA verre ut

Vi hadde en blanda fødsel, kjempefin start, fikk komme i badekaret og det var deilig. Måtte etterhvert opp pga vanskelig å høre fosterlyden. Den drev å forsvant så hun måtte få elektrode på hodet. Da følte jeg at jeg ble litt innhabil. Fikk lystgass og følte at det hjalp veldig. Fikk pressrier og begynte å presse, men kom ingen vei. Måtte gå drypp og det kom stadig flere folk. Hun kom ikke forbi en kant selv om de tøyde. Måtte tilslutt til med vakum. Da var det to leger, tre jordmødre, to barnepleier og en barnelege til stedet. Viste seg at hun lå med nesa i været og ikke vridde seg riktig nedover. Kom med et lite sukk. Alt gikk heldigvis bra. Ble klippa men merka ingen ting til det. Det værste var morkaka, den satt fast og de knadde og knadde og jeg trykka det jeg hadde, for da var jeg drittlei. Morkaka var desidert værst. Legen sa det tilslutt at han hadde ikke vært snill med meg, men han ville unngå utskrapning og det klarte vi akkurat. Ble sydd, merka ikke noe til det heller, syntes bare det tok sinnsykt lang tid, men jammen var det godt håndverk for har ikke hatt noen problemer :) hadde kun lystgass. Ja, vondt var det, men 12 timer med pain slår ikke 8 mnd med spy og kvalme. Eneste er at jeg føler meg litt snytt, kjente ingen ting da hun kom...var så nummen. Håper derfor på en litt mer normal fødsel neste gang :) redd er jeg ikke.

Min mor hadde en håpløs fødsel med meg og en fantastisk fødsel med min bror. Siden vi til nå ikke har noen likheter på reproduksjons siden, så satser jeg fult ut på å ta etter henne neste gang :p. Men får nå ta det som det kommer :) men kryssser fingrene for at jeg får gjøre det sånn det skal gjøres denne gangen.

Sent from my HTC One using BV Forum mobile app

Prøver å ikke tenke så mye på fødsel, men innimellom slår det meg at HERREGUD DU SKAL FØDE! :O:O

Jeg håper jeg er like heldig som sist. Vannet gikk i 6 tiden om morgenen. Kom inn til sjekk halv 8, fikk fødestuen i 9 tiden og 11.26 var hun født. :) Aktiv fødsel tok rett under 3 timer uten smertelindring. :)

Hadde alvorlig svangerskapsforgiftning og ble lagt inn, senere på kvelden kom legen inn å undersøkte, keisersnitt ble bestemt på 15 min og sambo rakk akkurat opp, tok 45 min å fikse og forbedre alt. Ble født i uke 34. Var oppe å gikk etter 7,5 timer, ingen smertestillende annet enn om natten og når sykepleierne syntes BT var litt høyt. Helt ok med keisersnitt.

Min ble også tatt med keisersnitt, ble hurtig bestemt og da sa de at jeg måtte nok gjennom ks igjen nestd gang. Men det er over 16 år siden, så vet ikke enda. Men var en positiv opplevelse det også og var kjapt opp etter på :-)

Jeg må innrømme jeg er litt redd for keisersnitt. Vet ikke helt hvorfor men synes det høres så ekkelt ut... Vil helst føde vaginalt igjen :)

Sent from my HTC One using BV Forum mobile app

Jeg vil ikke ha snitt. Da skal de ha veldig god medisinsk grunn til det.

Sent from my HTC Sensation Z710e using BV Forum mobile app

Back
Topp