Såre brystknopper

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Jeg hadde såre brystknopper de første 4 ukene (det varte ca like lenge med storebror). Men så ble de herdet. Så gikk det smertefritt og bra i ca 4-5 uker før jeg igjen ble sår. Det har nå vart i 3-4 uker. Var til legen forrige uke og tok prøver for å se om det var sopp. Det var den eneste grunnen til vedvarende såre brystknopper jeg klare å Google meg fram til. Men prøvene var fine. Hva nå da?


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jeg fikk beskjed om at selv om prøvene var fine, så trengte ikke det å bety at det ikke var sopp...
Hvordan ser lillemor ut i munnen da?

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app
 
Eg vart plutseleg sår på eine puppen. (Etter treffet på Z) Var så inni hampen vondt! Trudde Arin hadde fått feil sugegrep eller sopp. Beit tenna sammen og fortsatte å amma. La han alltid på den puppen først, samma f***... På laurdag vart Arin sint på puppen og sugde/beit på nippelen. Eg skrike nærmast av smerte og plutseleg eksplodera det inni puppen og melka står ut i ein kjempe tjukk stråle. Det letta på trykket og for kvar dag blir det bedre og bedre å amma. Så for meg kan det virka som eg har hatt ein/nokon tette mjølkegangar som han klarte å suga laus. Hadde ingen andre symptom på det, fant ingen kul i puppen osv.


Lillegull kom 24.02.14 ❤❤❤
 
Eg vart plutseleg sår på eine puppen. (Etter treffet på Z) Var så inni hampen vondt! Trudde Arin hadde fått feil sugegrep eller sopp. Beit tenna sammen og fortsatte å amma. La han alltid på den puppen først, samma f***... På laurdag vart Arin sint på puppen og sugde/beit på nippelen. Eg skrike nærmast av smerte og plutseleg eksplodera det inni puppen og melka står ut i ein kjempe tjukk stråle. Det letta på trykket og for kvar dag blir det bedre og bedre å amma. Så for meg kan det virka som eg har hatt ein/nokon tette mjølkegangar som han klarte å suga laus. Hadde ingen andre symptom på det, fant ingen kul i puppen osv.


Lillegull kom 24.02.14 ❤❤❤

Høres helt sykt vondt ut!

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app
 
Har tidligere hatt litt stikking I niplene, og da vaska jeg tunga til lillemann med Farris - mulig det er innbilning at det funka. Er også nøye med å tørke av meg etter amming, og å ikke ha våte innlegg for da svir det! Håper det ordner seg for deg snart!

Sent fra min LT26i via Tapatalk
 
Jeg fikk beskjed om at selv om prøvene var fine, så trengte ikke det å bety at det ikke var sopp...
Hvordan ser lillemor ut i munnen da?

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app
Hun er helt fin i munnen


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Eg vart plutseleg sår på eine puppen. (Etter treffet på Z) Var så inni hampen vondt! Trudde Arin hadde fått feil sugegrep eller sopp. Beit tenna sammen og fortsatte å amma. La han alltid på den puppen først, samma f***... På laurdag vart Arin sint på puppen og sugde/beit på nippelen. Eg skrike nærmast av smerte og plutseleg eksplodera det inni puppen og melka står ut i ein kjempe tjukk stråle. Det letta på trykket og for kvar dag blir det bedre og bedre å amma. Så for meg kan det virka som eg har hatt ein/nokon tette mjølkegangar som han klarte å suga laus. Hadde ingen andre symptom på det, fant ingen kul i puppen osv.


Lillegull kom 24.02.14 ❤❤❤
Jøss aldri hørt om det slik som du beskriver. Jeg ammer og ammer jeg, biter tenna sammen. Ammer begge puppene tomme. Så vet ikke helt...


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Har tidligere hatt litt stikking I niplene, og da vaska jeg tunga til lillemann med Farris - mulig det er innbilning at det funka. Er også nøye med å tørke av meg etter amming, og å ikke ha våte innlegg for da svir det! Håper det ordner seg for deg snart!

Sent fra min LT26i via Tapatalk
Skal prøve med farris. Har alltid rene innlegg. Smører litt mm på og lar det lufttørke.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Skal prøve med farris. Har alltid rene innlegg. Smører litt mm på og lar det lufttørke.


Sent from my iPhone using BV Forum
Jeg må ha tørre, hvis ikke får "rosiner" :p

Sent fra min LT26i via Tapatalk
 
Jøss aldri hørt om det slik som du beskriver. Jeg ammer og ammer jeg, biter tenna sammen. Ammer begge puppene tomme. Så vet ikke helt...


Sent from my iPhone using BV Forum

Eg trudde han drakk høgre pupp tom kvar gong sia han gav tegn på det. Men tykte det var litt rart da han ikkje har klart det før. Høgre puppen er den "beste" puppen med mest mjølk.
Men skjønna jo no kva som har foregått - har sugd det han klarte og prøvd litt til før han gav opp og berre blitt forbanna på puppen :p Tygde pg kava noko felt. Det tok eg som at puppen var tom og bytta. Han var også ein god del uroleg og vart ikkje så fornøyd.
Men no er det tilbake normalen...

Kjem mjølka lett?
Drikker ho begge tomme på kvart måltid?
Kva med å evt prøva denna nasesprayen?
Kanskje ho generelt blir sint på puppen fordi det er lite mat eller vanskeleg og få den ut?
Korleis er strenga på tunga?

Skal ikkje vera lett detta.


Lillegull kom 24.02.14 ❤❤❤
 
Eg trudde han drakk høgre pupp tom kvar gong sia han gav tegn på det. Men tykte det var litt rart da han ikkje har klart det før. Høgre puppen er den "beste" puppen med mest mjølk.
Men skjønna jo no kva som har foregått - har sugd det han klarte og prøvd litt til før han gav opp og berre blitt forbanna på puppen :p Tygde pg kava noko felt. Det tok eg som at puppen var tom og bytta. Han var også ein god del uroleg og vart ikkje så fornøyd.
Men no er det tilbake normalen...

Kjem mjølka lett?
Drikker ho begge tomme på kvart måltid?
Kva med å evt prøva denna nasesprayen?
Kanskje ho generelt blir sint på puppen fordi det er lite mat eller vanskeleg og få den ut?
Korleis er strenga på tunga?

Skal ikkje vera lett detta.


Lillegull kom 24.02.14 ❤❤❤
Strengen på tunga er ok.
Det er ca like mye melk i begge bryst, varierer bittelitt ut fra hvor lang tid det er siden sist amming. Melken bruker noen ganger litt tid på å komme og da kaver hun og er irritert, men så fort utdrivningsrefleksen kommer i gang så roer hun seg med en gang og drikker. Hun drikker til hun ikke vil ha mer, stort sett bare en pupp til hvert måltid (annet hvert). Noen ganger er hun ikke fornøyd med bare ett (hvis det bare er 2-3 timer siden sist jeg ammet DET brystet), da bytter jeg men ikke før hun har tømt det så godt som mulig. Har prøvd å pumpe etterpå for å se om det virkelig er tomt eller om hun bare blir irritert for å måtte jobbe så mye for å få ut det siste (renner jo mer på begynnelsen), men har bare fått ut 10-15 ml som kommer si små dråper over lang tid. Hvis det er tette melkeganger, burde det ikke ha løsnet når jeg ammer tomt annehver time (og noen ganger hver time)?


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jeg må ha tørre, hvis ikke får "rosiner" :p

Sent fra min LT26i via Tapatalk
Ja de er tørre før jeg putter de inn i bhen. Har vært skorpe på noen ganger også så har lufttørket masse. Albueskjell har hjulpet litt når det er som værst.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Sniker. Eneste tipset jeg har er purelan salve om du ikke har prøvd det. og lufttørke etter amming. Huff, lykke til :)
 
Sniker. Eneste tipset jeg har er purelan salve. og lufttørke etter amming. Huff, lykke til :)
 
Ja de er tørre før jeg putter de inn i bhen. Har vært skorpe på noen ganger også så har lufttørket masse. Albueskjell har hjulpet litt når det er som værst.


Sent from my iPhone using BV Forum
Stakkars :( jeg vet hvor vondt det er.. Kanskje du må bruke silikonsjold selv om det ikke er veldig handy;)
 
Stakkars :( jeg vet hvor vondt det er.. Kanskje du må bruke silikonsjold selv om det ikke er veldig handy;)
Veldig skeptisk til det, både mtp sugetak og stimulering til melkeproduksjon. Når jeg har klar å bite tenna sammen i 2 mnd til sammen så skal jeg vel klare litt til.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Veldig skeptisk til det, både mtp sugetak og stimulering til melkeproduksjon. Når jeg har klar å bite tenna sammen i 2 mnd til sammen så skal jeg vel klare litt til.


Sent from my iPhone using BV Forum
Jeg brukte de forrige gang i 2 måneder, hadde ingen problemer med melkemengden og fikk amme til gutten var 10 mnd:) brukte silikonsjoldene fordi jeg hadde slet lenge med såre brystknopper og etter 2 måneder hadde jo egentlig bestemt meg å slutte om dette ville ikke hjelpe :) så for oss var det til stor nytte :)
 
Takk!
Legen tok prøve av melken - ikke rullet den over huden. Aner ikke om deg bare var sopp eller også bakterier (infeksjon) som ble sjekket. Føler hun ikke kan så mye om det... Kan jeg ringe poliklinikken tro?


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Ja. Jeg fikk beskjed om å ringe til poliklinikken hvis jeg fikk sånne problemer. Men nå bor jeg et stykke unna og legen er mye nærmere. Derfor jeg ikke kontaktet dem selv.

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app
 
Back
Topp