Babyens motoriske utvikling

Ibett

Flørter med forumet
Hei! Tenkte det var interessant å høre hvordan deres babyer lagg an ift det motoriske. Har lest at så små babyer ikke burde så for lenge på beina, men min sønn på 3,5 mnd vil bare stå oppreist når han sitter på fanget. Setter vi han på stompen på gulvet og holder han litt i hendene reiser han seg opp i stående stilling selv. Tenker at han da har muskler nok til å bære kroppen sin, men vil ikke han skal stå for lenge om det kan gjøre skade. Noen erfaringer/tanker?


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Min gjør som din. Reiser seg selv fra sittende til stående hvis vi holder hendene. HS sa at det ikke var bra. Vet ikke helt hvilken skade d gjør, kanskje det ikke er bra for knær og hofter. Så vi prøver å begrense hoppinga i fanget enn så lenge, ettersom han kun er 14 uker.
Prøver å legge han endel på magen på gulvet. Han holder på lenge og flytter seg rundt sin egen akse. Han snur seg også til sidene når han ligger på rygg. En gang snudde han seg over fra rygg til mage, da var han bare 8 uker. Han snur seg også fra mage til rygg.
 
Ok. Må kanskje prøve å bengrense det da. Så for han heller sutre litt :)
Her snur han seg også fra rygg til mage og omvendt når han blir lei nok, og spinner også rundt sin egen akse. Syns han virker så sterk og langt framme for alderen, men er kanskje normalt da :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Hæ?? Snur de seg fra rygg til mage allerede?? Det tror jeg er veldig tidlig! Min eldste gjorde ikke det før han var 8 mndr, tror det er vanlig rundt 6 mndr. Det var deilig at han venta litt for når de begynner å krabbe så er det bare å følge med;)

Min lille skatt er veldig sterk men forholdsvis bedagelig likevel. Ligger noe på magen (men vi glemmer det litt), ellers er han ganske fornøyd med å ligge på ryggen og observere. Han er ekstremt opptatt av hendene sine for tiden. Studerer dem nøye, spiser på dem og griper vrldig etter alt som kommer innen rekkevidde. Og følger nøye med på alt som skjer - snur seg omtrent 180 grader for å kunne følge oss med blikket. Han finnes ikke interessert i å stå på beina enn så lenge.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Ok. Må kanskje prøve å bengrense det da. Så for han heller sutre litt :)


Sent from my iPhone using BV Forum
Jeg tror din er tidlig ute Hvis han snur seg ofte fra rygg-mage :) Min snudde seg 1 gang fra rygg til mage. Det var et uhell, selv om fysikken hans klarer det. Fra mage til rygg snur han seg heller ikke ofte, men det skjer om kroppen kommer litt i ubalanse og han er lei.
Gutten min har vært tidlig ute med det meste siden fødsel. Våken kar som jeg får høre virker "voksen for sin alder".
Det er ikke sikkert at han krabber /går tidlig fordet. Vi trener ikke bevisst på noe. Jeg bare legger han på mage eller rygg, så leker han alene eller med meg til han uler og er lei. Da syns han det er mest moro å bli bært rundt på oppdagselesferd og å syns det er moro å leke fly osv... :)
 
Jeg tror din er tidlig ute Hvis han snur seg ofte fra rygg-mage :) Min snudde seg 1 gang fra rygg til mage. Det var et uhell, selv om fysikken hans klarer det. Fra mage til rygg snur han seg heller ikke ofte, men det skjer om kroppen kommer litt i ubalanse og han er lei.
Gutten min har vært tidlig ute med det meste siden fødsel. Våken kar som jeg får høre virker "voksen for sin alder".
Det er ikke sikkert at han krabber /går tidlig fordet. Vi trener ikke bevisst på noe. Jeg bare legger han på mage eller rygg, så leker han alene eller med meg til han uler og er lei. Da syns han det er mest moro å bli bært rundt på oppdagselesferd og å syns det er moro å leke fly osv... :)

Ja, min høres ganske lik ut som din. Han snur seg ikke ofte, men snur seg om han blir veldig lei. Vi har heller ikke øvd noe bevisst på det annet enn at han ligger på magen noen ganger daglig. Han vil helst få med seg alt og har sjeldent tid til å sitte helt stille :) gøy det da!


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Min gutt blir 4mnd på lørdag, og det er allerede noen uker siden han begynte å rulle fra rygg til mage. Snur vi han på rygg igjen så er det tilbake på magen med en gang! :p han er også veldig ivrig på å ville stå


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Gutten vår snudde seg fra rygg-mage i går ! :) Han er 3 mnd og 2 uker (no ligger han nesten ikke på ryggen lengre).
Mage-rygg har han gjort litt lengre :)
Han skal BARE stå hele tida (men vi begrenser det fordi har hørt det ikke er så bra). Går ikke ann å holde han uten han spenner seg opp å skal stå (det har han gjort nesten i 1 mnd no).
*Stolt mamma*
 
Min lille ruller ikke fra mage til rygg enda! Men han ruller mye til siden- frem og tilbake! Han er flink å gripe etter leker og holde på de. Veldig opptatt av hendene sine og alt skal puttes i munn. Flink å ligge på magen. Synes han har hatt en kjempe utvikling de to siste ukene:) så gøy:) blir så stolt kånemor Hihi:)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Her skal alt i munnen og han ruller begge veier(eeelsker å rulle fra rygg til mage, og gir meg et stolt smil hver gang, supersøtt). Vår elsker også å stå - han spretter opp og ned og skal bare hoppe å gå. Prøver å ikke gjøre d alt for mye, men når han er veldig oppgiret så lar vi han holde på, han blir sliten til slutt ;)
 
Vesla liker ikke å stå, hehe da bare siger hun sammen og ned på rumpa, men hun liker og sitte i fanget og snu seg rundt for å se. Hun er flink til å ligge på magen og har nå begynt å støtte seg opp på rake armer. Hun liker ikke å ligge på gulvet å leke selv så da må jeg sitte sammen med henne, hun tar tak i lekene som jeg holder over henne og snur seg etter leker som ligger på gulvet. Hun ruller ingen av veiene enda, men ligger og vipper seg over på siden :) hun er veldig bedagelig av seg og har det ikke travelt :)
Har endelig litt mer våken tid og rutiner på dagen da, det er deilig :)
 
Vesla liker ikke å stå, hehe da bare siger hun sammen og ned på rumpa, men hun liker og sitte i fanget og snu seg rundt for å se. Hun er flink til å ligge på magen og har nå begynt å støtte seg opp på rake armer. Hun liker ikke å ligge på gulvet å leke selv så da må jeg sitte sammen med henne, hun tar tak i lekene som jeg holder over henne og snur seg etter leker som ligger på gulvet. Hun ruller ingen av veiene enda, men ligger og vipper seg over på siden :) hun er veldig bedagelig av seg og har det ikke travelt :)
Har endelig litt mer våken tid og rutiner på dagen da, det er deilig :)
Akkurat det samme her;)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Ser at jeg har en bedagelig baby ja. Hun snur seg ikke og å stå i fanget har det ikke falt meg inn å prøve en gang - hun er liksom baby-baby enda.. Haha :) Men barn er så forskjellige. Jeg tar det med ro. Hun kan godt å ligge i ro i noen mnd til tenker jeg, det blir tidsnok travelt å springe etter.
Men utrolig gøy å se utviklingen da :) Noen sterke babyer dere har jenter! ;)
 
Min begynte å rulle rett før han fylte 3 mnd. Han skal også kun stå oppreist og klarer å reise seg opp selv sittende på rompa. Helsesøstra sa han kom til å krabbe snart, skrekk og gru :D
 
Her rulles det fra rygg til mage og fra mage til rygg. Han har også begynt å skyve seg bakover. Skal gjerne opp å stå på fanget, har i allefall ikke tid til å sitte i ro.
 
her e hu begynt å åle :/ så her går det unna ;) hun liker ikkje å stå eller rulle men vil mer enn gjerne sitte, og elsker å ligge å vugge på ryggen mens hun holder seg i tærne ;) da ligger hun å ler det er vist ustyrtlig morsomt ;)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Oi, eg trodde min var tidlig ute, men tydeligvis ikke ;) rullet fra rygg til mage samme dagen vi var på 3 måneders kontroll (3 mnd og 12 dager), og på fysiogruppe (4mmd) var hun den eneste som kunne det.
Hun er 5 måneder idag, beveger seg rundt og rundt men bare millimeterene fremover eller bakover ;)



Sent from my iPhone using BV Forum
 
Min er visst treg, han verken ruller eller åler:) Han vil helst sitte eller stå i fanget, til og med når jeg ammer vil han helst sitte:)

Sent fra min GT-I8190N via Tapatalk
 
Min er visst treg, han verken ruller eller åler:) Han vil helst sitte eller stå i fanget, til og med når jeg ammer vil han helst sitte:)

Sent fra min GT-I8190N via Tapatalk
Jeg tror heller det er mange av desemberbabyene her som er veldig tidlig ute:) Det er vel forventet at de skal kunne snu seg fra rygg til mage når de er ca 6 mnd. Vi var på 4 mnd gruppe med fysio på helsestasjonen igår, og samme dag rullet han rundt da vi kom hjem! Flere ganger, og gjorde det igjen idag. Det er faktisk ganske tidlig, selv om jeg ser at flere her inne er VELDIG tidlig ute. Storebror gjorde det ikke før han var 8 mnd. Forskjell på folk, ja:D


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Back
Topp